Holdet 2024 bi1d 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi1d 1-2s (bi1d/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 Genetik
Titel 3 Forplantning
Titel 4 Ernæring og fordøjelse
Titel 5 Evolution og mikrobiologi
Titel 6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

Formål:

Give forståelse af biologiens byggesten (cellen) og membranprocesser. Forløbet omhandler cellens opbygning og dens funktion. Her skal i bl.a. lære om forskellen på celler fra dyr, planter og bakterier. I den forbindelse præsenteres livets træ. Derudover arbejdes med cellemembranens opbygning og funktion. Der arbejdes med mitose og kromosomer og antal.


Materialer:
Biologi i udvikling. Marianne Frøsig m.fl. 2015): side 14-20, 173 - 176.




Vi gennemgår bl.a.:
Prokaryote og eukaryote cellers generelle opbygning og funktion.
Inddeling af organismer.
Forskellen mellem dyre- og planteceller.
Forskellige organeller og cellemembranens opbygning og funktion.
Transportmekanismer over cellemembranen, bl.a. Osmose

Forskellige fagbegreber der bruges i undervisningen:

Prokaryot celle, Eukaryot celle, Cellekerne, Cellemembran, Cytoplasma, Ribosom, Kromosom, Haploid, DNA, Plasmid, Cytoskelet, Organel, Mitokondrie, Grønkorn/kloroplast, Plantecelles cellevæg.

Cellemembran , Fosfolipid, Hydrofob, Hydrofil, Uladede molekyler, Ladede molekyler ,Semipermeabel, Transportprotein, Receptorer, Passiv transport, Diffusion, Nettobevægelse af molekyler,
Faciliteret diffusion, Osmose


Forsøg:
Mikroskopi af dyre og planteceller (NV forløb)
Osmose i kartoffelceller.
Mikroskopi af løgpræparater (mitose)
ffelceller
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Genetik

Formål;
Formålet med emnet er at studere den basale genetik og proteinsyntesen. Herunder arbejdes med arveforhold, genetiske sygdomme og genteknologiske undersøgelser (PCR/gel-elektroforese).

Lærerbøger:
Biologi i udvikling (201 - 208, + 169 - 196)

Film - Tør du teste dine gener?

Vi gennemgår bl.a.:
Kromosomernes struktur.
Cellens livscyklus.
Genotyper.
Fænotyper.
Homozygoter.
Heterozygoter.
Monogene sygdomme.
Stamtræer.
Kønsbunden nedarvning.
Autosomal nedarvning.
Blodtype - ABO-systemet, rhesus systemet.
To geners nedarvning.
DNA
Replikation
Proteinsyntese.
Transskription.
Translation.
Den genetiske kode.
Gener.
Nukleinsyrers opbygning og funktion (DNA´s og RNA´s opbygning og funktion).
Genmutationer, - herunder gavnlige mutationer (laktase, seglcelleanæmi, og kraniestørrelse)
Årsager til genmutationer.
Kromosommutationer.
Arv og miljø.
Co-dominans.
Analyse af nedarvningsmønstre.
Karyotype
Kønsbestemmelse.
Genteknologiske metoder . herunder PCR og gelelektroforese.


Forsøg:
Blodtypebestemmelse. ABO-systemet.
Gel elektroforese (hvem er gerningsmanden)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forplantning

Lærerbog:
Biologi i udvikling 133 – 167

Områder der arbejdes med i undervisningen:

Menneskets forplantning
Kønshormoners funktion og regulering
Mandens kønsorganer og sædcelleproduktion (Testosteron)
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus (menstruationscyklus; FSH, LH, Østrogen, Progesteron og HCG).
Prævention, sikre perioder og kønssygdomme
Befrugtning og fosterudvikling
Kunstig befrugtning og barnløshed. Insemination, reagensglasbehandling, hormonbehandling
Prænatal dianostik (Ultralydsscanning, Doubletest, Fostervands- og moderkageprøve, DNA - diagnostik)

Forsøg:
Smitteveje ved sikker og usikker sex
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ernæring og fordøjelse

Lærerbøger:
Biologi i udvikling (75-82 + 86-101)

Forsøg: Kostfibre (HUSK), Måling af blodsukker, Bromelin i ananas.

Kostens energigivende stoffer - deres opbygning og funktion i kroppen;
- Kulhydrater (mono-, di- og polysakkarider)
- Proteiner
- Lipider

De Officielle Kostråd

Fordøjelsessystemet;
- Opbygning
- De forskellige organers funktion.
- Optagelse af næringsstoffer over tyndtarmens væg.

Blodsukkerregulering;
- Blodsukker
- Insulin
- Glukagon
- Diabetes

Enzymer;
- Opbygning og funktion
- Parameter som enzymers funktion afhænger af (Substrat- og enzymkoncentration, temperatur samt pH-værdi)
- Enzymer i industrien

Appetitregulering;
- Hormoner
- Belønningssystem
- Mæthedscenter

Det daglige energibehov;
- Basalstofskiftet
- Beregning af ens daglige kaloriebehov
- BMI og fedt%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Evolution og mikrobiologi

I dette forløb arbejder vi med evolution og mikrobiologi. Vi snakker evolution fra det første liv og til i dag.

Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau s. 222-227, 230-235, 236-239
Biologi i udvikling B-niveau s. 104-106


Fokuspunkter:
Artsbegrebet (det biologiske)
Darwin og Lamarck
Artsdannelse (sympatrisk og allopatrisk)
Naturlig selektion (Darwins finker og birkemålere
Diversiteten af bakterier
Opbygning af bakterier
Mikrobiel vækst
Bakterieresistens - udvikling og konsekvenser
Overførsel af plasmider mellem bakterier


Øvelser:
Vaske hænder forsøg, forsøg med kimfald.

Simulationer:
Peppered Moth Game
Natural selection
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi

Formålet er at lære den grundlæggende økologi. Via felttur og efterfølgende aflevering sættes fokus på søen som økosystem. Undervejs bestemmer eleverne deres eget økologiske fodaftryk.
Der vil være lærerstyret undervisning, forsøg, opgaver, fremlæggelser, simulationer og felttur.  

Materialer:
Biologi i udvikling C-niveau s. 22-28, 28-32, 51-58
Biologi til tiden 2. udgave s. 136-140

Fokuspunkter:
Økosystemer
Fotosyntese og respiration
Trofiske niveauer
Fødekæder og fødenet
BPP=NPP+R
Biotiske og abiotiske faktorer
C-kredsløb
Biodiversitet

Forsøg/øvelser:
Makroindex
Undersøgelse af biodiversitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer