Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol3x 5-6s (ol3x/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Elevoplæg om de græske guder
CFU dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verdenen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Homeriske helte
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med genren epos, der er blandt det ældste bevarede litteratur i vesten. Gennem læsningen af Iliaden skal I stifte bekendtskab med epos-genrens særtræk og den antikke græske tankegang indeholdt i eperne. Vi vil have fokus på 3 udvalgte tvekampe: Menelaos og Paris - Hektor og Patroklos og Hektor og Achilleus. I dette forløb vil I få en forståelse for Den trojanske krigs årsag og det mytekompleks der ligger bag fortællingen. Gennem læsningen skal I både opnå en forståelse af epos´ indhold og form.
Kernetekster:
Lukian: Striden om æblet
Homers Iliade v/ Otto Steen Due 1999
1.1-100
3. 1-95 og 314-461
16.783-867
22.90-400
Efterantik reception
Wolfgang Petersen: Troy
Morrissey: First of the Gang to Die
Supplerende:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 11-13, s. 16-19, s. 23-29
Når vi er færdige med dette forløb skal I have kendskab til de homeriske digtes tilblivelse, herunder det homeriske spørgsmål og teorien om mundtlig digtning
Og I skal kunne
- Lave nedslag i teksten der underbygger både redegørelse, analyse og fortolkning
– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster
– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tragedie
Indhold:
Euripides: Kvinderne fra Troja v/Henrik Haarløv
Supplerende materiale:
CFU: Demokrater
Lærerproduceret dokument om græsk teater
Perspektivering:
The Trojan Women film trailer https://www.youtube.com/watch?v=v9sAriamSpU
Bare Faced Greek: Hecuba https://www.youtube.com/watch?v=gr_hn8BaJHQ&t=14s
Bare Faced Greek: Poseidon and Athena https://www.youtube.com/watch?v=lr2Qt-Hz9G8&t=48s
BBC News: Trojan Women; Ancient tragedy goes modern
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-20310019
Fokuspunkter:
græsk tragedie
kvindesyn
krigens rædsler
Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
tekstlæsning
tekstanalyse
gruppe/pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs dokumentet om græsk teater. I behøver ikke at kunne alle begreber med det samme, men kig dem lige igennem. (tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Euripides: Kvinderne fra Troja, prologos og parodos (tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Test i Oldtidskundskab 2024 3x.docx
-
Færdiggør arbejdsark til prologos og parodos (findes i tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Euripides: Kvinderne fra Troja, 1. epeisodion, stop ved v. 510 inden stasimon/korsangen (tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Euripides: Kvinderne fra Troja, 1. stasimon (husk at det fortsat er lektie at have læst 1. epeisodion, hele tekststykket findes i tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Titel
-
Se/hør den vedhæftede video:The Trojan Women 1971 theatrical trailer
-
Læs Euripides: Kvinderne fra Troja, 2. epeisodion og 2. stasimon (tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Euripides: Kvinderne fra Troja, 3. epeisodion og 3. stasimon
-
Krigens kvinder
-
10 things you didn’t know about the legendary women of Troy
-
Læs Euripides: Kvinderne fra Troja, exodos (tragedie mappen i holdets dokumenter)
-
Hvis du har nogle hobby-artikler, som du vil af med i muntre julefarver og/eller glitter, så medbring det gerne :)
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vasekunst
Indhold:
geometriske vaser
sortfigurs vaser
rødfigursvaser
Supplerende materiale:
Jan Stubbe Østergaard: Græsk keramik og vasemaleri - Fra stenalder til hellenistisk tid, s. 2-25
youtube film med vaseanalyser
Perspektivering:
efterantikke billeder
Fokuspunkter:
teknik
kronologi
motiver
Arbejdsformer:
vaseanalyse
tekstlæsning
youtube film
projektarbejde
elevoplæg
dokumentarfilm CFU: Skatte og mysterier i antikkens Grækenland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mordet på Eratosthenes
Indhold:
Kernestof:
Lysias: Forsvarstale ved drabet på Eratosthenes
Perspektivering:
Elev producerede forsvarstaler
Supplerende litteratur:
Andreasen og Poulsen: Paideia s. 177-187 og s. 190
Mogens Herman Hansen: Kommentar til talen om drabet på Eratosthenes
Fokuspunkter:
de tre appelformer
retoriske virkemidler
talens sprog og struktur
retorikken i det athenske demokrati
moderne taler
mundtlig argumentation
Arbejdsformer:
lærerstyret undervisning
tekstlæsning
tekstanalyse
gruppearbejde
taleskrivning
elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Symposion
Indhold:
Platon: Staten; Hulebilledet (fra Kend dig selv)
Platon: Symposion; Faidros', Aristofanes', og Sokrates' taler (fra Kend dig selv)
Petronius: Satyricon; Trimalchos middag
Sekundær litteratur:
Jostein Gaarder: Sofies verden; Sokrates; Platon
Perspektivering:
Greta Gerwig: Barbie
Formålet med undervisningen i denne søjle er at give jer kendskab til Sokrates gennem Platons skrifter samt en forståelse af Platons tanker omkring begrebet eros og den højeste indsigt. Vi har læst Symposion og analyseret et udvalg af talerne.
En gennemgang af Hulebilledet skal være med til at give jer en ide om Platons idelæres så vi ser, hvordan de to tekster refererer til hinanden. Desuden kigger vi på symposiet som litterær genre ved at læse et uddrag af Satyricon.
Når forløbet er færdig skal I kunne:
- Identificere ideer/Former vs. fænomener.
- Redegøre for Platons idélære
- Forstå og forklare Diotimas stige.
- Redegøre for Symposions opbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Katrine holder oplæg!
-
Grupperne har foretaget anden gennemlæsning og færdiggjort opgaven omkring talens sprog og struktur!
-
Julie holder oplæg!
-
Aiah holder oplæg!
-
Læs Platon: Hulebilledet (filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Færdiggør arbejdsspørgsmål til teksterne om Sokrates og Platon (filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Platon: Staten; Hulebilledet (filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Kasper holder oplæg!
-
Merle holder oplæg!
-
Rasmus holder oplæg!
-
Line holder oplæg!
-
Bintang holder oplæg!
-
Læs Platon: Symposion; Faidros' tale, s. s. 98, l. 24–s.101, l. 22 og færdiggør den tilhørende opgave (Symposion 1 i filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Platon: Symposion; Aristofanes' tale, s. 113, kap. 14 - 118, l. 4 (Symposion 2 i filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Bjarke holder oplæg!
-
Læs Platon: Symposion; Sokrates' tale (Diotimas tale), s. 129 til og med s. 143, l. 9 (Symposion 3 i filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Færdiggør arbejdsark til Aristofanes' tale (filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Læs Petronius: Satyricon; Trimalchios Middag, kap. 26-32, inkl. forord og persongalleri, til og med øverst s. 10 (filosofi mappen i holdets dokumenter)
-
Det er lektie at have læst alle tre taler fra Platons Symposion og have færdiggjort de tilhørende arbejdsark!
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284395",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284395",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284395"
}