Holdet 2024 la2u2 sr 3-4s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e)
Hold 2024 la2u2 sr 3-4s (la2u2 sr/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Pompeji
Titel 3 Martials epigrammer
Titel 4 Catul og kærligheden
Titel 5 Phaedrus' fabler
Titel 6 Urter med Henrik Harpestreng
Titel 7 Intro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

I dette forløb snakker vi om hvad I kan huske fra AP-latin og læser nogle konstruerede tekster for at komme godt i gang igen. Under dette forløb vil I bliver introduceret for de vigtigste grammatiske begreber så som: Nexus (verballed og subjekt) subjektsprædikat, direkte objekt, ablativens tre former
Derudover ser vi på personbøjninger og bøjningen af "esse".
Vi kigger også på, hvordan man bruger ordlisterne.

Konstrueret tekst:

Italia et dania i Ludus s. 13
In foro romano i Ludus s. 19
Amat me aut non curat i Ludus s. 25

Sekundær tekst:
Ludus s. 11, 14-16, 17, 20-21
(5 s)

http://antikken.nu/skatkammeret/regnum.html
http://antikken.nu/skatkammeret/res-publica.html
http://antikken.nu/skatkammeret/principatus.html

(3 s)

Når dette forløb er færdig skal du kunne:
Læse og forstå simpel latinsk tekst med hjælp fra ordliste.
Du skal kunne finde: verballed, subjekt,subjektsprædikat, direkte objekt, præpositionsforbindelser
Forstå ablativ som: instrumental, temporal/lokativ og separativ

Sider i alt: 8 s  (sekundærlitteratur)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pompeji

I dette forløb tager vi tråden op fra teksten "Amat me aut non curat" og begynder med at læse original latin tekst i form af indskrifter fra Pompeji.
Under dette fortløb snakker vi, hvad man kan bruge indskrifterne til i forbindelse med forståelse af helt almindelige romere og lidt om det samfundslag disse graffiti (måske) kommer fra

Latinsk tekst:
Brusgaard Mette og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog: "Her er jeg", "Sladder og anden nyttig information", "Prostitution i Pompeii" og "Poetiske og filosofiske indskrifter"  s. 212-213 og 219-221
Martial epigram IV, 44 (kursorisk læst)
(1 1/2 s.)

Antik tekst i oversættelse:
Arendse og Johnny Thiedecke: Under vulkanen: Plinius d. y: Brev 1 og 2 s. 300-302 + Paralleloversættelse af Martial epigram IV, 44 s. 302


Sekundærlitteratur:

Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog s. 211-212, 218 + 220
https://www.youtube.com/watch?v=IDCVcuVR5w8
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/herculaneum/herculaneum.htm
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/pompei/pompei.htm
Film: Pompeji - skeletterne taler 2012 (CFU - 49 min)
(14 s.)

Når vi er færdige med dette forløb skal du:
Have en forståelse for en simpel sætningsopbygning (Nexus og evt andre led)
Forstå forskelle og ligheder mellem romerne og os i dag
Forstå handlingsforløbet i forbindelse med Vesuvs ubrud som det beskrives af Plinius i hans to breve
Have fundet modet til at springe ud i flere latinske tekster :)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Martials epigrammer

I dette forløb forsætter vi med Martials epigrammer som vi kort stiftede bekendtskab med under Pompeii forløbet. Epigrammerne er korte satiriske digte. Under læsningen af disse korte digte vil I få mere øvelse i at læse og oversætte latinsk tekst. Vi begynder også så småt at bruge gramatikken Ars minor i forbindelse med læsning og forståelse af ordenes forskellige former

Latinsk tekst:
v/ Steen Noer Madsen: Martial - epigrammer (Hele hæftet - 12 stks)
(1,5 s)
Julevangeliet (0,5 ns.)

Sekundærlitteratur:
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Genrebegreber/epigram
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Latinsk_litteratur/Latinsk_litteratur_i_kejsertiden/Martial
(1,5 s.)

Når vi er færdige med dette forløb skal du:
Være fortrolig med brugen af ordlister
Vide hvordan du finder de forskellige former ordene står i
Grundlæggende grammatisk sætningsopbygning
Kunne oversætte til et forståeligt dansk
Kunne analysere indholdet af teksterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Phaedrus' fabler

I dette forløb oversætter vi fabler. Under læsningen af disse korte digte vil I få mere øvelse i at læse og oversætte latinsk tekst. Vi bliver mere metodevante og fortrolige med grammatikbogen Ars minor i forbindelse med læsning og forståelse af ordenes forskellige former. Vi øver os i at identificere forskellige verbalformer. Når vi er færdige med dette forløb, skal I være mere fortrolige med brugen af ordlister og grammatikbogen, kunne oversætte til et forståeligt dansk, kunne analysere indholdet af teksterne og fremfinde en morale/pointe. I skal desuden kende forskel på finitte og infinitte verber og kunne identificere forskellige former af disse, herunder de to gængse participier; ppp og ipa.

At styrke elevernes faglige metodekendskab
Morfologi
Fortsat at træne syntaktisk analyse og oversættelse
At styrke elevernes mundtlighed ved oplæg og gennemgang ved tavlen

Indhold:

Tekster på latin:
Phaidrus: Rana rupta et bos, Lupus et agnus
Kursorisk læst: Ræven og ravnen, Æslet og den gamle hyrde, Ræven og tragediemasken, Bjerget som fødte, Ræven og druerne, Menneskets to sække
I alt: 2,3 ns.

Sekundærlitteratur:
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Latinsk_litteratur/Latinsk_litteratur_i_kejsertiden/F%C3%A6drus
http://denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Folketro_og_folkemindevidenskab/fabel


Arbejdsformer:
Fremstilling af morfologiske lister
Opslag i grammatikbog
Syntaktisk analyse
Oversættelse
Fortolkning
Elevoplæg
Lærerstyret undervisning
Gruppe/pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Urter med Henrik Harpestreng

Latinsk tekst:
Henrik Harpestreng: Liber herbarum; Piper, Cynanomum
0,2 ns.

Kursorisk læsning af Cæsar, Ovid og Horats
2, 7 ns.

Fokus:
Repetition af basis grammatik

Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning
gruppe/pararbejde
syntaks og morfologi
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Intro

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer