Holdet 2024 ol3x 5-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol3x 5-6s (ol3x/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Homeriske helte
Titel 3 Tragedie
Titel 4 Vasekunst
Titel 5 Mordet på Eratosthenes
Titel 6 Symposion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Elevoplæg om de græske guder
CFU dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verdenen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Homeriske helte

I dette forløb skal I stifte bekendtskab med genren epos, der er blandt det ældste bevarede litteratur i vesten. Gennem læsningen af Iliaden skal I stifte bekendtskab med epos-genrens særtræk og den antikke græske tankegang indeholdt i eperne. Vi vil have fokus på 3 udvalgte tvekampe: Menelaos og Paris - Hektor og Patroklos og Hektor og Achilleus. I dette forløb vil I få en forståelse for Den trojanske krigs årsag og det mytekompleks der ligger bag fortællingen. Gennem læsningen skal I både opnå en forståelse af epos´ indhold og form.

Kernetekster:
Lukian: Striden om æblet
Homers Iliade v/ Otto Steen Due 1999
1.1-100
3. 1-95 og 314-461
16.783-867
22.90-400

Efterantik reception
Wolfgang Petersen: Troy
Morrissey: First of the Gang to Die

Supplerende:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 11-13, s. 16-19, s. 23-29


Når vi er færdige med dette forløb skal I have kendskab til de homeriske digtes tilblivelse, herunder det homeriske spørgsmål og teorien om mundtlig digtning
Og I skal kunne
- Lave nedslag i teksten der underbygger både redegørelse, analyse og fortolkning
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tragedie

Indhold:
Euripides: Kvinderne fra Troja v/Henrik Haarløv

Supplerende materiale:
CFU: Demokrater
Lærerproduceret dokument om græsk teater

Perspektivering:
The Trojan Women film trailer https://www.youtube.com/watch?v=v9sAriamSpU
Bare Faced Greek: Hecuba https://www.youtube.com/watch?v=gr_hn8BaJHQ&t=14s
Bare Faced Greek: Poseidon and Athena https://www.youtube.com/watch?v=lr2Qt-Hz9G8&t=48s
BBC News: Trojan Women; Ancient tragedy goes modern
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-20310019

Fokuspunkter:
græsk tragedie
kvindesyn
krigens rædsler

Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
tekstlæsning
tekstanalyse
gruppe/pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vasekunst

Indhold:
geometriske vaser
sortfigurs vaser
rødfigursvaser

Supplerende materiale:
Jan Stubbe Østergaard: Græsk keramik og vasemaleri - Fra stenalder til hellenistisk tid, s. 2-25
youtube film med vaseanalyser

Perspektivering:
efterantikke billeder

Fokuspunkter:
teknik
kronologi
motiver

Arbejdsformer:
vaseanalyse
tekstlæsning
youtube film
projektarbejde
elevoplæg
dokumentarfilm CFU: Skatte og mysterier i antikkens Grækenland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mordet på Eratosthenes

Indhold:
Kernestof:
Lysias: Forsvarstale ved drabet på Eratosthenes

Perspektivering:
Elev producerede forsvarstaler

Supplerende litteratur:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 177-187 og s. 190
Mogens Herman Hansen: Kommentar til talen om drabet på Eratosthenes

Fokuspunkter:
de tre appelformer
retoriske virkemidler
talens sprog og struktur
retorikken i det athenske demokrati
moderne taler
mundtlig argumentation

Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
tekstlæsning
tekstanalyse
gruppearbejde
taleskrivning
elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Symposion

Indhold:
Platon: Staten; Hulebilledet (fra Kend dig selv)
Platon: Symposion; Faidros', Aristofanes', og Sokrates' taler (fra Kend dig selv)
Petronius: Satyricon; Trimalchos middag

Sekundær litteratur:
Jostein Gaarder: Sofies verden; Sokrates; Platon

Perspektivering:
Greta Gerwig: Barbie

Formålet med undervisningen i denne søjle er at give jer kendskab til Sokrates gennem Platons skrifter samt en forståelse af Platons tanker omkring begrebet eros og den højeste indsigt. Vi har læst Symposion og analyseret et udvalg af talerne.
En gennemgang af Hulebilledet skal være med til at give jer en ide om Platons idelæres så vi ser, hvordan de to tekster refererer til hinanden. Desuden kigger vi på symposiet som litterær genre ved at læse et uddrag af Satyricon.

Når forløbet er færdig skal I kunne:
- Identificere ideer/Former vs. fænomener.
- Redegøre for Platons idélære
- Forstå og forklare Diotimas stige.
- Redegøre for Symposions opbygning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer