Holdet 2024 la-acd/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e)
Hold 2024 la-acd/ (la-acd/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Indtroduktion - AP gensyn og begyndertekster
Titel 2 Martial
Titel 3 Phaedrus - Fabler
Titel 4 Vulgata
Titel 5 Catul
Titel 6 Ovid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Indtroduktion - AP gensyn og begyndertekster

I dette indledende forløb skal vi stifte bekendtskab med de grammatiske regler, som I lærte i jeres AP-forløb. Derfor skal vi igen lære lidt om ordklasser, imens vi begynder at ruste jer op igen med syntaktiske analyser.

Vi skal selvfølgelig ikke glemme at læse latin, og det skal vi også i dette forløb. Det kommer i første omgang kun til at være konstruerede tekster (dvs. tekster der ikke er fra antikken men moderne tekster, der har til formål at lette overgangen til at læse latinske tekster)

- Læring om dansk grammatik med udgangspunkt i jeres viden fra AP.
- Læsning af lette, konstruerede latinske tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Martial

I dette forløb arbejder vi med den romerske forfatter Martial og hans epigrammer. I den forbindelse lærer vi om alle fem kasus, samtidigt med at vi også laver lidt syntaktsanalyse af nogle af hans epigrammer.

Vi læser også nogle epigrammer i oversættelse, som vi bruger som perspektivering. Dertil skal vi også lære lidt om selve genren "epigram", samt hvad der kendetegner den.

Eleven vil efter dette forløb have kendskab til:
- Forfatteren Martial og hans forfatterskab.
- Epigrammer som genre, dens stiltræk, temaer mm.
- De fem latinske kasus, som man bruger i sproget.
- De latinske personendelser
- Det grammatiske begreb "infinitiv", samt hvordan det dannes på latin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Phaedrus - Fabler

I dette forløb begynder vi at læse følgende fabler af den romerske forfatter Phaedrus på originalsprog.

- Lupus et agnus = 15 vers
- Rana rupta et bos = 10 vers
- De vulpe et uva = 6 vers
- Vacca, capella, ovis et leo = 11 vers
- De vitiis hominum = 5 vers

I alt = 1,5 Normalside

___________________________________________________________

Perspektiverende tekster på dansk:

- Phaedrus: Prolog
- Phaedrus: Muldyrene og røverne
- Phaedrus: Hunden
- Horats: Bymusen og landmusen, vers 80-117
- Ludvig Holberg: Om ørnen og ræveungerne

Med udgangspunkt i både primær- og sekundærteksterne har vi lært om fabelgenren og dens stiltræk.


Ny grammatik i dette forløb:

- Vi har lært om 3. deklination. Eleverne har fået vist, hvorhenne i grundbogen (Ars Minor) man kan finde bøjningerne, men det er ikke forudsat, at de kan bøjningerne i hovedet.

- Eleverne har repeteret verbernes personendeler - Derudover har vi også gennemgået morfemerne for infinitiv og præteritum (hhv. -(e)re og -(e)ba-

- Vi har gennemgået participium, samt hvordan det svarer til de danske tillægsformer. Eleverne har lært om participiernes semantiske betydning (altså, hvordan man oversætter dem bedst). Deres morfologiske og syntaktiske funktion har vi ikke gennemgået udover at de lægger sig adjektivisk til et nomen.

- Syntaks: Vi har øver videre på det, vi har lært samt fokuseret på adverbialled
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vulgata

I dette forløb læser vi kapitel 2 af Lukasevangeliet

_____________________________________________________________

Tekst læst på latin:

Lukas, kapitel 2 = 2 Normalsider


Ved forløbets afslutning skal eleven kunne:

- Redegøre for biblens komposition og genre.
- Redegøre for den overordnede handling i de fire evangelier.
- Kunne oversætte en latinsk tekst med udgangspunkt i fagets metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Catul

I dette forløb skal vi læse et uddrag fra Catuls digtsamling. Alle digte er hentet fra bogen Latin - Her og Nu medmindre andet er angivet.

___________________________________________________________

Følgende digte af Catul har vi læst på latin:

Digt 5 = 13 vers
Digt 51 = 16 vers
Digt 70 = 4 vers
Digt 109 = 6 vers
Digt 58 = 5 vers
Digt 72 = 8 vers
Digt 8 ( fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/08.htm) = 19 vers
Digt 72 (Fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/72.htm) = 8 vers
Digt 11 (Fra http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/11.htm) = 24 vers

I alt = 103 vers = 3 Normalsider

___________________________________________________________

Perspektiverende tekster:

Catul, digt 92 = 4 vers
Jens Baggesen, Kyssene = 13 vers
Saptho, fragment 31 = 17 vers
Cicero, Uddrag af Talen for Caelius, afsnit 30-32, 35-36, 48-51
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ovid

I dette forløb læser vi Ovids fortælling om Pyramus og Thisbe. Uddragene er taget fra bogen Latin - Her og Nu

___________________________________________________________

Primærtekst på latin:

Ovid: Metamorfoser, bog 4, vers 55-101 & 142-166 (fortællingen om Pyramus og Thisbe).

- I alt 3 Normalsider

___________________________________________________________

Perspektiverende tekster:

Sulpicia, digt 9 (hentet fra Latin - Her og Nu) - 1 Normalside

Sulpicia, digt 14 (hentet fra Latin - Her og Nu)
Sulpicia, digt 15 (hentet fra Latin - Her og Nu)
Sulpicia, digt 14 og 15 udgør tilsammen 0,5 Normalside


Ovid: Metamorfoser, bog 4, vers 102-141 (hentet fra Latin - Her og Nu) - 1 Normalside

Ovid: Metamorfoser, bog 1, vers 451-567 (Fortællingen om Apollon og Daphne) - 4 Normalsider

Ovid: Metamorfoser, bog 3, vers 356-510 (Fortællingen om Ekko og Narcissus) - 5 Normalsider

Normalsider i alt for de perspektiverende tekster: 11,5
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer