Holdet ap1c/ (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025 ap1c 1-1s (ap1c la/, ap1c/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP Almen
Titel 2 AP latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP Almen

FORMÅL:
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til de romanske og germanske sprog samt deres ligheder (og forskelle). AP-undervisningen finder sted med henblik på at forberede eleverne til det 2. Fremmedsprog, om de begynder at læse efter grundforløbet i 1.g.

Almen Sprogforståelse består af to dele. En almen del, der omhandler dansk sprog og grammatik, og en del, der omhandler latin.

Almen del - dansk sprog og grammatik: Vi skal beskæftige os med dansk og sammenligne det med andre sprog.


INDHOLD:
I forløbet arbejdes der med bogen ”Sprogenes verden”, der har fokus på de germanske og romanske sprogs morfologi, syntaks, fonetik og sociolingvistik. Undervisningen og store dele af grammatikken foregår på dansk, men eksempler fra andre romanske/germanske sprog vil i høj grad blive inddraget, således at eleverne får et indblik i, hvordan sprogene (og grammatikken bag) hænger sammen.

METODE:
Undervisningen vil foregå på hhv. klassebasis samt gennem individuelt, par- og gruppearbejde, således at eleverne tilegner sig den nødvendige grammatiske viden og kan bruge denne på egen hånd. Undervisningen afsluttes med en skriftlig eksamen i almen sprogforståelse samt latin, med karakter.  

MATERIALE:
• Gottschalck, Rasmus; Terp, Marianne: ”Sprogenes Verden – Grundbog til almen sprogforståelse”, Gyldendal, 2013.

EVALUERING og EKSAMEN:
Forløbet evalueres midtvejs med en test og afsluttes med en karaktergivende eksamen. Karakteren vil stå på det endelige eksamensbevis og tæller 0,25 ligesom NV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP latin

FORMÅL:
I dette forløb, som løber parallelt med AP, får I en introduktion og et grundlæggende kendskab til det latinske sprog samt en forståelse for sammenhængen mellem latin og andre romanske/germanske sprog. Forløbet skal derfor ses som en understøttelse af jeres 2. fremmedsprogsundervisning.

INDHOLD:
I forløbet arbejder vi med de første 4 kapitler i latinafsnittet i bogen ”Sprogenes Verden”. I arbejdet vil der indgå oversættelse af korte tekster fra latin til dansk, arbejde med grammatik samt arbejde med kultur i antikkens Rom. Undervisningen skal ses som en støtte til jeres parallelle AP-undervisning, men latintimerne skal også ses som en hjælp til jeres 2. fremmedsprogstilegnelse i hhv. fransk, spansk, tysk samt engelsk.

METODE:
Fordi dette er et forholdsvist kort forløb, hvori der arbejdes med latin, som er et nyt sprog for alle, vil undervisningen foregå dels som klasseundervisning, dels som gruppearbejde, hele vejen med fokus på sekvenseret undervisning med høj elevaktivitet.  

MATERIALE:
• Gottschalck, R.; et. al.: ”Sprogenes Verden – Grundbog til almen sprogforståelse”, Gyldendal, 2013, ss. 113-152.

EVALUERING:
Forløbet evalueres formativt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer