Holdet 2024 mu1-r 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 mu1-r 1-2s (mu1-r/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmik og sammenspil
Titel 2 Latinamerikansk musik
Titel 3 Oversigtsforløb
Titel 4 Musikalske former
Titel 5 POPHITS (Særligt studeret område)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmik og sammenspil

Forløbet introducerer forskellige elementer af rytmik fra C-nøgles og åbner for nodeteorien. Vi omsætter de rytmiske begreber i praksis ved øvelser i bodypercussion og kropslige øvelser som kvadrille-dans.

KERNESTOF
Grønager, Johannes: Afsnit om puls, tempo, takt, underdeling, taktart, nodeværdier, notation og læsning af rytmer, bindebue og punktering, optakt, betoning, synkoper, claves-rytme. C-nøglen, Systime (2005)

SAMMENSPIL:
- "Let me Entertain You" (Robbie Williams)
- "Magalenha" (Sergio Mendes)
- "Evil Ways" mashup m. "Oye como va" (Puente/Santana)

EN- og FLERSTEMMIGE SANG
"Black or White" (Michael Jackson)
"Hallelujah, I just love her So" (Ray Charles)
"We are the Champions" (Queen)
"Forelskelsessang (Du kom med alt det der var dig)"  (Jens Rosendal)

SAMMENSPILSNUMRE TIL EKSAMEN
- "Piano Man" (Billy Joel)
- "What a Life" (Scarlet Pleasure)

Eleverne har fremført deres eksamensnumre foran et publikum (forældre og elever) til MSG's årlige Kunstnerisk Aften.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Latinamerikansk musik

FORLØB
Forløbet lægger fokus på latinamerikansk musik som introduktion til rytmiske parametre. Navnlig er der fokuseret på den cubanske musiks udvikling mod den populærmusikalske sfære i USA. Det fastslås, at den afro-caribiske musikgenre er udpræget kropslig pga. dens rytmiske strukturer, især son-claven/3-2-claven, og forholdet mellem musikkens pulsfaste og modrytmiske kvalitet. Dokumentaren Latin Music USA viser også, hvordan den afro-cubanske musik nedbryder raceskellet i USA ved at opfordre til at mødes omkring dansen på New Yorks danseklubber. Praktisk har eleverne har spillet et mashup af Tito Puentes' "Oye Como Va" og "Evil Ways" (Santana) af Clarence "Sonny" Henry.

KERNESTOF:
Vinther, Orla: Musikhistorien 1 - Etnisk Musik, Folkeskolens Musiklærerforening: Kapitel om verdensmusik, 2001

DOKUMENTAR:
Latin Music USA: PBS. 2009 (varighed: 60 min.)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Oversigtsforløb

Oversigtsforløbet dækker den tonale musiks udvikling gennem musikken i middelalderen ved gregoriansk sang, renæssancen, barokken, wienerklassikken, romantikken til moderne kunstmusik. Forløbet udgøres af gruppearbejde og afrundes med elevpræsentationer af de respektive musikalske perioder. Krav for præsentationens indhold er: viden om periodens samfund, fremtrædende komponister, musikalske særtræk og satsteknikker samt hvordan elementer af samfundet (det musikeksterne) afspejles musikalsk (det musikinterne).

KERNESTOF:
Levinsen, Claus: Kompendium om Den klassiske musiks historie (fra web):
http://tartelet.dk/musikanalyse/klassisk/Klassisk%20musikhistorieCL.pdf [10 ns]
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Musikalske former

Forløbet indledes af et oversigtsforløb over den tonale musiks udvikling fra gregoriansk sang til moderne kunstmusik. Oversigtsforløbet udgøres af gruppearbejde og præsentationer af de respektive musikalske perioder. Krav for præsentationens indhold er: viden om periodens samfund, fremtrædende komponister, musikalske særtræk og satsteknikker samt hvordan elementer af samfundet afspejles musikalsk.

Forløbet laver et særligt nedslag i rondo-formen og udfolder formprincippet og analysen heraf. Eleverne tilegner sig analytiske fagbegreber som episoder og ritorneller, solo og tutti, terassedynamik. Der lægges også vægt på, adelen var den toneangivende sociale klasse i barokken, som har haft indvirkning på musikken og formprincippet. Ligesom oversigtsforløbet forsøger vi sådan at koble det musikeksterne til musikinterne. Baroknedslaget perspektiveres til nutidens formanalyse af populærmusik, hvor der er en tydelig parallel til omkvædsformen og metoden bag formanalysen.

KERNESTOF:
Aare, Anders et al: "Form", kap. 3, Rockmusik i tid og rum, Systime 2000, s. 30-50
Englund, Uffe: "Rondo-form", Metoder til musikalsk analyse, Systime
Floris, Jørgen: "Baroktiden", Musikoplevelse, Nyt Nordisk Forlag 1966
Joensen, Bendt: "Rondo", Musik s. 52-53
Levinsen, Claus: Afsnittet "Barok", Kompendium om Den klassiske musiks historie (fra web):
http://tartelet.dk/musikanalyse/klassisk/Klassisk%20musikhistorieCL.pdf

Supplerende materiale:
Rytmerondo fra "C-nøglen" (praktisk øvelse)
J.S. Bach - Violinkoncert i E-dur (3. sats), brugt som introduktion
https://www.youtube.com/watch?v=Ur54QYgE4lc&ab_channel=SuperMusicEnthusiast

MUSIK:
Antonio Vivaldi - De Fire Årstider: satsen "Forår"
Antonio Vivaldi - De Fire Årstider: satsen "Efterår"
Eric Clapton - "Wonderful Tonight"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 POPHITS (Særligt studeret område)

I det særligt studerede emne, "Pophits", arbejder eleverne med at opnå forståelse for hvordan og hvorfor popmusikkens konventioner er opstået, og hvilken rolle teknologisk udvikling har spillet i denne proces.

Der har også været fokus på de kommercielle aspekter af hitmusik, herunder hvilke krav der stilles til en god single, og hvilke virkemidler vi mennesker er modtagelige overfor.

Der er taget udgangspunkt i et mindre uddrag af "Hitskabelonen" og til analysen anvendes hovedsageligt metoder fra "Rockmusik i tid og rum" navnlig kapitlerne om form,  melodik og groove.

Eksemplarisk analyse: Britney Spears: "Oops! I did it Again" (2000)

Analyserede sange - selvvalgt af eleverne:
Coldplay - "A Sky full of Stars"
Kendrick Lamar feat. SZA - All the Stars
Tobias Rahim - Flyvende Faduma

Materiale:
Marstal, Henrik og Morten Jaeger: "Konventionernes tilblivelse", s. 48-53, "Hukommelse, konventioner og lytteoplevelse", s. 85-89 samt "Hooket og andre af sangskriverens hitsøgende metoder", s. 99-107,  "Hitskabelonen", Lindhardt og Ringhof, 2003.

Aare, Anders, Johannes Grønager & Poul Rønnenfelt: "Form", s. 30-50, "Groove", s.82-92, "Melodik og motiver" s. 134-140 - "Rockmusik i tid og rum". Systime, 2000-2010,

Englund, Uffe: "Melodisk analyse", s. 72-79 i Metoder til musikalsk analyse, Systime, 2008

Samlet omfang  ca. 65 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer