Holdet 2024 bi1c sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi1c sr 1-6s (bi1c/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 Du blir hvad du spiser
Titel 3 Kan fejl være en fordel?
Titel 4 Sexologi og forplantning
Titel 5 Mikroberne omkring os
Titel 6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

Introduktion til cellernes opbygning og funktioner.

Efter dette forløb skal du kunne:
- Kende forskel mellem prokaryote og eurkaryote celler, og mellem plante- og dyreceller.
- Kunne forklare den overordnede funktion af DNA og ribosomer.
- Kende følgende organeller og deres funktion: cellekerne, mitokondrie og grønkorn/kloroplast.
- Kunne fortælle om opbygningen af cellemembranen hos celler samt om opbygningen af cellevæggen i planter og bakterier.
- Kunne kende forskel på, og forklare funktioenen af følgende celletransportprocesser: Diffusion, herunder faciliteret diffusion, osmose samt aktiv transport.

Øvelse:
Mikroskopi af celler (plante og dyreceller)
Diffusion i agarterninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Du blir hvad du spiser

Du bliver hvad du spiser

Dette forløb handler om sammensætningen af kosten, hvordan vi fordøjer maden og hvordan vores kost påvirker vores sundhed.

Fokuspunkter:
Kostråd
Sammensætning af kosten
Opbygning af proteiner, kulhydrater og fedtstof
Fordøjelsesorganerne og deres funktion
Enzymer, med fokus på fordøjelsesenzymer

Øvelser:
- Undersøgelse af kulhydratsammensætning i forskellige fødevarer
- Enzymaktivitet - katalase fra svinelever, bromelin i ananas, lactosefri mælk. 1/3-del af eleverne udførte hvert forsøg, fremstillede posters og fremlagde for hinanden. Ikke alle elever har altså udført alle tre forsøg, men alle har hørt en fremlæggelse om alle tre forsøg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kan fejl være en fordel?

I dette forløb arbejder vi med DNA og genetik.

fokuspunkter:
DNA's opbygning
DNA's funktion: replikation og det centrale dogme
Celledeling: Mitose og meiose (kun for mitose er faserne gennemgået).
Proteinsyntese: Transkription af DNA til RNA og translation af RNA til aminosyrerækkefølge i protein
Genetiske begreber: Diploide og haploide celler, homologe og heterologe kromosomer, gener, autosomal arvegang: dominant og recessivt allel samt codominante alleler.
Genmutationer
analyse af stamtræer ved hjælp af krydsningsskemaer.
Evolution: kort gennemgang af udvikling af liv på jorden samt af evolutionsteorien. Alt liv er beslægtet, der er (arvelig) variation mellem individer og der er selektion.

Øvelser:
Oprensning af DNA fra kiwi
Blodtypebestemmelse og blodtypegenetik.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sexologi og forplantning

Fokuspunkter:
Menneskets forplantning
Kønshormoners funktion og regulering
Mandens kønsorganer og sædcelleproduktion
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus
Prævention
Kønssygdomme
Befrugtning og fosterudvikling
Barnløshed og kunstig befrugtning (insemination, reagensglasbehandling, hormonbehandling)

Øvelse:
Smittespredning

Faglige mål vi har arbejdet med i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprogr og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
-udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof, der dækkes i forløbet:
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mikroberne omkring os

Dette forløb handler om mikroorganismer
Fokuspunkter:
Der findes mange forskellige mikroorganismer både pro- og eukaryote (repetition af celletyper)
Mikrober findes overalt og de kan både være gavnlige og fremkalde sygdomme
Mikrobiel vækst og vækstfaktorer

Øvelser;
Undersøgelse af mikroorganismer på skolen
Undersøgelse af effekt af håndvask, afspritning af hænder og engangshandsker på hvor mange mikroorgansimer der er i et fingeraftryk
Undersøgelse af gæringshastighed (bobletælling) ved ændring i enten temperatur eller pH.



Faglige mål der er arbejdet med i forløbet:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng̶
-  formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi

Økologi handler her ikke om økologiske fødevarer, men om hvordan økosystemer i naturen fungerer. Der vil i dette forløb være fokus på ferskvand og de organismer der lever her og hvordan de er tilpassede det miljø de lever i. Disse tilpasninger kan vi bruge til at vurdere om skolesøen er ren eller forurenet.

Fokuspunkter:
C kredsløb: Fotosyntese og respiration
Netto- og brutteproduktion
Økosystemer: fødekæder og fødenet, Energitab i økosystemer (respirationstab).
Abiotiske og biotiske faktorer og deres påvirkning på vandløbets organismer
Vandløbsdyrenes tilpasninger til at leve i vand med forskellige iltforhold.
forurening af vandmiljøet med gylle eller næringssalte
Tur til skolesøen med indsamling og bestemmelse af søens smådyr og bestemmelse af vandkvalitet

Øvelse:
- Indsamling af planter og undersøgelse af tilpasninger
- Ekskursion til skolesøen i skolens park
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer