Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol3c 5-6s (ol3c/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antik mytologi
I dette forløb skal vi lære om græsk mytologi. Der vil være fokus på specifikke græske myter.
Myter:
Pandoras æske
Verdens skabelse
Pyramus og Thisbe
Orpheus og Eurydike
Ekko og Narcissos
Apollon og Daphne
Daedalos og Icarus
Herakles
Den homeriske hymne til Hermes, vers 1-364
Perspektiverende myter:
Izanagi og Izanami
Nuwas skabelse af mennesket
Syndefaldet
Perpspektiverende moderne materiale:
Hercules (John Musker & Ron Clements)
Fagterminologi:
- Mytetyper: ætiologiske og deskriptive myter
- Mythos, logos og overgangen til en mere rationel tankegang.
- Moira (skæbne)
- Mytologier som en "flydende" fortælling - mundtligheden bag myterne.
- Epiteter - ofte-anvendt træk i poesigenren.
Ved forløbets udgang er det forventet at eleven kan:
- Redegøre for myternes kontekst & handling
- Med udgangspunkt i fagterminologien analysere, om myterne er ætiologiske eller deskriptive.
- Forklare om overgangen fra mythos til logos i det græske samfund.
- Med udgangspunkt i selvvalgte passager analysere og fortolke den pågældende myte
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeres eneste lektie er følgende: I skal hver især overveje, hvad I helst vil beskæftige jer med, når vi skal kigge på antik kunst. Vil I helst se på skulpturer eller arkitektur? I timen laver vi en afstemning, og så laver jeg et forløb alt efter, hva
-
Afsnit
-
I skal gense det PowerPoint, jeg viste jer sidste gang. Så repeterer vi det i begyndelsen af første modul :)
-
Læs i OneNoten om epiteter under fagbegreber :)
-
Lidt sent ude (sowwi) men lektien er til gengæld super kort... I skal slå ordet "antropomorf" eller "antropomorfisme" op på google (eller spørg en AI). Se om I kan finde ud af, hvad det vil sige at være antropomorf :)
-
I skal have læst fra vers 68 til154 og besvaret spørgsmålene i OneNoten. Så gennemgår vi dem sammen :)
-
I skal have læst de svar, som vi har gennemgået i løbet af vores to moduler, hvor vi har læst Hermeshymnen. Det skal I, så vi sammen ved, hvor vi er nået til, hvad der foregår, og hvem der er med i fortællingen - Så kan vi nemlig også bedre læse rest
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antik kunst - Skulptur
Gennemgåede skulpturer
- New-York Kouros
- Peplos-Koren
- Getty Kouros
- Kore nr. 682
- Vognstyreren fra Delfi
- Herakles mod Tyren Fra Kreta (fra metopen på Olympiatemplet)
- Karyatiderne på Erechteion
- Guden fra Artemision
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Athena Parthenos
- Den fulde Kvinde
- Den Døende Galler
- Apollon Belvedere
- Laokoon og hans børn
- Bokseren
- Augustus (Prima-Porta statuen)
- Togatus Barbarini
- Den Blindede Kyklop
- Byste af Kejser Commodus
- Skulptur af Kejser Claudius
- Rytterstatue af Marcus Aurelius
- Gallerens Selvmord
Moderne perspektiveringer
- Den Vitruvianske Mand
- Perseus (af Benvenutto Cellini)
- Rytterstatue af Frederik d. 5.
- Thorvaldsens Afrodite/Venus
- Apollon og Dafne (af Bernini)
Ved forløbets udgang er det forventet at eleven kan:
- Lave en grov datering af antikke statuer inden for den arkaiske, klassiske, hellenistiske og romerske periode
- Anvende fagterminologiske begreber til at beskrive statuerne
- Drage en rød tråd mellem moderne skulpturer og påpege, hvordan de er inspireret af antikken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sofokles - Kong Ødipus
I dette forløb læser vi tragedien Kong Ødipus af Sofokles. I den forbindelse kigger vi på skæbnesbegrebet og spørger os selv, om skæbnen er fastsat eller man kan undslippe den
Tekst vi har læst:
Sofokles: Kong Ødipius
Perspektiverende tekst:
Minority Report
Fagbegreber:
- Mimesis
- Moira
- Harmatia
- Anagnorisis
- Tragisk Ironi
- Stichomyti
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi -
I dette forløb skal vi læse værket Menon, et værk i dialogform skrevet af den græske filosof Platon.
I løbet af forløbet vil vi stifte bekendtskab med både Platon og hans læremester Sokrates, som Platon blev meget inspireret af.
Dialogen Menon handler primært om, hvorvidt man kan lære at blive en god person samt hvad godhed egentlig er - ganske tunge spørgsmål, som også til sidst ender i tvivl. I løbet af læsningen vil vi lægge fokus på Platons (og Sokrates' argumentationsteknik), der forsøger at nå dybere ind på, hvad "godhed" er. Vi vil også kigge på Platons motiver, hans filosofiske teorier og lidt historie om, hvordan det senere hen gik med Sokrates.
Læste tekster:
Platon, Staten bog 7, kap 1-4 (Hulebilledet)
Platon, Menon
Perspektivering:
Don't Worry Darling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport
I dette forløb kigger vi kort på de antikke sportslege. Sport var en stor del af den græske kultur og identitet, og vi kigger kort på nogle forskellige ting:
- Hvordan og hvorhenne foregik sport?
- Hvad kunne man vinde?
- Hvordan sikrede man sig at ens sejr blev foreviget?
I forbindelse med disse tre spørgsmål læser vi følgende tekster:
Homer: Iliaden, 23. sang, vers: 255-261, 651-739, 826-849 & 884-897
Pindar: 14. Olympiske Ode
Perspektiverende tekst:
BBC: Olympic Flame lit in Greece's ancient Olympia - https://www.youtube.com/watch?v=D1iMZaLjBU4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284391",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284391",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284391"
}