Holdet 2024 sa1c2 1-2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa1c2 1-2s (sa1c2/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling
Titel 2 Kampen om vælgerne
Titel 3 TF1 (SA+Ma): Survey om politisk meningsdannelse
Titel 4 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 5 Dansk økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

Klassen har arbejdet med hvilken betydning køn har for valg af uddannelse, valg af job, betydningen for den demografiske udvikling, vægtningen af barsel, betydning for deltagelse i politik osv.

I den forbindelse har eleverne set nærmere på i hvilket omfang køn opfattes som et biologisk forhold eller om køn skal opfattes som et socialt konstrukteret fænomen, der kan og skal skabes i nye former og forståelser.

Klassen har arbejdet med statistisk materiale, herunder selv produceret diagrammer på baggrund af materiale fra Danmarks Statistik.

Forløbet blev afsluttet med gruppefremlæggelser på baggrund af problemstillinger eleverne selv opstillede.

Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kampen om vælgerne

I dette forløb har klassen arbejdet med kampen om vælgerne i det danske demokrati. I starten af forløbet var der et fokus på hvordan de politiske partier i Danmark agerer i det politiske system. I den sammenhæng blev eleverne introduceret til Molins model, Kaare Strøm og Downs stemmemaksimeringsmodel.

Med udgangspunkt i Eastons politikmodel, så vi på betydningen af tilliden til det politiske systems evner til at inddrage befolkningen og deres opfattelse af vigtige problemstillinger.

Derudover genbesøgte klassen de politiske ideologier, og hvordan de forskellige ideologier skaber klare teoretiske skillelinjer i politik, men også andre former for politiske skillelinjer blev inddraget.

Klassen har også gennemgået fordelings- og værdiaksen. Samt forskellige vælgertyper, herunder hvordan vælgeradfærden kan påvirke og blive påvirket af medierne og af politisk kommunikation fra partier og politiske grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 TF1 (SA+Ma): Survey om politisk meningsdannelse

Forløbet gennemføres af Peter Balslev Nielsen (PB) som samfundsfaglærer og Rikke Sofie Nilsson (RN) som matematiklærer

Indhold (materialer):
Onenote:

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression):
Det er målet at eleverne som resultat af undervisningen har opnået en forståelse for hvordan en spørgeskemaundersøgelse designes, gennemføres og databehandles.

Eleverne vil i slutningen af forløbet blive bedømt på deres evne til:
- identificere vigtige politikområder for de enkelte folketingspartier i Danmark
- vise forståelse for både de klassiske ideologier og de ideologiske forgreninger
- at kunne opstille simple hypoteser indenfor emnet 'politisk meningsdannelse' der begrundes
- at undersøge data og hypoteser
- at reflektere over den metoder der er brugt til at gennemføre forløbet
- at kunne redegøre for chi-i-anden som bekræftende statistik til test af uafhængighed
- at samarbejde i grupper af 3-4 medlemmer og anvende logbog som værktøj til at få gruppearbejde til af fungere

Væsentligste arbejdsformer
Der veksles mellem klasseundervisning med introduktion af begreber, værktøjer og metodeovervejelser. I arbejder i grupper. spørgsmålene samles i et spørgeskema. Undersøgelse gennemføres på 'gaden' og distrubueres via sociale medier. Der fremlægges via speak i PowerPoint
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Velfærdsstatens udfordringer

Den danske velfærdsstat har udfordringer. De udfordringer skal klasse undersøge nærmere. Efter en kort indføring i markedsmekanismerne, skal klassen se nærmere på det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, økonomiske styringsmekanismer, herunder brugen af finans- og rentepolitik.

Eleverne skal have kendskab til de tre klassiske velfærdsmodeller, og på den baggrund dykke ned i nogle af de udfordringer, der knytter sig til de forskellige modeller. Her vil der være fokus på den universelle skandinaviske socialdemokratiske model.

Eleverne skal fordybe sig i den danske velfærdsstats formål og funktion, herunder den betydning arbejdsmarkedsvilkår spiller for opretholdelsen af den universelle model. I den forbindelse skal eleverne opnå kendskab til den danske flexicuritymodel. Og undersøge nærmere, hvordan den model er truet. Fx af lovgivning fra EU.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dansk økonomi

I dette forløb skal klasse se nærmere på hvordan den danske økonomi virker. Med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb skal eleverne opnå en forståelse af hvordan samfundsøkonomien kan påvirkes gennem brugen af en aktiv finanspolitik.
De skal ligeledes have en forståelse af de økonomiske konjunkturer, og hvordan disse kan påvirke arbejdsløsheden, betalingsbalancen og alle de andre samfundsøkonomiske mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer