Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi1d 1-2s (bi1d/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Formål:
Give forståelse af biologiens byggesten (cellen) og membranprocesser. Forløbet omhandler cellens opbygning og dens funktion. Her skal i bl.a. lære om forskellen på celler fra dyr, planter og bakterier. I den forbindelse præsenteres livets træ. Derudover arbejdes med cellemembranens opbygning og funktion. Der arbejdes med mitose og kromosomer og antal.
Materialer:
Biologi i udvikling. Marianne Frøsig m.fl. 2015): side 14-20, 173 - 176.
Vi gennemgår bl.a.:
Prokaryote og eukaryote cellers generelle opbygning og funktion.
Inddeling af organismer.
Forskellen mellem dyre- og planteceller.
Forskellige organeller og cellemembranens opbygning og funktion.
Transportmekanismer over cellemembranen, bl.a. Osmose
Forskellige fagbegreber der bruges i undervisningen:
Prokaryot celle, Eukaryot celle, Cellekerne, Cellemembran, Cytoplasma, Ribosom, Kromosom, Haploid, DNA, Plasmid, Cytoskelet, Organel, Mitokondrie, Grønkorn/kloroplast, Plantecelles cellevæg.
Cellemembran , Fosfolipid, Hydrofob, Hydrofil, Uladede molekyler, Ladede molekyler ,Semipermeabel, Transportprotein, Receptorer, Passiv transport, Diffusion, Nettobevægelse af molekyler,
Faciliteret diffusion, Osmose
Forsøg:
Mikroskopi af dyre og planteceller (NV forløb)
Osmose i kartoffelceller.
Mikroskopi af løgpræparater (mitose)
ffelceller
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik
Formål;
Formålet med emnet er at studere den basale genetik og proteinsyntesen. Herunder arbejdes med arveforhold, genetiske sygdomme og genteknologiske undersøgelser (PCR/gel-elektroforese).
Lærerbøger:
Biologi i udvikling (201 - 208, + 169 - 196)
Film - Tør du teste dine gener?
Vi gennemgår bl.a.:
Kromosomernes struktur.
Cellens livscyklus.
Genotyper.
Fænotyper.
Homozygoter.
Heterozygoter.
Monogene sygdomme.
Stamtræer.
Kønsbunden nedarvning.
Autosomal nedarvning.
Blodtype - ABO-systemet, rhesus systemet.
To geners nedarvning.
DNA
Replikation
Proteinsyntese.
Transskription.
Translation.
Den genetiske kode.
Gener.
Nukleinsyrers opbygning og funktion (DNA´s og RNA´s opbygning og funktion).
Genmutationer, - herunder gavnlige mutationer (laktase, seglcelleanæmi, og kraniestørrelse)
Årsager til genmutationer.
Kromosommutationer.
Arv og miljø.
Co-dominans.
Analyse af nedarvningsmønstre.
Karyotype
Kønsbestemmelse.
Genteknologiske metoder . herunder PCR og gelelektroforese.
Forsøg:
Blodtypebestemmelse. ABO-systemet.
Gel elektroforese (hvem er gerningsmanden)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning
Lærerbog:
Biologi i udvikling 133 – 167
Områder der arbejdes med i undervisningen:
Menneskets forplantning
Kønshormoners funktion og regulering
Mandens kønsorganer og sædcelleproduktion (Testosteron)
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus (menstruationscyklus; FSH, LH, Østrogen, Progesteron og HCG).
Prævention, sikre perioder og kønssygdomme
Befrugtning og fosterudvikling
Kunstig befrugtning og barnløshed. Insemination, reagensglasbehandling, hormonbehandling
Prænatal dianostik (Ultralydsscanning, Doubletest, Fostervands- og moderkageprøve, DNA - diagnostik)
Forsøg:
Smitteveje ved sikker og usikker sex
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ernæring og fordøjelse
Lærerbøger:
Biologi i udvikling (75-82 + 86-101)
Forsøg: Kostfibre (HUSK), Måling af blodsukker, Bromelin i ananas.
Kostens energigivende stoffer - deres opbygning og funktion i kroppen;
- Kulhydrater (mono-, di- og polysakkarider)
- Proteiner
- Lipider
De Officielle Kostråd
Fordøjelsessystemet;
- Opbygning
- De forskellige organers funktion.
- Optagelse af næringsstoffer over tyndtarmens væg.
Blodsukkerregulering;
- Blodsukker
- Insulin
- Glukagon
- Diabetes
Enzymer;
- Opbygning og funktion
- Parameter som enzymers funktion afhænger af (Substrat- og enzymkoncentration, temperatur samt pH-værdi)
- Enzymer i industrien
Appetitregulering;
- Hormoner
- Belønningssystem
- Mæthedscenter
Det daglige energibehov;
- Basalstofskiftet
- Beregning af ens daglige kaloriebehov
- BMI og fedt%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution og mikrobiologi
I dette forløb arbejder vi med evolution og mikrobiologi. Vi snakker evolution fra det første liv og til i dag.
Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau s. 222-227, 230-235, 236-239
Biologi i udvikling B-niveau s. 104-106
Fokuspunkter:
Artsbegrebet (det biologiske)
Darwin og Lamarck
Artsdannelse (sympatrisk og allopatrisk)
Naturlig selektion (Darwins finker og birkemålere
Diversiteten af bakterier
Opbygning af bakterier
Mikrobiel vækst
Bakterieresistens - udvikling og konsekvenser
Overførsel af plasmider mellem bakterier
Øvelser:
Vaske hænder forsøg, forsøg med kimfald.
Simulationer:
Peppered Moth Game
Natural selection
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Formålet er at lære den grundlæggende økologi. Via felttur og efterfølgende aflevering sættes fokus på søen som økosystem. Undervejs bestemmer eleverne deres eget økologiske fodaftryk.
Der vil være lærerstyret undervisning, forsøg, opgaver, fremlæggelser, simulationer og felttur.
Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau s. 22-28, 28-32, 51-58
Biologi til tiden 2. udgave s. 136-140
Fokuspunkter:
Økosystemer
Fotosyntese og respiration
Trofiske niveauer
Fødekæder og fødenet
BPP=NPP+R
Biotiske og abiotiske faktorer
C-kredsløb
Biodiversitet
Forsøg/øvelser:
Makroindex
Undersøgelse af biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284263",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284263",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284263"
}