Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Sa-p fp/ (Sa-p fp/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet og straf
I dette forløb beskæftiger vi os med forbrydelse og straf i et samfundsmæssigt perspektiv. I løbet af forløbet skal vi beskæftige os med følgende spørgsmål:
Hvilke typer kriminalitet findes der?
Hvordan kan vi måle forekomsten af kriminalitet i samfundet?
Hvorfor opstår kriminalitet? (teorier)
Hvordan kan vi som samfund reducere kriminalitet?
Hvordan kan kriminalitet forklares? (SNAP)
Hvilke institutioner spiller en afgørende rolle i det danske retssystem.
Hvordan ser partiernes retspolitik ud?
Vi træner desuden tabel og statistikaflæsning og øver os i at lave enkle modeller og beregninger
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre
- politiske skillelinjer og partiadfærd
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vi er da lige i Danmark
I dette forløb arbejder vi med ulighed i Danmark.
Vi har arbejdet med at definere hvad ulighed er og hvordan politiske partier ser på ulighed. Herefter har vi arbejdet med fattigdom og diskuteret hvorvidt, der findes fattige i Danmark.
I forlængelse af dette har vi arbejdet med sociale klasser og ressourcebeholdere og diskuteret social mobilitet og chanceulighed. I forløbet har vi arbejdet med Bourdieus kapitaler og har set programmet 'En syg forskel', hvor vi har prøvet at bringe Bourdieus begreber i spil. Som afslutning på forløbet har vi arbejdet lidt med Rawls og om hvorvidt ulighed kan være retfærdigt.
I dette forløb har der været samarbejde med psykologi og holdet har været på Absalon for at arbejde med professionsrettede problemstillinger. Projektet er afsluttet med en skriftlig fremstilling og mundtlige fremlæggelser af projektet.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder
Danmark.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er dansk politik i opbrud?
Forløb, hvor vi arbejder med videre de politiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme fra c-niveauet samt de danske politiske partier og deres udspring i de klassiske ideologier og varianter.
VI arbejder desuden med det politiske system og hvem der har indflydelse på den politik, der føres.
Vi fokuserer på partiers adfærd ved hjælp af Downs, Molin og Strøm. Vi ser på den politiske højre/venstre skala, og placerer alle 9 partier på den fordelings- og værdipolitiske akse.
Slutteligt ser vi også på vælgere og vælgeradfærd.
Vi arbejder med meningsmålinger og vælgervandringer løbende gennem hele forløbet.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk
samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng,.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Har vi råd til velfærdsstaten?
Et forløb om velfærdsstaten, der bygger videre på det fællesfaglige forløb om velfærdsstatens historie som klassen har haft i KS.
Vi lægger ud med at arbejde med økonomi og hvilken situation den danske økonomi er i. Herefter arbejder vi med velfærdsstaten og dens udfordringer. Vi skelner mellem interne og eksterne udfordringer.
Ved de eksterne udfordringer arbejder vi med globaliseringens indflydelse på velfærdsstaten og vi arbejder videre med EU og EU-samarbejdets udfordringer og løsninger på velfærdsstaten i Danmark.
Til sidst i forløbet arbejder vi med reformer af velfærdsstaten og de strategier, der kan benyttes i arbejdet med at sikre den danske velfærdsstat i fremtiden.
I dette forløb arbejder vi med:
Økonomiske begreber - kredsløb, økonomiske mål, økonomisk politik
Hvad kendetegner den danske velfærdsstat?
Hvilke udfordringer har den danske model?
Hvordan er EU opbygget og hvilken betydning har EU for den danske velfærdsstat?
Hvordan finansieres velfærdsstaten nu og i fremtiden?
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: STX LUK SAMFUNDET OP, 4.udg; sider: 179-185, 197-200, 214-217
-
Kåre Blinkenberg & Jens Breindal "Samfundsfag til HF" 3. udgave. Systime 2024"; sider: 193-194, 224-229, 284-296, 302-304
-
Jacob Graves Sørensen "Økonomiens kernestof". Columbus 2021.Side 142-144.
-
Blinkenberg, Kåre og Jens Breindahl: SAMFUNDSFAG TIL HF, Systime; sider: 218-220, 232-235
-
Jacob Graves Sørensen "Økonomiens kernestof" Columbus 2021. Side 145-148.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284243",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284243",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284243"
}