Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol3a 5-6s (ol3a/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Elevoplæg om de græske guder
CFU dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verdenen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Homeriske helte
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med genren epos, der er blandt det ældste bevarede litteratur i vesten. Gennem læsningen af Iliaden skal I stifte bekendtskab med epos-genrens særtræk og den antikke græske tankegang indeholdt i eperne. Vi vil have fokus på 3 udvalgte tvekampe: Menelaos og Paris - Hektor og Patroklos og Hektor og Achilleus. I dette forløb vil I få en forståelse for Den trojanske krigs årsag og det mytekompleks der ligger bag fortællingen. Gennem læsningen skal I både opnå en forståelse af epos´ indhold og form.
Kernetekster:
Lukian: Striden om æblet
Homers Iliade v/ Otto Steen Due 1999
1.1-100
3. 1-95 og 314-461
16.783-867
22.98-400
Efterantik reception
Wolfgang Petersen: Troy
Morrissey: First of the Gang to Die
Supplerende:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 11-13, s. 16-19, s. 23-29
Når vi er færdige med dette forløb skal I have kendskab til de homeriske digtes tilblivelse, herunder det homeriske spørgsmål og teorien om mundtlig digtning
Og I skal kunne
- Lave nedslag i teksten der underbygger både redegørelse, analyse og fortolkning
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hævnens trilogier
Indhold:
Aischylos: Orestien (uddrag af hele trilogien)
Agamemnon: v.1-256, v.783-974, v. 1072-1330, v. 1371-1447, v. 1576-1611
Gravofferet: v.1-305, v. 653-934
Forsoningen: v. 1-139, 179-234, 470-489, 575-673, 734-777 og 870-975
Perspektivering:
Wes Craven: Scream 1-3
Supplerende materiale:
CFU dokumentar: Demokrater
Lærerproduceret dokument om det græske teater
Fokuspunkter:
græsk tragedie og teater
hævn og retfærdighed
troper
metafortælling/metafiktion
trilogier
Arbejdsformer:
tekstlæsning
tekstanalyse
lærerstyret undervisning
rollelæsning
video eller lydfiler
gruppe/pararbejde
filmanalyse
drama konkurrence
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs filen om det græske teater (tragedie mappen i holdets dokumenter). I skal ikke kunne alle begreberne udenad med det samme, men blot danne jer et overblik.
-
Læs Aischylos: Agamemnon, prologos, v. 1-39 (Orestien s. 11-12, tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
samme lektie som sidst :)
-
Læs Aischylos: Agamemnon, parodos, v. 40-256 (Orestien, s.12-18, tragediemappen i holdets dokumenter)
-
stadig samme lektie :)
-
Læs Aischylos: Agamemnon, 3. epeisodion, v.783-974 (Orestien, nederst s. 32-s. 38 øverst, tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Aischylos: Agamemnon, 4. epeisodion, kommos, v. 1072-1330 (Orestien, s. 40 - 48, tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Who is ATREUS - The Most Cursed Man in Mythology?
-
Læs Aischylos: Gravofferet, prologos, parodos og 1. epeisodion, v. 1-305 (Orestien, s. 61-69 i tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Drama konkurrence.docx
-
Læs Aischylos: Gravofferet, 4. epeisodion, 4. stasimon og 5. epeisodion, v. 653-934 (Orestien, s. 80-88 i tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Grupperne skal være klar til at fremføre de tildelte tekststykker!
-
Selv-evaluering.docx
-
Færdiggør arbejdsark til Forsoningen (tragedie mappen i holdets dokumenter)
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vasekunst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofisk tema: Carpe diem
Vi har i dette forløb et moderne udgangspunkt og sporer begrebet Carpe diem tilbage i tiden via diverse sangtekster/digte til den romerske digter Horats og efterfølgende helt tilbage til den græske filosof Epikur.
Indhold:
Epikur: Brev til Menoikeus
Horats: Ode I,11 og Ode II,10
Sekundær litteratur:
Jostein Gaarder: Sofies verden; Epikuræerne
CFU dokumentar: Epikur om lykke
Perspektivering:
Robert Herrick: To the Virgins, to Make Much of Time
Queen: Don't Stop Me Now
Cheryl Crow: All I wanna do
TV2: Kys det nu
Avenged Sevenfold: Seize the Day
Thomas Vinterberg: Druk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Morbus amoris
Indhold:
Ovid: Metamorfoser v/Otto Steen Due
Apollo og Daphne, Pyramus og Thisbe, Orpheus i underverdenen, Pygmalion
Pespektivering:
Netflix: Kaos, s1e1
Megan Curtin: The Tale of Orpheus and Eurydice
https://www.youtube.com/watch?v=_7CI9RoHVug
Supplerende materiale:
Andreasen og Poulsen: Paideia; Epos, s. 31-33, s. 36-39
Arbejdsformer:
tekstlæsning
tekstanalyse
lærerstyret undervisning
Fokuspunkter:
Kærlighedstemaet
Romersk epos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Intro
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284389",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284389",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284389"
}