Holdet 2024 ps-p fp/ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps-p fp/ (ps-p fp/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Intro
Titel 2 #2 Hvordan social perception kan påvirke handlinge
Titel 3 #3 At være ung i senmoderniteten
Titel 4 #4 Det lille barns liv
Titel 5 #5 Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Intro

Formålet med forløbet er eleverne får kendskab til psykologi som fag. Der er fokus på at lære at redegøre for teori og at kunne anvende teorien til at kunne analysere en tekst.
Herudover møder eleverne psykologisk viden fra forskellige hoveområder.

Litteratur:
"Psykologiens Veje" 3. udgave s. 13-14, 16-18
"Kalder kvinder sædcontainere" af Malou Antonius og Frej Kofoed, 30. maj 2024 på EkstraBladet.dk https://ekstrabladet.dk/underholdning/dkkendte/kalder-kvinder-saedcontainere-nu-kommer-konsekvenserne/10242960
Hvorfor ryger Nille?
Little Albert Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=9hBfnXACsOI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Hvordan social perception kan påvirke handlinge

Mennesket har brug for at kunne fortolke og forstå deres omverden forholdsvis hurtigt, derfor udvikler man stereotyper og fordomme om andre mennesker. Den sociale perception påvirker hvordan mennesker møder og behandler mennesker fra andre grupperinger end deres egne, og det kan skabe konflikter mellem grupper.  

Formålet med dette forløb er at eleverne tilegner sig viden om, hvordan menneskers informationsprocesser fungerer og hænger sammen, og viden om hvad grupper er og hvordan individet påvirkes af gruppen i både holdninger og handlinger.

Centrale begreber:
- Stræben efter mening, kognitivt skema (Bartletts hukommelsesforskning, Brewer og Treyens forsøg)
- Informationsprocesser (opmærksomhed, perception og hukommelse)
- Opmærksomhed (selektiv opmærksomhed, ydre og indre faktorer som påvirker opmærksomheden, automatiserede og kontrollerede informationsprocesser, delt opmærksomhed, cocktailparty-effekten, uopmærksom blindhed)
- Perception (top-down og bottom-up-processer, kategorisering og prototyper, førstehåndsindtryk, Halo-effekt, Rosenthal-effekt, stereotyper og fordomme)
- Hukommelse (sensorisk, kortids-, arbejds- og langridshukommelse - kapacitet og varighed, langtidshukommelse: eksplicit (episodisk, semantisk) og implicit (procedure, perceptuel og hukommelse for emotionelle reaktioner)
- genkaldelse (hvad er betydende for at man kan genkalde sig noget)
- glemsel (hvad er betydende for at man kan glemme noget)

- Grupper - definition af en gruppe, primær og sekundær grupper, formelle og uformelle grupper, referencegrupper og medlemsgrupper, ind- og udgrupper
- gruppepres, konformitet - Aschs konformitetsforsøg
- gruppetænkning og gruppepolarisering
- filterbobler og ekkokamre
mobning - individualpsykologisk og socialpsykologi perspektiv - deindividualisering/flokmentalitet

Intergruppekonflikter
- Realistisk konfliktteori - Robbers Cave og  Tejfels minimalgruppeeksperiment (konflikt om en begrænset mængde ressourcer)
- Den sociale identitetsteori (positiv social identitet og selvværd, sammenligning med andre, strategier til at etablere en mere positiv social identitet)



Litteratur:

"Psykologiens Veje" 3. udgave s. 169-171, 174-199, 378-395
https://www.youtube.com/watch?v=3Xpaj3hbIOs ("What is Perception? Faculties of the Mind")
https://www.youtube.com/watch?v=iiEzf3J4iFk ("A Double Dutch - Brain games")
https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y ("Clive Wearing - The man with no short-term memory")
"En understrøm af had" af Laura Byager Rabøl, 6. august 2024 i Ekstra Bladet
"Yaqoub Ali er flyttet ud af byen af frygt for sin sikkerhed" af Yaqoub Ali, 25. oktober 2024  Berlingske.dk
"Israelerne forsøger at holde krigen på afstand" af Gunnar Willum, 29. september 2024, Berlingske
"Forenet med fjenden" (1) - danske reality-serie udgivet 2018 af Kanal 5
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 At være ung i senmoderniteten

At være ung i dag stiller krav til individet som på nogle områder ligner og på andre områder ikke ligner tidligere tiders krav til unge. Ungdom er en periode af ens liv, hvor identiteten skal dannes. Senmoderne livsvilkår stiller rammer for, hvordan livet kan leves og der har de senere år været fokus på, at en stor del af unge mistrives.
Vi skal i dette forløb kigge på hvilke rammer unges liv leves under i dag og hvordan de påvirker de unges liv. Herudover skal vi kigge på undersøgelser som fortæller om unges trivsel.

Centrale begreber:
- Senmoderne livsvilkår (et rigt forbrugs- og velfærdssamfund, øget adgang til uddannelse og viden, mediernes vækst og globalisering, kulturel frisættelse)
- Tvang til at vælge (standardiserede/ensliggjorte liv)
- Bourdieus kapitaler og habitus
- Eriksons definition af identitet, jegidenditet og social identitet
- Gergen: det multiple selv
- Gidden: idenditet som refleksivt projekt, sammenhængende livsfortælling, refleksivitet, ontologisk sikkerhed
- Narcissisme og nynarcissisme (behov for anerkendelse)
- Konkurrencestaten (kendetegn ved konkurrencestaten, præstationspres, ansvarlig for eget liv og succes)
- Akut og kronisk stress
- Ydre faktorer; livsforandringer og daglige gener, krav (kognitive, perceptuelle, emotionelle, manuelle og motoriske, kvatitative), stressorer (psykologiske, fysiske, biologiske)
        - Krav-og-kontrol-modellen
- Indre faktorer: den risikovillige og den forsigtige type, det optimale stimulationsniveau, pessimistisk og optimistisk forklaringsstil
- Coping: problemfokuseret og emotionsfokuseret coping

Litteratur:
"Psykologiens Veje" s. 323-333, 334-341, 439-448, 455-457
Uddrag af "Freja på 21: Jeg er så vred over, a Instagram fyldte så meget i mit liv" af Michael Ørtz Christiansen, 5. december 2018 DR.dk
https://www.facebook.com/watch/?v=509051588394728&ref=sharing
Uddrag af "Eleverne er gode ved hinanden, men hårde ved sig selv" af Klaus Dohm, 9. september 2019 i Jyllands Posten
"Kort om Trivselskommissionens afrapportering" s. 8-10, https://www.trivselskommissionen.dk/-/media/filer/trivselskommissionen/250224-kort-om-trivselskommissionens-afrapportering.pdf
"Kommision: Der er ingen trivselskrise"  25. feb. på DR.dk, https://www.dr.dk/nyheder/politik/kommission-der-er-ingen-trivselskrise
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Det lille barns liv

I dette forløb kigger vi på, hvordan det lille barn udvikler sig og hvad der kan påvirke barnets udvikling.
Herudover kigger vi på, hvilke konsekvenser omsorgssvigt kan få for det lille barn nu og her og i fremtiden.

Vigtige begreber, teorier og undersøgelser:

Udviklingspsykologi
- Erikson (psyko-social udviklingsmodel, udviklingskrise med spænding mellem en positiv og en negativ tilstand, fundamental tillid kontra mistillid, selvstændighed kontra skam og tvivl)
- Stern (lagdelt model, begyndende selv (fra 0 måneder, tværmodal perception og vitalitetsfølelser), kerneselv (fra 2-3 måneder, ansigtsduetter og de tre ting som læres gennem ansigtsduetter, følelsesmæssigsmitte, RIG, fremkaldt ledsager), det subjektive selv (fra 7-9 måneder, fælles opmærksomhedsfokus, social refereren, intentionel kommunikation, hjælperadfærd, affektiv afstemning, selektive afstemninger, fejlafstemning))
- Bowlby (tilknytningsteori, før-tilknytning (aktiv tilknytningsadfærd), begyndende tilknytning (foretrækker nogle få omsorgspersoner frem for andre), selektiv tilknytning (separationsangst), tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd (hvad er det og hvornår er adfærden aktiveret)
- Ainsworth (tværkulturel observationsundersøgelse af børn og mødres samspil, fremmesituationstest, tryg tilknytningstype, utryg-undgående tilknytningstype, utryg-ængstelig tilknytningstype, utryg-desorganiseret tilknytningstype), hvad bestemmer tilknytningstypen

Når udviklingen går skævt:
- separationsreaktioner
- Harlows abeforsøg (opstilling og resultater)
- Spitz - spædbarnsdepression (hvad er det og hvornår kan det opstå), hospitalisme (hvad er det og hvornår kan det opstå)
- rumænske børnehjemsbørn (Rutters undersøgelse)
- typer af omsorgssvigt (vanrøgt, fysiske overgreb, psykiske overgreb og seksuelle overgreb), reaktioner på omsorgssvigt (kontaktforstyrrelser, depression, dissociation, forsinket udvikling, overdrevent tilpassede eller voksne børn, hyperaktiv og destruktiv)
- Risiko- og resiliensfaktorer
- Dennis' undersøgelse af libanesiske børnehjemsbørn
- Koluchovas undersøgelse af tvillinger
- Kauai-undersøgelsen (længdesnitsundersøgelse, risikofaktorer, resiliensfaktorer hos barnet og resiliensfaktorer i miljøet)

"Psykologiens veje" s. 75-77, 85-96,100-106, 115-134
"The strange Situation - Mary Ainsworth": https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
Uddrag af "Julie liv" af Lone Lau, Politiken 25.05.2000
"Vil tidligt skadede børn komme sig efter adoption?" i Psykolog Nyt nr. 21 1998
Dokumentaren "Ingen Kære Kommune" udgivet af TV2 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer