Holdet ap1w/ (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025 ap1w 1-1s (ap1w la/, ap1w/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP almen
Titel 2 AP latin
Titel 3 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP almen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP latin

FORMÅL: 
I dette forløb, som løber parallelt med AP, får eleverne en introduktion til latin samt en forståelse for sammenhængen mellem latin og romanske/germanske sprog. Forløbet fungerer som en introduktion samt støtte til det 2. fremmedsprog, eleverne starter med at læse efter grundforløbet i 1.g.  

INDHOLD: 
I forløbet arbejdes der med de første 6 kapitler i latinafsnittet i bogen ”Sprogenes Verden”. I arbejdet vil der indgå oversættelse af korte tekster fra latin til dansk, arbejde med grammatik samt arbejde med kultur i antikkens Rom. Undervisningen skal ses som en støtte til den parallelle AP-undervisning, men latintimerne skal også ses som en kobling mellem latin og hhv. fransk, spansk, tysk samt engelsk.  

 METODE: 
Fordi dette er et forholdsvist kort forløb, hvori der arbejdes med latin, som er et nyt sprog for alle, vil undervisningen foregå dels som klasseundervisning, dels som gruppearbejde, hele vejen med fokus på sekvenseret undervisning med høj elevaktivitet.   

 MATERIALE: 
Gottschalck, R.; et. al.: ”Sprogenes Verden – Grundbog til almen sprogforståelse”, Gyldendal, 2013, ss. 113-152.  

EVALUERING:  
Forløbet evalueres formativt med eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer