Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Olivia Marie Darum Pallesen
|
Hold
|
2022 DaA/1b (1b DaA, 2b DaA, 3b DaA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hiphop og stilistik
Formål: at give eleverne overblik over værktøjer til hiphop analyse. Eleverne udstyres med begreber til at beskrive teksterne, og arbejder både med rim, sprogkoder, lekter og tematisk læsning. Forløbet er bygget op således, at eleverne starter nederst på analyse stigen og for hvert modul, bliver nye værktøjer sat ind i analysen. På den måde ender forløbet ud i gruppefremlæggelser, hvor ny tekst er analyseret ud fra de værktøjer eleverne har arbejdet med gennem forløbet. Forløbet afsluttes også med en skriftlig aflevering. ¨
Forløbet giver også eleverne en opstart til tekstanalyse. Materialet er nyere og ældre dansk hiphop. Formålet har været at give eleverne en klar fornemmelse af niveauforskellen mellem analyse og fortolkning, ved at give konkrete værktøjer til at bruge på hiphop tekster, og derefter koble disse stilistiske virkemidler på hiphop genren og dens undergenrer.
Arbejdsmetoder:
Lærer har i hvert modul præsenteret et nyt værktøj til stilistisk analyse, herefter har klassen hørt det nummer, der er tænkt som eksempel og brugt teorien på det pågældende nummer.
Eleverne har som afslutning på forløbet lavet en analyse af en ukendt (ubehandlet hiphop tekst) til fremlæggelse på klassen.
Eleverne skal selv skrive en hiphop analyse af et at de numre, de øvrige grupper har fremlagt om. Ideen med at tage en af de øvrige grupperssange/analyser er at starte eleverne stille op med analyse arbejdet, og det at grupperne har delt deres PP gør at eleverne bedre kan komme i gang, og ikke føler sig på bar bund fra start.
Begreber og fokuspunkter:
Rappens 12 koder (ringe af hiphop sprog)
Stil (høj, middel og lav stil)
Rim (enderim, indrim,dobbelt rim, sekvensrim, multirim, alliteration og assonans)
Lekter (dialekt, sociolekt, kronolekt, sexolekt, teknolekt)
Låne og arve ord (sproget.dk)
Intertekstualitet
Hiphopens genrer: jam, hardcore og playerhiphop
Centrale tematikker: subgenre, subkultur, modkultur
Materialer:
'Rappens koder' fra Poesi D'er af Lars Bukhdal.
Krydsfelt s. 236-37 + definition af dialekt øverst side 238.
Det sprog til et beat, siderne 11-22 + 49 - 57
Malk De Koijn: ”Malk de Koijn går på gymnasium”
MC Einar: ”Provokerer, onanerer”
JMA 'Oldinger mæ' Holdninger'
L:Ron:Harald 'Mæ å min Kadett'
L.O.C: ’Marquis’
Den gale pose: Definitionen på en stodder
Malk de Koijn: Vi tager fuglen på dig
Suspekt: Proletar
S!vas: D.A.U.D.A.
Per Vers: Black Power
Tessa: Ben
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1.b - jeg glæder mig til at møde jer alle, og introducere jer til vores første forløb som er hiphop og stilistik :-) Vi skal høre noget god musik, og så arbejde videre med begreberne fortæller og forfatter :-)
-
Læseguide - Det' sprog til et Beat, s.12.13 (øverst) samt s. 20..docx
-
Husk de papirer I fik sidst: kompendium, en tekst om hiphop 'Introduktion' står der på første side, og sidst et om 'koder'. Jeg har mapper med som lovet! :-)
-
Øvelse 1 - MC Einar.docx
-
Husk jeres hiphopmappe :-) I dag skal vi arbejde med koderne fra sidst, også skal vi snakke stil i nummeret 'Provokerer, onanerer' af MC Einar.
-
Rim.docx
-
Øvelse - Rim for viderekomne.docx
-
JMA - Oldinger Mæ_ Holdninger (2002) - gruppe inddeling.docx
-
1Alberte S, Alberte E, Andrea N, Hjalte2Aleksander, Isabella, Birk, Emma3Andrea J, Annesofie, Benedichte, Frederikke4Astrid, Frida, Johan, Katharina 5Konrad, Liva, Nicoline, Rasmus6Mikkeline, Naja, Maja, Maya 7Selma, Signe, Victor, Xenia8Thea H, Thea
-
Læseguide - Krydsfelt s. 236-38..docx
-
Øvelse - Låneord (2).docx
-
I dag skal vi arbejde med ord, og den rolle ord og referencer spiller for betydningen af en tekst.
-
fest — Den Danske Ordbog
-
Tematisk læsning af 'Marquis'.docx
-
Vi skal se nemmere på L.O.Cs 'Marquis', så derfor står første modul på analyse, mens næste modul står på gennemgang og arbejde med de forskellige roller, et rapper-jeg kan indtage.
-
Teorilæsning - hiphoppens roller og temaer.docx
-
Vi skal sige god jul i dag - så jeg tager selvfølgelig en jule-rap med :-)
-
Godt nytår alle sammen! Vi skal have repeteret hvad vi lærte før juleferien, også sætter vi gang i den sidste del af vores hiphop-forløb :-)
-
Skabelon, Disposition.docx
-
Øvelse dér - Analyse af sang.docx
-
Mit møde er aflyst, så jeg kommer til tiden ;-) Det er selvfølgelig stadig analysen I skal arbejde med.
-
Mappe til PowerPoints
-
I dag skal I have færdiggjort jeres analyse, og et power point eller andet skal være klar til på torsdag :-)
-
Fremlæggelser (Tidsplan):
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Interview
|
04-12-2022
|
Grundforløbsopgaver (2 stk.)
|
31-12-2022
|
Analyse af hiphop
|
05-02-2023
|
Genaflevering
|
26-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Globaluge
Klassen arbejder i denne emneuge med et af FNs verdensmål, nemlig Klima. Der arbejdes med emnet via en tale af Karl-Ove-Knausgård, med fokus på den retoriske situation og appelformerne.
Tekst:
Karl Ove Knausgård, 'Fienden er følelsen av maktesløshet', trykt i 'Klimalitteratur' fra Systime.
PowerPoint med retorisk pentagram og appelformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning #1 (novelle)
Formål: Værklæsning (novellesamling). Forløbet er kompakt og har som hovedfokus at træne elevernes læse - og analyseevner. Eleverne har i det foregående forløb skiftet bekendtskab med tekstanalyse (hiphop forløb). Herudover skifter eleverne bekendtskab med fiktionskoder, den klassiske og moderne novelle, samt fortæller, synsvinkel og karakterising af karakter og miljø. Sidst inddrages også epitekst til supplement til arbejde med tema.
Afgrænsede gruppeopgaver med fastlagte spørgsmål (vedhæftet lectio moduler eller tilstede i PP)
Større gruppearbejde hvor forløbets forskellige fokuspunkter bruges til analyse af hver gruppes novelle.
Tavleundervisning og opsamlinger efter eleverne har brugt teori på en novelle.
Forløb afsluttes med fremlæggelser for resten af klassen.
Begreber og fokusområder:
Fakta- og fiktionskoder (særligt fokus på fiktion)
Paratekst (peri - og paratekst)
Novellegenren (den moderne novelle, tommepladser og fordoblingsbegrebet)
Fortæller og synsvinkel
Karakter og miljø
Læsning af epitekster, interviews som brug til tema læsning.
Materiale:
'Bavian' Naja Marie Aidt.
Kontrakter, koder og genrer (Håndbog til dansk)
Deadline interview: https://www.youtube.com/watch?v=ghTkpaB6pyQ
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sprogets rytme og flow (omskrivning).docx
-
Skriv en indledning.docx
-
Tjek på analysen (Beskrivelse eller analyse).docx
-
Uddrag fra 'Skriv dig frem' indledning samt analyse.pdf
-
I dag skal vi have startet jer op med den første skriftlige aflevering :-) Vi skal have snakket om, om I vil færdiggøre det klimaprojekt vi ikke fik afsluttet i sidste uge.
-
Læseguide, 'Kontrakter, koder og genrer'.docx
-
Husk at medbringe 'Bavian' - vi skal nemlig i gang med nyt forløb :-)
-
Kontrakter, koder og genrer (Håndbog Til Dansk).pdf
-
Vi opstarter nyt forløb i dag om novellegenren, og derfor skal vi selvfølgelig læse en novellesamling. Husk at medbringe 'Bavian'.
-
Novelle-forløb, 1.b 2023.pptx
-
En sammenligning (Novellegenrer).docx
-
Der er lektier til modulet, I skal hjemme have læst Martin A- Hansens novelle 'Paradisæbler' og udfyldt den tilhørende læseguide.
-
Læseguide 'Paradisæblerne' af Martin A. Hansen.docx
-
Arbejdsark 1 (fortæller og synsvinkel).docx
-
Fortæller og synsvinkel (Tekstbidder).docx
-
Karakter- og miljøanalyse.docx
-
Novellegrupper
-
Novelleanalyse - gruppearbejde.docx
-
I skal arbejde videre med jeres analyse af jeres novelle, og holde fokus på miljø og karakter. Vi fortsætter selvfølgelig karaktersamtaler.
-
Tekst 3 b Naja Marie Aidt
-
I dette modul, skal vi se på en epi-tekst til 'Bavian' samlingen :-)
-
I øver og finpudser analyse, og er top klar til fremlæggelser på torsdag :-)
-
Rækkefølge for fremlæggelser:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO: Grønland
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagens modul er virtuelt - I skal arbejde med 'Isbjørnen' og de arbejdsspørgsmål, som jeg vidste jer i tirsdags.
-
DHO-mappe
-
I dag gennemgår vi først jeres analyse af uddraget fra 'Isbjørnen', som I lavede selv for halvanden uge siden. Herefter går vi videre med en ny tekst, som I senere skal sammenligne med uddraget I har læst af 'Isbjørnen'.
-
I dag skal vi snakke om analyse, som er den bærende del af DHO'ens danskdel. Fordi I allerede kender til analyse, så er det her vi starter med at arbejde. I bliver introducerede til næste skriftlige aflevering, som udelukkende har fokus på analyse. :
-
I dag tager vi et kik ind på 'skriveportalen' som er jeres bedste ven i opgaveskrivningen her på SG. Vi kommer til at snakke om DHO'ens struktur og forskellige afsnit, og så vil vi se nærmere på hvad det vil sige, at skrive en redegørelse og lave hen
-
I dag skal vi arbejde med begrebet postkolonialisme :-)
-
I får jeres analyse tilbage, og vi starter med den sidste lille opgave inden DHO, en øvelse i diskussionens kunst.
-
Vi arbejder hele denne uge med jeres DHO. Jeg har teksterne I skal vælge i mellem med, og vi har tid til at snakke opgavens opbygningen igennem igen :-)
-
Vi arbejder videre med DHO'en, I har mulighed for at spørge om alt det I har brug for.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Science Fiction
- Fokus på genren, hvordan genkendes Sci/fi? (De fire former for forandring, Novum, automatisering og mærkeliggørelse).
- Fokus på generelle analytiske værktøjer (fortæller og synsvinkel, karakteriseringer og miljø, samt 'let' argumentation).
- Værklæsning 'De ansatte' (Roman), som er foregået i læsegrupper, hvor eleverne via spørgsmål har arbejdet med det læste, samt i fællesskab planlagt læsningen af romanen.
- Fokus på litterære perioder under modernismen (Futurisme, konfrontationsmodernisme og eksistentialisme)
Læsning af kanon forfattere: Rifbjerg, Johannes V. Jensen, og Seeberg.
Det skriftlige arbejde har fordelt sig på to opgaver, en skriveøvelse som skal træne elevernes evner inden for den refleksive genre, og øve at bruge sig selv i mødet med kunst.
Den større skriftlige opgave er en debatterende artikel, hvor eleverne tager stilling til dokumentarafsnittet 'Unaturlig udvælgelse' som vi har arbejdet med i undervisningen.
Materialer:
Olga Ravn: De ansatte (værklæsning)
Johannes V. Jensen: uddrag af Kongens fald.
Peter Seeberg: Patienten
Rifbjerg: Motor
Bønnelycke 'Aarhundredet'
Film: Ex Machina
Billeder af Simon Stålenhag: 'Milk Canvas' og 'The Gathering'
'Unaturlig udvælgelse' Netflix dokumentar, Episode 2, 22:30 - 34.00.
Grænseløs, s.7-12 (øverst) 'Fire former for forandring' - fire begreber som skal støtte eleverne i deres læsning af de forskellige tekster.
Litteraturhistorien på langs og på tværs om Futurismen, Konfrontationsmodernisme, og eksistentialisme.
Novum - fra Dansk noter.
Etisk Råds hjemmeside
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reality TV
Vi har i forløbet arbejdet med forskellige realityprogrammer – både indenfor tv- og podcastgenren. Derudover har vi læst en smule teoritekst, som har givet kontekst og præsenteret vores primære analytiske vinkler på forløbet: selviscenesættelse i reality-tv og produktionens rolle. Vi har kigget på de forskellige genrer indenfor reality, gjort brug af Goffmans teori om front- og backstage samt Meyrowitzs udvidelse af disse begreber samt teori om middlestage. Ydermere fokuserede vi på begreberne ’facework’, ’fakta- og fiktionskoder’, ’autencitetsmarkører’ samt diverse filmiske virkemidler. Vi arbejdede også kort med begrebet ’Public Service’. I de sidste moduler arbejdede vi med podcastgenren som reality.
Teoritekster:
Kapitlet ’Filmiske virkemidler’ fra Håndbog til dansk.
Uddrag om ’Reality Tv’ fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier.
Uddrag om ’Tilværelse som teater’ fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier.
Uddrag om ’Middlestage’ fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier.
Tekst om ’Fakta- og Fiktionskoder’ fra Dansksiderne (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469).
Uddrag fra Anne Jerslev bog ’Vi ses på TV: Medier og Intimitet’, 2004, siderne 13-17.
Primær tekster:
Klip fra sæson 26 Episode 6 af ’Politijagt’ https://www.youtube.com/watch?v=Tddhz5jotCE&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fsites.google.com%2F&source_ve_path=MTc4NDI0
Afsnit 2 fra sæson 6 af ’Gift ved Første Blik’
Afsnit 2 fra sæson 17 af ’Paradise Hotel’
Afsnit 2 fra sæson 1 af ’Vi Spiller Spillet’
Afsnittet "DU FAKER, DIN FAKER!" fra podcasten ’Fries Before Guys’
Alle tekster, opgaver og arbejdsspørgsmål kan findes på vores Google Site: https://sites.google.com/slagelsegym.dk/2-b-daa-joc?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skrivecup: Forbudt
Skrivecup: Forbudt.
Forløbet er baseret på skrivecups emne for skoleåret 23/24 og fokusere på det forbudte.
Der tages udgangspunkt i folkevise- og eventyrgenren. Elevernes introduceres derfor til en række litteraturhistoriske begreber og tekster, som en vej ind i stoffet.
I arbejdet med folkeviserne er fokus på litteraturhistorisk samtid og genretræk, herunder forskellen mellem ridderviser og trylleviser.
Ydermere har eleverne arbejdet med folkeeventyret og kunsteventyret, eksemplificeret gennem 'Kong Lindorm' og 'Skyggen', som også læses og behandles som et værk. I arbejdet med disse har det været fokus på forskellen mellem romantikken og romantismen.
Arbejdet med de to eventyr har også introduceret eleverne til forskellige analytiske tilgange, en litteraturhistorisk en strukturalistisk, og en psykoanalytisk læsning af 'Skyggen'.
Forløbet har et stort fokus på remediering, da dette er en del af skrivecup konkurrencen.
Det skriftlige arbejde i forløbet har været henholdsvis en video/lyd aflevering af en analyse af én af forløbets tekster, samt en remediering af en af forløbets tekster som skrivecup produkt.
Materialer:
'Ebbe Skammelsen' og 'Harpens Kraft'
'Kong Lindorm'
'Skyggen' H. C. Andersen (læses som værk)
'Folkeviserne' Litteraturens veje s. 58-67
'Kong lindorm' fra Litteraturens veje s. 70-71
'Folkeviser og Folkeeventyr', Litteraturhistorien på langs og på tværs
’Baggrundslitteratur til eventyr og fantasy’ fra Eventyr i Dansk.
'Romantismen og det uhyggelige' fra litteraturens genveje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Selvfortælling
Forløbet er todelt, med en del som tager udgangspunkt i klassens studietur til Krakow i Polen, og tager derfor arbejdes der med litteratur i oversættelse, og en anden del som sætter fokus på genren autofiktion i en dansk kontekst.
Forløbet introducerer eleverne til de to genrer, vidnesbyrdlitteratur og autofiktion, og har som formål at styrke elevernes tekstforståelse i forhold til litteratur som inddrager virkelighed.
Forløbets analytiske fokus er på fortæller, synsvinkel, og kunstnerisk bearbejdning ag virkelighed.
Forløbets skriftlige arbejde har taget udgangspunkt i elevernes som fortællere, og har derfor primært haft et kreativt fokus.
Læste materialer:
'Vidnesbyrdlitteratur' s. 154 (midt) - 165 fra Litteratur med udsyn (bind 1)
Uddrag fra 'Hvis dette er et menneske' af Primo Levi, fra Litteratur med udsyn (bind 1)
Interview(portræt af Caspar Eric og 'Nike': https://politiken.dk/kultur/boger/litteraturpris/art5612020/Caspar-Eric-%C2%BBJeg-kan-godt-lide-en-poesi-som-form%C3%A5r-at-v%C3%A6re-terroristisk%C2%AB
'Nike' af Caspar Eric (Værklæsning - digtsamling)
Livsværk s.15 - 22 (fra afsnittet 'Selvbiografi og Barndom' til og med 'Selvbiografi og det litterære værk').
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Krænkelser (journalistik og dokumentar)
Formål: Forløbet søger at bevidstgøre eleverne om brugen af retoriske virkemidler og argumentation i en række forskellige faktabaserede tekster. Der sættes fokus på sproget som middel for at forstå og give udtryk for forskellige verdensopfattelser. Arbejdet stilladeres ved først at have fokus på retoriske virkemidler og deres rolle og effekt i forskellige tekster som taler og artikler, og derefter introduceres argumentation som redskab til at analysere en dokumentar.
Eleverne introduceres også for nyheds- og opinionsgenren inden for journalistik, samt nyhedstrekant og -kriterier.
Forløbet introducerer eleverne til en bred vifte af tekstgenrer fra taler, til artikler (her både nyheds- og opinionsgenren) samt dokumentar (som eleverne før har arbejdet med).
Forløbets skriftlige arbejde har fokuseret på den reflekterende artikel, og her har netop retorisk spillet en stor rolle. Forløbet har også trænet elevernes formidlingsevner gennem produktion af en video, der sætter argumentationsanalyse sammen med filmiske virkemidler i analyse af en dokumentar.
Materialer:
'Svømmestjerner - under overfladen' (DR)
Sofie Linde, tale ved Zulu Comedy Galla, d.26 august, 2020.
'Retoriske virkemidler' - PDF.
'Billedsprog' - PDF
'Avisens baggrund' (fra Litthis på langs og på tværs)
'Hvad er en avis' (fra Håndbog til dansk).
Altinget: 'Jeg frygter, at Sofie Linde har gjort mere skade end gavn for #Metoo-kampen' af Adam Holm, (3. September 2020)
'Præsident vækker opsigt: Kysser spillere på munden' - Ekstra Bladet. Link: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/landsholdsfodbold/kvindevm23/praesident-vaekker-opsigt-kysser-spillere-paa-munden/9913111
'Spansk fodboldpræsident trækker sig efter langstrakt sag om kys' dr.dk. Link: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/praesident-spansk-fodboldforbund-traekker-sig-efter-kys
Klip fra DR2' 'Deadline' fra d. 17/5 2022, interview med Kristian Von Hornsleth
'Herlufsholms Hemmeligheder' (Tv2 dokumentar), 5/5 2022.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 3.b! Velkommen tilbage efter sommerferien :-) Vi starter lige på med et kik på jeres skriftlige årsprøve og så springer vi ud i skoleårets første forløb - Krænkelser - som I valgte for alt for lang tid siden. Jeg glæder mig til at se jer alle ige
-
Dagens plan: vi mødes i lokalet, tager fravær og siger 'bye bye' til telefonerne, går til morgensamling :-)
-
Tale ved Zulu Comedy Galla → Røst
-
I dag skal vi analysere Sofie Lindes Tale til Zulu Comedy Galla.
-
I dag skal vi arbejde med jeres første aflevering i år, og så har vi lige et hængeparti fra sidste modul vi skal have ordnet.
-
I dag skal vi arbejde med to nyhedsartikler, og se nærmere på hvilke krav der er til denne genre.
-
Fordi vi skal ned og høre om erhvervspraktik osv. bruger vi tiden på jeres skriftlige aflevering indtil vi skal ned i lok. 100.
-
Vi tager et nærmere kik på argumentation, og vender tilbage til Sofie Linde.
-
I dag skal vi arbejde med to dokumentarklip, og afprøve vores analytiske evner inden for denne genre :-)
-
Alle grupper skal være klar til at mødes med en anden gruppe, og fortælle om jeres analyse.
-
Hej 3.b, Dette modul, bliver et arbejdselv modul, da jeg er nødt til at køre hjem til min søn, som er blevet syg. Det passer heldigvis okay, da I nu skal arbejde med dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder' som vi så sidste gang. Jeg vedhæfter her e
-
I skal arbejde videre med jeres dokumentaranalyse, og gøre klar til at I skal fremlægge jeres arbejde.
-
Rækkefølge for fremlæggelser. Måske når vi alle i dag, ellers tager vi en omgang mere i næste uge :-)
-
Vi samler op på jeres arbejde med 'Præludium' og taler lidt om litteraturhistorien generelt.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fra Romantikken til Det Moderne Gennembrud
Formål:
Forløbet er delt i to, med et fokus på romantikken og et på det moderne gennembrud. Klassen har tidligere, i 2.g arbejdet med romantikken og romantismen, derfor er del 1 ikke så lang. Her arbejdes primært med lyrik og kanonforfattere - desuden er der fokus på kendskab til de forskellige romantiske greb som: Universalromantikken, Nationalromantikken, Monisme, Panteisme, Dualisme, Organismetanken, Kunstneren, romantisme.
Del 2 introducerer eleverne til perioden via læsning af uddrag af George Brandes indledningstale i 1871. Forløbets hovedfokus er på kvindens rolle i samfundet som undersøges via læsning af dramaet 'Et dukkehjem'. Det er målet at del 2 giver eleverne kendskab til dramaet som genre, og bevidsthed omkring forskellen fra det læste til det spillede teaterstykke.
Se og skabe forbindelser mellem ændre tekster og nye tekster, via arbejde med moderne tv-serier, samt remediering.
Læsning af et samlet drama-stykke: 'Et dukkehjem'.
Forløbet dækker læsningen af tekster på henholdsvis norsk, svensk og dansk.
Arbejde med og træning af tekstanalyse i en litteraturhistorisk sammenhæng (her Det Moderne Gennem), samt brug af sproghandlinger og transaktionsanalyse til at stille skarpt på dramaets karakterer, og deres indbyrdes relationer.
Forløbet afsluttes med et innovativt projekt, hvor den sidste scene i 'Et Dukkehjem' remedieres til et moderne set-up. Som inspiration har eleverne først arbejdet med den norske serie Skams gentænkning/genbrug af samme scene.
Materialer til del 1 (Romantikken)
Litteraturens veje s. 137-140.
'1800 tallet på vrangen: Guld, hor og romantik' E1.
'Morgenvandring' af Adam Oehlenschlager
H.C. Andersen 'Danmark mit fædreland'.
'Danmarks trøst' Grundtvig.
'Præludium' St. St. Blicher
Materialer til del 2 (Det Moderne Gennembrud)
'Et dukkehjem' Henrik Ibsen (læst som værk)
'Skam', NRK.
'Den sidste balkjole' Herman Bang
'Lønningsdag' Martin Andersen Nexø.
'Ett dockhem' August Strindberg (svensk)
'Introduktion' af Søren Peter Hansen, fra Giftas. (Dansklærerforeningen, 2000)
Litteraturhistorien på langs og tværs: Kapitel 12: 'Drama' og Kapitel 6 'Det Moderne Gennembrud - skrivestil og
sprog'.
Håndbog til dansk: 'Sproghandlinger og transaktionsanalyse'.
Friends: Chandler and Joey Raise a Baby Chick (Season 3 Clip) | TBS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
Materiale:
- Karen Blixen: "Livets Veje", 1937 (analyse af epik - episke virkemidler, eksistentialisme).
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål", 1920 (digtanalyse - lyriske virkemidler, ekspressionisme).
- Rudolf-Broby-Johansen: "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT", 1922 (digtanalyse - lyriske virkemidler, ekspressionisme).
- Emil Aarestrup: "Angst", 1838 (digtanalyse - lyriske virkemidler, romantisme).
- Anonym: folkevisen "Aage og Else", middelalder (analyse af epik - folkevisens stiltræk, folkevisetyper: ridder- og trylleviser).
- Martin Andersen Nexø: "Sevilla", 1903 (prosaanalyse - sproglig-stilistiske virkemidler).
- Ole Bornedal: "Liktorernes tyranni", 2017 (argumentationsanalyse/retorisk analyse - retoriske virkemidler).
PowerPoint-præsentationer:
- Intro til dansk
- Det blomstrende slagsmål og digtanalyse
- Folkeviser
- Novellen
- Reality
- Dokumentar
- Science fiction
- Selvfortælling
- Retorik og argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Science Fiction
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2 (debat)
|
08-10-2023
|
Opgave 3 (debatterende artikel)
|
19-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519937",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519937",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519937"
}