Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 id1p 1-2s (id1p/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
#2 Opvarmning til musik
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Opgave:
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering i grupper af et begrundet opvarmningsprogram. Opvarmningsprogrammet fremlæggelse, og resten af klassen deltager og instrueres.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt, herunder kunne skelne mellem markerede, førende og svingende bevægelser
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Materialer.
Yubio s.71-72, 1334-1340
Kap. 3.3 Opvarmning/ nedvarmning (s. 71-72)
Kap. 30 Rytmisk opvarmning (s.1334-1340)
kap. 30.1 Hvorfor varme op
kap. 30.2 Selve musikken
Kap. 30.3 Bevægelseskvaliteter
kap. 30.4 Programmets opbygning
Kap. 30.5 Øvelser (s.1340-1514)
kap. 30.7 Evaluering (s.1307)
kap. 7.5-7.6 Opvarmningens effekt og test (s. 208-209)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
#1 Ultimate, boldbasis
Formålet med Ultimate forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af Ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og stilbarhed er nøgleord i Ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
HVAD SKAL JEG KUNNE?.
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Formålet med det generelle boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori med udgangspunkt i begreberne boldspilsfamilier og spilhjul. Desuden skal der opnås viden om, hvordan hold opbygges og fungerer med udgangspunkt i begreber som samarbejde, kommunikation og kohæsion.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på en bane, gøre sig spilbar
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Kunne justere forskellige spil ud fra spilhjulets principper mod et givent formål
- kunne anvende begreberne samarbejde, kommunikation og kohæsion i teori og praksis
Materiale.
YUBIO kap 10 Boldbasis, kap. 15 - Ultimate, kap. 5.3. - Holdets toppræstation
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
#3 X-fit
Formålet med X-Fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
Herunder led og musklers arbejdsform.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. Desuden skal der læres at sammensætte træningen.
Også X-Fits placering diskuteres i sammenhæng med kropsidealer.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- bruge såvel X-Fit fagbegreber som fysiologiske fagbegreber
- Genkende kropsidealer
Materialer
Yubio kap 25 X-Fit s.976-1006, kap 2.3.1 Musklers opbygning og funktion s.54-57
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
#4 Basketball
Formålet med forløbet er, at eleverne får en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Vi arbejder med grundlæggende tekniske og taktiske elementer med henblik på, at eleverne bliver i stand til at kunne få et angrebsspil til at fungere med fokus på cut-løb, bredde og dybde samt give and go. I forsvarsspillet er der fokus på mand-mand-forsvar og på at placere sig mellem modstander og egen kurv.
Hvad skal jeg kunne:
- lay-up
- skud, hvor bolden styres af den ene hånd og den anden hånd skyder
- drible med både venstre og højre hånd
- aflevere (stødaflevering, studs og over hovedet)
- finte
- taktisk forståelse af cuts og kunne udføre cuts i isolerede øvelser
- kunne anvende banen bredde og dybde i kamplignende situationer
- taktisk forståelse for defensiv placering i kamplignende situationer
- indgå i kamplignende situationer, hvor du modtager bolden og spiller videre
- spillets grundlæggende regler og kunne få kamp til at fungere med med- og modstandere (skridtreglen, fejlreglen og udereglen)
Hvad skal jeg kunne teoretisk:
- grundlæggende regler i basketball
- forklare principper for bredde og dybde i spillet
- forklare principper for mand-mand-forsvar
- kunne redegøre for den amerikanske drøm og hvordan basketball i USA kan medvirke til at nogle kan opnå den amerikanske drøm
- redegøre for idræt som mål og/eller middel på både individ- og samfundsniveau
- redegøre for almendannelse som kvalificeret selvbestemmelse i fire tilværelsesdomæner (KvaS-modellen: teknikalitet, socialitet, sensitivitet og refleksivitet) og hvordan de fire tilværelsesdomæner kan forstås i idrætssammenhæng
- kunne anvende KvaS-modellen til at vurdere, hvilke krav der stilles til en basketballspiller i NBA og i en dansk skolesammenhæng
Litteratur:
"Yubio idræt 2025":
"Kap. 9.9 Idræt som mål eller middel", "Kap. 9.9.1 Idræt som mål", "Kap. 9.9.2 Idræt som middel" og "Kap. 9.9.4 Idræt og almendannelse" s. 441-446, 448-451
"Kap. 12.2 Regler ide og organisering" s. 551-560
"Kap. 16.6 Den amerikanske drøm" s. 727-728
Sider i alt: 18
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
#5 Vild med dans
Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at kunne danse grundlæggende trin i vals og chachacha, og kan lave og danse en koreografi inden for begge danse.
Dansene har forskellige udtryk, så der bliver arbejdet med dansenes forskelle og ligheder, og for begge danse arbejdes med at kunne danse med en god bevægelseskvalitet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
#6 Nyere og klassisk
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
#7 Klargøring til eksamen
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75987094061",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75987094061",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75987094061"
}