Holdet 2024 bi1w 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi1w 1-2s (bi1w/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Hvad er biologi?
Titel 2 Forløb#2 Kost og sundhed
Titel 3 Forløb#3 På opdagelse i generne
Titel 4 Forløb#4 Forplantning og hormoner
Titel 5 Forløb#5 Mikroorganismers vækst og evolution
Titel 6 Forløb#6 Ringsted Å

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Hvad er biologi?

Kernestof:
--cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser

Vi gennemgår:
Prokaryoter
Eukaryoter
Celleorganeller og andre strukturer
Cellemembranens opbygning
Transport over cellemembranen
Passiv og aktiv transport
Diffusion - simpel og faciliteret
Osmose
Endo- og exocytose
Kort om respiration og fotosyntese

Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af celler
Forsøg - osmose i kartofler (aflevering)

Materialer:
Biologi i udvikling 1. udgave side 14-21, 24-26
Prokaryoter: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018484610-f403096b-ede3
Eukaryoter: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018488616-6dba6490-c426
Cellemembranen: https://www.youtube.com/watch?v=g1JnESbDkdY
Osmose: https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 Kost og sundhed

Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ biokemiske processer: respiration
̶̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion og hormonel regulering

Supplerende stof:
̶ sundhed, sygdom og medicin

Vi gennemgår:
Opbygning og inddeling af carbohydrater, proteiner og fedtstoffer
Vitaminer, mineraler og vand
Betydning af kosttilskud
Fordøjelsessystemets opbygning
Nedbrydning af carbohydrater, proteiner og fedt
Enzymers funktion og opbygning
Energibalance og stofskifte
Respiration og ATP
Blodsukkerregulering med fokus på insulin og glukagon
Hurtige og langsomme carbohydrater
Glykæmisk indeks
Kort om motions betydning for sundhed
Diabetes

Eksperimentelt arbejde:
Enzymforsøg bio C - Bromelin i ananas
Kostanalyse

Materialer:
Biologi i udvikling 1. udgave side 75-92, 95-97, 99-101, 103-105
https://www.undervisningslokalet.dk/kulhydrater/
https://www.undervisningslokalet.dk/protein/
https://www.undervisningslokalet.dk/fedt-opbygning-og-navngivning/
https://frida.fooddata.dk/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mangel-paa-zink-faar-unge-til-at-stoppe-med-at-vokse/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-man-faa-for-meget-d-vitamin-se-hvad-forskerne-anbefaler/
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/illustrationer/animationer/diabetes/
https://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/naeringsstoffer/kulhydrat/glykaemisk-indeks/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb#3 På opdagelse i generne

Kernestof:
̶̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
̶̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Vi gennemgår:
DNA og kromosomer
Cellecyklus og mitose
DNA replikation
Baseparringsprincippet
Det centrale dogme - proteinsyntese
Transskription og translation
Den genetiske kode
Genetiske grundbegreber
Fænotype
Genotype
Homo- og heterozygot
Gener og alleller
Autosomale og kønsbundne gener
Dominant og recessiv
Co-dominans
AB0 systemet og rhesussystemet
Mendels 1. lov
Krydsningsskemaer
Stamtræsanalyse
Meiose
Genmutationer

Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse

Materialer:
Biologi i udvikling 1. udgave side 169-174, 176-182, 184-186, 189-203
Mitose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018490051-75acb1af-aa6c
https://www.undervisningslokalet.dk/proteinsyntese-transkription-og-translation/
DR undersøger: Har Malou det dødelige gen?
https://www.undervisningslokalet.dk/blodtype-nedarvning-co-dominans/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 4 Forløb#4 Forplantning og hormoner

Kernestof:
-- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, forplantning og hormonel regulering

Vi gennemgår:
Pubertet
GnRH, FSH og LH
Testosteron, østrogen og progesteron
Negativ feedback
Manden og kvindens kønsorganer
Produktion af sædceller
Menstruationscyklus
Ændring i hormoner under graviditet og HCG
Udvalgte præventionsformer
Kønssygdomme
Ufrivillig barnløs og nedsat sædkvalitet

Eksperimentelt arbejde:
Graviditets- og ægløsningstests

Materialer:
Biologi i udvikling 1. udgave side 133-158
Menstruationscyklus: https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/
http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention.aspx
Artikel 1: https://videnskab.dk/krop-sundhed/overlaege-maend-kan-naesten-intet-goere-ved-daarlig-saedkvalitet/
Artikel 2: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kunstigt-babyboom-paa-vej-her-er-4-af-forskningens-forsoeg-paa-at-stoppe-saedkrisen/

Andet:
Eleverne skulle i grupper lave en poster om en udvalgt kønssygdom, hvor de kom ind på:
• Symptomer
• Type (bakterie, virus eller andet)
• Positivprocent. Hvor mange har den?
• Biologisk påvirkning på kroppen (hvad sker der og HVORDAN sker det biologisk inde i kroppen)
○ Herunder livscyklus for organismen
• Behandling, og den biologiske virkning af behandlingen.
• Prævention.
Herefter skulle de fremlægge for hele klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 5 Forløb#5 Mikroorganismers vækst og evolution

Kernestof:
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Supplerende stof:
̶ bioteknologi
̶ bæredygtighed

Vi gennemgår:
Mikrobiel vækst
Vækstkurven og dens faser
Temperatur og pH's betydning for væksten
Eksempler på produkter fremstillet vha. mikroorganismer
Gæring
Evolution
Naturlig selektion
Genetisk variation
Artsdannelse

Eksperimentelt arbejde:
Øvelse: Mikrobiel vækst og temperatur

Materialer:
Biologi til tiden side 141-147
Biologi i udvikling 1. udgave side 222-226, 230-232, 236-239
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 6 Forløb#6 Ringsted Å

Kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Vi gennemgår:
Økosystemer
Energi i økosystemer
Fødekæder og fødenet
Fotosyntese
Respiration
Nedbrydning
Abiotiske og biotiske faktorer
Biodiversitet
Carbons kredsløb
Vandløbet som økosystem
Tilpasning til miljø
Bestemmelse af vandløbskvalitet vha. makroindeks

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg: Fotosyntese og respiration https://www.youtube.com/watch?v=JJiT0GvMRK0 - eleverne har ikke selv udført forsøget.
Feltundersøgelse: Ringsted Å

Materialer:
Biologi i udvikling 1. udgave side 23-32, 35-37, 52-53, 54-64, 71-73
Fotosyntese og respiration: https://www.undervisningslokalet.dk/fotosyntese-og-respiration/
Carbons kredsløb: https://www.undervisningslokalet.dk/kulstofkredsloebet/
Når vandløbet bliver forurenet: https://www.youtube.com/watch?v=VdtKQrOgDS8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde