Holdet 2024 sa1b 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa1b 1-2s (sa1b/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling
Titel 2 Dansk politik - hvad nu?
Titel 3 Stat, marked og civilsamfund samt velfærdsmodeller
Titel 4 Identitet og liv i det senmoderne samfund
Titel 5 Medier, magt og politisk kommunikation
Titel 6 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

Vores første forløb i samfundsfag i grundforløbet, hvor vi arbejder med problematikker på tværs af fagets discipliner.

Problemstillinger vi bl.a. har arbejdet med i klassen:
Hvad er forskellen på formel og reel ligestilling?
Hvilken betydning køn har for valg af uddannelse og valg af job? Hvilke forskelle er der i forhold til vægtning af barsel?
I hvor høj grad er der tale om ligestilling i politik?
Hvilke kønsroller og kønsnormer gør sig gældende i det danske samfund?

Klassen har arbejdet med statistisk materiale, herunder selv produceret diagrammer på baggrund af materiale fra Danmarks Statistik.

Vi træner i høj grad anvendelse af et fagligt sprog med brug af begreber

Forløbet blev afsluttet med gruppefremlæggelser på baggrund af problemstillinger eleverne selv opstillede.

Faglige mål vi har arbejdet med i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

Kernestof, der er arbejdet med i forløbet:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 02-09-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk politik - hvad nu?

Forløb, hvor vi arbejder med videre de politiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme fra grundforløbet samt de danske politiske partier og deres udspring i de klassiske ideologier. Eleverne laver partipræsentationer og vi afholder minivalg.

Vi arbejder desuden med det politiske system og hvem der har indflydelse på den politik, der føres. Vi fokuserer på partiers adfærd ved hjælp af Downs, Molin og Strøm. Slutteligt ser vi på den politiske højre/venstre skala, og placerer alle 9 partier på den fordelings- og værdipolitiske akse.

Vi arbejder også med meningsmålinger løbende gennem hele forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stat, marked og civilsamfund samt velfærdsmodeller

Kernestoffet er de forskellige arenaer for behovsopfyldelse, forskellige økonomiske systemer, det økonomiske kredsløb, finans-, penge- og strukturpolitik samt velfærdsstatens udvikling, forskellige velfærdsmodeller, konkurrencestatsbegrebet samt mulige trusler mod velfærdsstatens kontinuerlige videreførelse i fremtiden. Desuden er der brugt noget tid på at gennemgå og diskutere optrapningen og siden krigen i Ukraine.

Kernestof:
Luk samfundet op!: Side 174-198 samt 203-220.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Identitet og liv i det senmoderne samfund

Indholdet er identitetsdannelse, socialisering og de historiske præmisser herfor samt forskellige livsstile og levevilkår inklusiv fattigdom, social arv og social mobilitet i dagens Danmark.
Undervejs gennemgås hovedtræk af Goffmans, Giddens', Ziehes, Becks og Bourdieus hovedbegreber relevante for socialisering på samfundsfag C.

Kernestof og supplerende stof:
Luk samfundet op! Side 39-81 samt 89-93 og 95-107.
Gallup Kompas og test dig selv på hjemmesiden
"Den sociale arv i uddannelse er steget markant de seneste 20 år", Rockwool Fonden,
       februar 2021.
"Blandede børn lærer bedst" af Lars Olsen, Ugebrevet A4, 5/12-2005.
www.klassesamfund.dk, "test dig selv" og "hvor bor klasserne".
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Medier, magt og politisk kommunikation

Indholdet er politisk meningsdannelse, spin og medier, herunder adfærd på de sociale medier. Særligt fokus er interaktionen mellem journalister og politikere og begrebet spinnokrati samt udviklingen i befolkningens brug af og tilgang til nyhedsformidling.

Kernestof og supplerende stof:
Luk samfundet op!: Side 159-173.
'Internetbrug og sociale medier 2021', Medieudviklingen.kum.dk
'Skrevne nyhedsmedier 2019', Mediernesudvikling.slks.dk
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
samfundsfag 13-05-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Eksamensforberedelse

Hvordan foregår eksamen og hvad må man?
Hvad forventes - udvalgt kernestof genkaldes.
VDGB.dk Prøveeksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer