Holdet 2024 ol3u 5-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol3u 5-6s (ol3u/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Mordet på Eratosthenes
Titel 3 Heltens rejse
Titel 4 Skulptur
Titel 5 Brød og circus
Titel 6 Filosofisk tema: Carpe diem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Elevoplæg om de græske guder
CFU dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verdenen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mordet på Eratosthenes

Indhold:
Kernestof:
Lysias: Forsvarstale ved drabet på Eratosthenes

Perspektivering:
Afslutningstale fra Scent of a Woman (1992)
https://www.youtube.com/watch?v=p9DQSnik1mw&t=2s
The Newsroom: America speech (HBO 2012-14)
https://www.youtube.com/watch?v=8WxdaU9AsnU

Supplerende litteratur:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 177-187 og s. 190
Mogens Herman Hansen: Kommentar til talen om drabet på Eratosthenes

Fokuspunkter:
de tre appelformer
retoriske virkemidler
talens sprog og struktur
retorikken i det athenske demokrati
moderne taler
mundtlig argumentation

Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
tekstlæsning
tekstanalyse
gruppearbejde
taleskrivning
elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Heltens rejse

I dette forløb skal I stifte bekendtskab med genren epos, der er blandt det ældste, bevarede litteratur i vesten. Gennem læsningen af Odysséen skal I stifte bekendtskab med epos-genrens særtræk og den antikke græske tankegang indeholdt i eperne. Vi vil have fokus på udvalgte sange, som er repræsentative for at analysere værket ud fra modellen "Heltens rejse". Gennem læsningen skal I både opnå en forståelse af epos´ indhold og form.

Kernestof:
Homer: Odysséen v/Otto Steen Due
1. sang, v. 1-95, 9. sang, v. 216-535, 10. sang, v.135-335, 12. sang, v. 153-259, 23. sang, v. 85-240

Perspektiverende:
Andrei Konchalovsky: The Odyssey, 1997
The Coen Brothers: O Brother Where Art Thou?
Konstantin Kavafis: Ithaka

Supplerende:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 11-13, s. 16-19, s. 23-29

Når vi er færdige med dette forløb skal I have kendskab til de homeriske digtes tilblivelse, herunder det homeriske spørgsmål og teorien om mundtlig digtning
Og I skal kunne
- Lave nedslag i teksten der underbygger både redegørelse, analyse og fortolkning
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Skulptur

Indhold:
Antikke skulpturer og stilperioder

Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
skulpturanalyse
billedanalyse
elevoplæg
gruppe/pararbejde
ekskursion

Følgende skulpturer anses for gennemgået i undervisningen:

Peplos koren
New York kouros
Getty kouros
Kore 682
Vognstyreren fra Delfi
Athen, Atlas og Herakles metope relief fra Zeus templet i Olympia
Lapitherkvinder og fulde kentaurer gavl relief fra Zeus templet i Olympia
Guden fra Artemision
Diskoskasteren
Spydbæreren
Udsnit af Parthenon frisen
Metope med kentaur fra Parthenon
Athena Parthenos
Gavlskulpturer fra Parthenon
Apollon af Belvedere
Hermes med Dionysos barnet
Euripides buste
Sokrates af Lysippos
Afrodite fra Knidos
Fuld kone
Den døende galler
Laokoon gruppen
Nike fra Samothrake
Afrodite fra Rhodos
Udsnit af frisen fra Pergamon alteret
Ældre dame på marked
Gallerens selvmord
Prima porta statuen
Afrodite kallipygos
Den blindede kyklop skulpturgruppe fra Sperlonga
Buste af kejser Commodus
Kejser Claudius
Marcus Aurelius rytterstatue

Perspektivering:
Rafael: Skolen i Athen
Botticelli: Venus’ fødsel
Michelangelo: David
Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand
Donatello: Den angrende Magdalene
Bernini: Apollo og Daphne
Thorvaldsen: Venus med æblet
David: Leonidas ved Thermopylæ


Fokuspunkter:
stilhistorie
kunsthistorie
stiltræk
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Brød og circus

Indhold:
Ciceros filosofiske skrifter, bind V v/Blatt, Hastrup & Krarup, 1972, uddrag
Seneca: Om livets korthed v/Villy Sørensen, uddrag
Plinius' Breve v/Gunnar Andersen, 1966, uddrag
Sueton: Romerske kejsere v/A. B. Drachmann, 1963, uddrag

Perspektivering:
Ridley Scott: Gladiator

Supplerende materiale:
Martin Zerlang: Underholdningens historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Filosofisk tema: Carpe diem

Vi har i dette forløb et moderne udgangspunkt og sporer begrebet Carpe diem tilbage i tiden via diverse sangtekster/digte til den romerske digter Horats og efterfølgende helt tilbage til den græske filosof Epikur.

Indhold:
Epikur: Brev til Menoikeus
Horats: Ode I,11 og Ode II,10

Sekundær litteratur:
Jostein Gaarder: Sofies verden; Epikuræerne
CFU dokumentar: Epikur om lykke

Perspektivering:
Robert Herrick: To the Virgins, to Make Much of Time
Queen: Don't Stop Me Now
Cheryl Crow: All I wanna do
TV2: Kys det nu
Avenged Sevenfold: Seize the Day
Louis Armstrong: What a wonderful world
Thomas Vinterberg: Druk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer