Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy1b+ 1-2s (fy1b+/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energiomdannelse
Energiomdannelse
Eleverne skal ved slutningen af forløbet kunne:
• Redegøre for de syv energiformer.
• Beskrive energiomdannelsesprocesser.
• Kunne beskrive og anvende begreberne effekt og nyttevirkning kvalitativt, kvantitativt og eksperimentelt.
• Redegøre for ændring i termisk energi, herunder temperaturændring og specifik varmekapacitet.
Begreber: energiformer, energiomdannelse, energibevarelse, energiomdannelsesdiagram, effekt, nyttevirkning, specifik varmekapacitet, temperaturændring, masse, kelvinskala.
Eksperimentelt arbejde:
- Optimering af en solcelles effekt
- Bestemmelse af en peanuts nyttevirkning og kemisk energi i en algepille (pistacienød) med samme nyttevirkning.
- Eksperimentel undersøgelse af den nødvendige energi til opvarmning af is samt fordampning af vand til vurdering af det mest energieffektive sted til udvinding af vand på Mars.
Faglige mål
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
-beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
-eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
-atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Andersen Michael Cramer m.fl.: BASISFYSIK C, Haase Forlag; sider: 59-69, 82-85
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Basens Fremtid
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger
længde- og tværbølger
bølgeligning
frekvens, bølgelængde, sviningstid, amplitude, bølgehastighed
interferens
Lydbølger
trykbølger,
frekvens og toner
amplitude og lydstyrke, lydintensitet og lydniveau, dB-skala
Resonans og stående bølger
Lysbølger
Det elektromagnetiske spektrum
Gitterligningen, interferens med lys
emissions- og absorptionsspektre
Bohrs atommodel og Plancks formel
Eksperiment:
-Stående fjederbølge som sensor for motors rystelser
- Stående bølger på en streng og andre stående bølger med perspektivering til musikinstrumenter
- Bestemmelse af laserens bølgelængde ved hjælp af gitter
Faglige mål
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
-fysiske egenskaber ved lyd og lys
-atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Solsystemet og Universet
Jordens bevægelse og årstiderne
Månens bevægelse og formørkelser
Solsystemet
Keplers love
Universet
Stjerner
Mælkevejen og andre galakser
Universets udvidelse med Hubbles lov og rødforskydning
Universets udvikling med Big Bang
Eksperimentelt arbejde
Elastikforsøg til Universets udvidelse
- Keplers anden lov på Mars' bane
Læsning af artikel:
Meteorer - Truslen fra rummet (Aktuel Naturvidenskab)
Big Bang - set i nyt lys (Aktuel Naturvidenskab)
Faglige mål
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
-atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284290",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284290",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284290"
}