Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi1x2 sr 1-6s (bi1x2/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 DNA, Arv og sygdom
I dette forløb har vi fokus på DNA's opbygning og funktion, sygdomme tilknyttet DNA på grund mutationer og hvordan DNA nedarves.
Forløbet starter med en kort opsamling på Cellens opbygning fra NV. Derefter går vi i dybden med Celledeling, DNA'ets/genets opbygning, DNA's funktion i proteinsyntesen, hvordan mutationer opstår på gen-niveau og nedarvning af gener og genetiske sygdomme. Forløbet afsluttes med hvordan man gør brug af genteknologiske undersøgelser til at finde genetiske sygdomme og hvordan DNA sekvensering og DNA profiler, bruges til påvise af sygdomme, kriminalitet, mv. Herunder vil vi diskutere hvordan vores viden om den enkeltes DNA kan misbruges (et etisk aspekt).
Kernestof og forståelse af emner/begreber/processer I evaluers på
- DNA og kromosomets opbygning
- Cellecyklus og mitosen
- Det centrale dogme.
- Proteinsyntese, den genetiske kode og proteinets opbygning
- Homozygot/heterozygot, genotype/fænotype
- Nedarvningsprincipper: dominant og recessiv nedarvning, autosomal og kønsbunden.
- Arv og miljø, hvad er årsagen?
- Forståelse og brug af krydsningsskema'er og stamtavler.
- AB0- og rhesusblodtypernes genetik.
- Meiosen
- Genetiske sygdomme: fx. farveblindhed, huntingtons sygdom og hæmofili
- Mutationer (mutationsformer: monogene mutationer og kromosomtalsmutationer)
Forsøg og opgaver:
DNA i løg - bioteknologisk metode
Mikroskopi af løgrodsceller (mitosen)
Dit stamtræ (opgave)
Blodtypeanalyse (rapport)
Som teorigrundlag i faget bruger vi grundbogen "Biologi i udvikling" og andre tekster, animationer, film og forsøgsvejledninger med teoriforklaringer.
Film/dokumenter: "Har Malou det dødelige gen"? på CFU
Læst, inklusiv supplerende stof
Side 169-194 + 196-203
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mitose i løgrodsceller
|
21-11-2024
|
Stamtræ
|
21-12-2024
|
Blodtype
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#3 Forplantning og ufrivillig barnløshed
Kernestof og emner/begreber/processer i evalueres på:
- Menneskets forplantning
- Kønshormoners funktion og regulering
- Mandens kønsorganer og sædcelleproduktion
- Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus (menstruationscyklus; FSH, LH, Østrogen og Progesteron).
- Prævention og kønssygdomme
- Barnløshed og kunstig befrugtning (insemination, reagensglasbehandling og etiske overvejelser)
Forsøg og opgaver:
Clozetest i menstruationscyklus
Opgave i mandens hormoncyklus
Læst, inklusiv supplerende stof
Side: 133-158
Supplerende stof i Embryonale stamceller - etisk råd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#4 Kroppens sundhed
I dette forløb arbejdes med kroppens sundhed fra forskellige vinkler, med fokus på kost og sygdom.
Vi arbejder med følgende emner i forløbet:
- Makromolekylerne fedt og kuldhydraters opbygning og biologisk funktion i kroppen.
- Kroppens organsystemer og funktion
- Fordøjelse og enzymer
- Blodsukkerregulering og diabetes
Kernestofområder i evalueres på:
- Kroppens organsystemer
- Opbygningen af makromolekylerne kulhydrat og fedtstoffer og deres brug til energiproduktion (respiration - aerob)
- Fordøjelsen og enzymer
- Appetitregulering
- Hormoner, blodsukker og diabetes
Øvelser og opgaver:
- Enzymer
- blodsukker
Læst, inklusiv supplerende stof
Side
Bios = tekstsider om organsysstemet, kap. 7 s.20-23 og s. 69 (5 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostråd
|
05-03-2025
|
Enzymet Bromelin
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#2 resistens og evolution
Dette forløb er delt op i 2 mindre dele, 1) projekt om bakterier og 2) en introduktion til arternes evolution og de basale evolutionære processer.
Kernestof og emner/fagbegreber/processer eleverne evaluers på
- pro og eukaryote organismer
- gode, onde og ekstreme bakterier
- bakterievækst, mutation, antibiotikaresistens
- evolutionsmekanismer - Mutation, variation, naturlig selektion og geografisk adskillelse.
- evolutionsteorier, med vægt på Darwins evolutionsteori
- Eksempler: laktoseintolerans og øjenfarve
Forsøg, øvelser og opgaver:
- Øvelse: antibiotikaresistens hos bakterier
- virtuelt: http://biu.dk/IA/BIU/KAP9/MultiresistenteBakterier/AntibiotikaResistens/AntibiotikaResistens.html
Sider læst: 14-16, 222-227 + 230-241
Supplerende stof - uddrag fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt om bakterier
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Økologi
Formålet med dette forløb er at lære om den grundlæggende økologi. Der er fokus på søen og åen som økosystem og forurening af disse miljøer. Undervejs i forløbet skal vi en tur i felten og undersøge den økologiske vandkvalitet i en sø eller i en å. Særlige fokus vil være på Makro-Index metoden. Der ud over skal I have en biologisk forståelse af kredsløb i naturen, mennesket påvirkning af naturen, herunder påvirkning af plante og dyrelivet (biodiversiteten), med fokus på fødekæder i sø og å.
Kernestof/emner/begreber/processer i evalueres i er:
- Økosystemets struktur
- Biotiske faktorer og abiotiske faktorer i økosysstemt
- Nedbrydning og stofkredsløb
- Fotosyntese og respiration i plantecellen
- BPP = NPP + R
- Fødekæde og fødenet
- Begrænsende faktorer for plantevækst
- Kvælstofkredsløbet og kvælstofforurening
- Søen som økosystem
- Vanddyr og iltoptagelse
- Biodiversitet.
- Makroindeksmetoden til at vurdere den økologiske vandkvalitet
Forsøg og opgaver:
- Feltundersøgelse: Makro-Index metoden anvendes i Ringsted å
- Mikroskopi og bestemmelse af vanddyr.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økosystemet
|
21-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284487",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284487",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284487"
}