Holdet 2024 ol3c 5-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol3c 5-6s (ol3c/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antik mytologi
Titel 2 Antik kunst - Skulptur
Titel 3 Sofokles - Kong Ødipus
Titel 4 Filosofi -
Titel 5 Sport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antik mytologi

I dette forløb skal vi lære om græsk mytologi. Der vil være fokus på specifikke græske myter.

Myter:

Pandoras æske
Verdens skabelse
Pyramus og Thisbe
Orpheus og Eurydike
Ekko og Narcissos
Apollon og Daphne
Daedalos og Icarus
Herakles

Den homeriske hymne til Hermes, vers 1-364


Perspektiverende myter:
Izanagi og Izanami
Nuwas skabelse af mennesket
Syndefaldet

Perpspektiverende moderne materiale:

Hercules (John Musker & Ron Clements)

Fagterminologi:
- Mytetyper: ætiologiske og deskriptive myter
- Mythos, logos og overgangen til en mere rationel tankegang.
- Moira (skæbne)
- Mytologier som en "flydende" fortælling - mundtligheden bag myterne.
- Epiteter - ofte-anvendt træk i poesigenren.


Ved forløbets udgang er det forventet at eleven kan:

- Redegøre for myternes kontekst & handling
- Med udgangspunkt i fagterminologien analysere, om myterne er ætiologiske eller deskriptive.
- Forklare om overgangen fra mythos til logos i det græske samfund.
- Med udgangspunkt i selvvalgte passager analysere og fortolke den pågældende myte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antik kunst - Skulptur

Gennemgåede skulpturer

- New-York Kouros
- Peplos-Koren
- Getty Kouros
- Kore nr. 682
- Vognstyreren fra Delfi
- Herakles mod Tyren Fra Kreta (fra metopen på Olympiatemplet)
- Karyatiderne på Erechteion
- Guden fra Artemision
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Athena Parthenos
- Den fulde Kvinde
- Den Døende Galler
- Apollon Belvedere
- Laokoon og hans børn
- Bokseren
- Augustus (Prima-Porta statuen)
- Togatus Barbarini
- Den Blindede Kyklop
- Byste af Kejser Commodus
- Skulptur af Kejser Claudius
- Rytterstatue af Marcus Aurelius
- Gallerens Selvmord

Moderne perspektiveringer

- Den Vitruvianske Mand
- Perseus (af Benvenutto Cellini)
- Rytterstatue af Frederik d. 5.
- Thorvaldsens Afrodite/Venus
- Apollon og Dafne (af Bernini)


Ved forløbets udgang er det forventet at eleven kan:

- Lave en grov datering af antikke statuer  inden for den arkaiske, klassiske, hellenistiske og romerske periode
- Anvende fagterminologiske begreber til at beskrive statuerne
- Drage en rød tråd mellem moderne skulpturer og påpege, hvordan de er inspireret af antikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sofokles - Kong Ødipus

I dette forløb læser vi tragedien Kong Ødipus af Sofokles. I den forbindelse kigger vi på skæbnesbegrebet og spørger os selv, om skæbnen er fastsat eller man kan undslippe den

Tekst vi har læst:
Sofokles: Kong Ødipius

Perspektiverende tekst:
Minority Report

Fagbegreber:
- Mimesis
- Moira
- Harmatia
- Anagnorisis
- Tragisk Ironi
- Stichomyti
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Filosofi -

I dette forløb skal vi læse værket Menon, et værk i dialogform skrevet af den græske filosof Platon.

I løbet af forløbet vil vi stifte bekendtskab med både Platon og hans læremester Sokrates, som Platon blev meget inspireret af.

Dialogen Menon handler primært om, hvorvidt man kan lære at blive en god person samt hvad godhed egentlig er - ganske tunge spørgsmål, som også til sidst ender i tvivl. I løbet af læsningen vil vi lægge fokus på Platons (og Sokrates' argumentationsteknik), der forsøger at nå dybere ind på, hvad "godhed" er. Vi vil også kigge på Platons motiver, hans filosofiske teorier og lidt historie om, hvordan det senere hen gik med Sokrates.

Læste tekster:

Platon, Staten bog 7, kap 1-4 (Hulebilledet)
Platon, Menon

Perspektivering:

Don't Worry Darling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sport

I dette forløb kigger vi kort på de antikke sportslege. Sport var en stor del af den græske kultur og identitet, og vi kigger kort på nogle forskellige ting:
- Hvordan og hvorhenne foregik sport?
- Hvad kunne man vinde?
- Hvordan sikrede man sig at ens sejr blev foreviget?

I forbindelse med disse tre spørgsmål læser vi følgende tekster:

Homer: Iliaden, 23. sang, vers: 255-261, 651-739, 826-849 & 884-897
Pindar: 14. Olympiske Ode


Perspektiverende tekst:

BBC: Olympic Flame lit in Greece's ancient Olympia - https://www.youtube.com/watch?v=D1iMZaLjBU4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer