|
Titel
9
|
Demokrati (fællesfagligt forløb)
HISTORIE (LY):
Det græske demokrati, folketinget, Grundtvig, nedbrydende og styrkende faktorer i et demokrati, kanslergadeforliget, de fire gamle partier, nazisme og fascisme, det autoritære styre i dag.
Stikord og begreber:
Magtens tredeling, typen af demokrati i DK, regentens magt, (negativ) parlamentarisme, frihedsrettigheder, grundlovsændringer, demos/folk, enevælde og feudalstyre, suverænitet, nationalstat, N. F. S. Grundtvig, pøbelvælde, kanslergadeforliget, autoritært styre
Fremstillinger:
- Partiernes historie: https://www.ft.dk/da/partier/om-politiske-partier/partiernes-historie#CA57EF6ED9484145A270F1703CDF1FFD
- Ove Korsgaard: Demokratiets historie s. 1
- Om Grundloven: https://www.ft.dk/da/folkestyret/grundloven-og-folkestyret/grundloven-og-det-danske-demokrati
- Historien om Danmark: ”Det svære demokrati”
- DR2: Nazisternes vej til magten (2022): ”Det politiske spil” (S1E1) og ”De første seks måneder” (S1E2)
- Om det amerikanske demokrati og bevægelsen mod det autoritære: https://www.dr.dk/drtv/episode/trumps-usa_-er-demokratiet-i-fare_518906
- Podcast: ”Demokratiets modstandere tryktestede grundloven: https://mobiltv.ft.dk/podcast/grundloven/6
Kilder:
- Grundloven 1953
- Kanslergadeforliget
SAMFUNDSFAG:
RELIGION (SN):
7 moduler.
Vi har i dette fællesfaglige forløb fokuseret på forbindelsen mellem demokrati og religion.
Indledningsvis har eleverne på walk and talk talt om, hvad de mener er et demokrati, hvordan de oplever eller ikke oplever demokrati i deres hverdag, samt hvilken forbindelse de tænker, demokrati har med religion. Dertil har vi diskuteret to artikler, der fremhæver forskellige pointer om forholdet mellem religion og demokrati.
Vi har arbejdet med Martin Luther og reformationen, herunder dens betydning for religion- og samfundsudviklingen i Danmark, og hvordan den muligvis skubber til en sekulær/demokratisk retning. I forlængelse af dette har eleverne arbejdet mere dybdegående med sekularisering og afsekularisering som begreber, da vi bl.a. har talt om religionens tilstedeværelse i grundloven (§4: Evangelisk-luthersk og §67: Religionsfrihed(lighed?)), folkekirkens forbindelse til staten og danskernes forhold til den kristne tro. Klassen har ligeledes arbejdet med demokratiet ”indenfor” folkekirken og øvet begrebsbrug i en analyse af ”De unge præster”. Hertil har eleverne perspektiveret til udsendelsen ”Langt fra borgen - Er danskheden truet” med fokus på begreber som eksklusiv/inklusiv, dem/os, demokrati/demokratiske værdier og religionslighed.
Klassen har ligeledes arbejdet med sharia, halal, haram, Jan Jhärpes model, wahabisme og euroislam, og diskuteret hvordan disse begreber og eksempler på synspunkter passer/ikke passer med vestens forståelse af et demokrati. Afslutningsvis har vi øvet at stille problemstillinger til tekster indenfor faget som en øvelse til KS-eksamen.
Eleverne har arbejdet individuelt og i grupper, og arbejdet er blevet gennemgået ved fælles gennemgange og udfyldning af tavler.
Tekster:
- Madsen, Lene et al. 2016. Grundbogen til Religion C. Danmark: Systime.
o Side 330-336
o Side 110-111
o Side 116-118
- Madsen, Maria et al. 2018. KS-bog. Danmark: Columbus. 2. Udgave.
o Side 295-304
o Side 307-310
- Carlsen, Erik. 2016. ”Religion kan være demokratiets allierede” fra kristeligt-dagblad.dk https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/religion-kan-vaere-demokratiets-allierede
- Nielsen, Peter. 2023. ”Religion er til skade for demokratiske rettigheder, konkluderer nyt studie” fra Altinget.dk. https://www.altinget.dk/artikel/religion-er-til-skade-for-demokratiske-rettigheder-konkluderer-nyt-studie
- Tekst 4: Moustapha Kassem m.fl.: Vi tror på en sekulær islam – Politiken 08.02.08.
- Tekst 5: Hizb ut-Tahrirs mål – hizb-ut-tahrir.dk 02.03.11
- Kastrup, Mads. 2014. ”Det er min pligt som muslim” fra Berlingske.dk https://www.berlingske.dk/samfund/det-er-min-pligt-som-muslim
Udsendelser:
- Fem skarpe med Luther:
https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
- MitCFU: Langt fra Borgen – Er danskheden truet?
- DR1 – De unge præster afsnit 1:
https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117
- Mig og Naser hvor svært kan det være?
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mig-og-naser-hvor-svaert-kan-det-vaere?unilogin=1
Lyd:
- Podcast - Forstå forholdet mellem demokrati og religion med Svend Brinkmann: https://emu.dk/digitale-gaestelaererforloeb/eud/podcast-din-digitale-gaestelaerer?b=t5-t11-t41
Begreber:
- Indefra/udefra
- Maksimalisme/minimalisme
- Elite/mainstream
- Inklusiv/eksklusiv (dem/os)
- Ninian Smart
- Jan Jhärpe
- Reformationen (1536)
- Martin Luther
- Folkekirken
- Believing og beloning
- Kirkekristne
- Kulturkristne
- Kirkefremmede
- Sekularisering/afsekularisering
- Fuld sekularisme
- Det fortryllede-, affortryllede og genfortryllede samfund
- Individualisering
- Ny-ritualisering
- Synkretisme
- Demokrati
- Teokrati
- Sharia
- Haram og halal
- Jihad
- Euroislam
- Modernisme
- Traditionalisme
- Sekularisme
- Fundamentalisme
- Wahabisme
|