Holdet 2024 ps-uwy/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps-uwy/ (ps-uwy/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb
Titel 2 Personlighed, Identitet og Køn
Titel 3 Udvikling og Relationer
Titel 4 Grupper og Ondskab
Titel 5 Kognition og Læring
Titel 6 Afslutningsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb

Der opgives ikke eksamensspørgsmål i dette forløb idet stoffet som gennemgås indgår i andre forløb.

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb præsenteres eleverne for forskellige udvalgte teoretiske  tilgange inden for psykologien, som en introduktion til faget. Der reflekteres over hvad faget omfatter, og der arbejdes med adskillelsen mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi. Herudover omfatter forløbet en forventningsafstemning, og eleverne får mulighed for at give udtryk for hvilke emner, de finder mest spændende at dykke ned i gennem de kommende forløb.

Faglige mål:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Anvendt materiale:
- Larsen. O. S. ”Hvad er Psykologi?.” i Psykologiens veje, s. 9-10. Aarhus: Systime, 2008 (ca.1 side)
- Larsen. O. S. ”Intergruppekonflikter.” i Psykologiens veje, s. 391-192. Aarhus: Systime, 2008 (ca.1,5 side)
- Larsen. O. S. ”The Big Five.” i Psykologiens veje, s. 310-311. Aarhus: Systime, 2008 (ca.1 side)
- Larsen. O. S. ”Gestaltpsykologien.” i Psykologiens veje, s. 172-173. Aarhus: Systime, 2008 (ca.2 side)
- Larsen. O. S. ”Mary Ainsworth.” i Psykologiens veje, s. 102-105. Aarhus: Systime, 2008 (ca.3,5 side)

I alt ca. 9 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Personlighed, Identitet og Køn

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb præsenteres eleverne for personlighedspsykologien idet forskellige teoretiske perspektiver på personligheden og individet i det senmoderne samfund gennemgås. For at bygge videre på denne teoretiske viden undersøges unges identitetsdannelse, særligt med fokus på køn og kønslige fremstillinger gennem digital kommunikation. Herudover sættes fokus på, hvordan unges forhold i det senmoderne samfund kan føre til stress og copingstrategier. Forløbet afsluttes med et projektarbejde, som skal munde ud i mundtlige video-oplæg i grupper. Undervejs i dette forløb præsenteres eleverne derudover for spørgeskemaundersøgelser som psykologisk metode.

Faglige mål:
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Kernestof:
Der arbejdes primært inde for personlighedspsykologien med inddragelse af identitet og personlighed samt individuelle forskelle i livsstile. Dette suppleres dog med socialpsykologisk materiale omkring kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier.

Arbejdsformer:
Klasseundervsining i form af læreroplæg og dialg, individuelt arbejde iform af fokuslæsning og opgavelæsning og gruppearbejde i form af fælleslæsning, opgaveløsning og projektarbejde.

Anvendt materiale:
-Jensen og Quorning, "Klarer du porblemerne selv?", i Undersøgelser i Psykologi, Systime, 2018 (ca. 1 side)

Larsen. O. S. ”køn og Kønsforskelle.” i Psykologiens veje, s. 57-70. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 15 sider)

Larsen. O. S. The Big Five, Den forsigtige og den risikovillige type og Menneskets dobbelthed fra kapitlet ”Personlighedspsykologi.”, i Psykologiens veje,  s. 309-316. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 10 sider)

- Larsen. O. S. Optakten, det ubevidste, seksualdriften og personlighedsmodellen fra kapitlet ”Psykoanalyse.”, i Psykologiens veje, s. 277-280; 282-284. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 7 sider)

- Larsen. O. S. En flodbølge af muligheder, Trangen til at vælge, Kapital og habitus, Hvad er identitet, Krop, køn og identitet og Sociale arenaer, roller og identitet, fra kapitlet "Ungdom og senmodernitet." i Psykologiens veje, s. 322-332; 334-336. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 11 sider)

- Larsen. O. S. ”Mobilen og de sociale medier.”, fra kapitlet "Kommunikation." i Psykologiens veje, s. 362-374. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 13 sider)

- Larsen. O. S. ”Stress og Coping.”, i Psykologiens veje, s. 439-457. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 19 sider)

- Larsen. O. S. Spørgeskemaundersøgelse fra kapitlet "Videnskabsteori og mrtode." i Psykologiens veje, s. 42-44. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 2 sider)

- DR. Eldina har hår i ansigtet og Vild bimmer og mænd med make-up i "Hvilket køn er du", episode 2 og 3 (https://www.dr.dk/drtv/serie/hvilket-koen-er-du_259811) (ca. 2 sider)

- DR. "Prinsesserne fra Blokken (1)", ( https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=prinsesserne%20fra%20blokken&orderby=title&SearchID=fce4c0db-f0c6-4ef3-abed-29196444e41e&index=4 ), (uddrag). (ca. 2 sider)

- DR. Måske ikke helt straight i "Sex med P3", episode (https://www.dr.dk/drtv/serie/sex-med-p3_338758) (uddrag) (ca. 1 side)

Christoffersen, Helle. "Unge har hæsblæsende travlt.", Jyllandsposten, 13. maj 1999, ( https://jyllands-posten.dk/indland/ECE4744974/Unge-har-h%C3%A6sbl%C3%A6sende-travlt/ ). (ca. 1 side)

I alt ca. 84 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Udvikling og Relationer

Beskrivelse af forløbet:
I forløbet beskæftiger holdet sig primært med udvikling i barndommen gennem både psykoanalytiske faseteorier og moderne empirisk spædbarnsforskning. Det undersøges dog også, hvilken betydning udvikling og relationer i barndommen ifølge disse teorier kan have senere hen i livet, og der fokuseres bl.a. på omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelse samt risiko og resiliens. Forløbet afsluttes med et individuelt casearbejde. Undervejs i dette forløb sættes herudover fokus på observationsundersøgelser som metode, og overvejelser omkring fordele og ulemper ved kvalitative og kvantitative undersøgelser.

Faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
Der arbejdes primært inden for udviklingspsykologien med fokus på forskellige teoretiske perspektiver på særligt udviklingen i barndommen.

Arbejdsformer:
Klasseundervsining i form af læreroplæg og dialog, individuelt arbejde i form af fokuslæsning, opgaveløsning og casearbejde samt gruppearbejde i form af fælleslæsning, opgaveløsning og projektarbejde.

Anvendt materiale:
Larsen. O. S. Kvantitativ og Kvalitativ metode og Observationsundersøgelse fra kapitlet "Videnskabsteori og metode" i Psykologiens veje. s. 30-31; 41-42. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)

Larsen. O. S. ”Udviklingspsykologi.” i Psykologiens Veje. s. 75-106. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 31 sider)

Larsen. O. S. ”Tilknytningsforstyrrelser og Omsorgssvigt.” i Psykologiens Veje. s. 117-136. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 21 sider)

Larsen. O. S. Indledning og Den konkret-operationelle fase (6-12 år) fra kapitlet "Tænkningens udvikling i Psykologiens Veje. s. 205; 212-213. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)

Larsen. O. S. Den psykoseksuelle udvikling fra kapitlet "Psykoanalyse" i Psykologiens Veje. s. 280-282. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 2 sider)

Pedersen, C. S. BEIP-projektet fra kapitlet "De vigtige relationer" i Temaer til Spykologi s. 99-10. Aarhus: Systime, 2024 (ca. 2 sider)

Hansen, Simone. "Hun har bpet på børnehjem siden hun var 9." TV2, 5. januar, 2021, ( https://nyheder.tv2.dk/2021-01-05-hun-har-boet-paa-boernehjem-siden-hun-var-9-jeg-savner-min-mor-hele-tiden ) (ca. 2 sider)

TV2 dok, ”Er du mors lille dreng.” TV2, 2008, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=er%20du%20mors%20lille%20dreng&orderby=title&SearchID=ddd7c142-bea5-4b2e-842a-6bd506ffd0cb&index=1  (41 min. = 6 sider)

TV2, "Daginstitutioner bag facaden." 2019, https://beta.mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000116508&s=41272440&n=1 (uddrag) (5 min. = 1 side)

Youtube. "Still Face Experiment Dr. Tronick", https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg ( ca. 0,5 side)

Youtube. "An experiment by Joseph Compos The Visual Cliff Youtube", https://www.youtube.com/watch?v=F87RcxJPIbo (ca. 0,5 side)

Youtube. "The Strange Situationa and Attachment", https://www.youtube.com/watch?v=woQhp28ndik (ca. 2 sider)

Youtube. "In autism genes drive eye gaze abnormalities", https://www.youtube.com/watch?v=1q4Xu3LvQCs&t=3s (1 side)


I alt ca. 75 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grupper og Ondskab

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb arbejdes med socialpsykologisk forståelse af menneskets ageren i sociale sammenhænge. Herunder inddrages fokus på bl.a. grupper, gruppekonflikter og roller. Denne socialpsykologiske viden anvendes i en forståelse af klassiske eksperimenter og teorier som udforsker det onde i mennesket. Her fokuseres på, hvordan onde handlinger kan forklares ud fra forskellige teoretiske perspektiver bl.a. som noget der ligger i os selv, eller noget som opstår grundet de omgivelser individet befinder sig i, og holdet præsentereres for eksperimentet som psykologisk metode, og etiske overvejelser i forbindelse med denne metode. I denne forbindelse inddrages Stanley Milgram’s klassiske eksperiment i lydighed og Zimbardo’s klassiske fængselseksperiment med fokus på bl.a. deindividualisering.  

Faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra Forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


Kernestof:
I dette forløb arbejdes primært inden for området socialpsykologi med fokus på bl.a. Grupper og roller. Dog inddrages også personlighedspsykologiske perspektiver, idet overvejelser om, hvordan træk i mennesket kan føre til udførelsen af onde handlinger. Herudover inddrages udviklingsmæssige perspektiver, da opvækstens betydning for ondskab inddrages.

Arbejdsformer:
Klasseundervsining i form af læreroplæg og dialg, individuelt arbejde iform af fokuslæsning og opgavelæsning og gruppearbejde i form af fælleslæsnin, opgaveløsning og projektarbejde.

Anvendt materiale:
Larsen, O. S. ”Eksperiment”, i Psykologiens Veje, s. 32-40. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 6 sider)

Larsen, O. S. ”Kritisk vurdering af undersøgelser” og "etiske retningslinjer", i Psykologiens Veje, s. 54-56. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)

Larsen, O. S. ”Socialpsykologi”, i Psykologiens Veje, s. 375-405. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 34 sider)

Larsen, O. S. ”Holdninger”, i Psykologiens Veje, s. 411-414. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 4 sider)

Larsen, O. S. ”Aggressionens natur”, i Psykologiens Veje, s. 462-463. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 1,5 sider)

Larsen, O. S. ”lydighedens dilemma”, i Psykologiens Veje, s. 470-474. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 5 sider)

Larsen, O. S. ”Zimbardo og virkelighedens fængsel”, i Psykologiens Veje, s. 474-477. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)

Larsen, O. S. ”Moralsk frakobling”, i Psykologiens Veje, s. 477-481. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 3 sider)

Larsen, O. S. ”Det onde som frihed”, i Psykologiens Veje, s. 481-486. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 6 sider)

Kanal 5, "Forenet med fjenden" (Uddrag) (ca. 1 side)

Genstart. ”Et djævelsk Våben”, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-06-20-00-00-9, (ca. 4 sider)
DR2. ”hængt ud på Nettet”, https://eksamen.mitCFU.dk/tv/3981921, (ca. 7 sider)

DR, "Eksperiment Mobning", 7.marts 2007 (uddrag) (ca. 4 sider)

Sørensen, Sebastian Stokkebo, "Nikolaj var med til at ydmyge sin ven: Det var et hav af atterliggørelser", DR, 2. oktober, 2019 (https://www.dr.dk/mitliv/nicolaj-var-med-til-ydmyge-sin-ven-det-var-et-hav-af-latterliggoerelser) (uddrah) (ca. 0,5 sider)

Youtube. “Forskere pressede folk til at give andre farlige stød" https://youtu.be/2UFIsaN0hZo

Youtube. “Stanford prison experiment" https://youtu.be/oAX9b7agT9o


I alt ca. 75 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kognition og Læring

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb opnår eleverne viden om centrale elementer af kognitionspsykologien, samt hvordan disse har indflydelse på læring og vores opfattelse af verden. Der sættes særligt fokus på de kognitive processer opmærksomhed, perception og hukommelse. Eleverne tilegner sig viden om disse processer gennem bl.a. mindre eksperimenter som "stroop-task" og casearbejde.
Herudover præsenteres eleverne for traditionelle tilgange til læring i form af Piagets kognitive konstruktivisme, med fokus på kognitive skemaer, akkomodation og assimilation, Vygotskys socialkonstruktivistiske tilgang til læring med fokus på bl.a. zonen for nærmeste udvikling og Banduras sociale indlæringsteori med fokus på imitatin og self-efficacy. Og der reflekteres over egen læring og hukommelsesproces ved brug af AI. Undervejs i dette forløb vil eleverne herudover bliver præsenteret for interview som psykologisk metode.

Faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
Der arbejdes primært inden for området Kognitiv Psykologi og Læring med fokus på bl.a. forskellige kognitive processer, samt forskellige læringsteorier som den kognitive konstruktivisme og socialkonstruktivismen.

Arbejdsformer:
Klasseundervsining i form af læreroplæg og dialg, individuelt arbejde iform af fokuslæsning og opgavelæsning og gruppearbejde i form af fælleslæsnin, opgaveløsning og projektarbejde.

Anvendt materiale:
Larsen. O. S. ”Interview.” i Psykologiens veje, s. 50-52 Aarhus: Systime, 2008 (ca. 2,5 sider)

Larsen. O. S. "Social indlæringsteori"; "Social-kognitiv læringsteori", i Psykologiens veje, s. 149-154. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 4 sider)

Larsen. O. S. ”Kognitiv Psykologi.” i Psykologiens veje, s. 167-199. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 28 sider)

Larsen. O. S. ”Lev Vygotsky og den Kulturhistorisk Skole.”; "Zonen for nærmeste udvikling", i Psykologiens veje, s. 219-220; 233-234. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 2 sider)

Larsen. O. S. "Tænkningens udvikling (indledning)"; ”Piagets kognitive læringsteori”; i Psykologiens veje, s. 205; 227. Aarhus: Systime, 2008 (ca. 1,5 sider)

Ravn, Flemming og Wolf, Troels, "Læring og hukommelse"; "Hukommelse er forstærkede netværk"; "At styrke indlæringen"; "Kognitive processer i klasserummet"; "Arousal"; "Opmærksomhed og koncentration"; "Indlæring og hukommelse"; "Eksekutive funktioner" i Psykologi fra celle til selfie, s. xx, København, Columbus, 2020. (ca. 6 sider)

Moesgaard, Christina, "Kunsten af fucke flere ting op på én gang", GiveAvis, 20. januar 2015, (https://ugeavisen.dk/giveavis/kunsten-at-fucke-flere-ting-op-paa-en-gang). (ca. 1,5 sider)

Østergaard, Jonas Sindberg, "Forskere har fundet stereotypen på verdens kedeligste person", Videnskab.dk, 10. april 2022, ( https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-har-fundet-stereotypen-paa-verdens-kedeligste-person/ ) (ca. 2 sider)

DR. "Hjernevask: kan du stole på din hukommelse", (https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-kan-du-stole-paa-din-hukommelse_49032 ), (Ca. 5 sider)

Youtube. "What is context-dependent memory", https://www.youtube.com/watch?v=TsCVctz17tc&t=202s

Youtube. "Piaget - Conservation Task", https://www.youtube.com/watch?v=QxUxgPwpfgk

Youtube. "ZoneOfProximalDev.mov", https://www.youtube.com/watch?v=Zu-rr2PRNkE


I alt ca. 52,5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Afslutningsforløb

Der opgives ikke eksamensspørgsmål i dette forløb idet stoffet som gennemgås indgår i andre forløb.

Beskrivelse af forløbet:
I dette forløb samles op på fagbegreber, teorier og metoder gennemgået i materiale fra tidligere forløb, og eleverne udvikler deres evner til at arbejde med relevante psykologiske problemstillinger i aktuelt stof som forberedelse til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer