Titel
4
|
Regnskab og bæredygtighed
Formål
Det er når regnskabet gøres op, at vi kan konstatere, om en virksomhed er økonomisk bæredygtig. Centralt i forløbet står træning i læsning af virksomheders lovpligtige årsrapport, hvor vi koncentrerer os om den kvantitative del, nemlig regnskabet. Her finder vi resultatopgørelsen, som vi læser som et udtryk for en virksomheds indkomst (kr./tid) og balancen, som vi læser som et udtryk for en virksomheds formue (kr.). Hængslet mellem resultatopgørelsen og balancen er årets resultat, hvor et overskud fører til en øget balancesum (virksomhedens formue øges), og omvendt reduceres virksomhedens formue med et underskud, som skal lånefinansieres, hvis formuen bliver negativ.
Vi analyserer regnskaber for så vidt angår rentabilitet (evnen til at skabe værdi), likviditet (evnen til at betale sine regninger) og soliditet (evnen til at modstå udsving) vha. udvalgte centrale nøgletal, og vi anvender nøgletallene til at vurdere, hvad forskellige interessenter såsom ejere, banker, ledere og leverandører skal gøre.
Ved bæredygtighed forstås undertiden "den tredobbelte bundlinje" bestående af økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed. I dette forløb er der fokus på den økonomiske bæredygtighed, mens de sociale og miljømæssige problemstillinger, som er relateret til etik, jura, interessenter, miljøbelastning og medarbejdertrivsel behandles i forløbene 'Rammevilkår og forretningsmodeller' og 'Organisation og ledelse'.
Indhold
Resultatopgørelse, herunder omsætning, dækningsbidrag (bruttoresultat), faste og variable omkostninger, afskrivninger, resultat før renter, resultat før skat, årets resultat
Balance, herunder aktiver (materielle/immaterielle aktiver, anlægsaktiver, omsætningsaktiver, finansielle aktiver og likviditet) og passiver (egenkapital og fremmedkapital, kortfristet og langfristet gæld)
Regnskabsanalyse, herunder egenkapitalens forrentning, afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, dækningsgrad, likviditetsgrad og soliditetsgrad
Metode
Da regnskabdisciplinen er begrebstung holder vi alle andre variabler konstante og bruger en case som illustration, nemlig Pandora A/S, og som træning arbejder eleverne med at lave tilsvarende analyser for deres projektvirksomhed, som de har gjort med Pandora.
Materiale
Virksomheder: Pandora. Hertil årsrapporter fra andre virksomheder i smykkebranchen som sammenligningsgrundlag samt de virksomheder, som eleverne arbejder med individuelt og i grupper i deres eø-projekt.
Evaluering
For at evaluere i hvilket omfang eleverne lever op til det faglige mål om at kunne anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed, evalueres forløbet med en skriftlig prøve.
Elevernes udprøves i praktisk anvendelse af et konkret virksomhedsregnskab som grundlag for at tage forskellige økonomiske beslutninger
Hertil udprøves eleverne i teoretisk forståelse af sammenhængen mellem nøgletal ved, at de skal tage stilling til, hvilket nøgletal, der berøres i forbindelse med forskellige økonomiske hændelser, interne som eksterne.
Endelig udprøves eleverne i talforståelse ved at skulle færdiggøre en resultatopgørelse
Hjælpemidler: Grundbog, noter, lommeregner
|