Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ma1p 1-2s (ma1p/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære sammenhænge
Indhold:
Vi begynder matematikken med at arbejde med linjer og lineære sammenhænge. Undervejs betragter vi:
* Modellering.
* De variable og koordinatsystemet.
* Funktionsbegrebet.
* Den lineære funktion og fortolkning af a og b.
* De 4 repræsentationsformer.
* Lineær regression og residualplot.
* At bestemme a og b ud fra to punkter, samt bevis for denne sætning.
* Ligningsløsning.
* Proportionalitet.
Særlige fokuspunkter:
At skabe overgang ved at knytte an til matematisk emne og viden, som er kendt fra grundskolen. TI-Nspire introduceres og tages i brug som CAS-værktøj, der følger os gennem al matematikarbejde.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, arbejde i studiegrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 1
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Beskrivende statistik - ugrupperede observationer
Indhold:
I dette forløb skal vi arbejde med at beskrive et datamateriale med forskellige diagramtyper og ved at undersøge det med forskellige beregninger. Og det primære spørgsmål, som vi arbejder ud fra, når vi laver beskrivende statistik er: "Hvordan fordeler vores observationer sig?"
Det er ugrupperede observationer, vi ser på i forløbet. Man kan også arbejde med observationer, som er grupperet (f.eks. samlet i intervaller), men det venter vi med.
Begreber, som er i fokus:
* Observation.
* Hyppighed.
* Frekvens og kumuleret frekvens.
* Stolpediagram.
* Fraktil.
* Udvidet kvartilsæt (mindsteværdi, 1. kvartil, median, 3. kvartil, størsteværdi).
* Boksplot.
* Variationsbredde og kvartilbredde.
* Middelværdi og gennemsnit.
* Spredning, varians, skævhed, outliers.
Særlige fokuspunkter:
Vi kobler til virkelighedsproblemer. Forløbet indeholder en lang række begreber, som vi holder styr på undervejs - og samler så vi er klar til at gå videre med grupperede observationer senere på året. Der veksles mellem at arbejde i hånden og i TI-Nspire.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, arbejde i studiegrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beskrivende statistik - grupperede observationer
Indhold:
* Gruppering af data i intervaller.
* Indtastning af data i tabel med intervalhyppighed samt beregning af frekvens og kumuleret frekvens.
* Tegning af histogram.
* Tegning af sumkurve.
* Aflæsning af fraktiler og kvartilsæt på sumkurve.
* Indekstal.
Særlige fokuspunkter:
At repetere tidligere begreber fra - og koble nye begreber til - forløb om ugrupperede observationer fra grundforløbet. At benytte TI-Nspire til indtastning, beregning og diagrammer/grafer samt at benytte TI-Nspire som et pædagogisk rum til indlæring af forløbets begreber og pointer.
Arbejdsformer:
Primært individuelt arbejde og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 2
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Procent- og rentesregning
Indhold:
* At finde en bestemt procentdel af en værdi.
* At finde ud af, hvor mange procent en andel udgør af en helhed.
* At lægge en procentdel til (eller trække en procentdel fra), så vi finder frem til den resulterende værdi ved én beregningsmanøvre.
* Renteformlen/kapitalfremskrivningsformlen. Dvs. hvordan vokser et beløb på en konto henover terminer til en fast rente pr. termin - uden vi indbetaler andet end et startbeløb, som får fred til at stå og trække renter?
-Gennemsnitlig rente.
Særlige fokuspunkter:
Repetition af procentregning fra før gymnasiet. Kendskab til og udledning af fremskrivningsfaktoren (1+r).
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, studiegrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 3
|
01-11-2024
|
Afl. 4
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentielle funktioner
Vi skal se, hvordan kapitalfremskrivningsformlen giver anledning til en ny funktion med procenttilvækst som omdrejningspunktet nemlig eksponentielle funktioner.
Definition af den eksponentielle funktion
De fire repræsentationsformer
Den relative tilvækst og hvordan forståelsen for denne giver anledning til bestemmelsen af fremskrivningsfaktoren a ud fra to punkter på grafen. Ligeledes bestemmes konstanten b.
Fordoblings- og halveringskonstanten. Definitionen omsat til matematik ud fra øvelse, hvor vi så på, hvor langt vi skal ud ad x-aksen for at fordoble y-værdien.
Bestemmelse af fordoblings- og halveringskonstanten ud fra formel
Regression og eksponentielle modeller. Herunder opsamling på residualer og residualspredning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 4
|
22-11-2024
|
Afl .5
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensvækst
Indhold:
1) Forskrift for potensfunktion og grafens forløb.
2) Vækstegenskaberne ved potensfunktion, altså Fy=(Fx) a
3) Forskriftbestemmelse ud fra to punkter.
4) Potensregression og matematisk model
Materiale:
Se one noten
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl .5
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Geometri
Vi arbejder med forholdsberegninger i ensvinklede trekanter, samt simple konstruktioner af og trigonometriske beregninger i vilkårlige trekanter i
et matematisk værktøjsprogram, i dette tilfælde TiNspire.
Vi arbejder med Pythagoras læresætning, beviser denne sætning. Laver beregninger i retvinklede trekanter vha. Cosinus, sinus og tangens.
Vi introducerer enhedscirklen og hvordan du finder cosv, sinv og tanv på cirklen.
Bruger arealformlen på vilkårlige trekanter.
Vi konstruere trekanter i TiNpsire
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig opgave
|
15-01-2025
|
Afl. 6
|
17-01-2025
|
Gruppedel
|
24-01-2025
|
Afl. 7
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kombinatorik og Sandsynlighedsfelt
Materialer:
One noten
- Sandsynlighedsregning og Kombinatorik
Indhold:
Vi arbejder med følgende begreber og områder indenfor sandsynlighedsberegning.
- Symmetrisk sandsynlighedsfelter (udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion)
- Hændelser
- Fakultet.
- Kombinatorik
- Kombinationer
- Permutationer
- Multiplikationsprincippet og additionsprincippet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Andre funktioner
Vi arbejder med følgende:
- Definition af et 2.gradspolynomium (Herunder karakterisering af konstanterne a,b,c).
Vi kigger primært på a og c. betydning.
- Grafen for 2.grads polynomiet.
- Beregning af diskriminant og rødder.
-Grafisk forståelse for rødder og toppunkt.
- Grafisk fremstilling i TI-inspire
Vi arbejder med logaritme funktionen. Hvordan ser forskriften ud? Hvordan er det grafiske forløb for f(x)=log(x) og f(x)=ln(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ma1p/ skr. prøve
|
13-03-2025
|
Afl. 9
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284383",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284383",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284383"
}