Holdet 2024 re3b 5-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re3b 5-6s (re3b/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro, fænomenologi
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Religion i det senmoderne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro, fænomenologi

Lene Madsen m.fl: Grundbog til Religion C, 2.udg,  s.15-19, 217-225, 251-256, 262, 267-268, Systime 2012
Jørgen Podemann Sørensen (red): Skriftløse folks religioner s.94-97, 106-107 (tekst 4.8 og 5.1). G.E.C Gads Forlag 1988
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Materialer
Grundbogen til ReligionC, systime, 2.udg.1.oplag: s.25, 52-62, 70-73, 76-79
Andreasen, Esben m.fl.: ”Religion og Kultur”, 3.udg, Systime 2005-2010, s. 147-151 (Jesu sidste dage)

Biblen
Tekster fra GT:
1.Mos. 1.-2,4
1.Mos. 2,4-3,24
1.Mos.17,1-14 (Pagten med Abraham),
2.Mos. 3,1-6 (Moses og Sinai-åbenbaringen)
2.Mos. 6,1-8 (Moses og Herrens løfte)
2. Mos.12,1-27 (Påsken)
5.Mos. 5,1-22 (De Ti Bud)
5.Mos. 6,4-15 (Israels Gud – den eneste Gud)
5.Mos. 7,7-16 (det udvalgte folk og løftet om velsignelse)
4. Mos 24,15-19 (Messias-forventning)
Es. 9,1-6 (Messias-forventning)
Dan 7,9-14 (Messias-forventning)

Tekster fra NT:
Matt 5,17-48 (bjergprædikenen)
Luk 10,25-37 (den barmhjertige samaritaner)
Matt 22,34-40 (det største bud i loven)
Rom. 3,21-31 og 5,12-21


Sölle, Dorotee: ”Syndefald, arbejde og kærlighed”, uddrag af bogen ”To work and to love. Towards a theology of creation”, 184
"Frelse gennem tro", Folkekirken.dk https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/luther/luthers-tanker/frelse-gennem-tro
"Fortale til Romerbrevet", Folkekirken.dk https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/luther/luthers-skrifter/fortale-til-romerbrevet
Fahrendorff, Rasmus: "Mennesket kan ikke frelse sig selv", Kristendom.dk 10.12.2016 https://www.kristendom.dk/martin-luther-og-reformationen/luther-mennesket-kan-ikke-frelse-sig-selv
"Dåb og nadver", Folkekirkren.dk https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/hovedtanker/vigtige-ideer/daab-og-nadver
Kristen Skriver Frandsen: ”Kirkelige retninger i folkekirken”, religion.dk, 5.november 2005 kl.14:40
De unge præster - https://www.dr.dk/studie/religion/de-unge-praester#!/
Christensen, Andreas: "Homoseksuelle vielser - Manu styrer for vildt", Dansk Kirketidende, nr. 4, 2012
Bækgaard, Hans-Ole  (formand for Indre Mission): "Opråb til landets biskopper", www.indremission.dk, 2012
Mønsted, Mads : "Den verdslige øvrighed og kirken", Tidehverv nr. 3-4, marts-april, 201
Lund, Marianne Taulo: ”Hvordan bliver et trossamfund godkendt?”, Religion.dk 12. oktober 2010, opdateret 18. februar 2020 https://www.religion.dk/viden/hvordan-bliver-et-trossamfund-godkendt
Fürstenberg, Anne: "Indblik: Hvordan hænger folkekirkens økonomi sammen?", Kristendom.dk, 18.11. 2016
Poulsen, Marie Louise: "Guide: Sådan ansættes en sognepræst", Kristendom.dk, 31. juli 2015
Folkekirkens organisation, Folkekirken.dk

Biblen, Den røde tråd http://www.youtube.com/watch?v=Rlsw-OigSOw
Bible in a minute - https://www.youtube.com/watch?v=Ar_k8JjVWQA

Nøgleord:
Messiasforventningen, problemmyte-løsningsmyte (Adam-Jesus), 3-enighed, jesus dobbelte natur, kristne højtider (og evt. jødiske forløbere), det dobbelte kærlighedsbud, næstekærlighed, lovens radikalisering, biblen, frelse gennem tro/ gerninger, Folkekirkens organisering, ritualer/ sakramenter, ritual-myte-virkning, Ninian Smart
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Materiale:
Madsen, Lene m.fl: ”Grundbogen til ReligionC”, 1.udg, Systime 2012, s.92-105, 108-118, 264-266
Forman, Jens: ”Islam og muslimerne”, 1.udg, Systime 2011, s.13-14
Forman, Jens:”Muslimernes religion”, tekst 38, interview med Tariq Ramadan


Fra Sv. Aa. Bay: Fremmede religioner i nutiden, Gyldendal, 1973:
o Klagedigt over Husajn, Alis søn, s. 218
o Profetens åbenbaringer: Fra al-Bukharis traditionssamling, s. 201-202
o Bønnen: Muezzinens kaldelse til bøn

Fra Koranen, Forlaget Vandkunsten, 2006
• o Profetens åbenbaringer: Sura 53,1-18
• o Bønnen: Sura 5,6-9 + Sura 2,144
• o Almisse: Sura 2,172 + Sura 9,60
• o Faste: Sura 2,183-185
• o Pilgrimsfærden (hadj): Sura 2,197-203
• De 6 trosartikler: Sura 4, 136


Andre tekster:
Khankhan, Sherin”Sharia er foreneligt med dansk lovgivning”, Information d.27.jan. 2007
Akkari, Ahmed: ”Allah alene bestemmer vores skæbne”, religiuon.dk 16. juni 2004
Khankan, Sherin: ”Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder”, religion.dk 12. september 2003
Mohammad Al Jizani: ”Shia-muslim: Det betyder jihad i islam”, religion.dk 21. november 2007

Øvrige hjælpemidler i undervisningen:
Film: Pilgrimsfærd til Mekka, BBC-dokumentar
https://www.dr.dk/studie/religion/naar-naboens-datter-bliver-muslim


Nøgleord:
Muhammed, profeter, Jesus, Koran/ hadith, de 6 trosartikler, de 5 søjler, sharia, sunni/ shia, retsskoler, traditionalisme/ modernisme/ fundamentalisme/ sekularisme, konversion, maksimalisme-minimalisme, Jan Hjärpe, ritualer, ritual-myte-virkning, Ninian Smart
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Madsen, Lene m.fl: ”Grundbogen til ReligionC”, 1.udg, Systime 2012, s.147-163, 167-171 incl tekst 10
Fremmede religioner i nutiden, 178-181 (FRIN-buddhisme.pdf) – kopier
Andreasen, Esben: ”Religioner i Japan”, Systime 2004. Tekst 14 Benarestalen
Bie, Charlotte; Munk, Mette: ”Buddhismen. Klassiske og nutidige kilder” Tekst 3 og 4 (tekster-tilflugten.pdf)
Borup, Jørn: ”Buddhismen i Danmark”, Gyldendal 2006. Tekst 12 Templet i Tilst
Risager, Miriam: ”Buddhismens tre hovedretninger”, Religion.dk 2013 http://www.religion.dk/viden/buddhismens-tre-hovedretninger

Kirtak Kriya (12 min)
https://www.youtube.com/watch?v=jfKEAiwrgeY
Diamantvejsbuddhisme i Danmark  -10 min
https://www.youtube.com/watch?v=rMH8lpH1agg
Buddha og milliardæren
https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
Temalørdag på DR2, Buddha-legenden
Buddhas budbringere
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030401241930

Nøgleord.
Nirvanisk/ karmisk/ magisk, hinayana/ mahayana/ vajrayana, boddhisatva-begrebet/ den bevidste genfødsel, Lama, livshjulet, 4 ædle sandheder, den otteledede vej, de 5 skandhaer, Nirvana, karma/ samsara
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religion i det senmoderne

Andersen, Birgit m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime 2008, s.7-15 (Samfund, individ og religion), s.16-31 (Asatro, incl case), s.35-36 (Tekst 2 Harreskovens knæsætningsritual),  s.121-135(New Age, incl case), s.147-147 (tekst 36: Karen Birkkjær: "Der manglede noget…")

Ludvigsen, Lise og Mikkelsen, Poul Storgaard: "Religion i det senmoderne samfund", Systime 2007, s.16 (model), s.30-31 (model, samfundstype og religion)

Lene Madsen m.fl: Grundbog til Religion C, 2.udg, s.246-248 (4 sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse), Systime 2012

Nøgleord
Individualisering, refleksivitet/ valg, eklekticisme, autencitet og erfaringsforankring. 4 sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse. Ninian Smart
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer