Holdet 2024 ng1c 2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e)
Hold 2024 ng1c 2s (ng1c/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klima, produktion og global opvarmning
Titel 2 Bæredygtighed, og fødevareproduktion
Titel 3 Bæredygtighed - cirkulærproduktion og innovation
Titel 4 Geologi og geologiske katastrofer
Titel 5 Faxe kommune  og vand
Titel 6 Opsamling og eks træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klima, produktion og global opvarmning

Du skal kunne redegøre for klimaet og dets betydning for menneskets livsvilkår, herunder klimazoner og plantebælter.


Hvad betyder klimaet, de naturgivende vilkår for området og levevilkår for befolkningen.

Du skal kunne diskutere konsekvenser af klimaet og hvilken betydning, det kan have lokalt og i en større sammenhæng.

Når forløbet er afsluttet skal du kunne redegøre for det overordnede globale klima. Den model der beskriver det globale vindsystem.


Geofaglige begreber der forventes bekendt og som skal kunne anvendes i klimasammenhæng:

Dugpunkt, Relativ og absolut luftfugtighed, Tør og fugt adiabat, Termisk høj- og lavtryk og hvordan der dannes tryk i atmosfæren, Polarfront, Hydrotermfigurer, Sø- og landbrise, Monsun, betydning af solens indstrålingsvinkel, albedo, Energiregnskab for Jorden
Kuldioxids betydning for opvarmning

øvelser:

Små klimaøvelser nr. 1-7
Klimaopgave,
Kan beboerne skaffe rent drikkevand- opgave
Dele af materiale fra Geodetektiven, pdf
OneNote - 23.01.2023 opgave dele af geodetektiven

Hjemmesider:

Hvor kommer vinden fra? - YouTube
Højtryk og lavtryk - YouTube
Hvordan opstår stigningsregn? - YouTube
How does the water cycle work? - YouTube
Global Temperature Anomalies from 1880 to 2019 - YouTube
Globale vindsystemer og klimabælter - YouTube

Sult har taget livet af halvdelen af hendes dyr – nu flygter hun for at redde sine børn - TV 2
Sultkatastrofe i Etiopien | DR


ca. 48 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
klima og klimaændringer 04-12-2024
strålingsbalance 12-12-2024
Kan beboerne skaffe rent drikkevand 30-01-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bæredygtighed, og fødevareproduktion

Bæredygtighed

hvad er det for et begreb?
Vi undersøger begrebet
Finder vort eget økologiske fodaftryk

Hvordan kan vi sikre en udvikling der opfylder det nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder i fare?

Bæredygtig produktion-
kan vi ved at undersøge den lokale produktion af en vegetabilske afgrøder og vores eget forbrug, udtrykke noget om bæredygtig produktion.
Vi vil undersøge, hvilke stofstrømme der er forbundet med enkelte produkter.
Kan de globale varestrømme vise et billede af klimaforandringernes konsekvenser?

a. Kakaoproduktion- Ghana
b. Mandelproduktion- Spanien
c. bygproduktion- Danmark

Hvordan dyrkes der kakao i Elfenbenskysten og hvilke konsekvenser har det for lokalbefolkningen.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bæredygtighed og planteproduktion 05-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bæredygtighed - cirkulærproduktion og innovation

Bæredygtighed

hvad er det for et begreb?
Vi undersøger begrebet
Finder vort eget økologiske fodaftryk
Prøver at se hvordan vort tøj indgår eller kan indgå i en cirkulær økonomi.

Reduce, reuse, recykle- et projektarbejde

Hvordan kan vi sikre en udvikling der opfylder det nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder i fare?

Vi skal i projekter undersøge globalt og lokalt varer flow
Vi undersøger regnskoven og energi- og stofstrømme her og i en større sammenhæng når der bliver pres på arealer

Cirkulær produktion og affald (nv)
Hvad er dit fodspor?

Problemformulering vi har arbejdet omkring: Kan og skal man leve bæredygtigt i vores verden?
Hvordan og hvorfor skal vi  sikre en bæredygtig verden?

Begrebet bæredygtighed:
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=361
Økologisk fodspor:
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=363
verdens bedste nyheder:
Don Chico:
https://www.youtube.com/watch?v=bluYpQRlLhI


Hvordan dyrkes der kakao i Elfenbenskysten og hvilke konsekvenser har det for lokalbefolkningen.

Når forløbet er færdig skal du kende til en række begreber, som du kan bruge i en redegørende og analyserende besvarelse af problemstillingerne:

Naturressource, Ressourceforbrug, Bæredygtighed, Bæredygtig udvikling
Svag og stærk bæredygtighed, Økologisk, økonomisk og social bæredygtighed
Økonomisk vækst, Naturkapital, Teknologisk udvikling, Mineralske råstoffer, Ressourceforvaltning, Ressourceoverskridelsesdag
Det økologiske fodaftryk , Åbne kredsløb, Lukkede kredsløb
Naturlig landbrugsproduktion, Manipulerede landbrugsproduktion, Flyttemarksproduktion, Svedjebrug


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bæredygtighed og innovation 28-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Geologi og geologiske katastrofer

Når vi er færdige med denne del af geografien, geologien,
- skal du kunne redegøre for hvorfor vi kan beskrive jorden som en dynamisk planet i geologisk sammenhæng.

Vi arbejder med Island og undersøger med afsæt i Island forskellige processer der knytter sig til vulkanisme og pladetektonik.

Du skal efter forløbet have fået en forståelse for den Pladetektonisk model og hvordan modellen er udviklet.
Hvordan modellen kan forklare en række fænomener som jordskælv, bjergkæder, dybgrave og vulkaner.

Du skal kunne redegøre for hvor og hvorfor der forekommer Jordskælv og vulkaner i dele af verden og ingen i andre dele af verden.

Du skal kunne redegøre for jordens opbygning og sammenhængen med den pladetektoniske model.

Du skal kunne analyser udbrudsmekanismen ved vulkanudbrud og have forståelse for hvilke forhold der gøre udbruddene mere eller mindre eksplosive.
Du skal kunne indsætte jordskælv i modellen om pladetektonik og vide hvordan jordskælv måles.

Vi har undersøgt hvad en tsunami er og hvordan havdybde og bølgehastighed hænger sammen.



Øvelser:

Projeket- Øvelse med undersøgelse af jordskælv ved forskellige pladegrænser
Projekt vulkaner- Google Earth.
Saltdej


fagtermologi: begreber du som minimum skal kende, når vi er færdige med forløbet:
tektoniske plader, pladegrænser, konstruktive, destruktive, bevarende,  og hvor vi kan finde disse pladerande.
granitisk og basaltisk, konvektionsstrømme, fossiler, seismogram, kerne, skorpe, kappe, Pangea, Tsunami, bjergarter, magmabjergarter, sedimentære bjergarter, metamorfe bjergarter, subduktionszone, bjergarternes kredsløb,

    sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vulkaner og den pladetektoniske model 26-03-2025
Tsunami 09-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Faxe kommune og vand


Vandets kredsløb- vi sætter kredsløbet ind i en forståelse for de lokale forhold der er i og omkring skolen og  i Haslev by.

Ser på de ændringer der er i landskabet og hvilken betydning det har for grundvandsdannelse.

Vand i vandløb- det er vores egen lille grøft bag skolen, som inddrages, måske kan vandet i grøften nå helt til Næsteved, hvor Susåen løber ud.

Afledning
LAR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opsamling og eks træning

opsamling af det faglige stof
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer