Holdet 2024 bi1x2 sr 1-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi1x2 sr 1-6s (bi1x2/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 DNA, Arv og sygdom
Titel 2 #3 Forplantning og ufrivillig barnløshed
Titel 3 #4 Kroppens sundhed
Titel 4 #2 resistens og evolution
Titel 5 #5 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 DNA, Arv og sygdom

I dette forløb har vi fokus på DNA's opbygning og funktion, sygdomme tilknyttet DNA på grund mutationer og hvordan DNA nedarves.   

Forløbet starter med en kort opsamling på Cellens opbygning fra NV. Derefter går vi i dybden med Celledeling, DNA'ets/genets opbygning, DNA's funktion i proteinsyntesen, hvordan mutationer opstår på gen-niveau og nedarvning af gener og genetiske sygdomme. Forløbet afsluttes med hvordan man gør brug af genteknologiske undersøgelser til at finde genetiske sygdomme og hvordan DNA sekvensering og DNA profiler, bruges til påvise af sygdomme, kriminalitet, mv. Herunder vil vi diskutere hvordan vores viden om den enkeltes DNA kan misbruges (et etisk aspekt).          

Kernestof og forståelse af emner/begreber/processer I evaluers på

- DNA og kromosomets opbygning
- Cellecyklus og mitosen
- Det centrale dogme.
- Proteinsyntese, den genetiske kode og proteinets opbygning
- Homozygot/heterozygot, genotype/fænotype
- Nedarvningsprincipper: dominant og recessiv nedarvning, autosomal og kønsbunden.
- Arv og miljø, hvad er årsagen?
- Forståelse og brug af krydsningsskema'er og stamtavler.
- AB0- og rhesusblodtypernes genetik.
- Meiosen
- Genetiske sygdomme: fx. farveblindhed, huntingtons sygdom og hæmofili  
- Mutationer (mutationsformer: monogene mutationer og kromosomtalsmutationer)

Forsøg og opgaver:
DNA i løg - bioteknologisk metode
Mikroskopi af løgrodsceller (mitosen)
Dit stamtræ (opgave)
Blodtypeanalyse (rapport)

Som teorigrundlag i faget bruger vi grundbogen "Biologi i udvikling" og andre tekster, animationer, film og forsøgsvejledninger med teoriforklaringer.

Film/dokumenter: "Har Malou det dødelige gen"? på CFU

Læst, inklusiv supplerende stof
Side 169-194 + 196-203
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mitose i løgrodsceller 21-11-2024
Stamtræ 21-12-2024
Blodtype 12-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #3 Forplantning og ufrivillig barnløshed

Kernestof og emner/begreber/processer i evalueres på:
- Menneskets forplantning
- Kønshormoners funktion og regulering
- Mandens kønsorganer og sædcelleproduktion
- Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus (menstruationscyklus;  FSH, LH, Østrogen og Progesteron).
- Prævention og kønssygdomme
- Barnløshed og kunstig befrugtning (insemination, reagensglasbehandling og etiske overvejelser)

Forsøg og opgaver:
Clozetest i menstruationscyklus
Opgave i mandens hormoncyklus

Læst, inklusiv supplerende stof
Side: 133-158
Supplerende stof i Embryonale stamceller - etisk råd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #4 Kroppens sundhed

I dette forløb arbejdes med kroppens sundhed fra forskellige vinkler, med fokus på kost og sygdom.

Vi arbejder med følgende emner i forløbet:  
- Makromolekylerne fedt og kuldhydraters opbygning og biologisk funktion i kroppen.
- Kroppens organsystemer og funktion
- Fordøjelse og enzymer
- Blodsukkerregulering og diabetes

Kernestofområder i evalueres på:
- Kroppens organsystemer
- Opbygningen af makromolekylerne kulhydrat og fedtstoffer og deres brug til energiproduktion (respiration - aerob)
- Fordøjelsen og enzymer
- Appetitregulering
- Hormoner, blodsukker og diabetes

Øvelser og opgaver:
- Enzymer
- blodsukker

Læst, inklusiv supplerende stof
Side  
Bios = tekstsider om organsysstemet, kap. 7 s.20-23 og s. 69 (5 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostråd 05-03-2025
Enzymet Bromelin 30-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #2 resistens og evolution

Dette forløb er delt op i 2 mindre dele, 1) projekt om bakterier og 2) en introduktion til arternes evolution og de basale evolutionære processer.

Kernestof og emner/fagbegreber/processer eleverne evaluers på
- pro og eukaryote organismer
- gode, onde og ekstreme bakterier
- bakterievækst, mutation, antibiotikaresistens
- evolutionsmekanismer - Mutation, variation, naturlig selektion og geografisk adskillelse.  
- evolutionsteorier, med vægt på Darwins evolutionsteori
- Eksempler: laktoseintolerans og øjenfarve

Forsøg, øvelser og opgaver:
- Øvelse: antibiotikaresistens hos bakterier
- virtuelt: http://biu.dk/IA/BIU/KAP9/MultiresistenteBakterier/AntibiotikaResistens/AntibiotikaResistens.html

Sider læst: 14-16, 222-227 + 230-241
Supplerende stof - uddrag fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt om bakterier 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 Økologi

Formålet med dette forløb er at lære om den grundlæggende økologi. Der er fokus på søen og åen som økosystem og forurening af disse miljøer. Undervejs i forløbet skal vi en tur i felten og undersøge den økologiske vandkvalitet i en sø eller i en å. Særlige fokus vil være på Makro-Index metoden. Der ud over skal I have en biologisk forståelse af kredsløb i naturen, mennesket påvirkning af naturen, herunder påvirkning af plante og dyrelivet (biodiversiteten), med fokus på fødekæder i sø og å.

Kernestof/emner/begreber/processer i evalueres i er:
- Økosystemets struktur
- Biotiske faktorer og abiotiske faktorer i økosysstemt
- Nedbrydning og stofkredsløb
- Fotosyntese og respiration i plantecellen
- BPP = NPP + R
- Fødekæde og fødenet
- Begrænsende faktorer for plantevækst
- Kvælstofkredsløbet og kvælstofforurening
- Søen som økosystem
- Vanddyr og iltoptagelse
- Biodiversitet.
- Makroindeksmetoden til at vurdere den økologiske vandkvalitet

Forsøg og opgaver:
- Feltundersøgelse: Makro-Index metoden anvendes i Ringsted å
- Mikroskopi og bestemmelse af vanddyr.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økosystemet 21-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer