Holdet 2024 bi-x/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi-x/ (bi-x/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Hvad er biologi?
Titel 2 Forløb#2 Kost og sundhed
Titel 3 Forløb#3 DNA, mutationer og evolution
Titel 4 Forløb#4 På opdagelse i generne
Titel 5 Forløb#5 Forplantning og hormoner
Titel 6 Forløb#6 Mikroorganismer
Titel 7 Forløb#7 Ringsted Å

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Hvad er biologi?

Forløbet handler om hvad biologi er med fokus på celler, cellers opbygning og funktion, transport over cellemembraner og til sidst et overblik over de forskellige organsystemer i mennesker.

Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer

Vi gennemgår:
Prokaryoter
Eukaryoter
Celleorganeller og andre strukturer
Cellemembranens opbygning
Transport over cellemembranen
Passiv og aktiv transport
Diffusion - simpel og faciliteret
Osmose
Endo- og exocytose
Oversigt over kroppens organsystemer

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg - osmose i kartofler (aflevering)
Mikroskopi af løgceller og kindskrab

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 14-32
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 Kost og sundhed

Elever har medbestemmelse på om det bliver kost og sundhed eller motion og sundhed.

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion, og hormonel regulering

Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin

Vi gennemgår:
Opbygning og inddeling af carbohydrater, proteiner og fedtstoffer
Vitaminer, mineraler og vand
Betydning af kosttilskud
Fordøjelsessystemets opbygning
Nedbrydning af carbohydrater, proteiner og fedt
Enzymers funktion og opbygning
Energibalance og stofskifte
Respiration og ATP
Blodsukkerregulering med fokus på insulin og glukagon
Hurtige og langsomme carbohydrater
Glykæmisk indeks
Kort om motions betydning for sundhed
Diabetes

Eksperimentelt arbejde:
Fordøjelse af fedt
Måling af blodsukker efter indtag af forskellige fødevarer
Kostanalyse

Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau side 55-91
Artikler fra videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/studie-teenager-blev-delvist-blind-efter-diaet-paa-chips-pomfritter-skinke-og-poelse/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mangel-paa-zink-faar-unge-til-at-stoppe-med-at-vokse/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-man-faa-for-meget-d-vitamin-se-hvad-forskerne-anbefaler/
https://www.undervisningslokalet.dk/kulhydrater/
https://www.undervisningslokalet.dk/protein/
https://www.undervisningslokalet.dk/fedt-opbygning-og-navngivning/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb#3 DNA, mutationer og evolution

Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme og mutation
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Vi gennemgår:
Kromosomer
DNA's opbygning
Baseparringsprincippet
Det centrale dogme
Transskription og translation
Den genetiske kode
Mitose
Karyotype
Kromosomtalsanomalier
Genmutationer
Naturlig selektion
Artsdannelse

Eksperimentelt arbejde:
Komparativ anatomi i København ZOO: https://www.skoletjenesten.dk/tilbud/komparativ-anatomi

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 117-133, 195-202
Mitose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018490051-75acb1af-aa6c
Det centrale dogme: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/
Transskription: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014789647-0bf129fd-4612
Translation: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014995218-7376d533-d679

Andet:
Holdet er en klasse med to studieretninger, derfor tog vi på ekskursion med resten af klassen, der har biologi A til København ZOO.
Her underviste biologi A eleverne, biologi C eleverne med fokus på:
○ Naturlig selektion
○ Darwins evolutionsteori
○ Mutation
○ Konvergent og divergent udvikling
○ Geografisk adskillelse

De gik rundt i mindre grupper og viste konkrete eksempler undervejs, samt havde lavet opgaver som Biologi C eleverne skulle løse. Efterfølgende lavede hele klassen dissektion af kakerlakker, høns og marsvin, med fokus tilpasninger indenfor fordøjelsessystemet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Forløb#4 På opdagelse i generne

Kernestof:
̶̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Supplerende stof:
-bioteknologi

Vi gennemgår:
Genetiske grundbegreber
Fænotype
Genotype
Homo- og heterozygot
Gener og alleller
Autosomale og kønsbundne gener
Dominant og recessiv
Co-dominans
AB0 systemet og rhesussystemet
Mendels 1. lov
Krydsningsskemaer
Stamtræsanalyse
PCR og DNA gelelektroforese

Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse
PTC test

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 131-139, 143-152
https://www.undervisningslokalet.dk/blodtype-nedarvning-co-dominans/
https://livsstil.tv2.dk/mad/2015-09-21-her-er-smagen-25-procent-af-os-ikke-kan-smage
DR undersøger: Har Malou det dødelige gen?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb#5 Forplantning og hormoner

Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Vi gennemgår:
Pubertet
GnRH, FSH og LH
Testosteron, østrogen og progesteron
Negativ feedback
Manden og kvindens kønsorganer
Produktion af sædceller
Menstruationscyklus
Ændring i hormoner under graviditet og HCG
Udvalgte præventionsformer
Kønssygdomme
Ufrivillig barnløs
Nedsat sædkvalitet
Meget kort om løsninger og fosterdiagnostik

Eksperimentelt arbejde:
Graviditets- og ægløsningstests
Smittespredning - klamydia

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 153-179
Mandens hormoner sædcelleproduktion: https://www.youtube.com/watch?v=FivxF1mTejE
Menstruationscyklus: https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU
Artikel 1: https://videnskab.dk/krop-sundhed/overlaege-maend-kan-naesten-intet-goere-ved-daarlig-saedkvalitet/
Artikel 2: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kunstigt-babyboom-paa-vej-her-er-4-af-forskningens-forsoeg-paa-at-stoppe-saedkrisen/

Andet:
Eleverne lavede en individuel Formidlingsopgave om en udvalgt præventionsform samt en kønssygdom, hvor de skulle komme ind på følgende:
Opbygning af manden og kvindens kønsorganer, sædcelledannelse og menstruationscyklus med henblik på forklaring af præventionsform.
Kønssygdommen - type af organisme, smitteveje, forebyggelse, symptomer, behandling og konsekvenser.
Eleverne skulle selv finde viden om deres præventionsform og kønssygdom, de har fx brugt www.sexogsamfund.dk, www.ssi.dk m.fl.
Produktet var en poster og en fremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Forløb#6 Mikroorganismer

Kort forløb, der også involverer repetition af enzymers funktion.

Kernestof:
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion

Vi gennemgår:
Mikrobiel vækst
Vækstkurven og dens faser
Temperatur og pH's betydning for væksten

Eksperimentelt arbejde:
Øvelse - Mikrobiel vækst og temperatur

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 33-47
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 7 Forløb#7 Ringsted Å

Kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Vi gennemgår:
Økosystemer
Energi i økosystemer
Fødekæder og fødenet
Fotosyntese
Respiration
Nedbrydning
Abiotiske og biotiske faktorer
Biodiversitet
Carbons kredsløb
Vandløbet som økosystem
Tilpasning til miljø
Bestemmelse af vandløbskvalitet vha. makroindeks

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg: Fotosyntese og respiration (rapport) https://www.youtube.com/watch?v=JJiT0GvMRK0
Feltundersøgelse: Ringsted Å

Materialer:
Biologi i udvikling 2. udgave side 215-233, 237-250
https://www.undervisningslokalet.dk/kulstofkredsloebet/
Når vandløbet bliver forurenet: https://www.youtube.com/watch?v=VdtKQrOgDS8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde