Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa1y 1-2s (sa1y/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligestilling
Vores første forløb i samfundsfag i grundforløbet, hvor vi arbejder med problematikker på tværs af fagets discipliner.
Problemstillinger vi bl.a. har arbejdet med i klassen:
Hvad er forskellen på formel og reel ligestilling?
Hvilken betydning køn har for valg af uddannelse og valg af job? Hvilke forskelle er der i forhold til vægtning af barsel?
I hvor høj grad er der tale om ligestilling i politik?
Hvilke kønsroller og kønsnormer gør sig gældende i det danske samfund?
Klassen har arbejdet med statistisk materiale, herunder selv produceret diagrammer på baggrund af materiale fra Danmarks Statistik.
Vi træner i høj grad anvendelse af et fagligt sprog med brug af begreber
Forløbet blev afsluttet med gruppefremlæggelser på baggrund af problemstillinger eleverne selv opstillede.
Faglige mål vi har arbejdet med i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
Kernestof, der er arbejdet med i forløbet:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologier
Vi har arbejdet med de tre klassiske ideologier, og har undersøgt vores regerings popularitet, både før her efter valget. Hvorfor "flygter" vælgerne efter valget, og hvor vandrer de hen?
- Konservatisme
- Socialdemokratisme
- Liberalisme
- vælgervandringer
- meningsmålinger
Arbejdsformer:
I
Materiale:
Luk samfundet op, 3 udgave. Kapitel seks og syv
Jeres egen kvantitative undersøgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
medier, demokrati og dilemma
Vi har undersøgt hvilke årsager der kan være til den faldende tillid til vores politikere. Vi har også diskuteret om medialiseringen er ed til at hæmme eller fremme demokratiet. Vi har også kigget på hvordan demokratiet i USA adskiller dig fra det danske i forbindelse med det amerikanske valg. Vi har også været forbi USA´s interesser i Grønland, og hvad der ker politisk i "trekantsdramaet" mellem Danmark, Grønland og USA. Klassen har arbejdet med de mange dilemmaer der opstår det danske demokrati, herunder:
-
Medialiseringens betydning for politik
- Det amerikanske valg og demokrati
- Grønland, Danmark og USA´s interesser i Arktis
- Populisme
- Sociale mediers betydning for unges trivsel
- Eastons model
- Medborgerskab og modborgerskab
- lokaldemokrati
Arbejdsformer:
Vi blev vist rundt i byrådssalen af Ringsteds borgmester for at forstå hvordan lokalpolitiske beslutninger træffes. I fik også mulighed for at gå i dialog med borgmesteren, og undersøge hvad der rør sig lokalpolitisk PT. I skulle slutteligt i forløbet fremstille jeres egen kampagne til t fremme medborgeres tillid til demokratiet.
har i TF1 (tværfagligt projekt med matematik og samfundsfag) lavet jeres egne kvantitatiove undersøgelser af "danskernes brug af sociale medier", herunder
- Udarbejdelse af problemstilling
- hypotesedannelse og design af spørgeskema
-Gennemførsel af undersøgelse på gaden
- Databehandling med matematik som reskabsfag (residialplot og regression)
- Analyse af data og resultat
- Fremlæggelse af jeres resultater
- feedback med oppunentgruppe
- Besøg på rådhuset, i byrådssalen hvor Borgmesteren viste rundt, og fortalte om hvordan der bliver gennemført lokalpolitik i Ringsted kommune, samt hvilke temaer der er på tegnebrættet PT.
Materiale:
Luk samfundet op, 3 udgave. Kapitel seks og syv
Jeres egen kvantitative undersøgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brøndum Peter m.fl.: Luk samfundet op 3. udg, Columbus; sider: 117-118, 125-135, 146-154, 159-173
-
Kedelige arbejdsspørgsmål om politik og demokrati (Webvisning)
-
Opgave om Politisk kommunikation (Webvisning)
-
Tjek på lektien om medier (Webvisning)
-
"Tal pænt idiot" (Webvisning)
-
file:///C:/Users/pilx0219/Downloads/medieudviklingen2021_1bb12b10%20(1).pdf
-
I skal læse og lytte jer igennem den her:
-
I SKAL se den første halve time (eller det hele, om I vil) af denne forelæsning om populisme:
-
Populistisk valgkamp? (Webvisning)
-
Fordele og ulemper ved populisme (Webvisning)
-
Populistisk valgkamp? (Webvisning)
-
Kedelige arbejdsspørgsmål (Webvisning)
-
Rettigheder og pligter (Webvisning)
-
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: STX LUK SAMFUNDET OP, 3.udg.; sider: 146-154
-
Opgaver om rettigheder og pligter (Webvisning)
-
I skal, ved lejlighed, starte en stille og rolig samtale med jeres forældre om "find my iphone"- funktionen. Vær nysgerrige på hvorfor de har funktionen, og hvordan de bruger den. I må også gerne spørge kritisk ind, ved fx at forholde den til jeres b
-
læs denne artikel, og overvej hvilke årsager der er til at vi har mistillid til politikerne?
-
Opgave: Tillid til demokratiet – udfordringer og løsninger (Webvisning)
-
Produkt:a) Skriv et debatindlæg eller lav, en kort videopræsentation, eller en kampagne, hvor du argumenterer for, hvordan vi (du) som medborgere og statsborgere, kan styrke tilliden til demokratiet.Vær opærksomme på følgende: Hvem er jeres målgruppe
-
find på spørgsmål til Borgmesteren
-
opgave (Webvisning)
-
Grupperne (Webvisning)
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Foranderlig identitet
Forløbet forsøger at undersøge hvordan unges identitesdannelse har ændret sig over tid. Hvordan har vores måde at danne identiteter på ændret sig i takt med at det senmoderne samfund har indfundet sig. Hvordan beskriver de store sociologer det senmoderne samfunds muligheder og begrænsninger, og hvordan påvirker det individet i 2025?
Kernestof:
- Det traditionelle samfund
- det senmoderne samfund
- Risikosamfundet
- Refleksiv modernitet
- Normer
- kulturelle koder
- socialisering
- identitetsdannelse
- Front og backstage
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Er Danmark et klassesamfund?
Med udgangspunkt i Glenn Becks aktuelle bog "jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", og Glenns aktuelle stemme i samfundsdebattern , forsøger vi at undersøge i hvilket omfang Danmark er et klassesamfund her i 2023? Er Danmark et klassesamfund eller er vi et lige land hvor alle har de samme muligheder og rettigheder? Denne aktuelle debat skal vi arbejde os ind på, ved hjælp af analyser af hvordan forskellige ideologier ser på velfærdsstaten og fattigdom. Hvordan kan politikere via økonomisk politik sikre lighed i velfærdsstaten?
Vi har arbejdet med de klassiske principper bag en god økonomi, men også beskæftiget os med hvad der går økonomier sårbare i en Globaliseret verden, hvor en ny præsident i USA kan vende op og ned økonomien i verden. Vi ser også på hvordan velfærdsstatens, markedet og cevilsamfundet varierer afhængig af hvilken velfærdsstat der gør sig gældende i forskellige lande.
Kernestof:
Vigtige begreber
- Socialklasser
- segregation
- ulighed
- Bourdieus kapitaler.
- velfærddstater
- progressiv og kontraktiv beskatning
- negativ og positiv Social arv
- social mobilitet
- fattigdom: absolut og relativ
-
- De økonomiske mål
- Det økonomiske kredsløb
- Finanspolitik
- Pengepolitik
- global handel
Arbejdsformer:
Vi skød forløbet i gang med en "klassevandring" i København, hvor vi fulgtes med guiden Christi fra "gadens stemmer" rundt på Vesterbro, hvor hun gengav sin liv som anbragt, hjemløs og stofmisbruger. Herefter samledes vi å det mondæneFrederiksberg, for at iagttage de økonomisk, sociale og kulturelle klasseforskelle og klassemarkører der finder sted i hovedstaden. I grupper havde I fået til opgave at forberede et kort interview med københavnere fra forskellige dele af klassesamfundet. I samfundsfag highligter Bourdieus kapitalformer i uddrag af bogen. Vi identificerer også social mobilitet og socialklasser i Becks tekster og Podcasts.
Vi skal forsøge at forstå hvorfor der er en stigende ulighed, og derfor skal vi også se på tal fra forskellige år, og sammenligne den med 2023.
Materiale:
luk samfundet op: kapitel 4 og 5, 194-200.
Beck Glenn "jeg anerkender ikke længere jeres autoritet": udvalgte sider svarende til ca 10 normalsider.
Luk samfundet op, kap 1+ 96-107
Genstart Podcast, "klassen forfølger dig": https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/klassen-forfoelger-dig-11802350025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284338",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284338",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284338"
}