Holdet 2022 DaA/1f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lene Schøtt-Kristensen
Hold 2022 DaA/1f (1f DaA, 2f DaA, 3f DaA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Film
Titel 2 Novellen
Titel 3 Lyrik
Titel 4 Argumentation og retorik
Titel 5 DHO om besættelsestiden
Titel 6 Livsværker
Titel 7 Folkeeventyr og folkeviser
Titel 8 Dokumentarfilm 1
Titel 9 Forbudt litteratur SkriveCup, inkl. værk Blod
Titel 10 Realisme og modernisme, inkl værklæsning af BLOD
Titel 11 Realisme og modernisme, inkl. Det Moderne Gennembr
Titel 12 Holbergs Erasmus Montanus
Titel 13 Diskursanalyse
Titel 14 POKO
Titel 15 Dokumentarfilm 2
Titel 16 Seneste 5 års litteratur!
Titel 17 Nyheder
Titel 18 Romantik
Titel 19 REPETITION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Film

Film

Et kortere forløb om fiktionsfilm med fokus på filmiske virkemidler generelt og med et særligt fokus på kortfilmens form

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

filmiske virkemidler som præsenteret i Krydsfelts analyse af levende billeder
Richard Raskins parametre om kortfilm
fremdriftselementer og det narrative begær

FAGLIGE MÅL

- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler. Kernestof

MATERIALER

Krydsfelt om analyse af levende billeder (s. 329-338)
analyse af novellefilmen Ung Mand Falder fra Krydsfelt (s. 329-338)
Richard Raskins parametre om kortfilm
Fra Film Skal Ses i Dansk: om fremdriftselementer og det narrative begær

Kortfilmene:
Ude i Skoven
Transit
Valgaften
Kuppet

novellefilmen Ung Mand Falder

Omfang ca. 20 sider.

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning og gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Novellen

Novellen: Fra den klassiske novelle til den minimalistiske novelle, inkl. værklæsning af Helle Helles Rester

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Forløbet er bygget op om en sammenligning mellem den klassiske novelle med et afgørende vendepunkt/en uhørt begivenhed og den minimalistiske novelle a la Hemingway og Helle Helle.

den klassiske novelle:
Den uhørte begivenhed/vendepunktet
(som defineret i Krydsfelt)
syndefaldet (syndefaldsmyten læses med fokus på dens motiv (Gud, slangen, Adam og Eva i Paradisets Have) og dens tredelte struktur: før, under, efter)

minimalisme:
Hemingways isbjergsteknik, tomme pladser, showing v telling som fortælleteknik, at læse under overfladen og mellem linjerne. Typisk ikke et vendepunkt, typisk ikke en tredelt komposition

intertekstualitet

det postmoderne menneske: de store fortællingers sammenbrud og mennesket som uden fast identitet, lever i "kviksand" og kun i nuet

FAGLIGE MÅL

litteraturanalyse og -fortolkning

MATERIALER:

Krydsfelt s. 88 (den klassiske novelle)+ 56-58 (minimalisme og det postmoderne menneske)

Syndefaldsmyten
Martin A. Hansen, Agerhønen
Karen Blixen, Ringen
Naja Marie Aidt, Den Blomstrende Have

Hemingway, Bjerge som hvide elefanter

Helle Helle, Rester (værklæsning)
Åbningsnovellen Fasaner læses som en intertekstuel kommentar til Agerhønen


Omfang:
ca. 200 sider kernestof

ARBEJDSFORMER:
klasseundervisning
gruppearbejde med fremlæggelser
aflevering (litterær analyse)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Litterær analyse Agerhønen 09-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Argumentation og retorik

Argumentation og retorik (og debat)

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Introduktion til grundlæggende begreber fra argumentationsanalyse og retorik. Vi læste taler, der brød med normerne og genreforventningerne - for at undersøge hvor bevidste vi er om disse normer og forventninger. Forløbet indeholdt også en lille sektion om debat, baseret på Politikens og Dansklærerforeningens kursus om debat (Per Michael Jespersen). Eleverne skulle skrive debatindlæg ud fra Politikens råd om gode debatindlæg; forløbet indeholdt dermed også en skriftlig dimension

Argumentation:

● Toulmins argumentationsmodel
● Argumenttyper
● Fejltyper og argumentationskneb
● Ordvalgsargumenter

Retorik:

Den retoriske pentagon
appelformerne
retoriske virkemidler (skema fra s. 111 i Forløb i dansk)

FAGLIGE MÅL

- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
”udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multi-modalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
-
Kernestof

MATERIALER

Argumentation fra Håndbog til dansk
Retorik fra Håndbog til dansk
Retoriske virkemidler fra Forløb i dansk
Helle Thorning-Schmidts tale til Socialdemokratiets kongres 2005
Jonas Eikas takketale ved overrækkelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2019
Tine Høegs nytårstale 2020
Civiliseringen af veteraner, Min generation har angst og andre debatindlæg fra Politiken
Tjekliste fra Politikens debatredaktion
Omfang ca. 50 sider

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning og individuelle skriftlige øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO om besættelsestiden


OPGIVES IKKE TIL EKSAMEN - SUPPLERENDE STOF

I dansk arbejdede vi stort set kun med metode: lyriklæsning, argumentationsanalyse, retorisk analyse, nykritik og socialhistorisk metode

Eleverne kunne vælge mellem tre opgaver

Hverdagen under besættelsen (inkl. Morten Nielsen-digte)

Propaganda og censur (frit valg mellem Man Binder Os på Mund og Hånd af PH, Den Blå Anemone af Kaj Munk, Den Tiende Muse af Piet Hein)

Samarbejde eller modstand (argumentations- og retorisk analyse af taler af Buhl og Christmas Møller)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Livsværker


LIVSVÆRKER, inkl. selvlæst værk

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER:

Med udgangspunkt i dlfs Livsværk læste vi forskellige nyere eksempler på selvbiografisk litteratur  - bogens teori, dvs Introduktion, udgjorde det teoretiske grundlag. Primærteksterne er overvejende ikke fra antologien, men valgt af underviseren. Eleverne læste desuden et selvvalgt værk  i forbindelse med forløbet. De kunne vælge frit mellem genrerne autobiografi og autofiktion, blot ikke autobiografier med en ghostwriter.

VIGTIGE BEGREBER

autobiografi
autofiktion
dobbeltkontrakt
navneidentitet?
Faktakoder/autenticitetsmarkører
Fiktionskoder
fiktion
fakta
Troværdighed
Erindringer - kan man stole på dem?
Subjektivitet
Hukommelse - Nachträglichkeit
hovedstolen
debat ml. Højholt og Hesselholdt: kan man skrive god litteratur ved at tage af hovedstolen?
det fortællende jeg og det fortalte jeg: hvem handler bogen egentlig om, når det voksne fortællende jeg forsøger at genskabe sig selv (det fortalte jeg)?
TRAUMELITTERATUR
SKRIVNING SOM TERAPI
BØDDEL OG OFFER-ROLLER (medløber)- BØTTEN VENDES VED UDGIVELSE
etiske overvejelser: hvad kan man tillade sig at skrive om sin familie?
at bryde tabuer - som en del af formålet med at skrive autofiktion
paratekst
biografisk og nykritisk metode (forfatteren er død!)

remediering og filmiske virkemidler

FAGLIGE MÅL


- litteraturanalyse og fortolkning
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumen-tere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- arbejde med remediering og  filmiske virkemidler



MATERIALER

Henrik Nordbrandt, Døden Fra Lübeck. Erindringer. (uddrag)


Christina Hesselholdt, Hovedstolen (uddrag)

Yahya Hassan, Yahya Hassan (uddrag)

Knud Romer, Den som blinker er bange for døden (uddrag)

Brev fra Georg Græsholt til Knud Romer

Karl Ove Knausgård, Min Kamp (uddrag på norsk)
Erling Jepsen, Kunsten at græde i Kor (uddrag)

Interview med Erling Jepsen ("Hemmeligheder er sønderjysk tortur")

Leonora Christina Skov, Den der lever stille (uddrag)

Filmatiseringen af Erling Jepsens Kunsten at Græde i Kor. (Peter Schønau Fog, 2007)


ELEVERNES SELVLÆSTE VÆRKER
Jonathan
YAHYA HASSAN, Yahya Hassan, 2013

Magnus
Glasklokken, Sylvia Plath, 1963

Kacper
Gud taler ud, Jens Blendstrup 200069 69 nice

Julie
Leonora Christina Skov, Den der lever stille (2018)

Kathrine
Det uperfekte menneske, Jørgen Leth 2005

Benji
Get in the Van, Henry Rollins, 1994.

Karoline
i’m glad my mom died,Jennette Mccurdy 2022

Agnethe
Glenn Bech, Farskibet (2021)

Mathilde
Just Kids - Patti Smith, 2011

Max
i morgen er det slut - Christiane F - 1978

Anton
Acid for the children - Michael Balzary - 2019

Clara
Huden er det elastiske filter der omgiver hele legemet - Bjørn Rasmussen, 2011

Adam
Fartblind - Jacob Mark, 2023

Olivia
Hungerhjerte

Liva
Det samme og noget helt andet - Katrine Marie Guldager, 2021

Amanda
Leonora Christina Skov, Den der lever stille (2018)

Sarah
Glasklokken - Sylvia Plath, 1963

Liv
Yahya Hassan

Jacob
Yahya Hassan

Jeppe
Yahya Hassan

Veronika
Yahya Hassan

Victoria
Hovedstolen

Viktor
Huden er det elastiske filter der omgiver hele legemet - Bjørn Rasmussen, 2011

Kernestof

Omfang: ca. 300 sider (inkl. elevernes selvvalgte værker)

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning
kreative skriveøvelser
selvstændig værklæsning med efterfølgende synopsis og mundtlige oplæg i mindre grupper













Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Folkeeventyr og folkeviser

FOLKEVISER OG FOLKEEVENTYR

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Med udgangspunkt i Litteraturens Veje og dermed Villy Sørensens fortolkning af trylleviserne med fokus på overgange og forlovelsessituationen læste vi folkeviser og folkeeventyr ved hjælp af Freud. Fokus på trylleeventyr og trylleviser - Villy Sørensens dybdepsykologiske tilgang med fokus på overgangen fra barn til voksen.

VIGTIGE BEGREBER

mundtlig tradition
folkeeventyr og kunsteventyr
tryllevise
Villy Sørensen dybdepsykologiske fortolkning med fokus på overgange
Freuds personlighedsmodel

Folkevisernes særlige stil:
episk og lyrisk
formelsprog
syrebadsteknik

Folkeeventyrets komposition:
Hjemme-ude-hjem
aktantmodellen som analysemodel

FAGLIGE MÅL
Litteraturanalyse og fortolkning


MATERIALER:

Litteraturens Veje (2. udgave, 2004-2008) om Folkeviser s.  58-64, om Folkeeventyr s. 66-71

Trylleviser:
Harpens Kraft
Germand Gladensvend
Jomfruen og Dværgekongen

Folkeeventyr:
Rødhætte
Hans og Grete

nutidig novelle:
Villy af Charlotte Weitze

kernestof

Omfang ca. 50 sider

ARBEJDSFORMER
klasseundervisning
oplæsning
kreative øvelser i remediering og opførelse af små dramastykker

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dokumentarfilm 1

DOKUMENTARFILM 1, inkl. værklæsning af Christian Sønderby Jepsens Testamentet (2011)

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Vi arbejdede kort med forskellige typer dokumentarfilm og forskellige fortælleformer. Fokus på værklæsning af Testamentet


FAKTA OG FIKTIONSKODER

FILMISKE VIRKEMIDLER + SYMBOLSKE BILLEDER

DOKUMENTARTYPE OG FORTÆLLEFORM

REALITY OG FRONTSTAGE/BACKSTAGE OG FACE


FAGLIGE MÅL

Medieanalyse og fortolkning


MATERIALER

AFR, Morten Hartz Kaplers, 2007, mockumentary, uddrag
Armadillo, Janus Metz Petersen, 2010. Observerende dokumentar, uddrag
Mirror, Joachim Ladefoged, 2009, poetisk fortælleform.

Christian Sønderby Jepsen, Testamentet (2011) og Faderen, Sønnerne og Helligånden (2025) (se Dokumentarfilm 2)


Drama dumpede ind ad brevsprækken, H. Østergårds interview med Christian Sønderby Jepsen, Ekko, 2012.

Håndbog til dansk (2017, 3. udgave) om mockumentary og dokumentar, s. 223-233 + 305-306
"symbolske billeder” i Krydsfelt s. 336-38).

Kernestof.

Omfang ca 50 sider + filmklip

ARBEJDSFORMER
Overvejende gruppearbejde med fremlæggelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Global dag 25-01-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Realisme og modernisme, inkl værklæsning af BLOD

Realisme og modernisme, inkl. værklæsning af Broby-Johansens digtsamling BLOD

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Dette lange forløb om realisme og modernisme har fokus på de forskellige skrivestile realisme og modernisme. Nogle moduler havde overvejende fokus på det stilistiske, andre havde et mere litteraturhistorisk perspektiv - fx læste vi Det Moderne Gennembrud som en reaktion på romantikken.

realisme og naturalisme. Impressionisme
modernisme, ekspressionisme

form og indhold

litterært sprog som vinduesglas eller sprog, der gør opmærksom på sig selv

modernitetserfaringen: frihed og fremmedhed (ambivalens)

ironi


Det Moderne Gennembrud:
at sætte problemer under debat (klasse, køn, kirke)
realisme som reaktion på og kritik af romantikken
naturalisme
Sædelighedsfejden

det folkelige gennembrud

eksistentialisme


FAGLIGE MÅL

Litteraturanalyse og fortolkning
Litteraturhistorie

MATERIALER

Litteraturhistorien på langs og på tværs om Modernisme og realisme: "Fra 1890-2000" - vi læste dog  kun til "Nyrealisme fra forstæderne" 26 sider i pdf

Brendekildes maleri "Udslidt"
Georg Brandes' forelæsning, Af Emigrantlitteraturen (1871) (uddrag)
Henrik Pontoppidan, "Bondeidyl"
Henrik Pontoppidan, Lykke-Per (uddrag)
Amalie Skram, Lucie (uddrag)
Amalie Skram, Karens Jul
Herman Bang, En lille Replik
Herman Bang, Frøkenen
Henrik Ibsen, Et Dukkehjem (uddrag)
Martin Andersen-Nexø, Lønningsdag
Rud. Broby-Johansen, BLOD, inkl. forfatterens forsvarstale
Johannes V. Jensen, Interferens
Tom Kristensen, Det Blomstrende Slagsmål
Edith Södergran, Vierge Moderne
Peter Seeberg, Spionen
Anders Bodelsen, Signalet
Klaus Rifbjerg, lille udpluk at digte fra Konfrontation (1960)

omfang ca. 300 sider

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning
kreative skriveøvelser i remediering
gruppearbejde og fremlæggelser om BLOD
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Holbergs Erasmus Montanus


HOLBERGS ERASMUS MONTANUS

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Forløbet har fokus på værklæsning af stykket samt på at sætte det ind i sin samtid, Oplysningstiden. Desuden har vi fokus på sprog og kommunikation i stykket på forskellige måder.

Oplysningstiden og Holberg (1684-1754)
historien som et pendul, der svinger frem og tilbage
oplysning som et moderne projekt
drama
komedie og tragedie
karakterkomedie
handlingens, tidens og stedets enhed
oplysningstiden og det moderne gennembrud

sprog og kommunikation
sprog og identitet
syllogisme
talehandlinger
talehandlinger og vellykkethedsbetingelser

FAGLIGE MÅL

Analyse og fortolkning af litteratur
litteraturhistorie
analyse af kommunikationssituation

MATERIALER:

”Oplysning og følsomhed” i Litteraturens Veje s. 108-118

Ludvig Holberg, Erasmus Montanus

Krydsfelt om talehandlinger og vellykkethedsbetingelser s. 246-251

kernestof

Omfang ca. 110 sider

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning
gruppearbejde med opførsel af forskellige scener




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Diskursanalyse

DISKURSANALYSE


FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Forløbet har fokus på den helt centrale pointe i diskursanalyse: at måden, man italesætter på, er altafgørende. Vi ser på hvordan følgende emner kan italesættes: jul, køn, computerspil, Gretha Thunberg, Coca-Cola, ytringsfrihed, Afrika, "den anden". Med Afrika og "den anden" bevæger vi os over i det følgende forløb, Poko, postkolonial litteratur.

italesættelse
diskurs
nodalpunkt
ækvivalenskæde
differenskæde
hegemoni
antagonisme
flydende betegner
semantisk skema
emotiver
denotation
konnotation

FAGLIGE MÅL
Analyse af kommunikationssituationen/diskursanalyse

MATERIALER

Diskursanalyse fra Håndbog i dansk, s. 168-175
Højt fra træets grønne top
Glade jul, dejlige jul
To debatindlæg om Fortnite fra Information:
David Madsen, "Fortnite-computerspillet er et isolationsfængsel
..."
Lasse M. Bloch, "Kære forældre..."
Kronik om Gretha Thunberg
et udvalg af Coca-Cola-reklamer
Ralf Pittelkow, "Takt og tone og Muhammedtegningerne"
"Afrika" opslag fra Salmonsens Konversationsleksikon (1893)
"Da de hvide ville vide hvem de vilde var" fra Information 2010

Kernestof

omfang ca. 30 sider

ARBEJDSFORMER
klasseundervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 POKO

POKO (postkolonial litteratur/postkoloniale studier)

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Vi tager udgangspunkt i Kipling/Tom Kristensens digt White Man's Burden (1899)/Hvid Mands Byrde  som udtryk for imperialismens ideologi. Postkolonialismen forstås som et forsøg på at vende Kiplings ideologi og værdier på hovedet, at se verden fra en anden synsvinkel. Centrum og periferi er centrale begreber. Forløbet til dels koblet til forløb om diskursanalyse, med fokus på hvordan "den anden" italesættes som den diametrale modsætning af den hvide europæer.

Vigtige begreber:
den hvide mands byrde
orientalisme
os og dem
Centrum og periferi
Eurocentrisme: Ser verden ud fra de europæiske værdiers synspunkt - og at denne er verdens centrum.
Kulturrelativisme
POKO-perspektiv: Gør objekter til subjekter
“Den anden”: Modsat os/ vores kultur. Klassiske differenskæder
MIMICRY: Den koloniseredes efterligning af kolonisatoren
HYBRIDITET: Blanding mellem to kulturer
den anden:den gruppe der ikke kommer til orde og den direkte modsætning
DEN ANDEN fremstilles ofte som den ædle vilde/noble savage - idealisering af den anden
the empire writes back: de undertrykte fortæller med egne stemmer
edward Said: Orientalisme


Fælles begrebsliste udarbejdet undervejs i forløbet:

https://docs.google.com/document/d/1IhpUDVkNvgveK6NIlnnPjIG5SX4ITrt5L-1IVQQMs48/edit?tab=t.0

FAGLIGE MÅL
analyse og fortolkning af litteratur
analyse af kommunikationssituation/diskursanalyse

MATERIALER

Da de hvide ville hvide hvem de vilde var (Information artikel om menneskeudstillinger i begyndelsen af det 20. århundrede)
"Kolonial og postkolonial litteratur" fra Danske Kolonihistorier
"Postkolonialisme - En Introduktion" fra Litteratur med Udsyn
Kipling, The White Man's Burden
Kipling, We and They
uddrag af Karen Blixens Den afrikanske farm og Skygger på græsset (citater om kenyanere)
uddrag af dokumentarfilm om Blixen i Kenya
uddrag af Jakob Ejersbo, Liberty
uddrag af Kim Leine, Kalak
uddrag af Frederik Peder Jensen, Vold
Salmonsens Leksikon om Afrika
DR-klip om Grønland
Mette Frederiksen siger undskyld til grønlandske børnehjemsbørn
Henrik Pontoppidan, uddrag af "Isbjørnen"
Aqqaluk Lynge, "Se vort land" (digt)
to uddrag af Niviaq Korneliussens roman Blomsterdalen


den fælles begrebsliste - fungerer som forløbets fælles teori

kernestof
Omfang ca. 90 sider

ARBEJDSFORMER
klasseundervisning
gruppearbejde og præsentationer
kreative skriveøvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 16 Seneste 5 års litteratur!

OPGIVES IKKE TIL EKSAMEN - SUPPLERENDE STOF
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Nyheder

NYHEDER

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Et kortere forløb om nyheder, herunder pressefotos, i forbindelse med vores ekskursion til Den sorte Diamant, hvor vi skal se udstillingen Årets Pressefotos. Der er fokus på de klassiske begreber og altså på analyse af pressefotos. Vi ser også på omnibusaviser i papirform.

fakta og fiktion
avistyper
avisens tekstgenrer: information, opinion, fortællende journalistik
nyhedskriterier
nyhedstrekanten
billeder og billedanalyse - ud fra analysemodel i Håndbog til dansk:

- Det denotative niveau
- Det konnotative niveau
- Det tekstlige niveau (Fungerer billedets titel som forankring eller afløsning?)
- Kontekst.
- De nonverbale tegn.
-       Salgados  ”afgørende øjeblik” og etiske grænse

fake news


FORLØBETS FAGLIGE MÅL

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.

MATERIALER

Krydsfelt s. 350-354
Håndbog til dansk om billeder s. 240-253, 301-302
TV-Avisen, DR
Morten Sabroe, Fuglenes Sand (fortællende journalistik)
World Press Photos https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest
Årets Pressefoto, udstilling

kernestof

omfang ca. 25 sider

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning
gruppearbejde og fremlæggelser i små grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Romantik

ROMANTIK

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS - VIGTIGE BEGREBER

Forløbet er kort. Det har fokus på romantikken som reaktion på oplysningstidens fornuft og som reaktion på Danmarks tab. Fokus på romantikkens værdier og tankegang og de klassiske begreber:

Nyplatonisme
Universalromantik
Nationalromantik (Hvad udad tabes, skal indad vindes)
Romantisme
Biedermeier
følelser, intuition, anelser, fantasi
digteren som geni
Romantik som begreb vi alle kender: Romantik i dag, fx i Tobias Rahim dokumentar og vindmøllereklame fra Andel

FAGLIGE MÅL

analyse og fortolkning af litteratur
litteraturhistorie

MATERIALER

Litteraturens Veje s. 137-155 - eller opslaget om Romantikken i Leksikon i Litteraturens Veje
Schack Staffeldt, Indvielsen
Adam Oehlenschläger, Morgen-Vandring
H C Andersen, Klokken
Grundtvig, Danmarks Trøst
St. St. Blicher, Præludium/Sig Nærmer Tiden fra Trækfugle
Tobias Rahim dokumentarfilm (uddraget "Barnet")

kernestof

omfang ca. 25 sider

ARBEJDSFORMER
klasseundervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer