Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol3b 5-6s (ol3b/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sofokles - Kong Ødipus
I dette forløb læser vi hele tragedien Kong Ødipus, skrevet af digteren Sofokles.
Tekst læst: Sofokles: Kong Ødipus (oversat af Marcel Lysgaard Lech) - 87 sider
Perspektiverende materiale:
- Steven Spielberg: Minority Report (2002)
Faglige begreber:
- Mimesis
- Moira (skæbne)
- Dramatisk ironi
- Harmatia (fejl)
- Stichomyti
- Anagnorisis (erkendelse)
Diskussioner i klassen:
- Er Ødipus en moralsk god person?
- Er det muligt at omvende sin skæbne?
- Fortjener Ødipus at få sådan en skæbne?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeres eneste lektie er følgende: I skal hver især overveje, hvad I helst vil beskæftige jer med, når vi skal kigge på antik kunst. Vil I helst se på skulpturer eller arkitektur? I timen laver vi en afstemning, og så laver jeg et forløb alt efter, hva
-
Læs følgende kapitler på OneNote - De ligger inde under fanen "Tragedie - Ødipus." Kapitlerne er ikke så lange :)
-
Tre små lektier
-
Vi genopfrisker lige de fire faglige begreber, vi har lært om. Læs om dem i OneNoten, så I kan svare på, hvad de er, når vi gennemgår dem :)
-
Læs den meget korte sektion på OneNoten om begrebet Hamartia. Det står under Aristoteles' dramateori, nederst på siden :)
-
Gør jer nogle tanker om, hvad vi kan skrive i vores tidslinje over tragedien. I skal specifikt tænke over de ting, der er sket i 1. og 2. episode. Så skriver vi dem sammen på tavlen (og jeg skriver dem ind på OneNoten senere) :)
-
Se under Aristoteles Dramateori i OneNote om læs om begrebet "anagnorisis"
-
Orienter jer om de seks fagbegreber, som vi har lært om i forløbet :)
-
Tænk over, hvad der skete i tredje episode. Så skriver vi det ind i tidslinjen :)
-
Det kan være smart at læse op på Tragedien, dens personer og fagbegreber, så I er bedre stillet til Jeopardy-quizzen :)
-
Se det PowerPoint, som jeg har lagt ud på OneNoten. Det er det samme som det, I så i forrige modul... Men se det igen, så I kan huske fagbegreberne (mytetyper, mythos, logos & myter som en "flod") :)
-
Læs også gerne den korte beskrivelse af ætiologi, jeg har lagt inde på OneNoten :)
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antik mytologi
I dette forløb skal vi lære om græsk mytologi. Der vil være fokus på specifikke græske myter.
Myter:
Pandoras æske - 3 sider
Verdens skabelse - 6 sider
Pyramus og Thisbe - 4 sider
Ekko og Narcissos - 6 sider
Apollon og Daphne - 4 sider
Daedalos og Icarus - 2 sider
Herakles - 1 side
Den homeriske hymne til Hermes, vers 1-364 - 14 sider
I alt: 40 sider
Perspektiverende myter:
Izanagi og Izanami
Nuwas skabelse af mennesket
Syndefaldet
Perpspektiverende moderne materiale:
Hercules (John Musker & Ron Clements)
Fagterminologi:
- Mytetyper: ætiologiske og deskriptive myter
- Mythos, logos og overgangen til en mere rationel tankegang.
- Moira (skæbne)
- Mytologier som en "flydende" fortælling - mundtligheden bag myterne.
- Epiteter - ofte-anvendt træk i poesigenren.
Ved forløbets udgang er det forventet at eleven kan:
- Redegøre for myternes kontekst & handling
- Med udgangspunkt i fagterminologien analysere, om myterne er ætiologiske eller deskriptive.
- Forklare om overgangen fra mythos til logos i det græske samfund.
- Med udgangspunkt i selvvalgte passager analysere og fortolke den pågældende myte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antik kunst - Arkitektur
I forløbet om arkitektur kigger vi på specifikke græske og romerske monumenter. I den forbindelse lærer vi om den fagterminologi, man anvender, når man skal bestemme bygningernes type, dens plan og andet.
- Apollontemplet i Bassae
- Parthenontemplet i Athen
- Aphaitemplet på Aegina
- Artemistemplet på Korfu
- Zeustemplet i Olympia
- Asklepiosteatret i Epidauros
- Dionysosteatret i Athen
- Tholos fra Delphi
- Erechteion
- Nike-templet i Athen
- Maison Carrée
- Menanders hus
- Pantheon
- Colosseum
- Titusbuen
- Pont Du Gard
I alt: 16 normalsider
___________________________________________________________
Perspektiverende bygninger:
- Ny Carlsbergs Glyptotek
- Triumfbuen i Paris
- Christiansborg Slotskirke
Ved afslutningen af forløbet skal eleven kunne:
- Beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- Anvende relevant fagterminologi til beskrivelse af de antikke monumenter.
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter .
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi
I dette forløb skal vi læse værket Menon, et værk i dialogform skrevet af den græske filosof Platon.
I løbet af forløbet vil vi stifte bekendtskab med både Platon og hans læremester Sokrates, som Platon blev meget inspireret af.
Dialogen Menon handler primært om, hvorvidt man kan lære at blive en god person samt hvad godhed egentlig er - ganske tunge spørgsmål, som også til sidst ender i tvivl. I løbet af læsningen vil vi lægge fokus på Platons (og Sokrates' argumentationsteknik), der forsøger at nå dybere ind på, hvad "godhed" er. Vi vil også kigge på Platons motiver, hans filosofiske teorier og lidt historie om, hvordan det senere hen gik med Sokrates.
Læste tekster:
Platon, Staten bog 7, kap 1-4 (Hulebilledet) = 7 sider
Platon, Menon - kap 1-21 = 21 sider
I alt: 28 sider
Perspektivering:
Greta Gerwig: Barbie (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport
I dette forløb kigger vi kort på de antikke sportslege. Sport var en stor del af den græske kultur og identitet, og vi kigger kort på nogle forskellige ting:
- Hvordan og hvorhenne foregik sport?
- Hvad kunne man vinde?
- Hvordan sikrede man sig at ens sejr blev foreviget?
I forbindelse med disse tre spørgsmål læser vi følgende tekster:
Homer: Iliaden, 23. sang, vers: 255-261, 651-739, 826-849 & 884-897 = 5 sider
Pindar: 1. Olympiske Ode = 5 sider
Pindar: 14. Olympiske Ode = 2 sider
Bachylides: Ode til Hieron = 5 sider
I alt: 17 sider
Perspektiverende tekst:
BBC: Olympic Flame lit in Greece's ancient Olympia - https://www.youtube.com/watch?v=D1iMZaLjBU4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284390",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284390",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284390"
}