Holdet sa1x/ (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2025 sa1x 1-2s (sa1x/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

Vores første forløb i samfundsfag i grundforløbet, hvor vi arbejder med problematikker på tværs af fagets discipliner.

Problemstillinger vi bl.a. har arbejdet med i klassen:
Hvad er forskellen på formel og reel ligestilling?
Hvilken betydning køn har for valg af uddannelse og valg af job? Hvilke forskelle er der i forhold til vægtning af barsel?
I hvor høj grad er der tale om ligestilling i politik?
Hvilke kønsroller og kønsnormer gør sig gældende i det danske samfund?

Klassen har arbejdet med statistisk materiale, herunder selv produceret diagrammer på baggrund af materiale fra Danmarks Statistik.

Vi træner i høj grad anvendelse af et fagligt sprog med brug af begreber

Forløbet blev afsluttet med gruppefremlæggelser på baggrund af problemstillinger eleverne selv opstillede.

Faglige mål vi har arbejdet med i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

Kernestof, der er arbejdet med i forløbet:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer