Holdet 2024 re2w 3-4s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re2w 3-4s (re2w/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 optakt til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Religion i det senmoderne samfund
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 optakt til religion

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til religion som et videnskabeligt fag. Formålet har været at give eleverne et fagsprog og der har været fokus på begreber som religionsdefinitioner - herunder Ninian Smarts 7 dimensioner, myte, ritualer, indefra, udefra og på religionsfænomenologi og religionssociologi.
Vi har arbejdet med overgangsritualer og eleverne har skulle skabe deres egen religion med fokus på de 7 dimensioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Dette forløb vil være delt i to.
Første forløb vil have fokus på den kristne grundmyte og dermed give eleverne en grundig indføring i den kristne grundfortælling, som samtlige kristne samfund på en eller anden måde forholder sig til. De skal sættes i stand til at kunne redegøre for karakteristiske træk og centrale sider af kristen tro og praksis, samtidig med at de kan gøre rede for koblingen mellem jødedom og kristendom.
Anden del af forløbet vil have fokus på hvordan den kristne grundfortælling er blevet brugt og tolket af forskellige kristne retninger. Her vil der være fokus på Luther og reformationsbevægelsen, herunder reformationen i Danmark. Desuden vil der være fokus på etikken i kristendommen så der kan perspektiveres til andre religioner.

Der vil blive læst tekster fra både GT og NT.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

I dette forløb er der fokus på Islams formative periode med fokus på hvilken tid Islam bliver skabt i. Forskellige ritualer sættes i relation til deres mytiske baggrund og der arbejdes med centrale dogmer som de 5 søjler, engle, dommedag.
Desuden er der sat fokus på islams nutidige skikkelse i en dansk kontekst med inddragelse af konversion og religion som identitetsmarkør.
Vi har i undervisningen set "Hajj" 2003 og "Viktors hellige krig" 2016.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Religion i det senmoderne samfund

I dette forløb arbejder vi først med Giddens teori om udviklingen fra det traditionelle til det senmoderne samfund og vi ser på hvordan det senmoderne samfund kan undersøges og beskrives i nutidig religion.

Efter dette forløb skal I kunne gengive og anvende centrale begreber om senmodernitet og samfundstyper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Buddhisme

I dette forløb om buddhismen vil vi begynde med buddhismens oprindelse, dens forskellige retninger og den buddhistiske lære. Eleverne skal kunne skelne mellem centrale træk mellem de 3 hovedretninger i buddhismen. De skal have et vist kendskab til den historiske baggrund og til den historiske og mytiske Buddha.
Forløbet har særlig fokus på tibetansk buddhisme, og vi vil bl.a. arbejde med boddhisatvabegrebet. Forløbet afsluttes med at se på forskellene mellem Buddhisme udøvet i Asien og buddhistisk praksis i Vesten.
Eleverne skal her sent i religionsforløbet styrkes i at kunne perspektivere til øvrige religioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer