Holdet 2022 DaA/1a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Christensen, Shibli Moussa Chibli
Hold 2022 DaA/1a (1a DaA, 2a DaA, 3a DaA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1) Udsatte unge + værklæsning (roman)
Titel 2 2)Litteraturhistorie: Middelalder og oplysningstid
Titel 3 3) Værklæsning: Digtsamling
Titel 4 4) Litteraturhistorie: Romantik og gennembrud
Titel 5 5) Litteraturhistorie: Realisme og modernisme
Titel 6 6) Minimalisme + værklæsning (novellesaml.)
Titel 7 7) Dokumentar + (medieværk)
Titel 8 8) Skriftlighedsforløb:Tegnsætning & korrektur
Titel 9 9) Retorik og argumentation
Titel 10 10) Nyhedsformidling
Titel 11 Forløb 11 - Et godt liv
Titel 12 Forløb 12 - True crime
Titel 13 Forløb 13 - Ny medievirkelighed
Titel 14 Forløb 14 - Testamentet
Titel 15 Forløb 15 - Klimakrise og økokritik
Titel 16 Forløb 16 - Stemmer fra samfundets bund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1) Udsatte unge + værklæsning (roman)

Forløbsbeskrivelse
De drikker tæt og fester vildt eller hænger hele dagen i sofaen. De mangler retning i livet og sidder fast i usunde livsmønstre, hvor hverdagen er præget af stoffer, vold og tilfældig sex. De tumler med psykiske lidelser og fortidens dæmoner. De har svært ved at leve op til samfundets krav og forventninger. De er unge og udsatte.

De tekster, som vi skal læse i vores første forløb, tematiserer på forskellige måder unge, som har svært ved at finde sig til rette i livet. Unge mennesker, for hvem pædagogen, socialpædagogen, sygeplejeren eller betjenten kan gøre en kæmpe forskel.

I forløbet møder vi forskellige faglige begreber; værktøjer, som bruges i tekstanalysen på STX. Begreberne trænes i arbejdet med teksterne.

Faglige mål
Dette forløb fungerer som en introduktion til fiktionsanalyse i danskfaget. Eleverne bruger disse begreber til at kunne udarbejde en analyserende artikel, der funger som forløbets afslutningsprojekt.

Faglige begreber
Genrer
Fakta og fiktion, Epik – lyrik – drama, novelle, roman

Fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
Alvidende fortæller, jegfortæller, 3.-personsfortæller, indre syn, ydre syn, medsyn, bagudsyn, scenisk fremstilling (showing), panoramisk fremstilling (telling), komposition

Tekstanalyse i øvrigt
Personkarakteristik (indre, ydre), miljøkarakteristik (socialt miljø, fysisk miljø), tema, budskab

Materialer
Teori
Kapitel 1-4 i ”Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier”; Darger, Birgitte m.fl.; Dansklærerforeningens Forlag 2009.Grundtekst: Litteratur - Håndbog. Kompendium siderne 1-29

Tekster læst:
Thomas Korsgaard - Hvis der skulle komme et menneske forbi (romanuddrag, 2017).pdf
Helle Helle  - Fasaner (fra Rester 1996)
Yahya Hassan: "Barndom" (digt, 2013)
Jesper Wung-Sung: De tre veninder (2000)
Naja Marie Aidt: "Torben og Maria" (2006)
Camilla Christensen: Veninder (1996)
VÆRKLÆSNING: Cecilie Lind: "Pigedyr" (2022)

Dokumentarer:
"Tessas hævn" (dokumentarserie episode 1)
  https://www.youtube.com/watch?v=NYZcQWSuzzg

Afleveringer:
En introduktions-aflevering i form af et interview
En litterær artikel (analyse af en novelle af Helle Helle)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portræt 13-11-2022
Aflevering 1: Analyserende artikel 01-12-2022
Fremlæggelse: "Pigedyr" 10-01-2023
Aflevering 2: Analyserende artikel af"Pigedyr" 31-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2)Litteraturhistorie: Middelalder og oplysningstid

I dette forløb arbejder vi tematisk med familie, kærlighed og især kvindens rolle i en række forskellige tekster fra middelalderen og oplysningstiden. Disse to sammenlignes med en nutidig tekst.

Vi går litteraturhistorisk til værks og retter blikket mod, hvordan teksterne afspejler den tid, de er skrevet i. Dermed får vi en fornemmelse af, hvordan litteraturen (genrer, skrivestil) udvikler sig fra middelalderen til oplysningstid.


Vi dykker ned i følgende litteraturhistoriske perioder:

Teoritekster:
"Litteraturens Veje"Johannes Fibiger m.fl., Systime, 2010, side 40-44, 58-71

Middelalder:
"Harpens kraft” (folkevise, ukendt opr.) (KANON)
"Jomfruen i Fugleham" (folkevise, ukendt opr.) (KANON)

Oplysningstid:
Holberg: Epistel 89: "Fordærvet smag i kærlighed" (1748) (KANON)
Holberg: "Ægteskab og tvang" (1745 - i Heltindehistorier) (KANON)


Nyere litteratur:
Jan Sonnergaard:  "Sex" (novelle fra samlingen Radiator, 1997)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse: Folkevise 23-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3) Værklæsning: Digtsamling


Vi arbejder med værklæsning af digtsamlingen "Under vejr med mig selv" af Klaus Rifbjerg (1956)

Eleverne arbejder med digtanalyse. Her skal de kunne analysere og fortolke de enkelte digte og placere dem i en litteraturhistorisk kontekst. De skal således også kunne redegøre for modernismen og konfrontationsmodernismen.

Eleverne arbejder i grupper og skal holde oplæg i grupper for klassen.  


Tekster læst:
Ole Sarvig: "Strandbillede" fra digtsamlingen Grønne digte (1943)

Klaus Rifbjerg: "Solsort" fra digtsamlingen Voliere (1962)
Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv (1956) VÆRK.

Per Højholt: "henry ind i landskabet" fra digtsamlingen Turbo (1968)

Lone Hørslev Lone Hørslev: "Hvorfor kigger du på mig, hvem er du" Fra digtsamlingen "Dagene er data"( 2018)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse: Rifbjerg og modernisme 03-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4) Litteraturhistorie: Romantik og gennembrud

I dette forløb arbejder vi tematisk med kvindesynets udvikling fra romantikken til det moderne gennembrud. Vi går litteraturhistorisk til værks og retter blikket mod, hvordan teksterne afspejler den tid, de er skrevet i. Dermed får vi en fornemmelse af, hvordan litteraturen (genrer, skrivestil) udvikler sig fra romantikken til nyere tid.
Dette forløb afsluttes med at eleverne skal skrive en dansk-historie-opgave. Denne opgave behandler netop ovenstående tema.


Begreber/fokusområder:
Romantikken,
Universalromantik (monisme, panteisme)
Organismetanken
Nationalromantiken (natur, sprog, folk, ånd, historie og mytologi)

Det moderne gennembrud
Georg Brandes' forelæsning (uddrag)
Naturalisme
Realisme + impressionisme
Det folkelige gennembrud

Tekster eleverne har læst:
Nyplatonisme
A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)

Universelromantik
Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring" (1805) (KANON)

Nationalromantik
H.C. Andersen: ”I Danmark er jeg født” (1850) (KANON)
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820) (KANON)

Biedermeier:
Peter Faber: ”Sikken voldsom trængsel og alarm” (1848)

Romantisme
Steen Steensen Blicher: "Sig nærmer Tiden" (1838) (KANON)
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1974)

Poetisk realisme:
Thomasine Gyldenbourg: "Ægtestand" (Uddrag) (1835)

Det Moderne Gennembrud:
Georg Brandes: ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur" (1871)

Naturalisme:
"Nådsendsbrød" Henrik Pontoppidan (1887) (KANON)

Realisme:
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887) (KANON)

Det folkelige gennembrud:
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900) (KANON)


Nyere tekster, sange og taler:
Suspekt feat. Jooks: ”Danmark” (2014)
Nik og Jay: "En dag tilbage" (2004)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020.

Videoer set i timerne:
S1:E1 Guld, hor og romantik, 1800-1814
https://www.dr.dk/drtv/se/1800-tallet-paa-vrangen_-guld-hor-og-romantik-1800_1814_70406

Herrelandsholdet & Alphabeat - Danmarks Dynamite (Officiel Musikvideo) hentet fra: https://www.youtube.com/watch?v=cLEBUjBsNz0



Teoritekster:
- "Romantikken" fra Litteraturens Veje af Johannes Fibiger og Gert Lütken, 2.udgave, 13. oplag, siderne: 137 - 161.

"Det Moderne Gennembrud" fra Litteraturhistorien på langs og på tværs af Tinne Serup Bertelsen, Peter Kennebo, Barbara Kjær-Hansen, systime, 2019: https://litthist.systime.dk/

- "Det moderne gennembrud" (afsnit fra "Brug litteraturhistorien") - udleveret i kopi/pdf

"Det folkelige gennembrud" fra Litteraturens Veje af Johannes Fibiger og Gert Lütken, 2.udgave, 13. oplag, siderne: 256-258 + 262-264 + 271.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5) Litteraturhistorie: Realisme og modernisme

Litteraturhistorisk forløb: realisme og modernisme

Eleverne skal gennem litteraturhistoriske nedslag opnå evnen til at skelne mellem realisme og modernisme i det 19. århundrede og frem til i dag. Eleverne skal kunne trække de væsentligste forskelle på de to ismer frem.
Forløbet skal også give eleverne et kendskab til periodens kanonforfattere som en naturlig del af litteraturudviklingen.

I tilknytning til forløbet holder eleverne oplæg om de forskellige litteraturhistoriske nedslag. Til at udarbejde deres oplæg anvendes "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" og "Litteraturens Veje".

Sekundær litteratur:
Barabara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, (systime, 2012), s. 112 – 157.
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens Veje, (systime, 2004 – 2012), udvalgte afsnit.

Tekster:

Det folkelige gennembrud: (1890 – 1914)
Johannes V. Jensen: ”Bo´l” (1901) (KANON)

Ekspressionisme:
Tom Kristensen: ”Det blomstrende Slagsmaal” (1920) (KANON)
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt", af digtsamlingen BLOD (1922)

Mellemkrigstiden: (1914 – 1940)
Surrealisme:
Gunnar Ekelöf: ”Station” (1938)

Socialrealisme: (1945 – 1960)
Tove Ditlevsen: ”Nattens dronning” (1952)

Efterkrigsmodernisme (1945 – 1960)
Heretica:
Martin A. Hansen: ”Agerhønen” (1947) (KANON)
Karen Blixen: Den afrikanske farm, af ”Farmen ved Ngong” (1937) (KANON)

Eksistentialisme og absurdisme:
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962) (KANON)

Konfrontationsmodernisme:
Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” (1960) (KANON)
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960) (KANON)

Samfundskritisk realisme (dirty realisme)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)

Minimalisme:
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)

Brugte videoer:
Broby Johansen Bordelpige dræber ufødt OPLÆST: https://www.youtube.com/watch?v=h95bgox4iH0

KLASSISK DANSK : Rudolf Broby-Johansen-Ekspressionisme, BLOD (1922), https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g

Karen Blixen-radiowasa.dk
https://forfatterweb.dk/oversigt/zblixen00

https://www.dr.dk/skole/dansk/karen-blixen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 7) Dokumentar + (medieværk)

Dokumentarfilm er 'kreativ bearbejdning af virkeligheden', og vi skal netop undersøge denne kreative bearbejdning - med kritiske briller. Vi skal arbejde med forskellige dokumentarfilmtyper, og vi skal arbejde med et fælles dokumentar-værk. Vi skal arbejde med filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, fakta-/fiktionskoder.

Vi tager udgangspunkt i teori og begreber fra 'Håndbog til dansk' (Systime), men vi supplerer også med andre genrebetegnelser eller med jeres viden fra mediefag.



Teori:
Håndbog til dansk (Systime), kap. 5.2 (Dokumentarfilm og mockumentary) + afsnittet 'filmiske virkemidler'
DOX - forløb i medier (Granild og Wolfhagen, 2016) - kopi 4 sider om 'Etik og manipulation i dokumentar'

Klassen har indledningsvist set følgende dokumentarer:

1) ”Hård udenpå” (afsnit 1): https://www.dr.dk/drtv/se/haard-udenpaa_47417

2) ”Prinsesserne fra Blokken” (1. afsnit): https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336


3) MIT BARBER EVENTYR - SalonSigo: https://www.youtube.com/watch?v=P7GDbacLlFQ  


Klassen har arbejdet med følgende dokumentarfilmtyper:
Dybdeborende, observerende, deltagende, refleksiv, poetisk, dramatiseret.
For at forstå ovenstående typer, har eleverne arbejdet med en række fremlæggelser: I grupper arbejder I med fremlæggelser - her skal inddrages klip fra følgende dokumentarfilm:
- Den hemmelige krig (2006)
- Armadillo (2010)
- I skattely (2013)
- Stories we tell (2012)
- Rejsen på ophavet (2004)
- Blekingegadebanden (2009)


MEDIEVÆRK: Herlufsholms hemmeligheder, TV2, 2022
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000127769&cfuid=5
Ovenstående medieværk har eleverne analyseret ved en videoaflevering, hvor eleverne skulle analysere og slutteligt anmelde dokumentaren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video-analyse 22-02-2024
Dokumentar: "Min levevej" 20-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8) Skriftlighedsforløb:Tegnsætning & korrektur

Formål: Bevidstgøre eleverne om sproglig korrekthed og dets betydning inden SRO.
Eleverne skal øve punktummer og kommaer.
De skal øve de typiske sproglige fejl: Eleverne skal lære om skrivehandlinger, akademisk skrivning og korrekturlæsning.

Teori:
4.7 Talesprog og skriftsprog fra Håndbog til dansk (2 sider)
10 Komma fra Styr på sproget - grammatiske øvelser (8 sider)
Øvelser og teori på MinLæring

Arbejdsformer: gruppearbejde, læreoplæg, individuelle øvelser, kommaspil, korrekturlæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9) Retorik og argumentation

Forløb: Introduktion til skriftlig argumentation, retorik, retoriske virkemidler og appelformer. Der arbejdes med hvad et argument er, forskellige argumenttyper og hvordan argumentet er opbygget. Elevøvelser med analyse af argumentation, påstande, belæg og hjemmel og den udvidede argumentationsmodel. Derefter arbejdes der med retorik og mundtlighed. Eleverne introduceres for begreberne etos, logos og patos.
Eleverne introduceres ligeledes til Toulmins Argumentationsmodel (den udvidede version)

Eleven læser og analyserer forskellige taler med fokus på kompositionen i talen, talens sproglige virkemidler og appelformer. Talerne vises så vidt det er muligt på video, så den mundtlige fremførelse af talerne også tages med i vurderingen af talens sproglige og retoriske gennemslagskraft.

Faglige mål:
- At kunne definere et argument og kendskab til argumentets opbygning fra den udvidede argumentationsmodel
- Kendskab til kommunikationsmodeller (det retoriske pentagram)
- Kendskab til de tre appelformer og at kunne identificere dem i skriftlige tekster
- Kendskab til talens komposition og sproglige virkemidler i forhold til at fange tilskuernes opmærksomhed
- Viden om forskellen på mundtligt og skriftligt sprog, hvis sproget skal fungere efter hensigten

Kernestof:
Dronning Margrethe II´s Nytårstale 2020
Mette Frederiksens Nytårstale 2020
Tessas Nytårstale 2020
Statsminister Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke 27/7 2011

Ekstra:
Argumentationsøvelse:
Date min værste side, afsnit 5, (20.05-24.20)
https://www.dr.dk/drtv/se/date-min-vaerste-side_105917
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale-fremlæggelse 05-03-2024
Skrivecup 21-03-2024
Debatterende artikel 14-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10) Nyhedsformidling

I dette forløb skal vi arbejde med avisens nyhedsformidling. Vi skal bl.a. kigge på forskellige avistyper, vi skal se hvordan en nyhedshistorie er bygget op, vi skal arbejde med nyhedskriterierne. Desuden skal vi arbejde med pressefotos.

Som en del af forløbet skriver vi selv en nyhedsartikel (skriftlig aflevering)

Forløbets centrale begreber er:

Avistyper: Omnibusavis, tabloidavis
De fem nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt
Nyhedstrekanten
Vinkling
Layout: Rubrik, underrubrik/manchet, mellemrubrik, brødtekst, byline. Pressefotos.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 11 - Et godt liv

Kort beskrivelse af forløbet:
Et forløb hvor vi undersøger, hvordan vi skaber vores liv gennem valg. Og hvordan livet kan udfordres af (eksistentielle) kriser. Primært et litterært forløb, hvor vi skal arbejde med teori om eksistentialisme, og vi skal læse litteratur med eksistentialistiske briller.

I forløbet skal vi især fokusere på litteratur, hvor hovedpersonerne udfordres af store eller små eksistentielle kriser - vi læser både realistiske og modernistiske tekster. Vi skal desuden arbejde med et par medietekster.

Centrale begreber:
- Centrale begreber til litterær analyse fra tidligere forløb
- Centrale begreber til medieanalyse fra tidligere forløb
- Eksistentialismens nøglebegreber (fx frihed, valg, ansvar, angst)
- Søren Kierkegaards nøglebegreber, især de 4 livsstadier/livspositioner
- Sartres nøglebegreber, især fremmedhed, valget, ond tro, roller, blikket fra den anden, god tro
- Senmoderniteten og en ny mennesketype
- Model til eksistentialistisk læsning. Typiske grundtemaer

Sekundærlitteratur: (Fremstilling, viden, teori, begreber)
Grundbog: Eksistentialisme i dansk (Liselotte Henriksen, Systime 2017):
- Intro (Eksistentialismens nøgleord, model til eksistentialistisk læsning)
- Afsnit (uddrag) om Søren kierkegaard (frihed, fremmedgørelse, angst, valg, de 4 livspositioner/stadier)
- Afsnit (uddrag) om Jean Paul Sartre (frihed, valg, angst, ond tro, god tro, blikket fra den anden, fremmedhed)
- Afsnit (uddrag) om senmoderniteten i et eksistentialistisk lys (Især fokus på 'En ny mennesketype')
- Model til eksistentialistisk læsning. Typiske grundtemaer
- Artikel: "Skriget, der lyder over hele verden" (Om Edvard Munchs maleri "Skriget")

Primærlitteratur: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
Jan Sonnergaard: Sex (1997), novellen er også læst tidligere
Anders Bodelsen: Pointen (1967)
Lone Hørslev: Lige om lidt bliver alting meget sjovere (2017)
Villy Sørensen: De dødsdømte (1962)
Pär Lägerkvist: Ängest (1916, svensk)

Artikel: "Det vellykkede liv er ikke lykkeligt" (Nilo Sand, Information, marts 2008)

Dokumentar:
- A modern man (Dokumentarfilm om violinisten Charlie Siem, 2017, CFU)

Novellefilm:
- Ung mand falder (Martin de Thurah, 2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb 12 - True crime

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om true crime-genren

Vi skal undersøge karakteristiske genretræk og vi skal forholde os kritisk til genrens etiske aspekter.

I forløbet trækker vi især på vores viden om dokumentargenrer og filmiske virkemidler. Forløbet trækker også på viden om nyhedsformidling, nyhedskriterier og fakta-/fiktionskoder.

Centrale begreber:
- Centrale analysebegreber fra tidligere forløb (Analyse af dokumentar, filmiske virkemidler, sproglige virkemidler, fakta- og fiktionskoder.)
- Dokumentartyper (repetition)
- Traditionel nyhedsjournalistik (vs. fortællende journalistik). Nyhedskriterier, vinkling
- True crime-begegrebet. Genrens kendetegn. Etiske udfordringer


Sekundærlitteratur: (Fremstilling, viden, teori, begreber)
- Intro-video: True crime: Hvorfor er vi så vilde med mord? (videnskab.dk, 2. sept. 2022)
- Artikel: "Det er den ultimative fortælling" (berlingske.dk, sept. 2018)
- Håndbog til dansk: Afsnit om 'Dokumentar' + 'Filmiske virkemidler'
- Artikel: DRs Rejseholdet i modvind (berlingske.dk, april 2001)

Primærlitteratur: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Podcast: 'Ofrene' (prolog) + uddrag fra Mørkeland, "Mørkeawards 2022"
- Emilie Meng - en efterforskning går galt, de første 20 minutter (tv2, cfu)
- Liget i kummefryseren (DR3 dokumentar, ca 28 minutter)
- Drabet uden lig (Afsnit 1 + 6) - Behandlet som værk (tv2, cfu)
- Artikel: "Elskerinden hævn" (Journalistisk fortælling om mordbranden på Bornholm, fra Alt for damerne, alt.dk, sept. 2012)
- Rejseholdet afsnit 13 (Krimiserie, DR, inspireret af sagen om mordbranden på Bornholm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb 13 - Ny medievirkelighed

Kort beskrivelse af forløbet:
Vi lever i en "ny medievirkelighed", og vi skal undersøge forskellige aspekter af dette.

Vi skal læse teori om sociale medier og influencer-branchen, og vi skal se en dokumentar om branchen (mulighed for repetition af dokumentargenrer).

Vi skal også læse og analysere en novelle, som tematiserer de udfordringer, der er i en moderne medievirkelighed, og vi undersøger desuden både sange (lyrik) og artikler og tv-interviews (debat), hvor internettet og den nye medievirkelighed tages under behandling.

Centrale begreber:
- Sociale medier og flervejskommunikation
- Selvfremstilling
- Privatsfære vs. offentlig sfære
- Frontstage, backstage og middle stage
- Selvfortælling, indtryksstyrring
- Influencer, personligt brand

Sekundærlitteratur: (Fremstilling, viden, teori, begreber)

- Håndbog til dansk (Systime) Kap. 5.7: "Sociale medier og den personlige blog" (uddrag, i kopi)

Primærlitteratur: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
Kandis: Vi mødes på internettet (Dansktopsang, 1998)
Jesper Wung Sung: Sukkermusen (novelle, 2020)
Bo Burnham: Welcome to the internet (sang, 2021) + artikel: "Bo Burnhams geniale sang om internettet er en opsang..." (Soundvenue, juni 2021)
DR-dokumentar: Stories for millioner (uddrag afsnit 1 og 2, sæson 1)

Sagen om Cillemouse: Deadline DR2, feb. 2024 (interview m. Cecilie Haugaard + kritisk artikel: "Cillemouse var i Deadline..." fra hertbeats.dk, feb. 2024))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb 14 - Testamentet

Dokumentar-instruktør Christian Sønderby Jepsen besøger Slagelse Gymnasium. I den forbindelse ser vi dokumentarfilmene "Testamentet" (2011) og "Testamentet 2 - Faderen, Sønnen og Helligånden" (2025).

Fokus:
- Hvad er en dokumentar. Dokumentargenrer og virkemidler.
- Dokumentar og kronologi. Dokumentar og forpligtelsen på virkeligheden.
- Dokumentar og det etiske ansvar.

Tekster/artikler:
- Artikel: "Lige så effektiv som en spillefilm" (anmeldelse, jan. 2012, Filmmagasinet Ekko)
- Interview: "Drama dumpede ind af brevsprækken (feb. 2012, Filmmagasinet Ekko)
- Interview: "Kronologi er ikke sanghed for mig (dec. 2014, 16:9 filmtidsskrift)
- "Dokumentar og det etiske ansvar" (Kort uddrag fra lærebog: DOX - forløb i medier, Granild og Wolfhagen, 2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb 15 - Klimakrise og økokritik

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om klimalitteratur og økokritik. I forløbet beskæftiger vi os med alle 3 fokusområder i danskfaget: Litteratur, sprog og medier.

Som "indledning" til forløbet har vi læst Erland Loe: Doppler (2004)

- Litteratur: Vi arbejder tematisk med økokritisk litteratur
- Sprog: Vi arbejder med debatterende/argumenterende tekster
- Medier: Vi arbejder med kampagnevideo og evt. reklamefilm

Centrale begreber:
- Grundbegreber til litterær analyse - især lyrikanalyse - fra tidligere forløb
- Grundbegreber til analyse af argumenterende tekster fra tidligere forløb
- Grundbegreber til medieanalyse fra tidligere forløb
- Økokritik, forskellige natursyn (harmonisk vs. ikke-harmonisk natursyn)
- Klimalitteraturens kendetegn (menneske vs. natur. Magt vs. afmagt. Det globale vs. det lokale. Traditionelt sprog vs. eksperimenterende)
-

Sekundærlitteratur: (Fremstilling, viden, teori, begreber)
- Artikel: klimakrisen skyllede ind over popmusikken i 2019 - men kunstnerne har én stor udfordring (Soundvenue, dec. 2019)
- De seneste fem års litteratur, Intro om temaerne 'Katastrofen' og 'Økokritik' (Systime, ibog, 2022)
- Klimalitteratur, uddrag fra antologiens introducerende afsnit 1, 2, 3, 4, 6 og 8. Især fokus på klimalitteraturens kendetegn (Systime ibog, 2023)
- Artikel: Guiden til den gode klimatale (kforum.dk, 13/10-2021)
- Håndbog til dansk (Systime): Relevante afsnit om retorik, argumentation og sproglige figurer (repetition)
- Artikel: "Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker" (litteratursiden.dk, juni 2024)

Primærlitteratur: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Nik & Jay: Dråber af lys (2019)
- Lil Dicky: Earth (Musikvideo, 2019)
- Sangtekster valgt i grupper (økokritiske sange, tekster med fokus på klima/miljø)
- Rigmor: 'Plasticsolen' (2022) & Michael Strunge: 'Plasticsolen' (1981)
- Rasmus Nikolajsen: 'Saltstraumen, 7. december 2013' (2016)
- Peter Adolphsen: Uddrag fra Små historier 3: 'Solen delt', 'Jorden accelereret', 'Myggelarvens sang' og 'Jorden taler til mennesket' (Gyldendal, 2020)

- Kampagnefilm: Nature Is Speaking (Youtube)

- Greta Thunberg: Tale ved Klimamarchen 2019 v. Christinansborgs Slotsplads, 25. maj 2019 (dansketaler.dk)
- Jelva Illeris Schultz: Tale ved Ungdommens Folkemøde 2021

Muligt fokus på reklamefilm med klimabevidsthed (skriftlig opgave)


Værklæsning: Erlend Loe: Doppler (2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb 16 - Stemmer fra samfundets bund

Kort beskrivelse af forløbet:
Litterært forløb om litteratur med klassebevisthed/fokus på underklassens vilkår. Vi repeterer en lille smule litteraturhistorie, men beskæftiger os mest med nyere tekster. Tematisk fokus, men vi repeterer også analyse af billedsprog.

Vi afslutter året med eksamenstræning (Ved det grønne bord/Martin Andersen Nexø: Sevilla)


Centrale begreber:
- Romantikken, Det moderne gennembrud, Det folkelige gennembrud
- Billedsprog
- Tendenser i den nyeste litteratur
- Klassebevidsthed - traditionelle klasser og "underklassen i dag", underklassen i ghettoen og i provinsen
- Økonomisk fattigdom, kulturel fattigdom, værdimæssig fattigdom, social fattigdom
- Identitet, os-og-dem, respektabilitet

Sekundærlitteratur: (Fremstilling, viden, teori, begreber)
- Artikel: "Stemmer fra det socialt skæve samfund" (literatursiden.dk, jan. 2022)
- Interview med Edouard Louis, Deadline 9. jan. 2023, CFU)
- Håndbog til dansk (Systime): Sproglige billeder, kap. 4.2
- "Oppe og nede" (Dansklærerforeningen 2023) Intro +  klasseteori + intro til temaer (især Ghettoens stemmer og Provins noir)
- Anmeldelse af novellesamlingen Tyverier (litteratursiden, sept. 2019). Vi skimmer også anmeldelser af Tarek Omar og Haidar Ansari.
- Bloklands udviklingshistorie (kort uddrag fra BLOKLAND, Systime, 2025)



Primærlitteratur: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1845)
- H.C. Andersen: Danmark, mit fædreland (1850)
- Henrik Pontoppidan: En stor dag (1899)
- Jeppe Aakjær: Tyende-Sang (1907)
- Tove Ditlevsen: En æggesnaps (1948)
- Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt (2019), og Diskretionslinjen (2019, i forbindelse med skriftlig aflevering)
- Yahya Hassan: 4 digte: Barndom, Eid, Ramadan, Uden for døren (2013)
- Yahya Hassan: "Jeg er fucking vred på mine forældres generation (interview, 2013, Politiken)
- Tarek Omar: Kvinderne fra jernstøberiet (2011)
- Haidar Ansari: "Fattigdom er..." (kort uddrag fra langdigtet Normaliseret, 2025, YouTube)

- Martin Andersen Nexø: Sevilla (1903)

NOTE: "Min Læring" (minlaering.dk) er løbende brugt i forbindelse med skriftligt arbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer