Titel
5
|
Læring i den digitale tidsalder
I dette forløb har vi arbejdet med tænkningens udvikling. Arbejdet med indre og ydre motivationsfaktorer og kunne anvende dette i analyse og diskussion af bl.a. motivation og læring i folkeskolen.
- hvordan børn ifølge Piaget lærer, og hvordan deres tænkning udvikler sig, herunder mulige skadelige effekter ved for meget skærmbrug. Anvende dette i analyse og diskussion.
- betydningen af sprog, kultur og redskaber for tænkning og læring. Anvende dette i analyse og diskussion af bl.a. betydningen af uddannelse.
- hvad der fanger og forstyrrer vores opmærksomhed. Anvende dette i analyse og diskussion af bl.a. de mulige skadelige virkninger ved skærmbrug.
- hukommelsesprocessen, herunder hvad vi henholdsvis husker og glemmer, samt opmærksomhedens betydning for hukommelse. Anvende dette i analyse og diskussion af bl.a. de mulige skadelige virkninger ved medier som TikTok.
- udviklingen og betydningen af self-efficacy for læring og adfærd. Anvende dette i analyse og diskussion af bl.a. børn og unges faldende selvformåen og motivation.
Piaget: Skemaer, assimilation, akkomodation, egocentrisk tænkning, irreversibel tænkning, animisme, intuitiv tænkning, Konservering, reversibel tænkning, decentrering, hypotetisk tænkning, abstrakt tænkning
Piaget og Luria
Kritik af Piagets faseteori, kultur og sprogs betydning for tænkning, situeret og distribueret læring,
Motivation: Indre motivationsfaktorer (nysgerrighed, behov for mestring, interesse, selvtillid og self-efficacy, anerkendelse), ydre motivationsfaktorer (Operant betingning – belønning og straf, konkurrence, andre faktorer), Maslows Behovspyramide (indre og ydre).
Opmærksomhed, delt og selektiv opmærksomhed, automatiserede og kontrollerede processer, det der fanger vores opmærksomhed, det der skader vores opmærksomhed, multitasking, arousal.
Hukommelse: Sansehukommelse, korttidshukommelse, arbejdshukommelse, langtidshukommelse, implicit og implicit hukommelse, opmærksomhedens betydning for hukommelse, hvad vi husker og hvad vi glemmer.
Self-efficacy: Samspillet mellem personfaktorer, miljø og adfærd i Banduras læringsteori. Betydningen af Self-efficacy for adfærd, faktorer der bidrager til udvikling af self-efficacy.
Materiale:
Psykologiens veje Ibog, kap 12 - tænkningens udvikling
Psykologiens veje Ibog, kap 11
Psykologiens veje Ibog,, kap 9, social kognitiv læringsteori
Uddrag fra rapporten ”Skærmbrug og koncentration blandt børn og unge”
Kilde: Statens institut for folkesundhed (SDU) 2024, s. 18-19
Debat: Derfor skal du begrænse dit barns TikTok-kiggeri i juleferien, Politiken, 28. december 2023
Medie:
Dokumentaren "Kundskab eller kaos ( 3 ), DR
|