Holdet 2024 bk1-h1 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk1-h1 1-2s (bk1-h1/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Drøm og virkelighed i kunsten
Titel 3 Kørners kunstkonkurrence
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Forløbet introducerer billedkunstfaget som teoretisk og praktisk fag med forskellige analytiske tilgange.
Vægten ligger i dette forløb på formalanalysen, hvor vi stiller spørgsmål til billedets virkemidler. Eleverne lærer om komposition, rum, farve, lys og synsvinkel, og forløbet handler altså både om at
1) udvikle et fagligt sprog
2) træne analyse af billeder på flade
3) lave små, praktiske øvelser, som er knyttet til fagbegreberne.

Eleverne vurderes på deres evne til at:

• Forklare og forstå, hvad et visuelt virkemiddel er

• Redegøre for de forskellige virkemidler (komposition, rumvirkning, synsvinkel, lyssætning og farvelære)

• Anvende elementær billedkunstfaglig terminologi

• Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til praktiske øvelser i samspil med det analytiske arbejde

Værker:
Frants Henningsen: "Forladt. Dog ej af venner i nøden" (1888)
Banksy: "Falling shopper" eller "Shop Till You Drop" (2011)
J.F. Willumsen: "To bretagnekoner skilles efter en passiar" (1890)
Gustav Klimt: "Kysset" (omkring 1907)
Nicolai Abildgaard: "Den sårede filoktet" (1775)
Eske Kath: "Hurricane Party" (2006)
Eugéne Delacroix: "Friheden fører folket på barrikaderne" (1830)
Otto Bache: "En malkepige" (1876)
Gerda Wegener; "Lili med fjervifte" (1920)
Frida Kahlo: "Self Portrait" (1948)
Bjørn Wiinblad: "Scheherezade-motiv" (omkring 1972)
Gustav Klimt: "Jomfruer" (1912-1913)
Julie Nord: "Thomas" (2012)
Perugino: "Korsfæstelsen med Jomfru Maria og helgener" (Ca. 1482-1485)
Raphael: "Alba Madonna" (1510)
Hendrick Terbrugghen: "Korsfæstelse med Jomfru Maria og Johannes Døberen" (1624-25)
Joakim Skovgaard: "Kristus i de dødes rige" (1891-94)
Peter Paul Rubens: "Salomons dom" (ca. 1617)
Andy Warhol: "Nine Jackies" (1964)
Andy Warhol. Four Mona Lisas. 1978
Claude Monet: "St. Lazare banegården i Paris" (1877)
Michael Becilacqua: "Zero" (2002)


Nøgleord/centrale begreber:
Gengivelsesstrategi, figurativt, non-figurativt, mimetisk, abstrakt, komposition, hierarkisk, additivt, statisk, dynamisk, lukket, åbent, rum, rumskabende virkemidler, linearperspektiv, forsvindingspunkt, horisontlinje, optiske gradienter, lineære gradienter, ortogonaler, centralperspektiv, raumflucht, farver, farveperspektiv, omvendt farveperspektiv, Ittens farvecirkel, Ittens farveklange/harmoniske klange, lys, skygge, slagskygge, egenskygge,  synsvinkel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Drøm og virkelighed i kunsten

Undersøgende forløb med diakron indsigt i fortrinsvis vestlig kunst efter 1800, hvor vi beskæftiger os teoretisk, analytisk og praktisk med det ubevidste, det underbevidste, det fantasifulde, det drømmende, det abstrakte og det uforklarlige i kunstens verden, som står overfor mimetiske virkelighedsopfattelser- og gengivelser.


Analyse og praksis indeholdt i portfoliomapper:
- Automattegning
- Visuel analyse af abstrakte malerier (enten Ejler Bille, Asger Jorn eller Richard Mortensen
- Fællesværker (billeder på flade): Visualisering af drømme
- Digitalt surrealistisk værk ELLER video



Teori:
- Andersen & Porse: TAP – Teori til analyse og praksis i billedkunst: ”Drømme”, s. 101-107
- Wolter: Kunst i teori og praksis: Drømme og virkelighed i kunsten, s. 130-159 (i udvalg)
- Scheel Andersen: BILLEDKUNST – Metode, kronologi, tema:  "Træk af modernismen i Danmark", s. 135-142
- Scheel Andersen: BILLEDKUNST – Metode, kronologi, tema: ”Analytiske synsvinkler”, s. 41-88 (i udvalg)

Værker:
Asger Jorn: "Småting" (1940)
Richard Mortensen: "Movement in Nature" (1938)
Ejler Bille: "Figurer i magisk landskab" (1939)
Pietro Perugino: ”Peters hyrdebrev (Kristus giver nøglen til Skt. Peter)” (1481-1482).
P.S. Krøyer: ”En hornbækfisker siddende på rælingen af en båd” (1876). Skagens Kunstmuseer (beskåret).
Egon Schiele: ”Lovemaking” (1915).
Joan Miro. "Jægeren (Catalansk landskab)" (1923-24).
Salvador Dali: "Erindringens bestandighed" (1931).
Else Alfelt: "Grønt og blåt billede" (1942)
Carl-Henning Pedersen: "Den gule fugl" (1943)
Wilhelm Freddie: "Meditation over den antinazistiske kærlighed" (1936)
Salvador Dalí: "Dream Caused by the Flight of a Bee Around a Pomegranate a Second Before Awakening" (1944)
René Magritte: "The False Mirror" (1929)
Wilhelm Freddie: "En families genvordigheder" (1940)
Max Ernst: "Woman, Old Man, and Flower" eller "Weib, Greis und Blume" (1923)


Nøgleord/centrale begreber:
Abstrakt/non-figurativt, mimetisk/figurativt, surrealisme, dadaisme, CoBrA, automattegning, realisme/naturalisme, renæssance, ekspressionisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kørners kunstkonkurrence

Forløb med henblik på deltagelse i Kørners Kunstkonkurrence 2025, hvor temaet er "Stof".

Kørners Kunstkonkurrence er for alle elever, der har fagene billedkunst og/eller design/design & arkitektur i hele gymnasieskolen.

Deadline for indsendelse af værker er den fredag den 21.marts 2025 kl. 12.00.


Andre relevante oplysninger findes på https://kunstogdesign.net/koerners-kunstkonkurrence-2025/

På vores hold bliver temaet introduceret med lærervalgt teori og værker til analyse, hvorefter undervisningen gradvist bliver mere undersøgende og elevcentreret, da eleverne til konkurrencen bedømmes på deres evne til at undersøge temaet ’STOF’ på en original, virkningsfuld og interessant måde.

Kunstnere, begreber og nøgleord:
Kirsten Dehlholm, performativitet, nymaterialisme, Adam Christensen, Eske Kath og Bjørn Magnussen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt

Tema vælges i samråd med eleverne på holdet.

I eksamensprojektet skal eleverne gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori arbejde med at undersøge følgende problemstilling:

Hvordan kan man med inspiration fra kunsthistorien og med billedkunstneriske virkemidler formidle noget om kroppen?

Arbejdsgangen består af tre procesfaser - her styrer eleverne selv tempoet på egne processer:
1) Idéfasen: Kunsten at udvikle en idé og visualisere den.
2) Research -og udvælgelsesfasen: Kill your darlings!
3) Fremstillingsfasen: Fra idé til kunstnerisk produkt

Eksamensprojektets endelige form bliver elevernes egne kunstneriske produkter. Læreren optræder undervejs som vejleder.

Som opstart til forløbet, har holdet været på ekskursion til Louisiana Museum of Modern Art og set udstillingen "HAVET". Museets undervisningsmateriale til udstillingen er anvendt i uddrag.

Værker og nøgleord vi sammen har undersøgt i processen:
J.C. Dahl: ”Søstykke med vrag” (1831)
C. D. Friedrich”Efter stormen” (1817)
Elisabeth Jerichau Baumann: “Havfrue“ (1863)
Kirsten Justesen “MER MAID“ (“Hav Frue“) (1990)
Olafur Eliasson: Fjordenhus, Vejle (2018). Foto af bygningen
Firelei Báez: "Fruta Fina, Fruta Estrańa" (2022)
Elmgreen & Dragset: "Please, keep quiet" (2003)
Superflex. "Non-Alcoholic Mezcal" (2022) Photo: Noemi Garcia. Courtesy of Ayer.
Pipilotti Rist: "Pixelwald (Pixel Forest)" (2016), mixed media. Installation view. Photo: Maris Hutchinson.
Olafur Eliassons: "Beauty" (1993).
Samtidskunst
Arkitektur
Installationskunst




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer