Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 de1-h2 1-2s (de1-h2/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløbet er en introduktion til designfaget. designprocessen, fagets genstandsfelter og en række forskellige værktøjer og analyseformer. Det indeholder forløbet igennem en god blanding af praktiske øvelser, teori og analyse.
Kernestof:
Jesper Bek: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof, side 11-16, 20-25, 72-80, 134-142 samt 146-149.
Holten og Bøggild: "Materialer", Kunstindustrimuseets Skoletjeneste 2001, 16 sider.
Henrik Birkvig: "Roughteknik - Sådan fremstiller du udkast til tryksager", Den Grafiske Højskole, side 17-29.
Eget materiale om gestaltlovene i grafisk design.
Eget materiale om stilhistorie i plakatdesign.
Kristensen, Nørgaard m.fl.: "Design B", Praxis, side 66-71.
Peter Meyhoff: "Kommunikation/it C", Systime, side 44-48.
Eget materiale om designprocessen.
Eget materiale om parametre.
Egne powerpoints om croquistegning
Øvelser:
Croquistegning i forskellige korte tidsintervaller for at øve hurtig aflæsning og hurtig skitsering
Perspektivtegning med to forsvindingspunkter af skolens udendørs bygninger
Teknisk tegning fra 3 sider af taburet i målestoksforhold 1:5.
Fremstilling af miniskitser med afprøvning af forskellige muligheder for hieraki, komposition og styrke.
Design af egne smykker med mock-up modeller og skitser samt udarbejdelse af persona dertil.
Afprøvning og vurdering af 5 antikva- og 5 groteskfonte.
Fremstilling af plakat for klassisk dansk designerstol. Plakaten fremstilles i en af seks udvalgte stilarter med tilhørende farveholdning og typografi.
Analyse af en historisk plakat i den valgte stilart.
Øvelse i fremstilling af moodboard til tilfældigt trukket lokation.
Design af en skulpturelt udseende pavillon i papir og modelfotografering deraf med figurer i målestoksforhold. Udregning af de reelle mål ved realisering af pavillonen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Plakatanalyse
|
26-09-2024
|
egen plakat
|
29-09-2024
|
Smykke og persona
|
06-10-2024
|
Pavillon
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Produktdesign
Forløb med to hovedopgaver: Æggefald og møbeldesign.
Materialer:
Jesper Bek: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof 2017, side 33-39 og 150-152.
Rikke Rosenberg: "Fra tronstol til slængestol", Designmuseum Danmark 2014, 18 sider.
Kristensen, Nørgaard m.fl.: "Design B", Praxis 2011, side 66-71.
Eget materiale om stilhistorie i dansk og international møbeldesign.
Øvelser:
Designproces fra start til slut: Hvordan kan et æg overleve et fald på 8 meter v.hj.a. grillspyd og malertape? Research, idegenerering, skitsering, modelbygning, afprøvning, analyse, redesign, gentest, konklusioner. Præsentation på powerpoint og video af egen æggefaldsproces.
Bionikopgave: skitsér fem møbelideer ud fra medbragt naturgenstand.
Opgave i krydsteknik med skitsering af ti møbler ud fra de fremkomne ord.
3D-skitsering i ostevoks, plastiline eller andet af tre af de skitserede møbler fra tidligere opgaver.
Større opgave: Design et siddemøbel efter eget valg. Fuld designproces med konceptudvikling, tekniske tegninger og modelbygning ud fra tidligere inspirationer. Dertil fremstilling af persona til eget siddemøbel og skriftlig produktanalyse af professionelt møbel med lighedstegn med eget møbel. Præsentationsfotos og powerpointpræsentation for klassen af egen proces og slutresultat med argumentation for valgte parametre.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Æggefald
|
25-11-2024
|
Møbelanalyse
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Arkitekturdesign
Forløbet centrerer sig om elevernes egne designs af Tiny Houses i plan, opstalt og 3D-modeller i skumpap. Undervejs skulle eleverne vælge en konkret lokalitet i Cold Hawaii på vestkysten, som huset skulle tilpasses. Ligeledes skulle eleverne vælge mellem udgangspunkt i design udefra med fokus på form eller design indefra med fokus på funktion. Huset skulle være designet under hensyntagen til omgivelser, verdenshjørner og bæredygtighed. Efterfølgende skulle designet og processen bag præsenteres for klassen.
Materiale:
Jesper Bek: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof 2017, side 47-61 og 148-161.
Kristensen, Koch og Klausen: "Designbogen", Praxis 2017, side 245, 250-255 og 275.
Eget materiale om land-, by- og parcelhusets historie.
Eget materiale om arkitekturens udvikling og arkitektoniske begreber og processer.
Eget materiale om Tiny House-bevægelsens opståen og udvikling.
Tiny House brief
Øvelser:
Fremstilling af moodboard omfattende den konkrete lokalitet og husets stemning.
Udarbejdelse af persona til huset.
Udvikling og udformning af eget Tiny House ud fra givet brief med benspænd.
Visualisering i målestoksforhold i plan, opstalt, situationsplan og 3D-model i skumpap inklusiv fast inventar og indretningsforslag. Præsentation af proces og færdigt resultat.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Siddemøbel aflevering
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Kommunikationsdesign
Forløbet bygger videre på elevernes erfaringer med kommunikationsdesign i introduktionsforløbet.
Materialer:
Jesper Bek: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof 2017, side 26-27 (samt genbesøg 11-13, 16, 20-23).
Kristensen, Nørgaard m.fl: "Design B", Praxis 2011, side 105-108.
Egne materialer om miniskitser, lay-out, farvelære og PP-værktøjer.
Øvelser:
Udvikling af "eget individuelle logo til brug for visitkort, brevpapir eller fx på en bildør, indeholdende navn eller initialer og med en grafisk udførelse og farveholdning, der spejler hvem du er eller noget karakteristisk for dig."
Design af reklameplakat for eget siddemøbel eller eget Tiny House.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering Tiny House
|
04-05-2025
|
logo
|
04-05-2025
|
Plakat for hus eller møbel
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Eksamensforberedelse
Forberedelse af eksamen og eksamenspræsentationerne.
Gennemgang af årets undervisning og elevernes portfolioer.
Materialer:
Læreplan Design og arkitektur C.
Eget materiale om eksamenspræsentationer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284410",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284410",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284410"
}