X - Midtsjællands Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Midtsjællands Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet ap1x/ (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold
2025 ap1x 1-1s (
ap1x la/
,
ap1x/
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP
Indhold
Kernestof:
Titel
Rune_T_Kidde.pdf
Hej 1x
Gottschalck, Rasmus: SPROGENES VERDEN AP, Gyldendal; sider: 25-30, 37-38, 40-41, 44-45, 49-52, 54-55, 58-61, 67-71, 83-89
LEKTIER: Læs om verber i bogen - eller i pdf'en herunder. I har ikke opgaverne for, men skal bare læse teorien. Så vil I være klar til timen i dag, der fokuserer på netop udsagnsord. Timen i dag starter med gennemgang af opgaverne fra i mandags om su
Vi fortsætter med verberne. Opgaverne om verber er IKKE lektie. Medbring SOM ALTID bogen, hæftet og kompendiet.
LEKTIER: Læs teorien om "neksus" i bogen. I skal ikke lave opgaverne dertil - dem bokser vi med i timen i dag.
Planen:
Husk AP-bogen: Sprogenes Verden og jeres LATIN-kompendium.
Lektie: Læs s. 116-117 om den trojanske krig hjemme. Vi skal arbejde med at oversætte den latinske tekst om Paris et Helena i dag. Og så skal vi finde subjekt og verbal ( X og O ) i de latinske sætninger - det kan I godt ;)
LEKTIE: Læs i grundbogen om subjektsprædikat samt de to objekter, direkte og indirekte objekt. Det handler grundlæggende om, hvad der kommer EFTER en neksus. Altså EFTER et subjekt/grundled og et verbal/udsagnsordsled. Det kan være et direkte objekt
Husk AP-bogen: Sprogenes Verden og jeres LATIN-kompendium. LEKTIE: Oversæt resten af teksten om Paris et Helena hjemme. De fleste af jer mangler ikke så mange sætninger. Prøv om I kan finde subjekt og verbal, men tag det helt roligt, hvis I ikke kan
Vi arbejder videre med sætningsanalyse i dag, så læs op på neksus, direkte og indirekte objekt samt subjektsprædikat.
LEKTER:
IMG_2693.jpeg
LEKTIER:
I timen:
Husk bog og kompendium. I dag gennemgår vi oversættelsen af de to latinske tekster.
Husk, som altid, bog og opgavesættet
LEKTIER: Læs teorien om ADVERBIER (kig på, men lav ikke nødvendigvis bogens opgaver) og lav opgave A, B og C i opgavekompendiet om ADVERBIER, dvs. s. 15 (den næste side).
Opgaver til adverbier.docx
GOSOCRATIVE!
LEKTIER: Læs om de sidste små ordklasser.
LEKTIE: Læs hjemme den danske tekst om Lucretia på s.135.
LEKTIER: Følgende sætning skal analyseres både syntaktisk og morforlogisk:
LEKTIE: Oversæt resten af den latinske tekst om Lucretia på s. 137 i bogen, og s.28 i kompendiet.
LEKTIER: Læs om begrebet "semantik" dvs. udtryk & indhold samt ordenes betydning. Tag gode noter derhjemme.
Skylar Grey (Ft. Eminem) – C"mon Let Me Ride
Også denne time begynder vi stille og roligt med nogle repeterende øvelser på det gode internet. Og I må denne gang gerne gå ud i kantinen med jeres te og snacks og hygge med repetition en halv times tid.Fokuser på områder, hvor du har lidt udfordrin
LEKTIE: Læs s. 88-89 i bogen.
Opgave til fra sprog til sprog.docx
MEDBRING BOG OG OPGAVEHÆFTE.
Øvelserselvstudium.html
AP og NV eksamensorientering, v4.docx
Læs denne tekst - I har fem minutter.
LEKTIER: Få lige repeteret det her med semantiske felter samt denotation og konnotation. Det står altså sammen på den øverste halvdel af s. 84. Wallah, vi kommer til at arbejde intenst med det i dag. PS Tag gerne en lille morgenmadssnack med til tim
OPGAVERNE TIL "FORESTILLINGEN OM ET ENKELT LIV MED HØNS" Semantik - Sprog i kontekst.docx
Gå herind og slay, hvis I bliver færdige Øvelserselvstudium.html
Brug 5 minutter på hver af de tre dele.
I deles i to grupper i den først halvdel af timen:
I deles i to grupper i første halvdel af denne time:
Afsnit
LEKTIER: Læs side 67-71 om de forskellige former for sætninger. Vi gennemgår opg. 87, 89 og 91 i klassen, så få kigget på dem.
Medbring Sprogenes Verden og jeres kladdehæfte.
Opgave til modul 16.docx
IMG_2881.jpeg
Skriv et digt på 8-12 strofer med alternerende led- og hovedsætninger. Husk dermed at begynde hver helsætning med en hypotaktisk konjunktion (underordnende bindeord) som fx
Opgave til repetition - syntaks.docx powerpoint: Syntaks samlet repetition.pptx Opgave til repetition - morfologi.docx powerpoint:
LEKTIE: Lav vedhæftede eksamensøver derhjemme. Vi gennemgår den som det første i timen.
IMG_2883.jpeg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75987093938", "T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75987093938", "H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75987093938" }