Holdet 2024 ol3a 5-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol3a 5-6s (ol3a/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Homeriske helte
Titel 3 Hævnens trilogier
Titel 4 Vasekunst
Titel 5 Filosofisk tema: Carpe diem
Titel 6 Morbus amoris
Titel 7 Forløb#2
Titel 8 Intro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Elevoplæg om de græske guder
CFU dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verdenen
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Homeriske helte

I dette forløb skal I stifte bekendtskab med genren epos, der er blandt det ældste bevarede litteratur i vesten. Gennem læsningen af Iliaden skal I stifte bekendtskab med epos-genrens særtræk og den antikke græske tankegang indeholdt i eperne. Vi vil have fokus på 3 udvalgte tvekampe: Menelaos og Paris - Hektor og Patroklos og Hektor og Achilleus. I dette forløb vil I få en forståelse for Den trojanske krigs årsag og det mytekompleks der ligger bag fortællingen. Gennem læsningen skal I både opnå en forståelse af epos´ indhold og form.

Kernetekster:
Lukian: Striden om æblet
Homers Iliade v/ Otto Steen Due 1999
1.1-100
3. 1-95 og 314-461
16.783-867
22.98-400

Efterantik reception
Wolfgang Petersen: Troy
Morrissey: First of the Gang to Die

Supplerende:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 11-13, s. 16-19, s. 23-29


Når vi er færdige med dette forløb skal I have kendskab til de homeriske digtes tilblivelse, herunder det homeriske spørgsmål og teorien om mundtlig digtning
Og I skal kunne
- Lave nedslag i teksten der underbygger både redegørelse, analyse og fortolkning
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hævnens trilogier

Indhold:
Aischylos: Orestien (uddrag af hele trilogien)
Agamemnon: v.1-256, v.783-974, v. 1072-1330, v. 1371-1447, v. 1576-1611
Gravofferet: v.1-305, v. 653-934
Forsoningen: v. 1-139, 179-234, 470-489, 575-673, 734-777 og 870-975

Perspektivering:
Wes Craven: Scream 1-3

Supplerende materiale:
CFU dokumentar: Demokrater
Lærerproduceret dokument om det græske teater

Fokuspunkter:
græsk tragedie og teater
hævn og retfærdighed
troper
metafortælling/metafiktion
trilogier

Arbejdsformer:
tekstlæsning
tekstanalyse
lærerstyret undervisning
rollelæsning
video eller lydfiler
gruppe/pararbejde
filmanalyse
drama konkurrence
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vasekunst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Filosofisk tema: Carpe diem

Vi har i dette forløb et moderne udgangspunkt og sporer begrebet Carpe diem tilbage i tiden via diverse sangtekster/digte til den romerske digter Horats og efterfølgende helt tilbage til den græske filosof Epikur.

Indhold:
Epikur: Brev til Menoikeus
Horats: Ode I,11 og Ode II,10

Sekundær litteratur:
Jostein Gaarder: Sofies verden; Epikuræerne
CFU dokumentar: Epikur om lykke

Perspektivering:
Robert Herrick: To the Virgins, to Make Much of Time
Queen: Don't Stop Me Now
Cheryl Crow: All I wanna do
TV2: Kys det nu
Avenged Sevenfold: Seize the Day
Thomas Vinterberg: Druk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Morbus amoris

Indhold:
Ovid: Metamorfoser v/Otto Steen Due
Apollo og Daphne, Pyramus og Thisbe, Orpheus i underverdenen, Pygmalion

Pespektivering:
Netflix: Kaos, s1e1
Megan Curtin: The Tale of Orpheus and Eurydice
https://www.youtube.com/watch?v=_7CI9RoHVug

Supplerende materiale:
Andreasen og Poulsen: Paideia; Epos, s. 31-33, s. 36-39

Arbejdsformer:
tekstlæsning
tekstanalyse
lærerstyret undervisning

Fokuspunkter:
Kærlighedstemaet
Romersk epos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Intro

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer