Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Bi-p fp/ (Bi-p fp/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Celler er byggesten i alle levende organismer.
I dette forløb gennemgår vi cellebiologi, herunder forskellige celletypers opbygning og nogle af de vigtigste processer celler foretager. Udvikling af den eukaryote celle, herunder endosymbiontteorien
Fokuspunkter:
Opbygning af prokaryote og eukaryote cellers opbygning
Funktion af: Ribosomer, kloroplastre og mitokondrier
Opbygning af cellemembranen og transport ind og ud af celler: Passiv transport = diffusion og aktiv transport = pumpebevægelser, samt osmose = diffusion af vand.
Celledeling ved mitose.
Øvelser:
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Osmose i kartofler
Mikroskopi af mitosepræparater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppens sundhed
Kort introduktion til kroppens vigtige organsystemer, og herunder især med fokus på lungerne og hjertets opbygning og hvilke sygdomme der kan opstå i luftvejene og i blodkredsløbet
Luftvejenes opbygning og funktion.
Lungevolumen og lungekapacitet
Gasudveksling mellem alveoler og røde blodceller og videre ud til cellerne.
Blodets bestanddele
Blodkredsløb
Hjertet
EKG
Sygdomme i blodkredsløbet og i luftvejene
Øvelser:
Dissektion af rotte for at få overblik over organerne i et pattedyr (journal)
Lungerumfang, Vitalkapacitet og Peakflow (rapport)
Måling af blodtryk og EKG
Måling af hæmatokritværdi (Journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost, sundhed og livstilssygdomme
Formålet med dette forløb er at lære om kost og sundhed. Herunder menneskets fordøjelse, hormonel regulering af indholdet af sukker i blodbanerne, energistofskiftet, samt livsstilssygdomme som diabetes.
Fokuspunkter:
Opbygning og funktion af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner (primær, sekundær og tertiær struktur og enzymers funktion)
Fordøjelsen: Opbygning af fordøjelsessystemet og enzymernes rolle.
Hvor forbruges energi i kroppen?
Energistofskifte, herunder kulhydraters omdannelse til energi i form af ATP i glykolysen
Blodsukker, insulin, glukagen, herunder hormoners opbygning og funktion samt hormonel regulering.
Glykæmisk index
Diabetes type 1 og 2, arv og miljø, samt behandlingsmuligheder.
Øvelser:
HUSK-forsøg(journal)
Blodsukkermåling (rapport)
Piberenseøvelse om proteinfoldninger (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nervesystemet og rusmidler
Formålet er at lære om nervesystemets opbygning og funktion. Nervesystemet er vigtigt for mange af kroppens reaktioner på påvirkninger udefra, og for vores kontrol af muskelfunktioner.
Fokuspunkter:
Nerveceller og kommunikation
Nervesystemets opbygning og funktion
Natrium/kalium-ionpumpen og ionkanaler
Synapsen
Transmitterstoffer
Rusmidler: Mini-projekt om valgfrit rusmiddel
Øvelser:
Højre-venstre hjernehalvdel (Journal)
Sanseceller(journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forplantning og hormoner
Fokuspunkter:
Menneskets forplantning
Meiose
Kønshormoners funktion og regulering
Mandens kønsorganer og sædcelleproduktion
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus
Prævention
Kønssygdomme
Befrugtning og fosterudvikling
Øvelse: Smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DNA og arvelighed
Formålet med forløbet er at lære om arvelighed af egenskaber hos mennesker.
Fokuspunkter:
DNAs opbygning og funktion
Proteinsyntese
Mutationer
Mendels 1. og 2. arvelov
Blodtyper
1 og 2-gensnedarvning og epistasi
stamtræsanalyse autosomal og kønsbundet nedarvning
Øvelser:
Majs mendels lov (rapport)
blodtypeanalyse (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Genteknologiske metoder
Formålet med dette forløb er, forskellige genteknologiske metoder, og vi skal undersøge nogle af disse i dette forløb.
Fokuspunkter:
Kromosomanalyser
PCR-analyser og gelelektroforese
DNA-profiler
Gensplejsning i planter og dyr
Øvelser:
DNA-oprensning (journal)
Papir-klippeøvelse om gensplejsning (journal)
DNA-profiler/gelelektroforese (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mikrobiel vækst
I dette forløb arbejdes med mikroorganismer og deres vækst. Bakterier kan være både sygdomsfremkaldende og livsvigtige for vores overlevelse. I dette forløb arbejdes med eksempler på gode og onde bakterier. Vi arbejder desuden med mikroorganismers vækst, vækstfaktorer og hvordan man kan lave undersøgelser af vækst.
Der er fokus på:
Bakteriers opbygning og funktion
Bakterier i vores omgivelser
Celledelinger (mitose og binær fusion)
Vækstfaser i en bakteriekultur
Eksempler på gavnlige og sygdomsfremkaldende bakterier.
Forsøg:
Mikrobiel vækst og temperatur på agarplader (journal)
Gæringsforsøg: gæringshastighed i forhold til vækstfaktorer (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Evolution
Formålet med forløbet er at lære om evolutionens grundbegreber
Fokuspunkter:
Livets opståen
Udvikling fra prokarytoer til eukaryoter vha. endosymbiont-teorien
Variation, mutationer og selektion
Udvikling af nye arter
Metoder til undersøgelse af slægtskabsforhold
Øvelser:
Bønneøvelse (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skoven som økosystem
Formålet med dette forløb er at I skal lære hvordan et terrestrisk økosystem hænger sammen, og hvilke processer der finder sted i skoven som økosystem. Herunder skal I opnå forståelse for hvilke faktorer der har indflydelse på organismerne og processerne.
Særlige fokusområder:
Økosystemer
Abiotiske og biotiske faktorer
Fotosyntese og respiration
Planternes optag af næringsstoffer
Opbygning af bladet
transport i planten
Fødekæder og fødenet
Primær- og sekundærproduktion
Kulstof- og kvælstofkredsløb
Skovtyper i Danmark; nåleskov og løvskov
C, N og P kredsløb
Biodiversitet
Øvelser:
Mikroskopering af lys- og skyggeblade (journal)
Undersøgelse af biodiversitet i parken (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284242",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284242",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284242"
}