Holdet 2024 ol3d 5-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol3d 5-6s (ol3d/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homers Odysseen - Helten Odysseus
Titel 2 Antik Tragedie - Filoktet
Titel 3 Antik kunst - Arkitektur
Titel 4 Filosofi
Titel 5 Sport
Titel 6 Forløb#2
Titel 7 Homers Odysse - Helten Odysseus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homers Odysseen - Helten Odysseus

En Odysse er en lang rejse, der har fået sit navn efter den græske helt Odysseus, der skulle sejle hjem til sit hjemland, efter han havde deltaget i den Trojanske Krig. Odysseus' rejse tog dog ti år, hvilket skyldes de mange udfordringer, han stødte på, da han var på vej hjem. I vores forløb læser vi om Odysseus som den snedige helt, der narrer sine fjender for at komme hjem.

Primærtekst:

Od, 1. sang vers 1-95
Od, 9. sang
Od, 13. sang, vers 286-440
Od, 21. sang, vers 275-434
Od, 22. sang.


Faglige begreber (ift. genre)

- Epiteter
- Patronymikon
- Formelvers
- Homeriske lignelser
- Det daktyliske heksameter
- Epos og mundtlig tradition

Faglige begreber (ift. kontekst)

- Xenia
- Hybris
- Nemesis
- Kudos
- Aidos
- Kleos


OBS: Vi har reserveret tre moduler af forløbet til at tage i biografen og se filmen The Return, der først kommer ud til December


Ved udgangspunktet skal I kunne:

- Analysere og fortolke med udgangspunkt i selvvalgte passager.
- Inddrage relevant fagterminologi til at forklare om genren epos.
- Inddrage relevant fagterminologi til at forklare om den verden, som Homer indgår i.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antik Tragedie - Filoktet

I dette forløb skal vi læse tragedien Filoktet. Den handler om to personer, der har fået til opgave at hente en speciel bue fra en der hedder Filoktet. En af personerne er den samme Odysseus, som I har læst om i Odysseen :)

Primærtekst:

Sofokles: filoktet (Oversat af Marcel Lysgaard Lech)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Antik kunst - Arkitektur

- Apollontemplet i Bassae
- Parthenontemplet i Athen
- Aphaitemplet på Aegina
- Artemistemplet på Korfu
- Zeustemplet i Olympia
- Asklepiosteatret i Epidauros
- Dionysosteatret i Athen
- Tholos fra Delphi
- Erechteion
- Nike-templet i Athen
- Maison Carrée
- Menanders hus
- Pantheon
- Colosseum
- Titusbuen
- Pont Du Gard

___________________________________________________________

Perspektiverende bygninger:

- Ny Carlsbergs Glyptotek
- Lincoln Memorial
- Triumfbuen i Paris
- Christiansborg Slotskirke
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Filosofi

I dette forløb skal vi læse værket Menon, et værk i dialogform skrevet af den græske filosof Platon.

I løbet af forløbet vil vi stifte bekendtskab med både Platon og hans læremester Sokrates, som Platon blev meget inspireret af.

Dialogen Menon handler primært om, hvorvidt man kan lære at blive en god person samt hvad godhed egentlig er - ganske tunge spørgsmål, som også til sidst ender i tvivl. I løbet af læsningen vil vi lægge fokus på Platons (og Sokrates' argumentationsteknik), der forsøger at nå dybere ind på, hvad "godhed" er. Vi vil også kigge på Platons motiver, hans filosofiske teorier og lidt historie om, hvordan det senere hen gik med Sokrates.

Læste tekster:

Platon, Staten bog 7, kap 1-4 (Hulebilledet)
Platon, Menon

Perspektivering:

The Truman Show
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sport

I dette forløb kigger vi kort på de antikke sportslege. Sport var en stor del af den græske kultur og identitet, og vi kigger kort på nogle forskellige ting:
- Hvordan og hvorhenne foregik sport?
- Hvad kunne man vinde?
- Hvordan sikrede man sig at ens sejr blev foreviget?

I forbindelse med disse tre spørgsmål læser vi følgende tekster:

Homer: Iliaden, 23. sang, vers: 255-261, 651-739, 826-849 & 884-897
Pindar: 14. Olympiske Ode
Vergil, Aeneiden, 5. sang, vers 362-486

Perspektiverende tekst:

BBC: Olympic Flame lit in Greece's ancient Olympia - https://www.youtube.com/watch?v=D1iMZaLjBU4

Film: Asterix og De Olympiske Lege
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Homers Odysse - Helten Odysseus

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer