Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 nf1p 1-2s (nf1p bi/, nf1p ge/, nf1p ke/, nf1p/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvem er jeg? Hvor er jeg? Hvad er jeg?
Forløbet udspringer af en undren over hvor hvem vi er og hvad vi som art er gjort af og kommet af.
Geografi forholder sig til jordens skabelse, big bang, jordens opbygning, og hvordan grundstofferne organiserer sig i planeten, fra inderst til yderst. Vi har også arbejdet med hvordan jordens overflade er dynamisk, og i konstant ændrer sig med vulkanisme og bjerge.
Kernestof
- Jordens skabelse
- Jordens opbygning
- Pladetektonik
- Konvektionseffekten
- den geologiske cyklus
øvelse:
- bjergarternes egenskaber
- konvektionseffekten i laboratoriet
Materiale:
Mennesket og naturvidenskaben: 148-153, 221-228
Biologi
Forklare cellens opbygning
- Forklare forskel på prokaryote og eukariote celler
- Forklare opbygning af cellemembran
- Forklare cellens transportprocesser
- Forklare mitose og meiose
Forsøg:
- Mikroskopi af plante og dyreceller
- Osmoseforsøg med kartofler
Kemi:
Vi arbejder med et tema som handler om hvem er jeg , hvor er jeg.
- Atomer, grundstoffer og kemiske forbindelser
- Det periodiske system
- Metaller/ikke-metaller
- Hovedgrupper/perioder
- Undergrupper
- Elektronskalmodel og ædelgasregel
- Ionforbindelser og iondannelse.
- Sammensatte ioner
- Navngivning af ionforbindelser
- Opbygning af ionforbindelser
- Reaktionsskemaer
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Fældningsreaktioner
- ioner, ionforbindelser og deres navne
- molekyler, molekylforbindelser og deres navne
- polaritet og kovalent binding
Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse med fældningsreaktioner
- kobber og dibrom
Demo: Afbrænding af brint, brintraket, Afbrænding af magnesium, afbrænding af heptan, Natrium i vand
Litteratur:
· Reaktionsskemaer
Noter til kemi c s 7
reaktionsskemaer (gymnasiekemi.com)
· Atomets opbygning
Noter til kemi c s 3-4
atomer (gymnasiekemi.com)
· Det periodiske system
Noter til kemi c s 5
det periodiske system (gymnasiekemi.com)
· Ioner og ionforbindelser
Noter til kemi c s 8-10
Ionforbindelser (gymnasiekemi.com)
· Molekyler
Noter til kemi c s 12, 14
Molekyleforbindelser (gymnasiekemi.com)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose
|
14-09-2024
|
Opsamlingsopgave
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arktis Hvordan forandrer det sig?
Geografien har kigget på forandringer i Sne, vand is og permafrost i Arktis, og vi har forholdt os til de globale klimaforandringers påvirkning af Arktis, samt Arktiske klimaforandringers påvirkning af kloden.
Geografi kernestof:
- Klimaændringer.
- Albedoeffekt
- kulstofkredsløbet, og den menneskelige indflydelse.
- hvordan foregår jagten på råstofferne i Grønland?
- havstrømme
- SWIPA
- feedbackmekanismer
Eksperimentielt/empiribaseret arbejde
- forsøg med refleksion med luxmeterapp
- konvektionseffekten i laboratoriet
- Forsøg med oliemigration
Posterprojekt: Forløbet blev afsluttet med fire dages arbejde med at fremstille postere om elevernes egne problemstillinger om Arktis. De skulle inddrage empiri og figurer fra alle tre fag, og presentere dem for deres lærere og elever fra andre klasser til en slags "fernisering".
Materiale
mennesket og naturvidenskaben: 32-56 og 210-219
Biologi:
-Økosystemer i dk
-Dyr og plantes tilpasning i økossystemer
-Energi i økossystemet, herunder trofiske niveauer
-Forurening af vandmiljøer
-Spildevandsrensning, herunder kvælstofkredsløb
- Det Arktiske økosystem og økosystemet i DK.
- Dyr og planter s tilpasning i Arktis og DK.
- Trofiske niveauer i arktis
- Forurening af det arktiske vandmiljø, herunder forurening med tungmetaller og miljøgifte
- Vi ser en film "den usynlige fjende i Arktis"
-
Poster og nf-projekt om Arktis
Ekskursion: makroindeks i åen
Kemi
· Ioner og ionforbindelser
· Tungtopløselig/letopløselig
· Fældningsreaktioner
· Polær og upolære bindinger
· Opløselighed af molekyler
· Farlige stoffers opløselighed i kroppen
· Definition af pH og definition syre
· Kulsyre
- fedtstoffers opbygning og polaritet
Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse: fedtindhold i chips
- opløseligheds forsøg
- Øvelse: Mest umættede olie
-afbrænding og opsamling af CO2 .
-Puste i reagensglas med BTB.
- Selvvalgt øvelse i forbindelse med arktis tema (PPP)
Litteratur:
· Ioner og ionforbindelser
· Tungtopløselig/letopløselig
Noter til kemi c s 11
· Fældningsreaktioner
Noter til kemi c s 11
· Polær og upolære bindinger
Noter til kemi c s 14-15
Polær og upolær (gymnasiekemi.com)
· Opløselighed af molekyler
Noter til kemi c s 15
Polær og upolær (gymnasiekemi.com)
· Farlige stoffers opløselighed i kroppen
Mennesket og naturvidenskab s 51-54 (PDF-udleveret)
· Definition af pH
Mennesket og naturvidenskab s 262-263 (PDF-udleveret)
· Kulsyre
Mennesket og naturvidenskab s 260-261 (PDF-udleveret- se oven over)
CO2 gør havet surt | VG3 (virtuelgalathea3.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Figurer fra fagene
|
27-01-2025
|
forsøg og fagbegreber
|
27-01-2025
|
Poster første udkast
|
28-01-2025
|
færdig poster
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Levevilkår, kost og kloden
I dette forløb undersøger vi hvordan kosten påvirker vores sundhed, og hvordan kosten påvirker kloden, herunder:
· Hvordan er de energirige, organiske stoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner) opbygget, og hvordan produceres de i planter?
· Hvordan fordøjes kulhydrater, så de kan optages i blodet?
· Hvad bruges kulhydrater til i kroppen?
· Hvordan reguleres blodsukkerkoncentrationen?
· Hvad er type 2-diabetes?
· Hvordan kan type 2-diabetes forebygges?
· Hvorfor stiger antallet af personer, som får type2-diabetes, og hvorfor ønsker samfundet at begrænse livsstilssygdomme?
· Hvordan påvirker et stigende kødforbrug/mælkeproduktion jordens klima?
· Hvad er ARLAs mål i forhold til at reducere af CO2 udslip?
· Hvor meget kulhydrat skal der til for at producere 1kg CO2? Og kan du regne med at en ko vil omdanne hvert kilo kulhydrat til rent kød?
· Hvordan skaffer vi mad nok til verdens stigende befolkning?
· Hvad er problemerne i forhold til jordens klima ved at spise kød?
· Hvad er problemet ved at der skal store arealer til for at producere kød?
* Hvilke problemer er der ved det store vandforbrug der kræves ved kødproduktion?
Kemi:
Fedtstoffers opbygning og opløselighed. Mættet og umættet
Kulhydraters opbygning
Forsøg – fedtindholdet i chips, den mest umættede olie, sukkerindholdet i cola
Mængdeberegning, masse, stofmængde, molarmasse, stofmængdekoncentration, ækvivalente mængder, udregning af forventet udbytte ud fra reaktionsskema
Forsøg: Afdampe krystalvand i kobber(II)sulaft penta hydrat. Syntese af jern(II)sulfat. Natronforsøg, Saltindholdet i chips.
,
Alkaners opbygning og navngivning af uforgrenede alkaner. Destillationsproces, Forbrændingsreaktioner, fuldstændig og ufuldstændig
Forsøg: Afbrænding af alkan og alken. afbrænding af sterinlys og opsamling af CO2
Kulhydraters opbygning og polaritet
Forsøg: Sukkerindholdet i cola, opløselighed af forskellige typer kulhydrater
Litteratur:
· Mængdeberegning: Masse, molarmasse og stofmængde
Formelmasse, stofmængde og molarmasse (video)
· Mængdeberegningsskema
C7 (gymnasiekemi.com) (video)
mængdeberegning BasiskemiC
· Titrering og stofmængdekoncentration
Aurum 214-215 se pdf her Titrering
Hvad er en titrering?
Fossile brændstoffer
· Alkaners opbygning
Noter til kemi c s 18
C11 (gymnasiekemi.com)
· Forbrændingsreaktioner
Noter til kemi c s 19
· Fossile brændstoffer
Mennesket og naturvidenskab s 68-71
Kemi og klima (gymnasiekemi.com) (ikke den del med bioethanol)
· Kulhydraters opbygning
Kulhydrater - Biotech Academy
Solubility of Carbohydrate in Water
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal læse og lytte jer igennem den her:
-
Se og tag noter undervejs
-
Øvelse 2- mineralforekomster i Grønland (Webvisning)
-
Afsnit
-
Titel
-
Øvelse 2- mineralforekomster i Grønland (Webvisning)
-
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-droemmen-om-groenlands-undergrund_500027
-
Opgave om kød (Webvisning)
-
se fra det tiende minut, og så se afsnittet færdig . Det varer ca 20 min
-
Opgave om kød (Webvisning)
-
Visualisering af ændringerne i kulstofkredsløb (Webvisning)
-
Formelmasse, stofmængde og molarmasse
-
Molaremasse
-
Hvad er en stofmængde?
-
Se om du kan finde en soyaplantage ved Santa cruz i Bolivia, via dette link, og overvej hvilke mønstre på jordens overflade som du leder efter:
-
Klimazoner og oliepalmer (Webvisning)
-
Noget om palmeolie (Webvisning)
-
Opgave om palmeolie (Webvisning)
-
Læs denne artikel https://verdensskove.org/skovrydning/palmeolie/
-
Koncentration
-
Opgave om jeres kost (Webvisning)
-
Overvej hvad jeres livretter er :-)
-
Opbygning af kulhydrat fedt og protein
-
kulhydrater
-
Guide til gennemgang af figur (Webvisning)
-
I skal teste denne hjemmeside, og undersøge om den fungerer, og hvad I kan bruge den til
-
Forskellige levevilkår (Webvisning)
-
Opgave om demografi i verden (Webvisning)
-
Urbanization and the future of cities - Vance Kite
-
Opgave om Kinas demografi (Webvisning)
-
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=6AWN99VLUP95
-
Hvorfor har jeg svært ved at få børn? Hvorfor har mennesket? Her begynder historien om et stort mysterium
-
Hvor mange børn fik kvinder i gennemsnit i 1950?Hvad betyder "replacement" rate?Hvor mange børn skal skal kvinder i gennemsnit føde, for aten befolkning kan opretholde sig selv?Hvor lav er fertilitetsraten i sydkorea?Hvad er fertilitetsraten i Danmar
-
Har alle de samme levevilkår? (Webvisning)
-
Læs, forstå og forklar figuren for dig selv.
-
Solubility of Carbohydrate in Water
-
forsøg
-
polær og upolær
-
forsøgsside
-
Hør denne artikel, Fertilitetskollapset bor overalt, i luften, i maden, i tøjet, i os. Er det så overraskende, at vi bliver dårligere til at få børn?
-
molekyler
-
triglycerider
-
Figurtekst solhverv og jævndøgn (Webvisning)
-
Opgave om Klima og nedbør i Tanzania og vandføring i Great Ruaha River. (Webvisning)
-
CO2 gør havet surt | VG3
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Giftige stoffer og vækst
|
19-01-2025
|
Journaler fra forsøg
|
28-01-2025
|
palmeolie
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284384",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284384",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284384"
}