Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol3d 5-6s (ol3d/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Homers Odysseen - Helten Odysseus
En Odysse er en lang rejse, der har fået sit navn efter den græske helt Odysseus, der skulle sejle hjem til sit hjemland, efter han havde deltaget i den Trojanske Krig. Odysseus' rejse tog dog ti år, hvilket skyldes de mange udfordringer, han stødte på, da han var på vej hjem. I vores forløb læser vi om Odysseus som den snedige helt, der narrer sine fjender for at komme hjem.
Primærtekst:
Od, 1. sang vers 1-95
Od, 9. sang
Od, 13. sang, vers 286-440
Od, 21. sang, vers 275-434
Od, 22. sang.
Faglige begreber (ift. genre)
- Epiteter
- Patronymikon
- Formelvers
- Homeriske lignelser
- Det daktyliske heksameter
- Epos og mundtlig tradition
Faglige begreber (ift. kontekst)
- Xenia
- Hybris
- Nemesis
- Kudos
- Aidos
- Kleos
OBS: Vi har reserveret tre moduler af forløbet til at tage i biografen og se filmen The Return, der først kommer ud til December
Ved udgangspunktet skal I kunne:
- Analysere og fortolke med udgangspunkt i selvvalgte passager.
- Inddrage relevant fagterminologi til at forklare om genren epos.
- Inddrage relevant fagterminologi til at forklare om den verden, som Homer indgår i.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeres eneste lektie er følgende: I skal hver især overveje, hvad I helst vil beskæftige jer med, når vi skal kigge på antik kunst. Vil I helst se på skulpturer eller arkitektur? I timen laver vi en afstemning, og så laver jeg et forløb alt efter, hva
-
I må meget gerne læse det PowerPoint, som jeg viste jer sidste gang
-
I skal læse de vers, som vi har læst indtil videre (sang 1, vers 1-95). I de vers skal I hver finde følgende:
-
Se PowerPointet fra da vi startede forløbet. Den er inde på OneNoten og hedder "Homer og det græske epos". I har set det før, men repeter lige en gang, så I kan huske de forskellige fagbegreber :)
-
Hav jeres besvarelser klar til spørgsmålene I gennemgik sidst
-
Ikke en lektie som sådan, men hvis I vil repetere noget som helst af det, som vi har lært om i forløbet, er det ikke en dum idé - især ikke, når vi skal have en quiz :)
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antik Tragedie - Filoktet
I dette forløb skal vi læse tragedien Filoktet. Den handler om to personer, der har fået til opgave at hente en speciel bue fra en der hedder Filoktet. En af personerne er den samme Odysseus, som I har læst om i Odysseen :)
Primærtekst:
Sofokles: filoktet (Oversat af Marcel Lysgaard Lech)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antik kunst - Arkitektur
- Apollontemplet i Bassae
- Parthenontemplet i Athen
- Aphaitemplet på Aegina
- Artemistemplet på Korfu
- Zeustemplet i Olympia
- Asklepiosteatret i Epidauros
- Dionysosteatret i Athen
- Tholos fra Delphi
- Erechteion
- Nike-templet i Athen
- Maison Carrée
- Menanders hus
- Pantheon
- Colosseum
- Titusbuen
- Pont Du Gard
___________________________________________________________
Perspektiverende bygninger:
- Ny Carlsbergs Glyptotek
- Lincoln Memorial
- Triumfbuen i Paris
- Christiansborg Slotskirke
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi
I dette forløb skal vi læse værket Menon, et værk i dialogform skrevet af den græske filosof Platon.
I løbet af forløbet vil vi stifte bekendtskab med både Platon og hans læremester Sokrates, som Platon blev meget inspireret af.
Dialogen Menon handler primært om, hvorvidt man kan lære at blive en god person samt hvad godhed egentlig er - ganske tunge spørgsmål, som også til sidst ender i tvivl. I løbet af læsningen vil vi lægge fokus på Platons (og Sokrates' argumentationsteknik), der forsøger at nå dybere ind på, hvad "godhed" er. Vi vil også kigge på Platons motiver, hans filosofiske teorier og lidt historie om, hvordan det senere hen gik med Sokrates.
Læste tekster:
Platon, Staten bog 7, kap 1-4 (Hulebilledet)
Platon, Menon
Perspektivering:
The Truman Show
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport
I dette forløb kigger vi kort på de antikke sportslege. Sport var en stor del af den græske kultur og identitet, og vi kigger kort på nogle forskellige ting:
- Hvordan og hvorhenne foregik sport?
- Hvad kunne man vinde?
- Hvordan sikrede man sig at ens sejr blev foreviget?
I forbindelse med disse tre spørgsmål læser vi følgende tekster:
Homer: Iliaden, 23. sang, vers: 255-261, 651-739, 826-849 & 884-897
Pindar: 14. Olympiske Ode
Vergil, Aeneiden, 5. sang, vers 362-486
Perspektiverende tekst:
BBC: Olympic Flame lit in Greece's ancient Olympia - https://www.youtube.com/watch?v=D1iMZaLjBU4
Film: Asterix og De Olympiske Lege
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284392",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284392",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284392"
}