Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi1w 1-2s (bi1w/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb#2 Kost og sundhed
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ biokemiske processer: respiration
̶̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion og hormonel regulering
Supplerende stof:
̶ sundhed, sygdom og medicin
Vi gennemgår:
Opbygning og inddeling af carbohydrater, proteiner og fedtstoffer
Vitaminer, mineraler og vand
Betydning af kosttilskud
Fordøjelsessystemets opbygning
Nedbrydning af carbohydrater, proteiner og fedt
Enzymers funktion og opbygning
Energibalance og stofskifte
Respiration og ATP
Blodsukkerregulering med fokus på insulin og glukagon
Hurtige og langsomme carbohydrater
Glykæmisk indeks
Kort om motions betydning for sundhed
Diabetes
Eksperimentelt arbejde:
Enzymforsøg bio C - Bromelin i ananas
Kostanalyse
Materialer:
Biologi i udvikling 1. udgave side 75-92, 95-97, 99-101, 103-105
https://www.undervisningslokalet.dk/kulhydrater/
https://www.undervisningslokalet.dk/protein/
https://www.undervisningslokalet.dk/fedt-opbygning-og-navngivning/
https://frida.fooddata.dk/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mangel-paa-zink-faar-unge-til-at-stoppe-med-at-vokse/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-man-faa-for-meget-d-vitamin-se-hvad-forskerne-anbefaler/
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/illustrationer/animationer/diabetes/
https://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/naeringsstoffer/kulhydrat/glykaemisk-indeks/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mikroorganismers vækst og evolution
Kernestof:
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Supplerende stof:
̶ bioteknologi
̶ bæredygtighed
Vi gennemgår:
Mikrobiel vækst
Vækstkurven og dens faser
Temperatur og pH's betydning for væksten
Eksempler på produkter fremstillet vha. mikroorganismer
Gæring
Evolution
Naturlig selektion
Genetisk variation
Artsdannelse
Eksperimentelt arbejde:
Øvelse: Mikrobiel vækst og temperatur
Materialer:
Biologi til tiden side 141-147
Biologi i udvikling 1. udgave side 222-226, 230-232, 236-239
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
6
|
Forløb#6 Ringsted Å
Kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Vi gennemgår:
Økosystemer
Energi i økosystemer
Fødekæder og fødenet
Fotosyntese
Respiration
Nedbrydning
Abiotiske og biotiske faktorer
Biodiversitet
Carbons kredsløb
Vandløbet som økosystem
Tilpasning til miljø
Bestemmelse af vandløbskvalitet vha. makroindeks
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg: Fotosyntese og respiration https://www.youtube.com/watch?v=JJiT0GvMRK0 - eleverne har ikke selv udført forsøget.
Feltundersøgelse: Ringsted Å
Materialer:
Biologi i udvikling 1. udgave side 23-32, 35-37, 52-53, 54-64, 71-73
Fotosyntese og respiration: https://www.undervisningslokalet.dk/fotosyntese-og-respiration/
Carbons kredsløb: https://www.undervisningslokalet.dk/kulstofkredsloebet/
Når vandløbet bliver forurenet: https://www.youtube.com/watch?v=VdtKQrOgDS8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284264",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284264",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284264"
}