|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
FORMÅL:
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til de romanske og germanske sprog samt deres ligheder (og forskelle). AP-undervisningen finder sted med henblik på at forberede eleverne til det 2. Fremmedsprog, om de begynder at læse efter grundforløbet i 1.g.
Almen Sprogforståelse består af to dele. En almen del, der omhandler dansk sprog og grammatik, og en del, der omhandler latin.
Almen del - dansk sprog og grammatik, sematik og sociolingvistik: Vi skal beskæftige os med dansk og sammenligne det med andre sprog.
INDHOLD:
I forløbet arbejdes der med bogen ”Sprogenes verden”, der har fokus på de germanske og romanske sprogs morfologi, syntaks, fonetik og sociolingvistik. Undervisningen og store dele af grammatikken foregår på dansk, men eksempler fra andre romanske/germanske sprog vil i høj grad blive inddraget, således at eleverne får et indblik i, hvordan sprogene (og grammatikken bag) hænger sammen.
METODE:
Undervisningen vil foregå på hhv. klassebasis samt gennem individuelt, par- og gruppearbejde, således at eleverne tilegner sig den nødvendige grammatiske viden og kan bruge denne på egen hånd. Undervisningen afsluttes med en mundtlig eksamen i almen sprogforståelse samt latin, med karakter.
MATERIALE:
• Gottschalck, Rasmus; Terp, Marianne: ”Sprogenes Verden – Grundbog til almen sprogforståelse”, Gyldendal, 2013.
I almendelen har vi læst følgende sider:
19-24, 49-52, 25-30, 52-53, 54-57, 60-61, 58-59, 34-36, 37-39, 40-45, 63, 67, 83-85.
og i
'Jeg er Sprog' har vi læst:
s. 8-9, 64-65, 75-78, 74, 79-81, 197-199, 204, 205-206.
EVALUERING og EKSAMEN:
Forløbet evalueres midtvejs med en test og afsluttes med en karaktergivende eksamen. Karakteren vil stå på det endelige eksamensbevis og tæller 0,25 ligesom NV.
|