Holdet 2024 Bi-p fp/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 Bi-p fp/ (Bi-p fp/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Kroppens sundhed
Titel 3 Kost, sundhed og livstilssygdomme
Titel 4 Nervesystemet og rusmidler
Titel 5 Forplantning og hormoner
Titel 6 DNA og arvelighed
Titel 7 Genteknologiske metoder
Titel 8 Mikrobiel vækst
Titel 9 Evolution
Titel 10 Skoven som økosystem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi


Celler er byggesten i alle levende organismer.
I dette forløb gennemgår vi cellebiologi, herunder forskellige celletypers opbygning og nogle af de vigtigste processer celler foretager. Udvikling af den eukaryote celle, herunder endosymbiontteorien

Fokuspunkter:
Opbygning af prokaryote og eukaryote cellers opbygning
Funktion af: Ribosomer, kloroplastre og mitokondrier
Opbygning af cellemembranen og transport ind og ud af celler: Passiv transport = diffusion og aktiv transport = pumpebevægelser, samt osmose = diffusion af vand.
Celledeling ved mitose.

Øvelser:
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Osmose i kartofler
Mikroskopi af mitosepræparater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kroppens sundhed

Kort introduktion til kroppens vigtige organsystemer,  og herunder især med fokus på  lungerne og hjertets opbygning og hvilke sygdomme der kan opstå i luftvejene og i blodkredsløbet

Luftvejenes opbygning og funktion.
Lungevolumen og lungekapacitet
Gasudveksling mellem alveoler og røde blodceller og videre ud til cellerne.
Blodets bestanddele
Blodkredsløb
Hjertet
EKG
Sygdomme i blodkredsløbet og i luftvejene





Øvelser:
Dissektion af rotte for at få overblik over organerne i et pattedyr (journal)
Lungerumfang, Vitalkapacitet og Peakflow (rapport)
Måling af blodtryk og EKG
Måling af hæmatokritværdi (Journal)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kost, sundhed og livstilssygdomme

Formålet med dette forløb er at lære om kost og sundhed. Herunder menneskets fordøjelse, hormonel regulering af indholdet af sukker i blodbanerne, energistofskiftet, samt livsstilssygdomme som diabetes.

Fokuspunkter:
Opbygning og funktion af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner (primær, sekundær og tertiær struktur og enzymers funktion)
Fordøjelsen: Opbygning af fordøjelsessystemet og enzymernes rolle.
Hvor forbruges energi i kroppen?
Energistofskifte, herunder kulhydraters omdannelse til energi i form af ATP i glykolysen
Blodsukker, insulin, glukagen, herunder hormoners opbygning og funktion samt hormonel regulering.
Glykæmisk index
Diabetes type 1 og 2, arv og miljø, samt behandlingsmuligheder.

Øvelser:
HUSK-forsøg(journal)
Blodsukkermåling (rapport)
Piberenseøvelse om proteinfoldninger (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nervesystemet og rusmidler

Formålet er at lære om nervesystemets opbygning og funktion. Nervesystemet er vigtigt for mange af kroppens reaktioner på påvirkninger udefra, og for vores kontrol af muskelfunktioner.

Fokuspunkter:
Nerveceller og kommunikation
  Nervesystemets opbygning og funktion
Natrium/kalium-ionpumpen og ionkanaler
Synapsen
Transmitterstoffer
Rusmidler: Mini-projekt om valgfrit rusmiddel

Øvelser:
Højre-venstre hjernehalvdel (Journal)
Sanseceller(journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forplantning og hormoner

Fokuspunkter:
Menneskets forplantning
Meiose
Kønshormoners funktion og regulering
Mandens kønsorganer og sædcelleproduktion
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus
Prævention
Kønssygdomme
Befrugtning og fosterudvikling

Øvelse: Smittespredning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DNA og arvelighed

Formålet med forløbet er at lære om arvelighed af egenskaber hos mennesker.

Fokuspunkter:
DNAs opbygning og funktion
Proteinsyntese
Mutationer
Mendels 1. og 2. arvelov
Blodtyper
1 og 2-gensnedarvning og epistasi
stamtræsanalyse autosomal og kønsbundet nedarvning


Øvelser:
Majs mendels lov (rapport)
blodtypeanalyse (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Genteknologiske metoder

Formålet med dette forløb er, forskellige genteknologiske metoder, og vi skal undersøge nogle af disse i dette forløb.

Fokuspunkter:
Kromosomanalyser
PCR-analyser og gelelektroforese
DNA-profiler
Gensplejsning i planter og dyr


Øvelser:
DNA-oprensning (journal)
Papir-klippeøvelse om gensplejsning (journal)
DNA-profiler/gelelektroforese (rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Mikrobiel vækst

I dette forløb arbejdes med mikroorganismer og deres vækst. Bakterier kan være både sygdomsfremkaldende og livsvigtige for vores overlevelse. I dette forløb arbejdes med eksempler på gode og onde bakterier. Vi arbejder desuden med mikroorganismers vækst, vækstfaktorer og hvordan man kan lave undersøgelser af vækst.

Der er fokus på:
Bakteriers opbygning og funktion
Bakterier i vores omgivelser
Celledelinger (mitose og binær fusion)
Vækstfaser i en bakteriekultur
Eksempler på gavnlige og sygdomsfremkaldende bakterier.

Forsøg:
Mikrobiel vækst og temperatur på agarplader (journal)
Gæringsforsøg: gæringshastighed i forhold til vækstfaktorer (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Evolution

Formålet med forløbet er at lære om evolutionens grundbegreber

Fokuspunkter:
Livets opståen
Udvikling fra prokarytoer til eukaryoter vha. endosymbiont-teorien
Variation, mutationer og selektion
Udvikling af nye arter
Metoder til undersøgelse af slægtskabsforhold

Øvelser:
Bønneøvelse (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Skoven som økosystem

Formålet med dette forløb er at I skal lære hvordan et terrestrisk økosystem hænger sammen, og hvilke processer der finder sted i skoven som økosystem. Herunder skal I opnå forståelse for hvilke faktorer der har indflydelse på organismerne og processerne.


Særlige fokusområder:
Økosystemer
Abiotiske og biotiske faktorer
Fotosyntese og respiration
Planternes optag af næringsstoffer
Opbygning af bladet
transport i planten
Fødekæder og fødenet
Primær- og sekundærproduktion
Kulstof- og kvælstofkredsløb
Skovtyper i Danmark; nåleskov og løvskov
C, N og P kredsløb
Biodiversitet

Øvelser:
Mikroskopering af lys- og skyggeblade (journal)
Undersøgelse af biodiversitet i parken (rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer