Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi-x/ (bi-x/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Hvad er biologi?
Forløbet handler om hvad biologi er med fokus på celler, cellers opbygning og funktion, transport over cellemembraner og til sidst et overblik over de forskellige organsystemer i mennesker.
Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer
Vi gennemgår:
Prokaryoter
Eukaryoter
Celleorganeller og andre strukturer
Cellemembranens opbygning
Transport over cellemembranen
Passiv og aktiv transport
Diffusion - simpel og faciliteret
Osmose
Endo- og exocytose
Oversigt over kroppens organsystemer
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg - osmose i kartofler (aflevering)
Mikroskopi af løgceller og kindskrab
Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 14-32
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 DNA, mutationer og evolution
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme og mutation
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Vi gennemgår:
Kromosomer
DNA's opbygning
Baseparringsprincippet
Det centrale dogme
Transskription og translation
Den genetiske kode
Mitose
Karyotype
Kromosomtalsanomalier
Genmutationer
Naturlig selektion
Artsdannelse
Eksperimentelt arbejde:
Komparativ anatomi i København ZOO: https://www.skoletjenesten.dk/tilbud/komparativ-anatomi
Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 117-133, 195-202
Mitose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018490051-75acb1af-aa6c
Det centrale dogme: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/
Transskription: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014789647-0bf129fd-4612
Translation: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014995218-7376d533-d679
Andet:
Holdet er en klasse med to studieretninger, derfor tog vi på ekskursion med resten af klassen, der har biologi A til København ZOO.
Her underviste biologi A eleverne, biologi C eleverne med fokus på:
○ Naturlig selektion
○ Darwins evolutionsteori
○ Mutation
○ Konvergent og divergent udvikling
○ Geografisk adskillelse
De gik rundt i mindre grupper og viste konkrete eksempler undervejs, samt havde lavet opgaver som Biologi C eleverne skulle løse. Efterfølgende lavede hele klassen dissektion af kakerlakker, høns og marsvin, med fokus tilpasninger indenfor fordøjelsessystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forløb#4 På opdagelse i generne
Kernestof:
̶̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Supplerende stof:
-bioteknologi
Vi gennemgår:
Genetiske grundbegreber
Fænotype
Genotype
Homo- og heterozygot
Gener og alleller
Autosomale og kønsbundne gener
Dominant og recessiv
Co-dominans
AB0 systemet og rhesussystemet
Mendels 1. lov
Krydsningsskemaer
Stamtræsanalyse
PCR og DNA gelelektroforese
Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse
PTC test
Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 131-139, 143-152
https://www.undervisningslokalet.dk/blodtype-nedarvning-co-dominans/
https://livsstil.tv2.dk/mad/2015-09-21-her-er-smagen-25-procent-af-os-ikke-kan-smage
DR undersøger: Har Malou det dødelige gen?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Forplantning og hormoner
Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Vi gennemgår:
Pubertet
GnRH, FSH og LH
Testosteron, østrogen og progesteron
Negativ feedback
Manden og kvindens kønsorganer
Produktion af sædceller
Menstruationscyklus
Ændring i hormoner under graviditet og HCG
Udvalgte præventionsformer
Kønssygdomme
Ufrivillig barnløs
Nedsat sædkvalitet
Meget kort om løsninger og fosterdiagnostik
Eksperimentelt arbejde:
Graviditets- og ægløsningstests
Smittespredning - klamydia
Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 153-179
Mandens hormoner sædcelleproduktion: https://www.youtube.com/watch?v=FivxF1mTejE
Menstruationscyklus: https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU
Artikel 1: https://videnskab.dk/krop-sundhed/overlaege-maend-kan-naesten-intet-goere-ved-daarlig-saedkvalitet/
Artikel 2: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kunstigt-babyboom-paa-vej-her-er-4-af-forskningens-forsoeg-paa-at-stoppe-saedkrisen/
Andet:
Eleverne lavede en individuel Formidlingsopgave om en udvalgt præventionsform samt en kønssygdom, hvor de skulle komme ind på følgende:
Opbygning af manden og kvindens kønsorganer, sædcelledannelse og menstruationscyklus med henblik på forklaring af præventionsform.
Kønssygdommen - type af organisme, smitteveje, forebyggelse, symptomer, behandling og konsekvenser.
Eleverne skulle selv finde viden om deres præventionsform og kønssygdom, de har fx brugt www.sexogsamfund.dk, www.ssi.dk m.fl.
Produktet var en poster og en fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Forløb#6 Mikroorganismer
Kort forløb, der også involverer repetition af enzymers funktion.
Kernestof:
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
Vi gennemgår:
Mikrobiel vækst
Vækstkurven og dens faser
Temperatur og pH's betydning for væksten
Eksperimentelt arbejde:
Øvelse - Mikrobiel vækst og temperatur
Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 33-47
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Ringsted Å
Kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Vi gennemgår:
Økosystemer
Energi i økosystemer
Fødekæder og fødenet
Fotosyntese
Respiration
Nedbrydning
Abiotiske og biotiske faktorer
Biodiversitet
Carbons kredsløb
Vandløbet som økosystem
Tilpasning til miljø
Bestemmelse af vandløbskvalitet vha. makroindeks
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg: Fotosyntese og respiration (rapport) https://www.youtube.com/watch?v=JJiT0GvMRK0
Feltundersøgelse: Ringsted Å
Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 215-233, 237-250
https://www.undervisningslokalet.dk/kulstofkredsloebet/
Når vandløbet bliver forurenet: https://www.youtube.com/watch?v=VdtKQrOgDS8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284229",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284229",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284229"
}