Holdet 2024 as-2abcp/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Astronomi C
Lærer(e)
Hold 2024 as-2abcp/ (as-2abcp/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hele Astronomi Pensum:
Titel 2 Andet halvår astronomi(Se første forløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hele Astronomi Pensum:

Jeg har indskrevet hele pensum i dette forløb, så man har et samlet overblikk:

Alle sidetal referere til: Det levende univers 4. udagave af Helle og Henrik Stub.
Jo mindre andet er angivet.

Stjernehimlen:
s17-20 - Himmelkuglens koordinater, rektasscensionen og deklinationen, Nordstjernen, cirkumpolær og nedre og øvre kulmination. (Bemærk vi kke har lavet noget udregninger af Kulminationshøjder, man skal blot kende begrebet)

En verden af fysik C s.185-195 (Se pdf på sidste time, eller i Onenoten)
- Jorden dag og nat.
- Årstiderne - (Pdf udleveret med god tegning af sommer og vinter)
- Månen og dens faser.
- Sol og måneformørkelse.


Stråling og stof:
s 29-35 Planck kurver (Graf), Wiens lov og Stefans lov. Forståelse af hvad disse kan bruges til. Kun regnet simple opgaver.
Emission og absorptions spektrum. Vigtigt at forstå figuren på side 34.

Astronomernes værktøjer.
s 41-42 Anvendelse af tilsydenladende størrelsesklasse og absolut størrelses klasse til afstandsbestemmelse. Anvendelse af formlen på side 42 (Se evt. eksempel på siden også)
Vi har regnet en opgave, hvor vi bestemte afstande til nogen stjerner.

Solen og Månen:
s 57-58 - Solens lag opbygning. Man skal forstå hvad der sker i de forskellige lag af Solen. Man skal overfladisk kende til pp-processen i Solens kerne (Se side 71 eller billede af processen).
s 69-70 - Sol og måneformørkelse, samt månens faser. Se evt. En verden af fysik C s.185-195 for mere pædagogisk forklaring. (Se pdf på sidste time, eller i Onenoten)
s 71 PP-processen (Se evt. godt billede af processen af hvordan Solen laver Hydrogen til Helium i OneNoten)

Baner i solsystemet:
s 77-82 Keplers 3 love (Se god pdf af Troels Keplerslove.pdf), de fire baner (figur 6.8 s. 82) et objekt kan bevæge sig i, Undvigelseshastigheden formel for v_e side 82, Vi lavede simuleringer af de fire baner i (https://www.testtubegames.com/gravity.html)   
Fælles tyngdepunkt er IKKE gennemgået.

Planeterne:
s91 - 121 Klippe planeterne: Merkur, Venus og Mars. Gasplaneterne: Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun. Der er rigtigt meget tekst, og det forventes ikke, at man kan alt dette udenad.
Vi har gennemgået klippeplaneterne i forhold til deres opbygning (Se onenote og https://science.nasa.gov/solar-system/). Hver elev i klassen, har udvalgt en planet som de er gået i dybden med, dette fremgår af elevens portfolio.
Alle elever har være med til gennemgang af liv på Mars og udfordringer. Yderligere skal man have en ide om, Atmosfæren, temperaturen, opbygningen samt størrelsen af alle planeterne.

Exoplaneter:
S 147-161 Metoder til opdagelse af exoplaneter (Se pdf i OneNote for overblik). Forstå oversigt over exoplaneter side 154. Forstå udfordinger ved at finde planeter i Frontier området vs. man har fundet rigtigt mange Hot Jupiters hvilket ledte til Nice-Modellen.
- Grupper kiggede enten på Alfa Centauri s159-161 eller Trappist 1 systemet s165-167.

S 171-174 Dannelse af stjernesystemer, Snegrænsen, forklaring af opbygningen af andre stjernesystemer. Nice-modellen og forstå hvilke nye ting den tilføjer til den gamle teori.

Stjernernes udvikling:
S181 - 191 Stjernens fire faser. Det forventes kun at man kan redegøre for PP-processen overfladisk. Man skal vide at processen fortsætter til Jerne se billeder på side 186 og 187 hvor fusion sker i forskellige lag. Tungere grundstoffer skabes i det Stjernen dør. Eller to Neutronstjerner støder sammen.
Særligt skal man kunne forklare figuren på side 188 og er god at tage udgangspunkt i.
Husk særligt r og s processerne. Troels har givet jer en PDF hvor dette står i, da det ikke er godt forklaret i bogen.
(Husk PDF med opsummering i OneNoten om Stjernes Liv)


HR-diagrammet
s203 - 211 Kende til Spektralklasserne. Forstå at forskellige absorptionslinjer fremkommer ved forskellige overfalde temperaturer. Stjernerne kan klassificeres i OBAFGKM. PAS PÅ: Skema på side 204 gælder kun for hovedserie stjerner. Kunne tolke et HR-diagram og vide hvad man kan bruge det til. Forstå Solens bevægelse igennem HR-diagrammet (s209). Kunne beregne Stjernens levetid med formel nederst side 208.

Mælkevejen:
s215 - 217 Mælkevejen opbygning - De central dele, skiven og Haloen (Se pdf i OneNoten). Beskrivelse af popuulation I og II stjerners placering i mælkevejen. (PAS PÅ: Definition af disse kommer først på side 225-226 i bogen). Beskrivelse af stjernedannelse i Mælkevejen og hvor det sker.
s222 - 224 Haloen

- Stjernepopulationer:
    s 225 - 226 Definitionen på Population I, skive og II stjerner.

- Mørktstof:
    s 229 - 230 - Rotationskurver. Vigtigt: Se Troels PDF omkring principperne for hvorfor mørktstof er introduceret i OneNote.

Galakser og Kvasarer:
s235 - 242 - Hubbles gaffeldiagram, Stjernedannelse i forskellige galakser, Galaksehobe, Universets storstruktur, Hubbles lov (Man skal kunne formlen s 241) og forstå hvordan Hubble fand frem til denne, Rødforskydningen (Man skal kunne formlen z=....  og v=z*c de to øverste side 242, den nederste formel på side 242 til venstre er ikke pensum)

Side 260 - 262 Sortehuller og området omkring dem. Kunne beskrive områderne: Ergosfæren, Fotonsfæren, Begivenhedshorisonten og Singulariteten. Man skal også vide hvad Hawking stråling er.

Historien om Big Bang.
Her har vi brugt PDF'en: En verden af fysik C - Side 196 - 213 - Big Bang, Mikrobølge baggrundsstrålingen,

Historien om verdensbilledets udvikling + Den nære astronomi.
Her har vi brugt PDF'en: En verden af fysik C - Side 176 - 195 - Nat/Dag, Sommer/Vinter, Månens faser, Sol og måneformørkelse, Geocentrisk, Heliocentrisk, Retrograd bevægelse, Epicykler, Parallakse, Venus faser. Aristoteles, Ptolemæus, Nikolaus Kopernikus, Tycho Brahe, Johannes Kepler, Galileo Galilei.

Liv i universet:
s305 -321  Gennemgået som en klasse diskussion hvor vi snakkede om Livets udfordringer. Man skal kunne hovedpointerne fra dette afsnit, man skal ikke kunne det hele i detaljer.
Yderligere har vi brug ekstra tid på at snakke om Livet på Mars: Se solsystemetSpørgsmål.pdf (Se OneNoten)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Andet halvår astronomi(Se første forløb)

For overskuelighedensskyld har jeg samlet hele pensum i det første forløb.
SE ANDET FORLØB FOR PENSUM.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer