Titel
4
|
Kristendom
Definition af kristendom (i Religionsportalen):
I kristendommen indgår der tre centrale komponenter (de to første er en del af den dogmatiske dimension og den tredje er en del af den etiske dimension) :
1. Den stedfortrædende lidelse
2. Opstandelsen
3. Næstekærligheden
Kernen i kristendommen er postulatet om, at en mand, der levede for ca. 2000 år siden ud over at være en almindelig mand, også var Guds søn. Oven i købet var den menneskelige og guddommelige side så tæt sammenvævet, at kirkelæren senere udtalte, at Jesus Kristus var helt igennem gud og menneske på en og samme tid.
I kristendommens mytologiske univers hedder det desuden, at Gud på et tidspunkt vælger at ofre sin søn for at frelse mennesket. Mennesket kan med andre ord ikke frelse sig selv, men har behov for hjælp udefra. Jesus skal således lide i stedet for mennesket. Dette udtrykkes i den kristne grundmyte.
Opstandelsen er set med troens øjne beviset på, at Jesus ikke blot var et almindeligt menneske. Han overvandt døden og bekræftede dermed, at han var Guds søn.
Når Gud på den måde griber ind til fordel for mennesket, får mennesket mulighed for at leve et liv med fokus på medmennesket frem for sig selv og sin egen frelse. Næstekærligheden bliver således det centrale i menneskets liv, og medmennesket bliver hovedpersonen i den kristnes liv.
Den kristne grundmyte (Den mytologiske dimension):
Den kristne grundmyte er helt overordnet fortællinger om, hvordan og hvornår Gud griber ind i verden. Det er således mytologiske forklaringer på sammenhænge i tilværelsen, som ligger udenfor menneskets forståelse, men som fortæller om menneskelige grundvilkår.
Grundmyten består af 3 myter, som er:
1. Grundlæggelsesmyten - skabelsen af verden
2. Problemmyten - Syndefaldsmyten
l3. Løsningsmyten - Jesu Kristi opstandelse
Ved skabelsen griber Gud ind i verden og etablerer kosmos. Problemmyten handler om, hvordan det ordnede univers bliver brudt. Her kommer kaos og synd ind i verden.
Løsningsmyten fortæller, at Jesu Kristi død og opstandelse er den stedfortrædende lidelse, hvormed han tager menneskets synder på sig. Kosmos bliver således atter genoprettet.
Væsentlige kristne symboler (den materielle dimension):
1. Trekanten = Treenigheden:
- Gud = Fader og skaber af denne verden
- Søn = Frelseren
- Helligånden = Guds kraft
2. Duen = Helligånden
3. Korset = Jesu offerdød og stedfortrædende lidelse
Jesus Kristus
Navnet Jesus refererer til den mand, der ved vores tidsregnings begyndelse vandrer rundt, samler tilhængere og ikke mindst virker provokerende på sine omgivelser. Dvs. en absolut jordisk og menneskelig skikkelse
Titlen Kristus (den græske oversættelse af det hebræiske messias) peger derimod på den mytologiske og guddommelige side. Jesus er en del af den kristne treenighed. Han er Guds søn, og hans rolle er at frelse (dvs. redde) mennesket fra arvesynden.
Jesus Kristus to store fornyelsesprojekter:
1. I sine taler og lignelser fokuserede han på, at jødedommen skulle ledes ind på en mere inderlig vej, hvor det ikke handlede om at overholde ydre regler og forskrifter. (Den dogmatiske og etiske dimension)
2. I stedet for religiøse hierarkier bygget op om tempelinstitutionen har jesusbevægelsen en flad struktur baseret på fællesskab, bl.a. fællesmåltidet. (Den sociale dimension)
Paulus:
Paulus er den største missionær, og betegnes som kristendommens første teolog (jf. de mange breve skrevet af Paulus i NT). Paulus fortolker, hvad henrettelsen af Jesus betød, og formidler sine tanker videre.
Væsentligt i Paulus´ teologi er følgende:
1. Paulus sætter afgørende skub i ommytologiseringen af det jødiske messiasbegreb. I stedet for at se henrettelsen af Jesus som et tegn på, at han var en taber, bliver netop korsfæstelsen et billede på, at han er en helt og frelser.
2. Et afgørende teologisk begreb hos Paulus er retfærdiggørelse. Spørgsmålet er, hvem der gør mennesket retfærdigt. Er det mennesket, der ved at gøre gode gerninger sikrer sig Guds anerkendelse, eller er det Gud, der tilgiver mennesket og anerkender det? Paulus mener det sidste.
Paulus missionsrejser:
Paulus rejser på tre store missionsrejser rundt om i Middelhavsområdet (som dengang hørte til Romerriget). De menigheder, som Paulus henvender sig til og grundlægger er bofaste og består af jævne mennesker af både jødisk og ikke-jødisk herkomst. Indmeldelse i menigheden foregår ved, at man bliver døbt, og ritualet, der binder menighedens medlemmer sammen i et fællesskab, er nadvermåltidet.
Lidt baggrundsviden om Paulus:
Pauluslegenden: Paulus' omvendelse:
Paulus var oprindeligt kristendomsforfølger, men møder Jesus Kristus i et syn på vej til Damaskus, og bliver omvendt.
Påskebegivenhederne (s. 148-150 i Religion og kultur, 3. udgave), Den mytiske dimension:
Hvad skete på følgende helligdage?
- Palmesøndag
- Skærtorsdag
- Langfredag
- Påskesøndag
- Langfredag
Det er Guds plan, at tilgive menneskerne af nåde, ved at sende sin egen Søn ned til jorden, således at han kan udføre den stedfortrædende lidelse for alle menneskers synder (pga. arvesynden). Hvis det kristne menneske tror på Jesu stedfortrædende lidelse, så er det kristne menneske tilgivet sine synder, og kan blive frelst på dommedag.
Nadversritualet (den rituelle dimension):
Indstiftes skærtorsdag og peger frem mod Jesu offerdød langfredag.
Brød = symbol på Jesu krop/legeme
Vin =symbol på Jesu blod
De to vigtigste ritualer i kristendommen (den rituelle dimension):
1. Dåb
2. Nadver
De tre hovedretninger i kristendommen (den sociale og dogmatiske dimension):
1. Den romersk-katolske kirke
2. Den ortodokse kirke
3. De protestantiske kirker
Kristen etik (den etiske dimension):
Nøgleord: næstekærlighed
Væsentlige tekster og bud om kristen etik:
1. Den barmhjertige samaritaner
2. Uddrag af Bjergprædiken
3. Den gyldne regel:
"Alt hvad du vil at andre skal gøre mod dig, skal du også gøre mod dem".
4. Det dobbelte kærlighedsbud:
"Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne." (Loven og profeterne = Det gamle testamente).
Væsentligste bøn (den rituelle dimension):
Fader vor
To vigtige temaer i bønnen:
1. Ske Faderens vilje
2. Tilgivelse
Centrale årstal i kristendommens historie:
År 48: Apostelmødet i Jerusalem. Det blev vedtaget, at de kristne ikke skal overholde de jødiske love om fx spiseregler og omskærelse af drenge.
År392: Kristendommen bliver statsreligion - og eneste tilladte religion - i romerriget.
År 1054:Det store skisma: Kirken deles i to:
Den vesteuropæiske kirke, dvs. d¨Den Romersk-katolske Kirke med hovedsæde i Rom (overhovedet er paven).
Østkirken, dvs. de ortodokse kirker med hovedsæde i Konstantinopel (det nuværende Istanbul)
År 1517: Luthers teser, der indeholder kritik af Den Romersk-katolske Kirke. Dette leder frem til reformationen (specielt udbredt i Nordeuropa).
Baggrund: Martin Luther var en katolsk munk, som ønskede at reformere katolicismen, ved at føre den tilbage på rette vej, med udgangspunkt i skriften/Bibelen, som den øverste autoritet (og ikke paven).
Årstallene viser, at kristendommen selvstændiggør sig i forhold til jødedommen, integrerer sig med den romerske stormagt, hvorefter den spalter sig i tre hovedgrene.
Væsentlig tekst af Martin Luther (den dogmatiske dimension):
Den lille katekismus = en læretekst om kristendommen.
Tekstanalyse:
Model: Om at bruge modeller og religionsfaglig analysemodel
Tekster i kristendom:
1. Tekstuddrag fra Det Nye Testamente: "Fra palmesøndag til påskesøndag".
2. Den første menighed (Apostlenes Gerninger Kapitel 2, vers 37-47).
3. Romerbrevet, kapitel 1, vers 1-17 og Romerbrevet, kapitel 3, vers 21-26
4. Dåb i folkekirken.
5. Nadver i folkekirken.
6. Johannesevangeliet, kapitel 8: Kvinden grebet i ægteskabsbrud.
7. Uddrag af Bjergprædiken
Link til bibelen online:
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
|