Holdet 2024 sa1a 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa1a 1-2s (sa1a/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling
Titel 2 Dansk politik hvad nu?
Titel 3 Danmarks økonomi
Titel 4 Ulighed i velfærdsstaten
Titel 5 Demokrati og deltagelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

Vores første forløb i samfundsfag i grundforløbet, hvor vi arbejder med problematikker på tværs af fagets discipliner.

Problemstillinger vi bl.a. har arbejdet med i klassen:
Hvad er forskellen på formel og reel ligestilling?
Hvilken betydning køn har for valg af uddannelse og valg af job? Hvilke forskelle er der i forhold til vægtning af barsel?
I hvor høj grad er der tale om ligestilling i politik?
Hvilke kønsroller og kønsnormer gør sig gældende i det danske samfund?

Klassen har arbejdet med statistisk materiale, herunder selv produceret diagrammer på baggrund af materiale fra Danmarks Statistik.

Vi træner i høj grad anvendelse af et fagligt sprog med brug af begreber

Forløbet blev afsluttet med gruppefremlæggelser på baggrund af problemstillinger eleverne selv opstillede.

Faglige mål vi har arbejdet med i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

Kernestof, der er arbejdet med i forløbet:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk politik hvad nu?

Forløb, hvor vi arbejder med videre de politiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme fra grundforløbet samt de danske politiske partier og deres udspring i de klassiske ideologier og varianter.

VI arbejder desuden med det politiske system og hvem der har indflydelse på den politik, der føres. Vi fokuserer på partiers adfærd ved hjælp af Downs, Molin og Strøm. Vi ser på den politiske højre/venstre skala, og placerer alle 9 partier på den fordelings- og værdipolitiske akse. Slutteligt ser vi også på vælgere og vælgeradfærd.

Vi arbejder med meningsmålinger løbende gennem hele forløbet.

I dette forløb har der indgået et tværfagligt projektforløb med matematik om vælgeradfærd, udarbejdelse og analyse af spørgeskemaer. Eleverne har i grupper arbejdet med det overordnede spørgsmål: Hvis der var valg i morgen. Her har de arbejdet med konfidensintervaller samt chi-i-anden og mulige forklaringer på dette ud fra samfundsfaglige begreber

Faglige mål vi har arbejdet med:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materiale typer til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestoffet vi har arbejdet med:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmarks økonomi

I dette forløb ser vi nærmere på hvordan den danske økonomi virker. Med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb skal eleverne opnå en forståelse af hvordan samfundsøkonomien kan påvirkes gennem brugen af en aktiv finanspolitik.
De skal ligeledes have en forståelse af de økonomiske konjunkturer, og hvordan disse kan påvirke arbejdsløsheden, betalingsbalancen og alle de andre samfundsøkonomiske mål.


Faglige mål vi har arbejdet med:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materiale typer til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

Kernestof vi har arbejdet med:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ulighed i velfærdsstaten

Et forløb, hvor vi skal arbejde med velfærdsstaten og de udfordringer den står overfor. Især arbejder vi med den stigende ulighed i Danmark. Vi afrunder forløbet med at se på de forskellige strategier, der kan vælges ved reformer.

Overordnede begreber vi skal arbejde med:
- Velfærdsmodeller
- Omfordeling
- Interne og eksterne udfordringer
- Ulighed/social differentiering
- Bourdieus kapitalbegreber
- Strategier


Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof vi har arbejdet med:
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- økonomiske styringsinstrumenter.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokrati og deltagelse

I dette forløb arbejder vi med kendetegn ved demokrati som styreform. Vi arbejder med at definere forskellige kendetegn ved forskellige former for demokrati og ser på de to demokratiopfattelser - konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati.

Vi arbejder desuden med hvordan man som borger kan deltage aktivt i vores demokrati.

Faglige mål vi har arbejdet med:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kritisk vurdere og anvende forskellige materiale typer til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof vi har arbejdet med:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
  herunder ligestilling mellem kønnene.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer