Holdet 2024 sa1d 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa1d 1-2s (sa1d/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Køn og ligestilling
Titel 2 Politiske ideologier og partier
Titel 3 Økonomi
Titel 4 Sociologi
Titel 5 Velfærd og demokrati i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Køn og ligestilling

Grundforløb i samfundsfag med introduktion til politik, økonomi og sociologi og fagets metoder.

Forløbets formål er at give eleverne en bred introduktion til fagets stof og metoder med udgangspunkt i temaet 'Køn og ligestilling'.

Fagbegreber: Formel og reel ligestilling, det kønsopdelte arbejdsmarked, ligestilling indenfor politik (repræsentation), kønsroller og kønsnormer - socialisering, stereotyper og bias, de klassiske ideologier, kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode, læsning af tabeller og histo- og cirkeldiagrammer, uafhængige og afhængige variable.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde.

Materiale: Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op! Columbus 2017. Desuden diverse materialer tilknyttet modulerne i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politiske ideologier og partier

Dette forløb dækker politik-dimensionen af samfundsfag c-niveau. Vi arbejder med de klassiske ideologier og deres forgreninger, og kombinerer dem med praktisk arbejde med de aktuelle politiske partier i det danske Folketing.

Undervejs i forløbet er der et forløb med tværfagligt samarbejde med matematik, hvor fokus er på statistik. Her er fagbegreberne kvantitativ metode, uafhængige og afhængige variable samt reliabilitet, validitet og repræsentativitet. Eleverne træner desuden spørgeskemadesign, indhenter svar og analyserer svarene ved at opstille dem i simple diagrammer.

Fagbegreber:
*Konservatisme, liberalisme, socialisme, national- og socialkonservatisme, klassisk og nyliberalisme, socialdemokratisme og revolutionær socialisme, populisme, grøn ideologi.
*Fordelings- og værdipolitik og det politiske kompas / koordinatsystem.
*Partiadfærd, herunder Molins model.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde.

Materiale: Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op! Columbus 2017. Desuden diverse materialer tilknyttet modulerne i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Økonomi

Eleverne introduceres til og arbejder med grundlæggende økonomiske begreber og udfordringer i dansk økonomi.

Fagbegreber: Stat og marked, udbud og efterspørgsel, prismekanismen, markedsfejl, samfundsøkonomiske modeller, velfærdstrekanten, det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, konjunkturer, strukturpolitik og finanspolitik, pengepolitik, .

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde.

Materiale: Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op! Columbus 2017. Desuden diverse materialer tilknyttet modulerne i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sociologi

Dette forløb dækker den sociologiske dimension af samfundsfag C.

Faglige begreber: Identitet, primær og sekundær socialisering, familieformer, livsformer, normer, regler og subkultur, integrationsmodeller, levevilkår og klasseforskelle, ulighed og social arv, habitus og Bourdieus tre kapitalformer, anerkendelse og krænkelse.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde.

Materiale: Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op! Columbus 2017. Desuden diverse materialer tilknyttet modulerne i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Velfærd og demokrati i Danmark

Vi ser på, hvordan velfærden og demokratiet fungerer i Danmark, hvad der udfordrer demokratiet og velfærden, og repeterer centrale begreber fra forløbene om politik, sociologi og økonomi. Vi kommer også ind på EU's rolle ift dansk suverænitet.

Fagbegreber: De tre velfærdsmodeller, den danske arbejdsmarkedsmodel, dansk lovgivning - herunder grundloven og magtens tredeling; direkte og indirekte demokrati, repræsentativt demokrati, positiv og negativ parlamentarisme; styreformer, direkte og indirekte magt, suverænitet.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde.

Materiale: Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op! Columbus 2017. Desuden diverse materialer tilknyttet modulerne i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer