Holdet 2024 fi-2abcp/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e)
Hold 2024 fi-2abcp/ (fi-2abcp/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den gode handling
Titel 2 Logik og argumentation
Titel 3 Hvad er videnskab
Titel 4 Hvad er mennesket
Titel 5 Det retfærdige samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den gode handling

Forløbet har fokus på de klassiske etiske positioner pligtetik, konsekvensetisk og dydsetik.

Der er arbejdet med Immanuel Kants pligtetiske tænkning og dens grundlag i en bestemt forståelse af fornuften. Inden for nytteetisk eller utilitarisme er der arbejdet med Jeremy Benthams handlingsutilitarisme og dens fundament i sansningen af nydelse og smerte. Fulgt op af John Stuart Mills regelutilitaristiske vinkel på nytteetikken. Endelig er Aristoteles kort inddraget som eksempel på dydsetikken med hans fokus på, at etisk handlen kræver øvelse for, at man kan følge den gyldne middelvej. I forlængelse af Aristoteles er der stiftet bekendtskab med Hurtshouses moderne forståelse af dydsetiken.

Der er arbejdet med at diskutere styrker og svagheder ved de tre etiske teoriretninger. Her er der set på de tre teoriretningers muligheder for at tilbagevise relativisten og skeptikerens positioner. Forstået som spørgsmålet om det er muligt at finde et fast fundament at tænke etik ud fra. Der er arbejdet med styrker og svagheder ved teorierne forskrifter for, hvad vi bør gøre og deres anvendelighed i det konkrete livs etiske spørgsmål. Der er i den forbindelse set arbejdet med en del eksempler. Der er også arbejdet med professionsetik i relation til lægeløftet og professionsetiske retningslinjer hos fængselsbetjente. Endelig har holdet arbejdet med problemstillinger knyttet til aktiv dødshjælp.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Logik og argumentation

Kort forløb om argumenters opbygning med præmisser og konklusioner. Du skal kunne forstå forskellen på gyldige argumenter og holdbare argumenter. Desuden ser vi eksempler på forskellige typer af fejlslutninger. Endelig er der arbejdet med hvad der kendetegner etisk argumentation og betydningen af den naturalistiske fejlslutning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvad er videnskab

I videnskabsforløbet er der arbejdet med spørgsmålene om hvordan videnskab afgrænses fra pseudovidenskab, om sikker videnskabelig sandhed er mulig og hvordan der bedst arbejdes videnskabeligt.

Efter en kort introduktion af positivismen position er Karl Poppers afvisning af helt sikker videnskabelig viden grundet induktionsproblemet introduceret.  I forlængelse heraf er der arbejdet med at Popper ganske vist ikke mener at sandheden endegyldigt kan når
har et optimistisk syn på viden skab. Denne optimisme bygger han på at videskaben
ved den rette den rette metode hele tiden nærme sig sandheden mere og mere. Her er Poppers pointer om at, at den bedste mulighed for god videnskabelig viden er at arbejde hypotetisk deduktivt og aktivt forsøge at falsificere de hypoteser, man arbejder ud fra, inddraget.

Popper er sat op over for Thomas Kuhns afvisning af, at videnskaben bevæger sig frem mod sandheden. Kuhns kritik af Popper bygger på hans teori om, at videnskab arbejder inden for paradigmer og der måske ikke er tale om, at vi nærmer os sandhed mere og mere, men blot at et paradigme udskifter det næste.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvad er mennesket

I dette forløb er der arbejdet spørgsmålet om hvad mennesket er for en størrelse. Forløbet  har været centreret om Friedrich Nietzsche,  Jean Paul Sartre og Simone de Beauvoirs blik på mennesket.

Nietzsches tilgang til spørgsmålet om, hvad mennesket er har taget udgangspunkt i den kritik af Platon og kristendommens indflydelse på kulturen, som er central for Nietzsche. Der er arbejdet med, hvordan han kritisererat det sanselige, kropslige og driftsmæssige underordnes fornuften i denne tradition. Ud fra denne kritik peger Nietzsche på forskellen mellem ressentiment menneskets slavemoral og overmenneskets herremoral. Hvor kristendommen og Platons tænkning ses som udtryk for det første og overmennesket der udlever sin vilje til magt er det sidste.

Nietzsches bud på det afgørende ved mennesket bliver, at menneskets er kendetegnet ved vilje til magt. En vilje til magt, som uanset hvilket menneske, vi har med at gøre, vil komme til udtryk. Nietzsche kan i tråd med hans erkendelsesteoretiske pointer om, at der ikke findes en sandhed, men kun perspektiver produceret af viljen til magt ikke bruges til at komme med særlig konkrete anbefalinger til, hvordan vi skal leve. Han kan kun hylde overmenneskets evne til at kunne overskue og leve med de mange perspektiver og helheden i mennesket som det kommer til udtryk i viljen til magt.

Herefter er der arbejdet med eksistentialismen både hos Sartre og Beauvoir. De generelle pointer i eksistentialismen grundtanker er introduceret med Sartres tænkning og Beauvoir har været inddraget med et fokus på køn og kærlighed.

Sartre tager udgangspunkt i at det særlige for mennesket er, at her går eksistensen forud for essensen. I denne pointe ligger både, at mennesket er absolut frit til at vælge, hvad det vil være, men også at der hertil hører ansvar både over for sig selv og sine medmennesker. Dette ansvar udgør en byrde som ifølge Sartre gør at angst er et grundvilkår for mennesket. Er man ikke sine valg bevidst lever man i ondt tro eller uegentligt.

Beauvoir bakker op om den generelle pointe om menneskets frihed, som et væsen hvor eksistensen går forud for essensen, men pointerer samtidig, at det ikke er helt så simpelt for kvinden. Historisk og kulturelt er kvinde som det andet køn og presset til at bære bestemte karakteristika og roller. Det ser Beauvoir leder til undertrykkelse af kvinden og nogle privilegier for mænd, som dog ikke gør nogen af parterne godt. Hun argumenterer for at ligestilling giver begge mulighed for i frihed og de derved ville kunne anerkende hinanden, som frie individer, der af kærlighed frem for nød har valgt hinanden. Der argumenteres her for, at ligheden vil give begge køn et mere tilfredsstillende liv.

Der er i forløbet læst primær tekst af Nietzsche og Sartre og nogle korte illustrative citater af Beauvoir.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det retfærdige samfund

I dette forløb er der givet en smagsprøve på nogle af de mest kendte bud på nogle af den politiske filosofis centrale spørgsmål så som:

- Skal vi leve i samfund?
- Hvis vi skal leve i samfund, hvorfor skal vi så det?
- Hvad og hvor meget skal samfundet bestemme, og hvor meget skal individet bestemme?
- Hvilken styreform skal vi have? - hvem skal bestemme og hvordan?
- Hvordan skal goderne erhverves og fordele?

Der er her arbejdet med tre filosofiske positioner med stor tidsmæssig spredning:  Platon, Thomas Hobbes og John Rawls.

Den første filosofi, der er arbejdet med er Platon. Han tager det for givet, at mennesker lever i samfund og er optaget af at sikre den rette styreform, hvor sandhed spiller en afgørende rolle, når de fælles beslutninger skal tages.  

Platons politiske filosofi er knyttet til hans ontologi og erkendelsesteori. Platons ontologi deler verden om i to i en dualistisk løsning, hvor der er en fysisk og sanselig verden af foranderlige fænomener og en intellektuel verden af uforanderlige ideer, man kan tænke sig til.  I menneskets fornufts evne til at indse de uforanderlige ideer finder Platon sit fundament for sikker erkendelse. Denne sikre viden om ideer, især det godes ide, er det, som for Platon garanterer den utopisk gode stat.  

I Platons antikke bud på det gode samfund deles borgerne op i tre samfundsklasser efter evner; erhvervsdrivende, vogtere og filosoffer. For at sikre, at samfundet ledes bedst muligt skal det ledes af filosoffer, der har fået en lang uddannelse, så den typiske filosof vil være ca., 50 år, når vedkommende er klar til at lede. I hulelignelsen, som er læst i forbindelse med forløbet, forklares billedligt, hvordan filosoffens uddannelse er en svær rejse ud af hulen og den uvidenhed, der præger fænomenernes verden op ud af hulen til ideernes verden. I den symbolske fortælling vil filosoffen skue solen og se, hvordan den er styrende for hele det synlige. Platons forestilling er, at som fangen i hulelignelsen kan se solen, vil filosoffen først få øje på alle de almindelige ideer bag fænomenerne og så til sidst forstå det godes ide, der er den styrende ide bag det hele. Den som først har indset det godes ide ved herefter, hvad der er det rigtige at gøre. På denne måde sikres i Platons stat, at lederne er nogen som med sikkerhed ved hvad der er det rigtige at gøre. Dertil kommer at filosofferne ikke ønsker de materielle gode i det almindelige liv eller den magt, der hører til at lede, fordi de så meget hellere vil filosoferer. Platon utopiske stat er i høj grad en kritik af det direkte demokrati, der var styreformen i hans samtids Athen, han oplevede som farligt for anderledes tænkende som hans ven og mentor Sokrates, og som var baseret på, at den som havde de bedste overtalelsesevner fik ret og ikke sandheden.

Den næste filosof der er arbejdet med er Thomas Hobbes, som især tager spørgsmålet op om vi overhovedet skal leve i samfund, og hvis vi skal det hvorfor så det. Hobbes skriver ud fra erfaringer med både den engelske borgerkrig og trediveårskrigen. Han lægger sit fokus på at opnå fred. Det, mener han, er muligt hvis der dannes en suveræn statsmagt som entydigt må bestemme det hele. Hobbes tager udgangspunkt i en hypotetisk naturtilstand, hvor der ikke er nogen statsmagt. Denne naturtilstand, mener han,  vil være præget af alles kamp mod alle. Ifølge Hobbes vil alle fornuftige mennesker indse  at naturtilstanden ikke er hensigtsmæssig og fordi vi, ifølge Hobbes først og fremmest er præget af et ønske om at overleve. Vi vil derfor ønske os en anden løsning og indgå i en samfundstilstand.

Afslutningsvis er der stiftet bekendtskab med John Rawls, der i en moderne version genopliver den kontraktteoretiske tradition, som Hobbes sætter i gang. Rawls formulerer dog ikke sit tankeeksperiment som spørgsmålet om at gå fra en naturtilstand til en samfundstilstand. Han tænker i stedet en hypotetisk situation, "den oprindelige position", hvor en gruppe mennesker diskuterer sig frem til de grundlæggende principper for et samfund både hvad angår styreform, grundlæggende rettigheder og fordelingen af goderne. Disse mennesker er i tankeeksperimentet underkastet et uvidenhedens slør. Dette betyder, at de har erindringer om hvordan samfund generelt fungerer, men ikke ved noget som deres egen position i samfundet eller egne kompetencer og evner. Deres beslutninger er derfor funderet på, at de kunne være hvem som helst i det kommende samfund både den rigeste og den fattigste, ung, gammel, stærk eller svag. Med dette udgangspunkt, mener Rawls, de kan diskutere sig frem til en retfærdig samfundsordning, som han mener vil være præget af to principper.

Det første princip er frihedsprincippet som indebær, at hvert individ skal have så udstrakt frihed som muligt Det indeholder en række frihedsrettigheder, der beskytter individets liv fra statens indblanding. Det indeholder også, at individet skal have indflydelse på samfundet, hvorfor demokrati er den retfærdige styreform.

Det andet princip, differensprincippet, handler om fordelingen af goderne i samfundet. Rawls tager her udgangspunkt i at hverken rigdom eller fattigdom er noget, som er selvfortjent. Nogen har fået rigdom forærende og andre har haft uheldige opvækstvilkår. Dette vil ifølge Rawls få personer i den oprindelige position til at lægge en strategi for fordelingen af goderne, at der kun må være ulighed, hvis denne ulighed giver de fattigste en bedre situation end ellers. Kun hvis det, at nogen bliver rigere end andre samtidig skaber en generelt større rigdom også for de fattigste er uligheden retfærdig. Det mener Rawls vil resulterer i et samfund, hvor der vil være en grad af ulighed, men også en grad af omfordeling fra rige til fattige, som kunne minde om den skandinaviske velfærdsmodel.

Der er i forløbet kun læst primærtekst af Platon
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer