Titel
4
|
Grupper og Ondskab
Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb arbejdes med socialpsykologisk forståelse af menneskets ageren i sociale sammenhænge. Herunder inddrages fokus på bl.a. grupper, gruppekonflikter og roller. Denne socialpsykologiske viden anvendes i en forståelse af klassiske eksperimenter og teorier som udforsker det onde i mennesket. Her fokuseres på, hvordan onde handlinger kan forklares ud fra forskellige teoretiske perspektiver bl.a. som noget der ligger i os selv, eller noget som opstår grundet de omgivelser individet befinder sig i, og holdet præsentereres for eksperimentet som psykologisk metode, og etiske overvejelser i forbindelse med denne metode. I denne forbindelse inddrages Stanley Milgram’s klassiske eksperiment i lydighed og Zimbardo’s klassiske fængselseksperiment med fokus på bl.a. deindividualisering.
Faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra Forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
I dette forløb arbejdes primært inden for området socialpsykologi med fokus på bl.a. Grupper og roller. Dog inddrages også personlighedspsykologiske perspektiver, idet overvejelser om, hvordan træk i mennesket kan føre til udførelsen af onde handlinger. Herudover inddrages udviklingsmæssige perspektiver, da opvækstens betydning for ondskab inddrages.
Arbejdsformer:
Klasseundervsining i form af læreroplæg og dialg, individuelt arbejde iform af fokuslæsning og opgavelæsning og gruppearbejde i form af fælleslæsnin, opgaveløsning og projektarbejde.
Anvendt materiale:
Larsen, O. S. ”Eksperiment”, i Psykologiens Veje, s. 32-40. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 6 sider)
Larsen, O. S. ”Kritisk vurdering af undersøgelser” og "etiske retningslinjer", i Psykologiens Veje, s. 54-56. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)
Larsen, O. S. ”Socialpsykologi”, i Psykologiens Veje, s. 375-405. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 34 sider)
Larsen, O. S. ”Holdninger”, i Psykologiens Veje, s. 411-414. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 4 sider)
Larsen, O. S. ”Aggressionens natur”, i Psykologiens Veje, s. 462-463. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 1,5 sider)
Larsen, O. S. ”lydighedens dilemma”, i Psykologiens Veje, s. 470-474. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 5 sider)
Larsen, O. S. ”Zimbardo og virkelighedens fængsel”, i Psykologiens Veje, s. 474-477. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)
Larsen, O. S. ”Moralsk frakobling”, i Psykologiens Veje, s. 477-481. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)
Larsen, O. S. ”Det onde som frihed”, i Psykologiens Veje, s. 481-486. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 6 sider)
Kanal 5, "Forenet med fjenden" (Uddrag) (ca. 1 side)
Genstart. ”Et djævelsk Våben”, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-06-20-00-00-9, (ca. 4 sider)
DR2. ”hængt ud på Nettet”, https://eksamen.mitCFU.dk/tv/3981921, (ca. 7 sider)
DR, "Eksperiment Mobning", 7.marts 2007 (uddrag) (ca. 4 sider)
Sørensen, Sebastian Stokkebo, "Nikolaj var med til at ydmyge sin ven: Det var et hav af atterliggørelser", DR, 2. oktober, 2019 (https://www.dr.dk/mitliv/nicolaj-var-med-til-ydmyge-sin-ven-det-var-et-hav-af-latterliggoerelser) (uddrah) (ca. 0,5 sider)
Youtube. “Forskere pressede folk til at give andre farlige stød" https://youtu.be/2UFIsaN0hZo
Youtube. “Stanford prison experiment" https://youtu.be/oAX9b7agT9o
I alt ca. 75 normalsider
|