Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol3w 5-6s (ol3w/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Elevoplæg om de græske guder
CFU dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verdenen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mordet på Eratosthenes
Indhold:
Kernestof:
Lysias: Forsvarstale ved drabet på Eratosthenes
Perspektivering:
Afslutningstale fra Scent of a Woman (1992)
https://www.youtube.com/watch?v=p9DQSnik1mw&t=2s
The Newsroom: America speech (HBO 2012-14)
https://www.youtube.com/watch?v=8WxdaU9AsnU
Supplerende litteratur:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 177-187 og s. 190
Mogens Herman Hansen: Kommentar til talen om drabet på Eratosthenes
Fokuspunkter:
de tre appelformer
retoriske virkemidler
talens sprog og struktur
retorikken i det athenske demokrati
moderne taler
mundtlig argumentation
Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
tekstlæsning
tekstanalyse
gruppearbejde
taleskrivning
elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Heltens rejse
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med genren epos, der er blandt det ældste, bevarede litteratur i vesten. Gennem læsningen af Odysséen skal I stifte bekendtskab med epos-genrens særtræk og den antikke græske tankegang indeholdt i eperne. Vi vil have fokus på udvalgte sange, som er repræsentative for at analysere værket ud fra modellen "Heltens rejse". Gennem læsningen skal I både opnå en forståelse af epos´ indhold og form.
Kernestof:
Homer: Odysséen v/Otto Steen Due
1. sang, v. 1-95, 9. sang, v. 216-535, 10. sang, v.135-335, 12. sang, v. 153-259, 23. sang, v. 85-240
Perspektiverende:
Andrei Konchalovsky: The Odyssey, 1997
The Coen Brothers: O Brother Where Art Thou?
Supplerende:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 11-13, s. 16-19, s. 23-29
Når vi er færdige med dette forløb skal I have kendskab til de homeriske digtes tilblivelse, herunder det homeriske spørgsmål og teorien om mundtlig digtning
Og I skal kunne
- Lave nedslag i teksten der underbygger både redegørelse, analyse og fortolkning
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om epos genren fra bogen Paideia, s. 11-13, s. 16-19 og s. 23-29 (findes i epos mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Homer: Odysséen, 9. sang, v. 216-535 (findes i epos mappen i holdets dokumenter)
-
Færdiggør arbejdsspørgsmål til Odysséens 1. sang (epos mappen i holdets dokumenter)
-
Færdiggør arbejdsark 9 til Odysséen (epos mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Homer: Odysséen, 10. sang, v.135-335 (epos mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Homer: Odysséen, 12. sang, v. 153-259 (epos mappen i holdets dokumenter)
-
Test i Oldtidskundskab 2024 3w.docx
-
Læs Homer: Odysséen, 23. sang, v. 85-240 (epos mappen i holdets dokumenter)
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
Indhold:
Antikke skulpturer og stilperioder
Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
skulpturanalyse
billedanalyse
elevoplæg
gruppe/pararbejde
ekskursion
Følgende skulpturer anses for gennemgået i undervisningen:
Peplos koren
New York kouros
Getty kouros
Kore 682
Vognstyreren fra Delfi
Athen, Atlas og Herakles metope relief fra Zeus templet i Olympia
Lapitherkvinder og fulde kentaurer gavl relief fra Zeus templet i Olympia
Guden fra Artemision
Diskoskasteren
Spydbæreren
Udsnit af Parthenon frisen
Metope med kentaur fra Parthenon
Athena Parthenos
Gavlskulpturer fra Parthenon
Apollon af Belvedere
Hermes med Dionysos barnet
Euripides buste
Sokrates af Lysippos
Afrodite fra Knidos
Fuld kone
Den døende galler
Laokoon gruppen
Nike fra Samothrake
Afrodite fra Rhodos
Udsnit af frisen fra Pergamon alteret
Ældre dame på marked
Gallerens selvmord
Prima porta statuen
Afrodite kallipygos
Den blindede kyklop skulpturgruppe fra Sperlonga
Buste af kejser Commodus
Kejser Claudius
Marcus Aurelius rytterstatue
Perspektivering:
Rafael: Skolen i Athen
Botticelli: Venus’ fødsel
Michelangelo: David
Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand
Donatello: Den angrende Magdalene
Bernini: Apollo og Daphne
Thorvaldsen: Venus med æblet
David: Leonidas ved Thermopylæ
Fokuspunkter:
stilhistorie
kunsthistorie
stiltræk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofisk tema: Carpe diem
Vi har i dette forløb et moderne udgangspunkt og sporer begrebet Carpe diem tilbage i tiden via diverse sangtekster/digte til den romerske digter Horats og efterfølgende helt tilbage til den græske filosof Epikur.
Indhold:
Epikur: Brev til Menoikeus
Horats: Ode I,11 og Ode II,10
Sekundær litteratur:
Jostein Gaarder: Sofies verden; Epikuræerne
CFU dokumentar: Epikur om lykke
Perspektivering:
Robert Herrick: To the Virgins, to Make Much of Time
Queen: Don't Stop Me Now
Cheryl Crow: All I wanna do
TV2: Kys det nu
Avenged Sevenfold: Seize the Day
Thomas Vinterberg: Druk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Morbus amoris
Indhold:
Ovid: Metamorfoser v/Otto Steen Due
Apollo og Daphne, Pyramus og Thisbe, Orpheus i underverdenen, Pygmalion
Pespektivering:
Baz Luhrman: Moulin Rouge!
Megan Curtin: The Tale of Orpheus and Eurydice
https://www.youtube.com/watch?v=_7CI9RoHVug
Supplerende materiale:
Andreasen og Poulsen: Paideia; Epos, s. 31-33, s. 36-39
Arbejdsformer:
tekstlæsning
tekstanalyse
lærerstyret undervisning
Fokuspunkter:
Kærlighedstemaet
Romersk epos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284394",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284394",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284394"
}