Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Id-abcd/ (Id-abcd/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik og fysisk kapacitet
Træningsprojekt og Atletik kombineret.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken.
Forløbet indeholder 3 discipliner, Sprint- 60 m, spyd og længdespring.
Sideløbende har vi arbejdet med forskellige former for konditionstræning og været på ekskursion:
Hjerteblod.
Efter forløbet i atletik forventes du at
- Have en vis forståelse for teknikken i alle 3 discipliner (specificeret i introteksterne)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de 3 discipliner
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne
Bøger:
B for bedre idræt: s. 90 - 104- ?
Yubio idræt c + b: Kap. 2.1 + 2.2 + 2.4.2, Kap. 8.6.1 – 8.6.5, Kap. 29.9 ?
kap. 23.1- 23.3- Ol´s Historie s. 875- 884
og
Øvelses katalog: s. 884- 910, øvelser for de relevante discipliner
Teori:
Bøger:
B for bedre idræt: s. 90 - 104- ?
Yubio idræt c + b: Kap. 2.1 + 2.2 + 2.4.2, Kap. 8.6.1 – 8.6.5, Kap. 29.9 ?
Artikler:
https://traenerlounge.dbu.dk/form-og-fysik/anaerob-produktionstraening-eller-anaerob-tolerancetraening-hvad-er-bedst-til-fodboldspillere/
Der er arbejdet med sammenhæng mellem kondital og helbred, og sammenhængen mellem Atletik og sundhedstilstand og funktionalitet.
Begreberne aerobe og anaerob har været centrale i forløbet.
Der arbejdes med makronærringstoffer som energikilde, respirationsprocessen, mitokondrier, udveksling af ilt i muskulaturen, vejrtrækning, lunger, ventilation og ændringer herpå, som følge af træning.
Der arbejdes med de bagvedliggende mekanismer som står for regulering af åndedrættet. Derudover er kredsløbet, minutvolumen ( i hvile og under arbejdet) blevet gennemgået, sammen med begreber som maxpuls, hvilepuls, hæmatokritværdi. Med udgangspunkt i grafer, er der arbejdet med tilpasninger til træning, herunder ændringer i minutvolumen, slagvolumen, pulsfrekvens, ligesom fordelingen af blod i hvile og under arbejde er gennemgået.
De forskellige energigivende processer er gennemgået, både ift. bidrag og hastighed.
Data fra ..........OL-elite og motionister .. er gennemgået. Her er der set på pulsfordeling, tilbagelagt distance og tophastighed hos bund vs top.
Der er set på arbejdsintensitet, iltoptagelse og arbejdsbelastning ift. ønsket effekt. Eleverne har her arbejdet med pulsdata fra den praktiske undervisning. Her er også set på iltoptagelse i den indledende, stationære og restitutionsfasen. Herunder iltdeficit og iltgæld.
Der er set på kondital og anaerob tærskel,.
Ligesom der er afslutningsvis er arbejdet med arbejdskravs og kapacitetsanalyser og deres vigtighed ift. atletik, de udvalgte discipliner.
Effekterne af aerob og anaerob træning er gennemgået, ligesom eleverne har sammenlignet effekten af fodbold ift. løb og placebogruppe på VO2 og forskellige styrkeparametre.
Praktisk arbejdes der med atletik og fysisk aktivitet. Eleverne testes og arbejder med forskellige træningsprincipper i henhold til løbedisiplinerne, her fokus 5 km og 60 m.
Træning af den aerob effekt, anaerobe kapacitet og anaerobe effekt. Der løbes bibtest.
Teknisk arbejdes med:
-
|
Indhold
|
Kernestof:
-
YuBio
-
Forsvarets Bipstest
-
Bip-test 2024 • Beregn dit kondital online & gratis skema
-
Bibtest- hvad er en bibtest
-
Yu-Bio; sider: 15-22, 45-51, 60-64, 193-198, 607-610, 790-792, 796, 875-888, 893-896, 904-908
e- bog, pdf
-
Dagens side i OneNote
-
OneNote fra torsdag
-
2 sep 2024- OneNote
-
HB_fagtekst_A4_v4_c7fad55bb2_hjerteblod.pdf- vi ser på denne tekst, når vi er hjemme igen
-
Hjerteblod- dagens side
-
Dagens OneNote
-
OneNote- opgave fra hjerteblod- anbefaling
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og muskler
Bøger:
Yubio idræt c + b Kap. 8.5.2 – 8.5.5 + 8.5.6 – 8.5.10, Kap. 23.6 + 2.3.2 + 2.3.3 + 2.3.5
Centrale begreber i teori:
- Opbygning af muskelfibre, myofibril, myosin og aktin
- typer af muskelarbejde, koncentrisk, excentrisk og statisk
- agonist og antagonist
- tværbrocyklus og hvordan den forløber, energiforbrug under muskelkontraktion
- motorisk enhed
- muskelfibertyper: type I, Type IIa og Type IIx og deres særlige kendetegn, fibertypefordelingen og forskellige sportsgrene
- ændring af fibertyper som følge af træning
- frekvensen af nervesignaler og muskelspænding, kraft og typen af muskelarbejde
- fire styrkeelementer (muskeludholdenhed, maksimal styrke, eksplosiv styrke og spændstighed)
- Styrketræning, 1 RM, repetitioner, sæt
- Træningsplanlægning (splitprogram, helkropsprogram), periodisering (lineær og nonlineær)
- fysiologiske effekter af styrketræning, neurale og muskulære.
- træthed i muskulaturen og effekten af inaktivitet (bed-rest)
- bevægelsesanalyse
teambuilding- hvor opbygger man det gode hold?
Praktisk er der arbejdet ud fra følgende:
Praktisk:
Eleverne skal kunne mestre
- fingerslag, baggerslag og serv (enten overhånd eller underhånd)
- regler - herunder rotationsprincippet
- at spille med tre berøringer og have styr på positionernes opgaver
- at tage ansvar for at forsøge at nå bolden i både angreb og forsvar
Eleverne skal kunne lave grundlæggende bevægelser til
- smash
- blokadearbejde for hele holdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dans Kreativ forløb
Bøger:
Yubio idræt c+b: Kap. 30.08, Kap. 33.1 + 33.2, Kap. 9.5.1 + 9.5.3.
Forløbsbeskrivelse:
Formålet med forløbet er udforske kroppen som udtryksmiddel set fra et teoretisk og praktisk perspektiv.
Hvad skal jeg kunne
Kropsbeherskelse- balance- koordination- udtryk ( let, attitude)
Isolere bevægelser
Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow
Praktisk vil der være fokus på, hvilke bevægelsesmæssige kvalifikationer og kvaliteter kroppen har og hvorledes kroppen kan udtrykke stemninger og handlinger i site specifikke områder. Handlekompetencer – hvad kan kroppen (virkemidler) og bevægelseskvaliteter (hvordan kan kroppen). Der arbejdes med Laban – BESS koncept.
Teoretisk undersøges kropsidealer og kroppens rolle i det senmoderne samfund.
Praktisk skal eleven arbejde med:
-At erhverve sig basale bevægelsesmæssige kvalifikationer med udgangspunkt i labans bevægelsesanalyse
-At arbejde med kompositioner, hvor de selv skaber bevægelser
-At udforske kroppens muligheder
-At kunne anslysere en bevægelsesfrekvens ud fra Laban bevægelsesprincipper
Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Beherske elementære bevægelsesmuligheder med kvalitet
- Udarbejde en kreativ dans, udviklet til gruppen, hvoraf der analyseres udvalgte bevægelser.
- Kunne analysere tendenser i kroppens rolle og funktion i det senmoderne samfund.
- dansen blev videofilmet og vist for resten af holdet.
Udgangspunkt for udviklingen af dansen var kendte komponenter fra Personnummerdansen, pardans og dansekompositioner der blev arbejdet med undervejs i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tennis
Formålet med tennis forløbet er, at eleverne lærer at beherske grundlæggende tekniske færdigheder og taktiks forståelse. Eleverne skal kunne formulere sig omkring spillets tekniske og taktiske elementer.
der har i forløbet været lagt vægt på at eleverne har kunne deres øje-hånd koordination og at de også får trænet deres ikke dominante hånd, da det udvikler deres tennisfærdigheder.
Vi har teoretisk arbejdet med sports organisering og historie, herunder også tennis historie. Her har vi også undersøgt sports placering i samfundet.
Yubio Kap. 22.6- komplekse bevægelser.
Eleverne skal tilegne sig viden om, hvilke faser man gennemgår, når man skal indlære nye komplekse bevægelser inden for tennis såvel som andre slagboldsspil.
Hvad skal jeg kunne?
- forspændingshop, splitstep, positionerne åben, halvåben og lukket position
- beherske forhånds og baghåndgreb, vide hvad der forstås, når der nævnes spejl og overføre det til bevægelse
• De grundlæggende regler for single og doublespillet, såsom tælling og banestørrelse.
• Beherske følgende slag grundlæggende:
forhåndsslag, 2 håndsbaghåndsslag, lave en serv, flugte bolden ved nettet
kendskab til placering på banen i singlespil.
• Udvise praktisk forståelse for at spille bolden, hvor modstanderen ikke er.
- der er arbejdet mange tennisrelateret øvelser uden ketcher, som eleven har kendskab til og skal kunne redegøre for hvorfor de er hensigstmæssige at inddrage.
Vi har modtaget træning af Haslev Tennisklubs træner og har dels arbejdet ed skumtennis og tennis
Vi har dels arbejdet hjemme i egen sportshal og på tennis baner både inde og ude.
I forbindelse med forløbet har vi beskæftige os med idrættens organisering og idrættens historie i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tennis
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284218",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284218",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284218"
}