Holdet 2024 ol3b 5-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol3b 5-6s (ol3b/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sofokles - Kong Ødipus
Titel 2 Antik mytologi
Titel 3 Antik kunst - Arkitektur
Titel 4 Filosofi
Titel 5 Sport
Titel 6 Filosofi - Hvad er et menneske?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sofokles - Kong Ødipus

I dette forløb læser vi hele tragedien Kong Ødipus, skrevet af digteren Sofokles.

Tekst læst: Sofokles: Kong Ødipus (oversat af Marcel Lysgaard Lech) - 87 sider

Perspektiverende materiale:
- Steven Spielberg: Minority Report (2002)


Faglige begreber:
- Mimesis
- Moira (skæbne)
- Dramatisk ironi
- Harmatia (fejl)
- Stichomyti
- Anagnorisis (erkendelse)

Diskussioner i klassen:
- Er Ødipus en moralsk god person?
- Er det muligt at omvende sin skæbne?
- Fortjener Ødipus at få sådan en skæbne?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antik mytologi

I dette forløb skal vi lære om græsk mytologi. Der vil være fokus på specifikke græske myter.

Myter:

Pandoras æske - 3 sider
Verdens skabelse - 6 sider
Pyramus og Thisbe - 4 sider
Ekko og Narcissos - 6 sider
Apollon og Daphne - 4 sider
Daedalos og Icarus - 2 sider
Herakles - 1 side

Den homeriske hymne til Hermes, vers 1-364 - 14 sider

I alt: 40 sider


Perspektiverende myter:
Izanagi og Izanami
Nuwas skabelse af mennesket
Syndefaldet

Perpspektiverende moderne materiale:

Hercules (John Musker & Ron Clements)

Fagterminologi:
- Mytetyper: ætiologiske og deskriptive myter
- Mythos, logos og overgangen til en mere rationel tankegang.
- Moira (skæbne)
- Mytologier som en "flydende" fortælling - mundtligheden bag myterne.
- Epiteter - ofte-anvendt træk i poesigenren.


Ved forløbets udgang er det forventet at eleven kan:

- Redegøre for myternes kontekst & handling
- Med udgangspunkt i fagterminologien analysere, om myterne er ætiologiske eller deskriptive.
- Forklare om overgangen fra mythos til logos i det græske samfund.
- Med udgangspunkt i selvvalgte passager analysere og fortolke den pågældende myte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Antik kunst - Arkitektur

I forløbet om arkitektur kigger vi på specifikke græske og romerske monumenter. I den forbindelse lærer vi om den fagterminologi, man anvender, når man skal bestemme bygningernes type, dens plan og andet.


- Apollontemplet i Bassae
- Parthenontemplet i Athen
- Aphaitemplet på Aegina
- Artemistemplet på Korfu
- Zeustemplet i Olympia
- Asklepiosteatret i Epidauros
- Dionysosteatret i Athen
- Tholos fra Delphi
- Erechteion
- Nike-templet i Athen
- Maison Carrée
- Menanders hus
- Pantheon
- Colosseum
- Titusbuen
- Pont Du Gard

I alt: 16 normalsider
___________________________________________________________

Perspektiverende bygninger:

- Ny Carlsbergs Glyptotek
- Triumfbuen i Paris
- Christiansborg Slotskirke


Ved afslutningen af forløbet skal eleven kunne:
- Beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- Anvende relevant fagterminologi til beskrivelse af de antikke monumenter.
-  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter .
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Filosofi

I dette forløb skal vi læse værket Menon, et værk i dialogform skrevet af den græske filosof Platon.

I løbet af forløbet vil vi stifte bekendtskab med både Platon og hans læremester Sokrates, som Platon blev meget inspireret af.

Dialogen Menon handler primært om, hvorvidt man kan lære at blive en god person samt hvad godhed egentlig er - ganske tunge spørgsmål, som også til sidst ender i tvivl. I løbet af læsningen vil vi lægge fokus på Platons (og Sokrates' argumentationsteknik), der forsøger at nå dybere ind på, hvad "godhed" er. Vi vil også kigge på Platons motiver, hans filosofiske teorier og lidt historie om, hvordan det senere hen gik med Sokrates.

Læste tekster:

Platon, Staten bog 7, kap 1-4 (Hulebilledet) = 7 sider
Platon, Menon - kap 1-21 = 21 sider

I alt: 28 sider


Perspektivering:
Greta Gerwig: Barbie (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sport

I dette forløb kigger vi kort på de antikke sportslege. Sport var en stor del af den græske kultur og identitet, og vi kigger kort på nogle forskellige ting:
- Hvordan og hvorhenne foregik sport?
- Hvad kunne man vinde?
- Hvordan sikrede man sig at ens sejr blev foreviget?

I forbindelse med disse tre spørgsmål læser vi følgende tekster:

Homer: Iliaden, 23. sang, vers: 255-261, 651-739, 826-849 & 884-897 = 5 sider
Pindar: 1. Olympiske Ode = 5 sider
Pindar: 14. Olympiske Ode = 2 sider
Bachylides: Ode til Hieron = 5 sider

I alt: 17 sider



Perspektiverende tekst:
BBC: Olympic Flame lit in Greece's ancient Olympia - https://www.youtube.com/watch?v=D1iMZaLjBU4
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Filosofi - Hvad er et menneske?

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer