Holdet 2024 Re-2p3cd/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e)
Hold 2024 Re-2p3cd/ (Re-2p3cd/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Scientology
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Islam
Titel 4 Religionsarrangement
Titel 5 Kristendom og værklæsning
Titel 6 Projektrapport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Scientology

I skal i vores første forløb på B-niveau stifte bekendtskab med en ny religion. Der er fokus på trosforestillinger og praksis. I skal arbejde med forskellige ritualer, og I skal forholde jer til diskussionen om, hvorvidt Scientology kan godkendes som trossamfund i Danmark. Webers teori om karismatisk ledelse anvendes i analysen af hhv. L. Ron Hubbard og David Miscaviges betydning for Scientology-kirken.
Den 18/9-2024 var vi på besøg hos Scientology-kirken, Nytorv 11 i København. Her blev vi vist rundt af informationschef Anette Refstrup, som også holdt oplæg for os om tro og praksis i Scientology, og vi fik efterfølgende mulighed for at stille spørgsmål.

TEKSTER
Fra bogen 'Senmoderne religiøsitet i Danmark' (red. Andersen et al.) Systime 2008., læses følgende tekster:
Den Clear (s. 69-70)
En præclears rapport (s. 71-73)
Case - Scientology (s. 64-66)

L. Ron Hubbard, fra: https://www.scientology.dk/l-ron-hubbard/?video-play=lrh_bio
David Miscavige. fra: https://www.scientology.dk/david-miscavige/biography.html (de to første afsnit/sider, frem til afsnittet ’Sikrer at Scientology vil forblive uforfalsket i al evighed’).
Clearing-kongressen (ca. de 8 første minutter af videoen)
fra: https://www.scientology.dk/david-miscavige/renaissance-for-scientology/clearing-congress-video.html
'Danmark ifølge Bubber - Scientology - helt tæt på', fra: http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Scientology%20-%20helt%20t%C3%A6t%20p%C3%A5&orderby=title&SearchID=321b4932-f498-4fa1-b3d1-402b7bfb2ab8&index=1
Mit hemmelige liv i Scientology (CFU), fra: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000031530&s=43443455&n=2&o=hits


BAGGRUND:
Senmoderne religiøsitet i Danmark (ed. Andersen et al.) Systime 2008., 52-64.
'Ubegribeligt', fra: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-36
10 ting Scientology tror på
https://www.religion.dk/andre-religioner-og-trosretninger/10-ting-scientology-tror-p%C3%A5
FAQ, fra: https://www.scientology.dk/faq/
Om ritualer, fra: http://www.scientology.dk/faq/inside-a-church-of-scientology/what-is-the-scientology-naming-ceremony.html
Kirkeskatberegner, fra: https://www.kirkeskatberegner.dk/

TEORI:
'Karismatisk ledelse', fra: Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime 2017 (s. 43-46).
Hagiografi, fra: https://www.religion.dk/leksikon/hagiografi  
Bodil Junker Pedersen m.fl., Grundbogen til religion C., Systime 2012 s. 267 – 268 (N. Smarts model).    

I alt ca. 40 sider.

Ved forløbets slutning skal I kunne
– redegøre for væsentlige sider af Scientology
– karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet
   dokumentarisk materiale
– fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger
-  anvende religionsfaglig teori om karisma

Begreber: eksempelvis L. Ron Hubbard/LRH, Dianetik, engrammer, abberation, Scientology, OT, Broen til Fuldkommen Frihed, auditering, purification rundown, (præ-) Clear, Thetan, Theta, MEST, E-meter, reinkarnation, karisma og rutinisering af karisma m.fl.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hinduisme

I dette forløb vil I få kendskab til centrale sider inden for Hinduismen (hinduismer) – herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser. Vi skal arbejde med hinduismens historie og hellige bøger, filosofien om karma, genfødsel og udfrielse (herunder de tre frelsesveje), kastesystemet, etik og levevis (herunder overgangsritualer), samt Mahatma Gandhis betydning og hindunationalisme.

Vi arbejder videre med jeres kendskab til religiøse fænomener (f.eks. myte og ritual) samt religionsvidenskabelig teori om ritualmodeller.
Vi øver os i religionsfaglig tekstanalyse med inddragelse af relevante begreber. Der er klasseundervisning, par- og gruppearbejde. Se fx gruppearbejde nedenfor.

MATERIALE:

'5 skarpe om hinduismen', fra: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000029632&s=43386670&n=1&o=hits

Fra Religionsportalen:
- 'Hinduismen', https://religion.systime.dk/?id=479&L=0
  (afsnittene Definition af hinduisme, Hinduistiske symbol(er), Hinduismens stifter(e),
   Hinduismens helligskrifter, Hellig geografi, Hinduismens helligsted, Hinduismens
   gudsopfattelse, Hinduismens menneskesyn)
- 'Demokrati og kastesystem', https://religion.systime.dk/?id=557#c4750
- 'A Breaking Taboo', https://religion.systime.dk/?id=557#c2709 + opgaverne
- 'Interview om de fire livsstadier' https://religion.systime.dk/?id=479#c4753

Fra 'Hinduismen', Allan Poulsen (red.), Systime 2022, 2. udgave:
Baggrundslitteratur
- Kapitel 2: 'Hinduismens historie og hellige bøger' (s. 28-36)
- Kapitel 3: 'Filosofien om karma, genfødsel og udfrielse' (s. 37-46)
- Kapitel 4: 'Bhagavadgita' (s. 47-53)
- Kapitel 11: Mahatma Gandhi (s. 111-122)
- Kapitel 13:  'Dharma: etik og levevis' (s. 131 - 139)
- Kapitel 14: 'Kaster, ulighed og identitet' (s. 143-153)
Tekster
- Tekst 1: 'Krop og forfængelighed' (s. 173)
- Tekst 2: 'Karma' (s. 174)
- Tekst 3: 'Atman' (s. 174-175)
- Tekst 4: 'Karma, samsara, moksha' (s. 175-176)
- Tekst 18 - 'Interview: Vi tilbeder alle guderne' (s. 201 - 203)
- Tekst 26: 'Vanskeligheden ved at være god' (s. 218-220)
- Tekst 27: "Ritualet for den hellige tråd" (s. 220-223) - skriftlig opgave, se nedenfor.
- Tekst 29: 'Rigveda: Pushahymnen' (s. 225-226)
- Tekst 36: Tharoor: 'Hinduisme og hindutva' (s. 238)

Gruppearbejde + fremlæggelser, emner og kapitler
Ina, Emilie R., Anika
a) Guderne og deres familier  (kapitel 5)
b) Tilbedelsen af guderne (kapitel 7)
Emilie, Sarah
c) Ramayana - fortællingen om Rama og Sita (kapitel 6)
Nanna, Emma, Signe
d) Indien som helligt land og Benares som hellig by (kapitel 8)
Viktor, Mia, Ceren
e) Yoga (kapitel 9)
Olivia, Mathilde
f) Guruer og ashrams (kapitel 10)
Amanda, Lærke, Robin
g) Kalender og fester (kapitel 12)


"We are not untouchable - End Caste Discrimination Now!", fra:
https://www.youtube.com/watch?v=M5eyXPAvGfM

"Reinkarnation og karma", fra: https://www.dr.dk/studie/religion/hinduisme

Samskara er de hinduistiske overgangsritualer, fra: <https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/samskara-er-de-hinduistiske-overgangsritualer>  

Tekst 7: 'Handlingens vej', Horisont, (Allan Ahle et al. red.), Gyldendal 2013 (s. 233)

Tekst 6: 'Mahatma Gandhi - Om Bhagavad Gita' og tekst 7: 'Mahatma Gandhi - Om Ahimsa', fra: Grundbogen til Religion C, Systime 2012 (s. 131)

'Teenageren og gudinden', fra https://mitcfu.dk/Search?s=titel%3A%20Teenageren%20og%20gudinden&mode=-1

"The Salt March", fra: https://www.youtube.com/watch?v=WW3uk95VGes
"How Hindu Supremacy became a thing in India", fra: https://www.youtube.com/watch?v=2oFbEm44j-M
"India Divided: How Narendra Modi is Empowering Hindu Nationalists", fra: https://www.youtube.com/watch?v=3jfk7F-6WE0&t=87s

Tekst 1: 'Citater af Mahatma Gandhi' og tekst 2: 'Citat fra RSS', fra: Grundbogen til Religion C, Systime 2012 (s. 120-121)

Fra: Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime 2017
- Om ritualteori s. 127-129 og s. 131-132
- Om myter s. 79-80


Eksempler på begreber:
Varna, jati, kaste, kosmologi, offer, myte, cirkulær tidsforståelse, veda, Purusha, arierne, sanskrit, dravider, Veda, aksetiden, Upanishaderne, shruti, smriti, sutra, Ramayana, Mahabhrata, Bhagavadgita, Manus Lovbog, Puranaer, atman, brahman, samsara, karma og moksha, eskatologi, dharma, ashrama, askese, etik, Manus Lovbog, de fire livsstadier, Krishna, Arjuna, Mahabharata, Bhagavad Gita, de tre frelsesveje, fire livsmål, hindutva ... m.fl.


Første skriftlige træningsopgave:
Religionsfaglig analyse af tekst 27: "Ritualet for den hellige tråd" (s. 220-223) med anvendelse af ritualteori (se 'Begrebsnøglen' s. 127-129 og s. 131-132).




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Forløbet begynder med repetition af viden om islam og centrale begreber fra C-niveau.  Forløbet har derefter fokus på konversion, fundamentalisme og radikalisering samt kvindens rolle i islam.
Vi læser om Følner og Lunds 'fire grundpositioner' og om konversion, og denne viden anvendes i analysen af udsendelserne 'De Omvendte' (4) samt ' Victors hellige krig'. I analysen af teksten 'Hjernevask og radikalisering i Grimhøjmoskéen' anvendes flere teorier og modeller (fx Beckford og Luhmann), inden vi går mere i dybden med fænomenet 'radikalisering' og mere specifikt 'islamisk radikalisering' og islamismen som en totalitær ideologi, hvor vi analyserer Osama bin Ladens: ""Erklæringen fra verdens islamiske front for jihad mod jøder og korsfarer". Vi runder radikaliseringsdelen af, når vi vender tilbage til Grimhøjmoskéen i udsendelsen 'Jeppesen møder Grimhøj-moskéen'. Dernæst skal I på virtuelt feltarbejde, hvor I gruppevis skal undersøge forskellige muslimske organisationers hjemmesider. Inden vi går videre til forløbets sidste fokuspunkt tuner vi ind på begrebet 'sharia' (de fire kilder og grundpositionernes tolkning).
Sidste del af forløbet handler om kvindens rolle i islam. Vi læser bl.a. koran-uddrag og hadither, samt tolkninger af disse, og vi slutter af med at se en udsendelse om Sherin Khankan.
Den 24/1 skal vi på besøg i Ringsted Moské,.

I skal arbejde parvis og i grupper (med et par oplæg), og vi laver opsamling i plenum.

MATERIALE

TEKSTER
'De omvendte' (4) (DR2 - 2011) fra: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=10&pageSize=6&search=emneord:%20islam&orderby=title&SearchID=d3b71e1b-707b-4f84-9020-391a31c84a3b&index=5#gallery-thumbnails

'Victors hellige krig - fra højskoleelev til hellig kriger' (TV2 2016), fra: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Victors%20hellige%20krig&orderby=title&SearchID=bc73c814-0f14-4b1e-b185-b192dbd6fae1&index=1

'Hjernevask og radikalisering i Grimhøjmoskéen', fra: 'Begrebsnøglen til religion - teori og metode', Systime 2017 (s. 153-156).

'Jeppesen møder Grimhøj-moskéen' (DR2 2014), fra: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Jeppesen%20m%C3%B8der%20Grimh%C3%B8j-mosk%C3%A9en&orderby=title&SearchID=2757c81d-efb0-4d14-aa39-732bf5942339&index=1

Osama bin Laden: Erklæringen fra verdens islamiske front for jihad mod jøder og korsfarer (1998), fra: ’Radikalisering og terrorisme’ , i-bog, Systime: https://radikaliseringogterrorisme.systime.dk/?id=1

Gruppearbejde (analyse af hjemmesider):
Muslimske organisationer i Danmark (de fire grundpositioner)
1)
https://www.wakf.com/index.php/da/
2)
http://hizb-ut-tahrir.dk/
Olivia + Nanna
3)
https://www.mariammoskeen.com/da
Ina + Emilie + Signe
4)
http://www.islam.dk/
Mia + Victor
5)
https://www.diyanet.dk/tr
Ceren + Mathilde
6)
http://www.imamalimoske.dk/?lang=da  
Amanda

'Er det islamisk set tilladt at ryge?'
on Søndag, 25 september 2011. http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=category&category_id=17&Itemid=1

Abdul Wahid Pedersen: 'Sharia', fra: https://religion.systime.dk/?id=480#c2741

Fra: Jens Forman, 'Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia', Systime 2011
Tekst 47: 'Koranen om kvindens stilling' (s. 154-156).
Tekst 48: 'Mandens og kvindens pligter' (s. 156-157).
Tekst 49: 'Kvindens status i islam' (s. 158-159).

'Ægteskab', fra: 'Religionshistoriske Hovedværker. Al-Bukharis: Hadithsamling', Systime 2016 (s. 60-61).

Islam Misforstået - 04 Kvinders Rettigheder, (2) Video | Facebook
Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab)   Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab)

Stockholm Live - Shazia Mirza (S1E6)

"Michael Jeppesen møder Sherin Khankan" (DR2 2015), fra: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=56&pageSize=6&search=emneord:%20islam&orderby=title&SearchID=95f00a10-645f-4b12-a7bd-5440ce7aeda6&index=2   


BAGGRUND
Interaktiv opgave: Om islam, fra: https://religion.systime.dk/?id=545

’Radikalisering og terrorisme’, i-bog, Systime: https://radikaliseringogterrorisme.systime.dk/?id=1
Vi har læst følgende afsnit:
1.1 Radikalisering til venstre, til højre eller til religionen
1.2 Definitioner på radikalisering
1.5 Radikaliseringsmodeller
3. Islamisk radikalisering
3.1. Islamismen som en totalitær ideologi

'Former for Sharia' (s. 116) og 'De fire kilder sharia bygger på' (s. 111), fra: Bodil Junker Pedersen m.fl., Grundbogen til religion C., Systime 2012 (s. 116).

http://islamsvar.dk/ (eksempler på ting, der er halal (tilladte) eller haram (forbudte))

TEORI
''Fire Grundpositioner' fra: Følner og Lund, 'Fundamentalisme i Kristendom og Islam', Systime 2008.
Fra 'Begrebsnøglen til religion - teori og metode', Systime 2017
'Konversion' (s. 58-62).
'Os-dem' (Luhmanns systemteori, Fukuyama og Huntington) (s. 95-98)
'Religiøse fællesskaber' (s. 118-121)
'Socialisation' (s. 140-141)
Arnold Van Genneps overgangritual-analyse-model (s. 127)
Lewis Rambos konversionsmodel (s. 59-60)
'Fire typer af religiøse fællesskaber' (s. 118-119)
James Beckfords model for individet og gruppen: to dimensioner (ydre og indre) (s. 120-121)
Socialisation (primær og sekundær) (s. 140-141)

Fasemodellen (top-down og bottom-up), , fra: https://radikaliseringogterrorisme.systime.dk/?id=162

Globalisering og senmodernitet, fra https://religion.systime.dk/?id=657

Læreroplæg om det traditionelle-, det moderne- og det senmoderne samfund og religionens rolle.


Den 24/1 var vi på besøg i Ringsted Moské, Vibevej 22, 4100 Ringsted, hvor vi overværede fredagsbøn, blev vist rundt, fik oplæg bl.a. om det at være minoritetsreligion i Danmark og havde lejlighed til at stille spørgsmål om Sharia, forholdet mellem mænd og kvinder og Islam i DK.


Begreber: eksempelvis Koranen, Hadith, konversion, konvertit, minoritet, majoritet, pluralistisk integration, assimilation, segregation, radikalisering, islamisme, frelse, Jihad, Sharia,

Anden skriftlige træningsopgave:
Religionsfaglig analyse af Zakariyah Kristoffer Scharffs konversion med anvendelse af Rambos konversionsmodel, Ninian Smarts dimensioner og viden om religion i det senmoderne samfund og globalisering.
fra: https://religion.systime.dk/?id=537#c3280
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Religionsarrangement

Den 31/1-2025 deltog holdet i skolens religionsarrangement, hvor vi havde besøg af:

1) Asatro - Finn Agger, Forn Siðr Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark - Forn Siðr Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark

2) Jehovas vidner - Christian og Christel Durup
Jehovas Vidners officielle hjemmeside: jw.org | Dansk

3) Islam - Millard Barakzai

4) Folkekirken - Sara Horneman-Thielcke
Sognepræst i Nordrup Farendløse Sneslev og Ørslev pastorat
Sneslev-Nordrupøster-Ørslev-Farendløse Pastorat

5) Scientology - Gregory Christensen
Scientology Kirken Danmark – Alle Er Velkomne!

6) Hare Krishna - Madan Gopal Das (Mads)
Hare Krishna Danmark

7) Islam (sunni) - Suher Othman

Arrangementet begyndte med, at hver repræsentant gav sit bud på det gode liv, herunder eksempelvis ritualer, frelseforestilling, og hvordan det påvirker hverdagen (ca. 4 min.). Efterfølgende fik eleverne mulighed for at møde repræsentanterne i mindre grupper, hvor de fik mulighed for at  stille spørgsmål. Hver elev besøgte to trosretninger, og vi lavede videndeling i den efterfølgende lektion.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kristendom og værklæsning

Forløbet begynder med repetition af centrale tekster og begreber fra C-niveau. Forløbet fokuserer på fundamentalistisk kristendom i USA og i Danmark. Vi skal (igen) beskæftige os med Max Webers teori om karisma og rutinisering af karisma, som vi anvender, når vi læser det nytestamentlige skrift Apostlenes Gerninger (værklæsning). Vi skal beskæftige os med de danske fundamentalistiske vækkelsesbevægelser 'The Last Reformation' og 'Evangelist', som et eksempler på karismatisk og fundamentalistisk kristendom samt Jerry Falwells Moral Majority og den politiske kristne højrefløj i USA.
I vil stifte bekendtskab med Phil Zuckermans sociologiske studie af kristendommens rolle i hhv. USA og Danmark samt Anthony Giddens beskrivelse af forholdet mellem tradition, senmodernitet og fundamentalisme.

Ved forløbets slutning skal du kunne
– redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder religionens formative, historiske
    og nutidige skikkelse(r)
– redegøre for religiøse fænomener som myte, grundfortælling, eskatologi,
    ritual, åbenbaring, lære og etik inden for kristendom
– anvende religionsfaglig terminologi
– karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale
– fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs
    selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler
– formulere dig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion
    og moderne, sekulære samfund
– analysere og vurdere en længere, kompleks religiøs eller religionsfaglig tekst
– redegøre for og anvende religionsfaglige teorier


MATERIALE

TEKSTER
"So f…ing Special i USA" – afsnit 3 ”De Kristne” (DR 2013), fra: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000027330&s=43394716&n=1&o=hits

Ken Ham, "Jordens alder? Se skabelsesberetningen", fra:
Creation Museum https://creationmuseum.org/ (sammenlignet med https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/har-gud-skabt-verden)

Værklæsning: Apostlenes Gerninger (med fokus på karisma og rutinisering  af karisma)
Kapitel 1-12, 15,20 og 28 er læst intensivt på https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
De resterende kapitler er læst i 'Manga Metamorfose', Bibelselskabets Forlag, 1. udg., 2. oplag 2012 (s. 128 - 283 ).

'De Omvendte' (3) DR2 23-05-2011, fra: https://mitcfu.dk/Search?s=titel%3A%20De%20omvendte%20%283%29&mode=-1

"'Stjerner og Striber" (11. april 2025), fra:  https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2025/paaskemiraklet-i-west-wing-11802535014 (36:20 - 57:47/slut)
+
https://paulawhite.org/news/breaking-news-paula-white-cain-to-lead-white-house-faith-office/

"Da ildtungerne ramte jorden", Kristeligt Dagblad, 16-08-2012, fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/id%C3%A9-tanke/da-ildtungerne-ramte-jorden

"Mit hemmelige liv i Evangelist" (DR 4-11-2014), fra: https://mitcfu.dk/Player/PopupPlayer/TV0000031441?iframe=true

The Last Reformation, fra: https://thelastreformation.com/
'Who is Torben, fra: https://thelastreformation.com/about-the-movement/who-is-torben/ - (tjek fx videoerne)

Evangelist, fra: https://evangelist.dk/ (->trosgrundlag)
(Perspektivér til Folkekirken.dk | Folkekirken.dk)

'Guds bedste børn' (1) (TV2, 2019), fra : https://mitcfu.dk/Player/PopupPlayer/TV0000114731?iframe=true>

Jerry Falwell: Ronald Reagan ærede Gud, fra: https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=267>

Tekst 1: Anthony Giddens: Tradition, fra: Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Mikkelsen, Religion i det senmoderne samfund, Systime 2007.


BAGGRUND

Jesu genkomst: En forventning under forandring (uddrag), fra: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/jesu-genkomst-en-forventning-under-forandring>
Tusindårsriget, fra: <https://lex.dk/tusind%C3%A5rsriget?gad_source=1&gad_campaignid=17600838629&gclid=CjwKCAjwiezABhBZEiwAEbTPGNKgvOhBvBt4qibXvnXC2V_z6r4mc8GZDb3IledtvJwdy0O9R_DlehoC28gQAvD_BwE>
Bortrykkelsen, fra <https://da.wikipedia.org/wiki/Bortrykkelsen>

Fra Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg, 'USA - historie, samfund og religion, Systime 2017:
The Wall of Separation – adskillelsen af stat og religion https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=408>
Religion i USA i dag https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=228>
Fundamentalisterne bliver til den politiske kristne højrefløj https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=267>


TEORI
Phil Zuckerman, "Religion and irreligion in Denmark and the USA", fra:
https://www.youtube.com/watch?v=9dUaqtT5vhU&t=15s

Vi har genlæst og anvendt Max Webers teori om 'Karismatisk ledelse', fra: Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime 2017. Systime + uddybende læreroplæg om Webers teori.

Fire grundpositioner og Hjärpes model.

Se ovenfor: Tekst 1: Anthony Giddens: Tradition.


Begreber: eksempelvis fundamentalisme, minimalisme og maksimalisme, nåde, gerningsretfærdighed, næstekærlighed kreationisme, 'ung-jordsfolk, gammel-jordsfolk, evangelikalsk og karismatisk kristendom, sekt, Helligånden, universalisme, magisk-, profetisk- og heroisk karisma, rutinisering af karisma, omvendelse, tungetale, millennialisme (præ- og post), tusindårsriget, Bortrykkelsen, eskatologi, kristen zionisme m.fl.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Projektrapport

Projektrapporten blev skudt i gang den 20/3, hvor eleverne som forberedelse havde læst kapitlet om religionsrapporten på 'Religionsportalen': https://religion.systime.dk/?id=1019, som blev uddybet med et læreroplæg om opgaven.
Den 11/4 skulle eleverne beslutte hvilket emne, materiale og teori, de ønskede at anvende.
Fra den 25-30/4 blev lektionerne brugt til at skrive rapport med vejledning. Deadline for projektrapporten var den 5/5 kl. 22.

MATERIALE:
'Projektrapport', fra: https://religion.systime.dk/?id=1019
Kapitel 9: Projektrapporten, fra: Religion: Teori - Fænomenologi - Metode. Grundbog til religion B, Dorte Thelander Motzfeldt, Systime 2010.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer