Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 la2u2 sr 3-4s (la2u2 sr/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
I dette forløb snakker vi om hvad I kan huske fra AP-latin og læser nogle konstruerede tekster for at komme godt i gang igen. Under dette forløb vil I bliver introduceret for de vigtigste grammatiske begreber så som: Nexus (verballed og subjekt) subjektsprædikat, direkte objekt, ablativens tre former
Derudover ser vi på personbøjninger og bøjningen af "esse".
Vi kigger også på, hvordan man bruger ordlisterne.
Konstrueret tekst:
Italia et dania i Ludus s. 13
In foro romano i Ludus s. 19
Amat me aut non curat i Ludus s. 25
Sekundær tekst:
Ludus s. 11, 14-16, 17, 20-21
(5 s)
http://antikken.nu/skatkammeret/regnum.html
http://antikken.nu/skatkammeret/res-publica.html
http://antikken.nu/skatkammeret/principatus.html
(3 s)
Når dette forløb er færdig skal du kunne:
Læse og forstå simpel latinsk tekst med hjælp fra ordliste.
Du skal kunne finde: verballed, subjekt,subjektsprædikat, direkte objekt, præpositionsforbindelser
Forstå ablativ som: instrumental, temporal/lokativ og separativ
Sider i alt: 8 s (sekundærlitteratur)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pompeji
I dette forløb tager vi tråden op fra teksten "Amat me aut non curat" og begynder med at læse original latin tekst i form af indskrifter fra Pompeji.
Under dette fortløb snakker vi, hvad man kan bruge indskrifterne til i forbindelse med forståelse af helt almindelige romere og lidt om det samfundslag disse graffiti (måske) kommer fra
Latinsk tekst:
Brusgaard Mette og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog: "Her er jeg", "Sladder og anden nyttig information", "Prostitution i Pompeii" og "Poetiske og filosofiske indskrifter" s. 212-213 og 219-221
Martial epigram IV, 44 (kursorisk læst)
(1 1/2 s.)
Antik tekst i oversættelse:
Arendse og Johnny Thiedecke: Under vulkanen: Plinius d. y: Brev 1 og 2 s. 300-302 + Paralleloversættelse af Martial epigram IV, 44 s. 302
Sekundærlitteratur:
Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog s. 211-212, 218 + 220
https://www.youtube.com/watch?v=IDCVcuVR5w8
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/herculaneum/herculaneum.htm
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/pompei/pompei.htm
Film: Pompeji - skeletterne taler 2012 (CFU - 49 min)
(14 s.)
Når vi er færdige med dette forløb skal du:
Have en forståelse for en simpel sætningsopbygning (Nexus og evt andre led)
Forstå forskelle og ligheder mellem romerne og os i dag
Forstå handlingsforløbet i forbindelse med Vesuvs ubrud som det beskrives af Plinius i hans to breve
Have fundet modet til at springe ud i flere latinske tekster :)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Martials epigrammer
I dette forløb forsætter vi med Martials epigrammer som vi kort stiftede bekendtskab med under Pompeii forløbet. Epigrammerne er korte satiriske digte. Under læsningen af disse korte digte vil I få mere øvelse i at læse og oversætte latinsk tekst. Vi begynder også så småt at bruge gramatikken Ars minor i forbindelse med læsning og forståelse af ordenes forskellige former
Latinsk tekst:
v/ Steen Noer Madsen: Martial - epigrammer (Hele hæftet - 12 stks)
(1,5 s)
Julevangeliet (0,5 ns.)
Sekundærlitteratur:
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Genrebegreber/epigram
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Latinsk_litteratur/Latinsk_litteratur_i_kejsertiden/Martial
(1,5 s.)
Når vi er færdige med dette forløb skal du:
Være fortrolig med brugen af ordlister
Vide hvordan du finder de forskellige former ordene står i
Grundlæggende grammatisk sætningsopbygning
Kunne oversætte til et forståeligt dansk
Kunne analysere indholdet af teksterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Catul og kærligheden
Catul: 85, 83, 5 og 8 (kursorisk)
Latin tekst: 1,3 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Phaedrus' fabler
I dette forløb oversætter vi fabler. Under læsningen af disse korte digte vil I få mere øvelse i at læse og oversætte latinsk tekst. Vi bliver mere metodevante og fortrolige med grammatikbogen Ars minor i forbindelse med læsning og forståelse af ordenes forskellige former. Vi øver os i at identificere forskellige verbalformer. Når vi er færdige med dette forløb, skal I være mere fortrolige med brugen af ordlister og grammatikbogen, kunne oversætte til et forståeligt dansk, kunne analysere indholdet af teksterne og fremfinde en morale/pointe. I skal desuden kende forskel på finitte og infinitte verber og kunne identificere forskellige former af disse, herunder de to gængse participier; ppp og ipa.
At styrke elevernes faglige metodekendskab
Morfologi
Fortsat at træne syntaktisk analyse og oversættelse
At styrke elevernes mundtlighed ved oplæg og gennemgang ved tavlen
Indhold:
Tekster på latin:
Phaidrus: Rana rupta et bos, Lupus et agnus
Kursorisk læst: Ræven og ravnen, Æslet og den gamle hyrde, Ræven og tragediemasken, Bjerget som fødte, Ræven og druerne, Menneskets to sække
I alt: 2,3 ns.
Sekundærlitteratur:
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Latinsk_litteratur/Latinsk_litteratur_i_kejsertiden/F%C3%A6drus
http://denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Folketro_og_folkemindevidenskab/fabel
Arbejdsformer:
Fremstilling af morfologiske lister
Opslag i grammatikbog
Syntaktisk analyse
Oversættelse
Fortolkning
Elevoplæg
Lærerstyret undervisning
Gruppe/pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Urter med Henrik Harpestreng
Latinsk tekst:
Henrik Harpestreng: Liber herbarum; Piper, Cynanomum
0,2 ns.
Kursorisk læsning af Cæsar, Ovid og Horats
2, 7 ns.
Fokus:
Repetition af basis grammatik
Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning
gruppe/pararbejde
syntaks og morfologi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Intro
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284387",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284387",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284387"
}