X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DaA/1k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Cathrine Jensen
Hold
2022 DaA/1k (
1k DaA
,
2k DaA
,
3k DaA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Eventyr
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
Det moderne gennembrud
Titel 4
Dokumentar
Titel 5
Romantik og romantisme
Titel 6
SkriveCup
Titel 7
Avisjournalistik
Titel 8
Eksistentialisme
Titel 9
Perspektiver på krig
Titel 10
Diskursanalyse
Titel 11
Det fortrængte
Titel 12
Modernisme og lyrik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Eventyr
I dette forløb arbejder vi med eventyrgenren med fokus på klassiske eventyrtræk samt forskellige læsemetoder: strukturalisme, psykoanalytisk læsning og historisk læsning. Afslutningsvist ser vi et romantisk drama (Pretty Woman) med fokus på lån fra eventyrgenren.
MATERIALE:
Baggrundstekster:
- Fibiger og Lütken: "Litteraturens veje". Afsnit om folkeeventyr.
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk". Afsnit om eventyr (s. 74-76)
- Finn Fergo (red.): Den gyldne nøgle", 1984 (s. 10-15)
- Materiale om psykoanalytisk metode
Tekster:
- Moderne eventyr: David Rehling: "Historien om den lille kanin der ville være en giraf". Information aug., 1997
- Folkeeventyr: "Rødhætte"
- Folkeeventyr: "Kong Lindorm"
- Folkeeventyr: "Prinsessen med de tolv par guldsko"
- H.C. Andersen: "De røde sko" (1845)
- Garry Marshall: "Pretty Woman" (film fra 1990)
Indhold
Kernestof:
Portræt eksempel.pdf
Danskopgave. Portræt af min makker..docx
Vi skal arbejde videre med de interviews, I lavede i torsdags. I skal til i dag læse s. 1-4 i det uploadede dokument "Portrætgenren". Efter læsning skal I notere 3 ting ved portrættet om Paris Hilton (s. 2-3), som I synes fungerer godt, og hvorfor.
Portrætgenren SG.pdf
Opgaver eventyr s 1-4.docx
Vi tager fat på vores første forløb om eventyr. Læs s. 1-4 i kompendiet. Efter læsning skal du kunne besvare følgende spørgsmål:
Eventyrforløb 1g Slagelse.pdf
Historien om den lille kanin, der ville være en giraf _ Information.pdf
Samme lektie som den i timen tirsdag, hvor der var morgensamling:
Opgaver til Rødhætte.docx
Jeres portræt af en makker skal være færdigskrevet til i dag, så I kan lade jeres makker læse og godkende det i timen.
Læs desuden s. 5-7 i eventyrkompendiet. I skal efter læsning overordnet kunne forklare, hvad en strukturel læsning, en historisk læsning og en psykologisk læsning er.
I skal have læst eventyret "Rødhætte" s.11-12 i eventyrkompendiet.
I skal læse s. 8-10 i eventyrkompendiet og besvare følgende:
Opgaver til Kong lindorm 1g.docx
Læs eventyret "Kong Lindorm" s. 13-16 i eventyrkompendiet.
Opgaver til Prinsessen med de tolv par guldsko.docx
Læs eventyret "Prinsessen med de tolv par guldsko" s. 17-19 i kompendiet (kommer lige efter "Kong Lindorm")
Opgave. Skriv et eventyr..docx
Opgaver til HCA De røde sko.docx
Læs eventyret "De røde skoe" af H.C. Andersen. Du skal hjemmefra skrive et helt kort resume, hvor du altså fortæller i grove træk, hvad eventyret handler om.
De røde Skoe. HC Andersen.pdf
Vi begynder timen med at samle op på "De røde sko". Hvis I ikke fik lavet det i sidste time, så skal I have besvaret de spørgsmål, der passer til jeres gruppe. Gruppe og spørgsmål ser I i uploadede dokument herunder.
Vi ser "Pretty Woman" færdig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
I dette forløb arbejder vi med retorikkens og argumentationsteoriens grundbegreber. Eleverne præsenteres for: det retoriske pentagram, tre talegenrer: lejlighedstale, politisk tale og informerende tale,Toulmins argumentationsmodel, appelformer: etos, logos og patos, retoriske virkemidler samt argumenttyper og fejltyper.
Vi kigger særligt på argumentation med et feministisk indhold i hhv. tørklædedebat og Sofie Lindes berømte tale.
MATERIALE
Baggrundsviden:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", kapitlerne: Retorik, Argumentation og Sproglige figurer.
Tekster:
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale, 2023
Pia Kjærsgaard formandstale ved Dansk folkepartis årsmøde 2007 (uddrag)
Helle Thorning-Schmidt, tale ved Socialdemokraternes kongres 2005 (uddrag)
Ditte Giese: "Jeg er feminist, derfor er jeg imod burkaforbud", Politiken, 22. feb. 2018
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Indhold
Kernestof:
Opgaver nytårstale 2023.docx
Tekster til retorik og argumentation Slagelse.pdf
Kære 1.k. Jeg håber, I har haft en god ferie. Vi tager fat på et nyt forløb om retorik og argumentation. Til i dag skal I læse i kompendiet (uploadet herunder) fra s. 4-8 (til afsnittet "Appelformer").
Retorik og argumentation kompendium 23.pdf
Opgaver til Pia Kjærsgaard.docx
Læs s. 8-12 i kompendiet. I skal IKKE lave opgaverne undervejs.
Genlæs s. 10-12 i kompendiet, og lav opgave 1 på side 12 (I skal finde hjemlen i de forskellige argumenter).
Samme lektie som i går: genlæs s. 10-12 i kompendiet. Vi arbejder videre med Toulmins model i dag.
Genlæs Pia Kjærsgaards tale s. 10-11 i kompendiet, der er uploadet herunder. Find bagefter 3 påstande i talen, og undersøg, om der er belæg, hjemmel, styrkemarkører, rygdækning og gendrivelser.
Helle Thorning-Schmidt tale (1).pdf
Opgaver Argumenttyper.docx
Læs s. 13-18 i teorikompendiet om argumentation. I skal ikke lave opgaverne.
I skal have læst talen af Helle Thorning Schmidt og besvaret så mange spørgsmål hertil som muligt. Jeg regner med, at I bruger ca. 20 minutter på lektien. Begge dele (tekst + spørgsmål) er uploadet herunder.
Opgaver til Helle Thorning.docx
Retoriske virkemidler og opgave.pdf
Læs om sproglige figurer s. 18-21 i kompendiet. (I skal ikke lave opgaverne)
Jeg er feminist. Derfor er jeg imod burkaforbud.pdf
Google Docs: Sign-in
Opgaver til Sofie Lindes tale.docx
Læs den uploadede tale af Sofie Linde
Sofie Lindes tale.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det moderne gennembrud
I dette forløb arbejder vi litteraturhistorisk med perioden det moderne gennembrud, som også er en optakt til Dansk-historie-opgaven. Vi arbejder med begreber som realisme, socialrealisme, naturalisme og impressionisme. Specielt fokus på kvinderoller.
MATERIALE
Baggrundsviden
Mimi Sørensen m.fl.: "Brug litteraturhistorien", kapitlet "Ud med Gud" om det moderne gennembrud.
Fibiger et. al: "Litteraturens veje", kapitlet om det folkelige gennembrud (uddrag)
Tekster:
Georg Brandes: "Af Indledning til Hovedstrømninger i 19de århundredes litteratur" (uddrag) 1872
Charles Darwin: "Menneskets afstamning - det naturlige udvalgs indvirkning på de civiliserede folkeslag" (uddrag), 1871
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette", 1887
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" 1887
Amalie Skram: "Constance Ring" (uddrag), 1885
Amalie Skram: "Karens jul", 1885
Herman Bang: "Pernille" (uddrag), 1880
Herman Bang: "Den sidste balkjole", 1887
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag", 1900
Andet:
"1800-tallet på vrangen"
Malerier:
Hans Andersen Brendekilde: "Udslidt", 1889
Erik Henningsen: "Summum jus, summa injuria. Barnemordet" (1886)
Christoffer-Wilhelm Eckersberg: "Bella og Hannah. M.L. Nathansons ældste døtre" (1820)
Bertha Wegmann: "Portræt af Jeanna Bauck" 1881
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb om det moderne gennembruds litteratur, som vi også skal arbejde med i DHO. Ingen lektie til i dag.
Det moderne gennembrud kompendium Slagelse nyeste.pdf
Indledende opgaver til det moderne gennembrud.docx
Georg Brandes forelæsning.pdf
Georg Brandes opgaver NY.docx
I skal have læst s. 1-5 i kompendiet (uploadet herunder) og besvaret spørgsmålene til (også herunder).
Vi arbejder med jeres opgave til fredag. I skal have kigget lidt på eksemplet på en argumentationsanalyse, jeg har uploadet herunder. Tænk også over, om der er noget særligt, I skal have hjælp til med opgaven, så I kan få mest ud af timen.
Eksempel på argumentationsanalyseopgave.pdf
Læs teksten af Georg Brandes, som er uploadet herunder. Det er en svær tekst, så du skal bruge lidt tid på den, og fortvivl ikke, hvis du ikke forstår det hele. Noter 1-3 pointer fra teksten efter læsning, som du føler, du har forstået.
Darwin-tekst.pdf
Opgaver til Darwin.docx
Vi samler op på Georg Brandes fra sidste gang.
1800tallet på vrangen.docx
I skal have besvaret opgave 1-5 om Darwin-teksten
Læs novellen "Ane-Mette", som er uploadet herunder. Efter læsning, skal du færdiggøre følgende sætninger (skriv dine svar ned hjemmefra).
Ane-Mette.pdf
Opgave. Miljøkarakteristik.docx
Kvinderoller til debat.pdf
Læs dokumentet om kvindens roller i tiden, og lav opgave 1 på den sidste side. Hvis I er i tvivl om, hvad man kan kigge på, når man analyserer et billede, kan I bruge skemaet uploadet herunder som hjælp.
Spørgsmål til billedanalyse.pdf
Arbejdsspørgsmål til Naadsensbrød SG.docx
Læs novellen "Nådsensbrød" af Henrik Pontoppidan. Novellen er 5 sider og ikke helt let, så sæt god tid af til læsning.
Nådsensbrød SG.pdf
Fællesdokument Naadsensbrød
Opgaver Constance Ring.docx
Læs dokumentet om Amalie Skram samt uddraget af romanen "Constance Ring". Efter læsning skal du overveje, hvilket syn der er på ægteskabet og kvindes rolle i uddraget.
Amalie Skram og uddrag af Constance Ring.pdf
Constance Ring
Amalie Skram Karens jul med noter.docx
Spørgsmål til Amalie Skram Karens Jul.docx
Vi arbejder videre med novellen "Karens jul", som I læste i går. Til i dag skal I have styr på novellens handling, og I skal skrive noter til en miljøkarakteristik - altså hvad kendetegner hhv. det fysiske, psykiske og sociale miljø. Find gerne minim
Miljøkarakteristik Karens jul
Vi skal have samlet op på jeres arbejde med Amalie Skrams "Karens jul". I skal have besvaret minimum 2 af følgende fire spørgsmål hjemmefra:
Herman Bang. Den sidste balkjole..pdf
Opgaver til Den sidste balkjole.docx
Herman Bang og Pernille.pdf
Læs dokumentet ovenfor om forfatteren Herman Bang og skrivestilen impressionisme. Læs også uddraget af novellen "Pernille" (i samme dokument). Efter læsning skal du vurdere, hvilke af de seks kendetegn for impressionismen, der står i punktopstillinge
Læs s. 1-3 i det uploadede dokument om "Det folkelige gennembrud".
Det folkelige gennembrud Litteraturens veje.pdf
Opgaveformuleringer DHO
Til i dag skal I have læst de fire opgaveformuleringer grundigt og gjort jer tanker om, hvilken en I vil vælge. I skal overveje hjemmefra, hvilke spørgsmål I har til opgaverne. I timen vil de fire opgaveformuleringer blive gennemgået. Vi gennemgår de
Nexø Lønningsdag (1900).pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Argumentationsanalyse
12-03-2023
Miljøkarakteristik
23-03-2023
1k DHO - skrive
16-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentar
Vi læser om kendetegn ved genren, definition af den samt fakta- og fiktionskoder, dokumentartyper (sagsorienteret, portræt, sociologisk, institution) og -fortælleformer (autoritativ, observerende, interaktiv, poetisk) samt filmiske virkemidler. Der analyseres et udvalg af dokumentarer (og uddrag) med fokus på forskellige udgaver af genren. Undervejs diskuteres forhold til virkeligheden. Eleverne arbejder desuden selvstændigt ift. at udvælge og præsentere en selvvalgt dokumentar. Der skrives opgave om uddrag af "Gasolin", og vi arbejder med "Blodets bånd" som værk
MATERIALE
Baggrundsviden
"Krydsfelt" - kapitel om dokumentar "Levende billeder"
Helt korte uddrag af:
AFR - eksempel på mockumentary - fiktionsfilm, der ligner en dokumentar - fokus på autenticitetsmarkører
Nanook of the north - første dokumentar - om inuitternes liv (sociologisk dokumentar)
Dong bag lukkede døre - sagsorienteret dokumentar - fokus på fakta og fiktionkoder
TV2 dokumentar: "En morder vender hjem" - eksempel på portræt- og sagsorienteret dokumentar
Anders Østergaard: "Gasolin" (uddrag) - der skrives opgave om
Hele dokumentarfilm:
Joachim Ladefoged: "Mirror", 2009
TV2 dokumentar: "Operation X - narret til porno", 2006
Kent Klich, Mikala Krogh: "Beths dagbog", 2006
Christian Sønderby Jepsen: "Blodets bånd", 2013
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til dokumentar indledende.docx
Hej 2.k. Så går vi i gang med dansk igen, og jeg glæder mig til at se jer alle sammen :-) Vi skal have et forløb om dokumentarfilmgenren, og til i dag skal I læse s. 2-6 i det uploadede dokumentarkompendium. Der er en masse oversigter mm., og jeg for
Dokumentarkompendium SG 2023.pdf
Hvis I ikke nåede at besvare spørgsmålene til dokumentargenren i timen, så er det lektie til i dag. Spørgsmålene er uploadet herunder.
Læs s. 7-12 i dokumentarkompendiet. Besvar spørgsmålene (uploadet herunder) til teksten undervejs.
Opgaver til dokumentartyper og fortælleformer.docx
OPGAVE TIL JOACHIM LADEFOGEDS MIRROR.docx
Vi skal arbejde videre med dokumentartyper og -fortælleformer. Lektien er samme som i mandags, men i dag har vi fokus på de tre sidste spørgsmål:
Genlæs evt. nederst s. 8-12 i kompendiet
Præsentation af en dokumentarfilm.docx
Hjælp til virkemidler dokumentar.docx
Vi skal se en dokumentar, hvor vi specielt har fokus på filmiske virkemidler, som I arbejdede med i sidste time. Til i dag skal I læse s. 18-23 i dokumentarkompendiet, så I har styr på alle virkemidlerne (og ikke kun dem, I arbejdede med sidste gang)
Filmiske virkemidler.pptx
Opgaver til Beths dagbog Slagelse.docx
Læs om jegdokumentaren s. 14 til øverst s. 17
Analyserende artikel. Gasolin.docx
Uddrag Gasolin.mp4
Gense klippet fra dokumentaren "Gasolin", og lav derefter et udkast til en disposition (oversigt) til din opgave med de punkter, du tænker skal med. Husk at sørge for, at du herunder får besvaret alle dele af opgaveformuleringen. Du kan tage udgangsp
Opgaveformulering. Analyserende artikel. Gasolin.docx
Dokumentarfilm - Blodets bånd.docx
Vi skal se en spændende dokumentarfilm som den sidste i vores forløb.
Vi ser "Blodets bånd" færdig og arbejder med den.
Vi bruger modulet på at skrive opgave, hvis I ikke er blevet færdige. Hvis I er færdige, kan jeg hjælpe jer med lige at kigge den igennem inden aflevering. Tænk over, om der er noget særligt, du har brug for hjælp til.
Dokumentarfilm - Blodets bånd Ny.docx
I dag skal vi arbejde med filmen "Blodets bånd".
Google Slides: Sign-in
I skal fremlægge jeres arbejde fra i går om dokumentarfilmen "Blodets bånd".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse af dokumentar
04-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romantik og romantisme
Litteraturhistorisk forløb om romantik og romantisme, herunder universalromantik, nyplatonisme, biedermeier-kultur, nationalromantik og romantisme.
Baggrundsviden
brug litteraturhistorien: om romantik og romantisme
tekster:
Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring", 1804
Schak Von Staffeldt: "Indvielsen" 1804
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssangen" 1819
N F S Grundtvig: "Dejlig er den himmel blå" 1818
NFS Grundtvig: "Vær velkommen Herrens år" 1849
Dronningens nytårstale 2023
H.C.Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren" 1845
H.C.Andersen: Sneemanden, 1861
Emil Aarestrup: "På sneen", 1838
Sten steensen Blicher: Præludium (sig nærmer tiden), 1838
Andet: gruppearbejde om forskellige nationalromantiske sangtekster:
Natasja: I Danmark er jeg født
Suspekt og Folkeklubben: Danmark
Indhold
Kernestof:
Opgaver til Guldhornene
Opgaver Guldhornene Slagelse.docx
Hej 2.k. Vi skal i gang med et forløb om romantikken. Til i dag skal I læse s. 2-5 i kompendiet (I skal ikke lave evt. opgaver undervejs). Efter læsning skal I kunne svare på følgende:
Romantikken kompendium Slagelse.pdf
GuldhorneneSG.pdf
Læs s. 8-10 i romantikkompendiet om Oehlenschläger og digtet "Morgenvandring". Når du har læst, skal du undersøge første strofe (dvs. det afsnit af digtet, der begynder med "Til skoven jeg gennem ..." øverst s. 9).
Adam Oehlenschläger - resten af Morgenvandring
I skal have besvaret spørgsmål 1-5 på side 10 i romantikkompendiet.
Opgaver til Indvielsen.docx
Læs s. 12-14 i romantikkompendiet. Læs digtet 13-14 to gange og giv hver en strofe en overskrift, der passer til indholdet. I skal ikke besvare opgaverne på side 14. Brug 15-20 minutter på lektien.
I skal have besvaret alle spørgsmålene til digtet "Indvielsen" s. 13-14 i kompendiet færdigt.
Skriveøvelse natursyn.docx
Læs s. 15-16 i romantikkompendiet. I skal ikke lave opgaverne s. 16.
Opsamling Indvielsen 2.k.docx
Fædrelandssangen fuld længde.pdf
Opgaver til Fædrelandssangen.docx
Vi fortsætter med romantikken. Læs s. 15-16 i romantikkompendiet, og besvar opgave 1 og 2 på s. 16.
Samme lektie som til timen i går
Gruppearbejde nationalromantik.docx
Fremlæggelser af jeres arbejde med sangene - I får de første 20 min. af timen til at færdiggøre jeres fremlæggelser.
Læs dokumentet herunder om Grundtvig
Lidt om Grundtvig.docx
Vær velkommen Herrens år.docx
Hej folkens. Vi begynder året med en tale og en sang. Skååål og godt nytår!!!
H.M. Dronningens nytårstale 2023.pdf
Opgaver til Dronningens nytårstale 2023.docx
Oversigt over retorik og argumentation.pdf
I skal have færdiggjort jeres arbejde med Dronningens nytårstale fra sidste time - dette skal præsenteres i dag i timen. Opgaverne og talen ligger på onsdagens modul.
Spørgsmål til Biedermeier og romantisme.docx
Til i dag skal I læse s. 19-24 i kompendiet samt besvare de to spørgsmål til digtet nederst s. 23.
Vi skal samle op på Biedermeier i dag og arbejde videre med romantismen. Som lektie skal I læse Wiki-artiklen, som jeg synes, opsummerer romantisme meget godt. Efter læsning skal I sammenligne de to malerier, jeg har vedhæftet her, og skrive hvordan
Romantismen - Wikipedia, den frie encyklopædi
Billede 1 Biedermeier.pdf Billede 2 Romantisme.docx
Samme lektie som fredag: Vi skal samle op på Biedermeier i dag og arbejde videre med romantismen. Som lektie skal I læse Wiki-artiklen, som jeg synes, opsummerer romantisme meget godt. Efter læsning skal I sammenligne de to malerier, jeg har vedhæfte
Opgaver til Hyrdinden og skorstensfejeren.docx
Læs eventyret "Hyrdinden og skorstensfejeren" i kompendiet s. 26-28. Mens eller efter du læser, skal du finde:
RomantikRomantismeSlagelse.pptx
Innovationsmateriale2k.docx
Viden og inspiration om vindmøller.docx
I dag skal vi arbejde med et digt fra romantismen.
Emil Aarestrup. På Sneen.
Opgaver til På sneen 2k.docx
Snemanden HCAndersen.docx
Teksten "Snemanden" skal være læst GRUNDIGT til i dag.
Opgave Snemanden.docx
Emil Aarestrup. På Sneen.pdf
Genlæs digtet "På Sneen" og forsøg at få styr på indholdet i hver strofe. Slå ord op, du ikke forstår på fx ordnet.dk eller sproget.dk
Samme lektie som onsdag: læs digtet "På sneen" og skriv ned, hvad du mener, er handlingen strofe for strofe. Du kan også prøve at give hver en strofe en overskrift, der passer til indholdet.
Hej folkens. Vi gør digtet "På Sneen" færdigt. Genlæs det. Hvis I ikke allrede har gjort det, skal I give hver en strofe en overskrift, der passer til indholdet.
Noter og opgaver til Præludium.docx
Blicher. Præludium.pdf
Lektie: Begynd med at læse om forfatteren Steen Steensen Blicher på slide 33 fra PowerPointet herunder. Læs herefter digtet "Præludium" (du kan finde ordforklaringer i nederste dokument). Find de steder i digtet, hvor du synes, at Blichers eget liv a
Oversigt over romantik og romantismeforløb 2.k.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SkriveCup
Indhold
Kernestof:
Valg af tekst til Skrivecup.docx
Til i dag skal I hjemmefra orientere jer i tekstmappen, jeg har delt med jer. Alle teksterne har forbudte elementer og kan bruges til skrivecup. Hjemmefra skal I have valgt tre, I synes ser spændende ud (det betyder ikke, I skal læse dem fuldt, bare
Link til tekstmappe
I skal arbejde selvstændigt det meste af timen i dag. Jeg kommer dog hen og introducerer arbejdet og tager fravær i begyndelsen af timen.
I har de lektier for, som I selv har givet hinanden i grupperne onsdag :-)
I får timen til at arbejde med jeres SkriveCup-tekst. Den skal være færdig på fredag!!
Klassefinale. I skal fremlægge jeres tekster/performances for klassen. I har ca. 5 min. pr. gruppe. Udover at forberede jeres performance for klassen, skal I orientere jer i de tre bedømmelseskriterier for konkurrencen. Kriterierne finder I ved at fø
Regler | SkriveCup
Bedømmelsesark Skrivecup.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Avisjournalistik
Indføring i klassisk avisjournalistik. Vi læser om
stofområder
avistyper
layout
vinkling
nyhedstrekant
nyhedskriterier
forskellige kompositionsmodeller
fortælllende nyhedsjournalistik
Morten Sabroe: "Undskyld kan du sige mig hvor udgangen er?"
Opgave: artikel fra Riga i fortællende journalistisk stil med fokus på oplevelser, sceniske beskrivelser, sansninger og stemninger.
Indhold
Kernestof:
Opgave indledende om aviser.docx
Hej folkens. Vi går i gang med et forløb om avisjournalistik. Til i dag skal I læse s. 1-6 (øverst). Bagefter skal I kunne svare på:
Avisjournalistik.pdf
Opgave layout og vinkling.docx
Læs s. 6-8 (midt) i avisjournalistikkompendiet (I skal ikke lave opgaverne undervejs). Når I har læst, skal I vælge en artikel fra en af de store avisers netudgave og sammenligne dens layout med det, der er beskrevet i lektien. Hvordan adskiller neta
Forberedelse Riga
Morten Sabroe artikel.pdf
Analyse af Morten Sabroe artikel.docx
Læs om fortællende journalistik s. 11 (midt) -13 (midt) og læs ligeledes om Indre komposition og sprog s. 14 -16. Besvar spørgsmålene herunder til lektien undervejs mens I læser.
Fortællende journalistik opgaver 2k.docx
OpgaveartikelRiga.docx
Når jeg ser et rødt flag smælde.docx
Pernille Rosendahl - Når jeg ser et rødt flag smælde - 1. maj 2020
Om de to opgavegenrer. Undervisningsministeriets beskrivelse..docx
Sidste dansktime i år!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Eksistentialisme
Indføring i eksistentialistisk læsning og teori. Vi bruger primært Camus og begreberne: det absurde, valget, positiv nihilisme, sisyfosmyten, det etiske. Vi bruger også Kierkegaards fire stadier: spidsborger, æstetiker, etiker og det religiøse. Liv, krise-valg model.
Tekster:
Caspar Colling Nielsen: Pelikanen (fra novellesamelingen "Mount København") 2010
Karen Blixen: Livets veje (af romanen "Den afrikanske farm") 1937
Karen Blixen: Ringen - fra novellesamlingen "Skæbneanekdoter", 1953
Martin A Hansen: "Agerhønen", 1947
Peter Seeberg: "Patienten" 1962
Helle Helle: "Fasaner" 1996
Caspar Colling Nielsen: den danske borgerkrig 2018-2024" (værk roman), 2013
Andet:
dokumentarfilm: Verdens første cyborg 2020
Spillefilm: Susanne Bier: "Brødre" med eksistentialistisk fokus 2005
Indhold
Kernestof:
Jeres spørgsmål til novellen
Opgaver Pelikanen.docx
Kære 3.k. Så er jeg tilbage igen, og der er dansk på skemaet, som I sikkert har savnet vildt meget. I dag skal jeg præsentere et nyt forløb for jer, der skal læses lidt, og så skal vi snakke om 3.g og oprette os som brugere på biblioteket (måske er I
Eksistentialismekompendium FARVER.pdf
I dag skal vi arbejde med nogle grundbegreber i eksistentialismen: det absurde, valget, positiv nihilisme, sisyfosmyten, det etiske. Der vil være et læreroplæg herom baseret på kompendiets side 6-12 (numrene skrevet ind i cirkler på siderne). Læs ell
Arbejdsspørgsmål til Karen Blixen Livets veje.docx
Læs eller genlæs siderne fra sidste gang om Albert Camus s. 6-12 i kompendiet (de tal i cirkler). Besvar følgende spørgsmål efter læsning:
Vi læser en tekst i timen, så ingen lektier. Men husk jeres eksistentialismekompendium.
Forfatteren Karen Blixen.docx
Arbejde med Karen Blixen.docx
Lektie til i dag: I skal have besvaret alle opgaverne til teksten "Livets veje" s. 14-15 i kompendiet. Spørgsmål og kompendium er uploadet herunder.
Eksistentialistisk analyse og fortolkning af Karen Blixens Ringen.docx
Husk eksistentialismekompendiet. I skal arbejde med teksten "Ringen" s. 19-24 - læs den gerne hjemmefra, hvis du kan nå det, eller hvis du ved, du har svært ved at læse på skolen.
Hvis du har lavet opgaven om "Ringen" færdig, skal du læse/lytte til romanen "Den danske borgerkrig" - første tredjedel skal være læst til d. 3/10, dvs. om to uger (se lektien på datoen).
Vi samler op på jeres arbejde med "Ringen"
Ringen opsamling
Herética.docx
Agerhønen - opgavebazar.docx
Vi skal læse novellen "Agerhønen" s. 16-18 i kompendiet.
Eksistentialisme nyeste.pptx
Vi arbejder videre med novellen "Agerhønen", som I læste i sidste time.
Agerhønen besvarelser
Fugleopgave.docx
Agerhønen opgaver
Til i dag skal I have hørt de første 2 timer og 11 minutter af romanen "Den danske borgerkrig". Hvis I læser, svarer det til, at I skal læse hele første del af romanen fra begyndelsen indtil afsnittet "Under krigen". Jeg har uploadet en oversigt over
Oversigt borgerkrigen.docx
Afsnit
Peter Seeberg - Patienten arb.sp..docx
Vi læser novellen Fasaner af Helle Helle fra kompendiet og arbejder med den i modulet i dag.
Helle Helle Fasaner arbejdsspørgsmål.docx
Til i dag skal I have læst/lyttet indtil 04:01:20 af romanen "Den danske borgerkrig". Se også opgave, som skal afleveres fredag den 1. november.
Boganmeldelse.docx
Hej 3.k. Jeg er tilbage igen i dag, og jeg glæder mig til at se jer. Vi bruger første del af timen på at snakke om, hvad I har lavet, mens jeg var væk, og så skal vi se en spændende film som afslutning på eksistentialismeforløbet (og bro til ekskursi
Opgaver til Susanne Bier.docx
Hvis man er forhindret i at komme til timen, findes filmen "Brødre" af Susanne Bier 2005 på Netflix og ellers på Mitcfu (ved dog ikke, om I har adgang): CFU-login
Vi ser filmen "Brødre" færdig. Til i dag skal I have skrevet jer på mindst én af de syv opgaver i Drev-dokumentet herunder, som I vil arbejde med.
Opgaver til "Brødre"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ringen
19-09-2024
Den danske borgerkrig 2018-2024 Mdt. aflevering
03-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Perspektiver på krig
I dette forløb arbejder vi med forskellige tekster, der behandler temaet krig og anlægger forskellige perspektiver herpå. Vi trækker på forrige forløb om eksistentialisme, når vi undersøger fortællinger fra krig (midt i krigen: armadillo, brødre, den danske borgerkrig), efter krig (veteran og ptsd, fx shaka loveless og Dy Plambek) og ved siden af krig (pårørende perspektiv, som serien Krigens børn og Mikael-romanen).
Materiale:
Kaspar Colling Nielsen: "Den danske borgerkrig 2018-2024" (2013)
Susanne Bier: "Brødre" (2005)
Krigens børn: "Udenpå var Louise Møller fræk" Politiken, 2024
Krigens børn: "Jeg mistede al kontrol da min far døde Politiken, 2024
Dokumentarserie: "Velkommen til frontlinjen" DR 2024, afsnit 6 om vejsidebomber og krigsdeltagelse i Afghanistan
Svetlana Aleksijevitij: "Krigen har ikke et kvindeligt ansigt" (uddrag) oprindeligt udgivet 1983 - på dansk udgivet 2019
Dokumentar: Janus Metz Pedersen: "Armadillo", 2010
Dy Plambeck: "Mikael" (uddrag), 2014
Shaka loveless og suspekt: "Velkommen hjem" 2017
Ulige numre: "Frit land" 2015
Malerier:
Kærn, Simone Aaberg (2013): Ramt – 15 danske politikere
Kærn, Simone Aaberg (2016): Batalje
Andet: Besøg på krigsmuseet med historie - udstilling om den danske deltagelse i Afghanistan
Indhold
Kernestof:
Hej 3.k. Jeg er tilbage igen i dag, og jeg glæder mig til at se jer. Vi bruger første del af timen på at snakke om, hvad I har lavet, mens jeg var væk, og så skal vi se en spændende film som afslutning på eksistentialismeforløbet (og bro til ekskursi
Opgaver til Susanne Bier.docx
Hvis man er forhindret i at komme til timen, findes filmen "Brødre" af Susanne Bier 2005 på Netflix og ellers på Mitcfu (ved dog ikke, om I har adgang): CFU-login
Vi ser filmen "Brødre" færdig. Til i dag skal I have skrevet jer på mindst én af de syv opgaver i Drev-dokumentet herunder, som I vil arbejde med.
Opgaver til "Brødre"
Vi arbejder med filmen "Brødre", som vi så sidste gang.
Brødre - opgaver
Krigens børn - politiken.dk
Opgaver til artikler.docx
Udenpå var Louise Møller fræk og forstyrrende. Ind (ea640ac2).pdf
Jeg mistede al kontrol da min far døde (ea63dc0a).pdf
I dag skal vi arbejde med artikelserien (der er linket til ovenfor). Som lektie skal I orientere jer i kompendiet om avisjournalistik (herunder), som vi arbejdede med i 2.g. Begreberne herunder bedes I læse op på, hvis I har glemt, hvad de dækker (fi
Avisjournalistik.pdf
Vi ser dokumentaren "Velkommen til frontlinjen" færdig. Er man forhindret i at deltage i timen, kan filmen findes her DRTV - Velkommen til frontlinjen: Jorden er giftig
Tre anmeldelser af dokumentarserien:
Svetlana Aleksijevitj.docx
Indledning til Krigen har ikke (uddrag).pdf
Opgaver til uddrag af Svetlana Aleksijevitj.docx
Vi færdiggør vores opsamling på jeres arbejde med de to artikler fra sidste time. Og så skal vi læse et uddrag fra bogen "Krigen har ikke et kvindeligt ansigt" (uploadet herunder). Ingen lektie til i dag, men sørg for, at de opgaver I besvarede til a
Til i dag er lektien 2 ting:
Vi færdiggør vores arbejde med uddraget af "Krigen har ikke et kvindeligt ansigt". Hvis I ikke nåede det i sidste time, så skal de sidste fire spørgsmål i opgaverne til uddraget være besvaret. Opgaverne er:
Analysemodel digte.docx
Vi skal bruge resten af timen på at arbejde med sangen SHAKA LOVELESS OG SUSPEKT.docx
Ung veteran om nyt nummer fra Shaka Loveless og Suspekt: De har ramt noget helt rigtigt - DR Nyheder
Til i dag skal I have læst uddraget af romanen "Mikael" samt opgaveformuleringen dertil (det hele er uploadet i dokumentet herunder). Undervejs skal I tænke over, hvilke aspekter af teksten, I vil arbejde med i jeres analyse og fortolkning af teksten
ANALYSERENDE ARTIKEL Efter krigen.docx
Vi ser dokumentarfilmen "Armadillo"
Analysevejledning dokumentar.docx
Vi skal lige have samlet ordentligt op på "Armadillo", som vi så sidste gang. Til i dag skal i læse artiklen, jeg har linket til herunder, og reflektere over følgende:
"Armadillo" er manipuleret
Kære 3.k. I dag skal I arbejde selv, da jeg er til personalemøde hele dagen. I skal arbejde på jeres opgave om uddraget "Mikael", der skal afleveres senere på måneden. Tanker er, at I bruger timen i dag og i morgen på at komme i gang med analysen. Se
I skal arbejde selv. Gør jeres personkarakteristik af Mikael færdig og aflevér den under "delanalyse Mikael". Afleverer man ikke er det fravær for modulet.
Om digte NY.pptx
Vi nåede aldrig diskussionen om, hvorvidt Armadillo er manipuleret for meget, så den begynder vi lige timen med. I skal genlæse artiklen "Armadillo" er manipuleret og forholde jer til spørgsmålene herunder igen:
Husk desuden digtet/sangen "Velkommen hjem" af Shaka Loveless og Suspekt (I fik den udleveret for nogle moduler siden)
Nu bliver det næsten lidt pinligt, men samme lektie igen igen: genlæs artiklen "Armadillo" er manipuleret , og forhold jer til spørgsmålene herunder igen:
SHAKA LOVELESS OG SUSPEKT.docx
Frit land.docx
Krigen i billeder.docx
Billedanalyse vejledning.docx
Krig.pptx
Skrivemodul
Julehygge
Julehyggeliste
I må julehygge uden jeres syge lærer - som pakker sin egen gave op herhjemme :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delanalyse Mikael
05-12-2024
Analyserende artikel: Efter krigen
20-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Diskursanalyse
I dette forløb genopfrisker vi kort retorik og argumentationsteori, og så introduceres begrebet diskurs. Vi arbejder med diskursanalysens begreber: nodalpunkt, ækvivalenskæde, konnotationer, flydende betegnere, antagonismepar, hegemonisk diskurs, antagonistisk diskurs.
Vi arbejder med nationale diskurser.
Teorimateriale: "Diskursanalyse"
Systime.dk
- kapitlerne introduktion og national diskurs
Tekster:
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2025
Artikel: Nytårsdag stod det klart, at Danmark er det farligste sted i norden.
Liberal alliances principprogram
SF-principprogram
Artikel: Ketty Dahl: "samfundsetikken er udhulet"
Kai Hoffmann: Den danske sang er en ung blond pige
højskolesang: Ramadan i København
Tale: Brian Mikkelsen
Andet:
Dokumentarfilm: Helle Hansen: "Ordet fanger" 2012
DF valgvideo 2007
Indhold
Kernestof:
DRTV - Statsministerens nytårstale
Vi hører Statsministerens nytårstale og genopfrisker teori om retorik
Oversigt over retorik og argumentation.pdf
Opgaver til Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2025.docx
Fællesdokument - jeres besvarelser
Nytårsdag stod det klart, at Danmark er det farligste sted i Norden - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Opgave diskussion af nytårstale.docx
Vi samler op på jeres arbejde med Statsministerens nytårstale.
Jeres besvarelser
Indledende opgaver til diskurs.docx
Vi tager fat på et nyt emne om diskurs. Til i dag skal I læse s. 3-6 i diskurskompendiet (herunder). Efter læsning, skal I kunne forklare, hvad en diskurs er, og I skal have tænkt over, hvilke diskurs(er), der er på spil i Statsminister Mette Frederi
Diskursanalyse kompendium Slagelse.pdf
PrincipprogramLA.pdf
SF HELT KORT.docx
Opgaver til LA principprogram.docx
Læs s. 6-8 i diskurskompendiet. Efterfølgende skal du kunne forklare følgende begreber:
Læs side 9 - 14 i diskurskompendiet (er uploadet på onsdagens modul)
Til i dag skal I have besvaret opgave 2 (dvs. analysen af artiklen af Ketty Dahl). Opgaverne er uploadet herunder.
Opgaver om abortdiskurser 3k.docx
Opgaver til Ordet fanger og diskurs.docx
Vi (gen)ser dokumentarfilmen "Ordet fanger"
Opgaver til nationale diskurser.docx
Til i dag skal I læse det uploadede dokument herunder om nationale diskurser.
National identitet og diskurser.docx
Vi arbejder videre med nationale diskurser og teorien, I arbejdede med sidste gang.
Kai HoffmannDendanskesang.docx
Opgaver til Kai Hoffmann.docx
Vi skal prøve at arbejde lidt med Minlæring og opgaveskrivning. Ingen lektie til i dag.
Minlæring
Jeg fortsætter med evalueringssamtalerne, mens I arbejder med min læring og opgavegenren "debatterende artikel".
Google Drive: Sign-in
194084_tekster_opg4_2.pdf 194084_tekster_opg5_2.pdf 194084_tekst_opg2.pdf
I denne time skal vi forberede os på den skriftlige terminsprøve i dansk, som er i morgen.
Vi arbejder videre med diskurs. Ingen lektie til i dag.
Opgaver til den danske sang og ramadan.docx
Højskolesang. Ramadan i København.docx
Kulturminister Brian Mikkelsens tale til Det Konservative Folkepartis landsmøde.docx
Opgaver til Brian Mikkelsens tale 3k.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det fortrængte
Kort forløb med fokus på psykologisk læsning af litteratur. Vi genopfrisker herunder eventyrgenren og dermed også strukturalistisk og socialhistorisk metode.
Materiale:
folkevise: "Germand Gladensvend"
folkeeventyr (genopfriskning): "Kong Lindorm"
kunsteventyr: "Skyggen" (værk) - tjener også som genopfriskning af romantik og romantisme
Nyere eventyr: Charlotte Weise: "Mørke Cyklister"
Andet:
Indhold
Kernestof:
Germand G med noter.docx
Opgaver til Germand Gladensvend Slagelse.docx
Fællesdokument om folkeviser
Til i dag skal I se videoen her om folkeviser, og skrive noter til spørgsmålene i dokumentet (kommer i den rækkefølge de fortælles om i videoen). Formålet er, at I skal have kendskab til genren folkevise.
Folkeviser - dansk litteratur
Spørgsmål til folkeviser.docx
Vi skal genopfriske en tekst fra 1.g: folkeeventyret "Kong Lindorm". Led jeres dokumenter igennem og se, om I ikke har skrevet et par noter til eventyret i sin tid. Eventyret er uploadet herunder, det samme er PowerPoint til vores 1.g eventyrforløb.
Eventyr. Kong Lindorm.pdf
Eventyr 3kSGNY.pptx
Jeres arbejde med Mørke cyklister
Charlotte Weitze. Mørke cyklister.docx
NB! Lang tekst. Læs novellen "Mørke cyklister", og besvar hvert spørgsmål i dokumentet "tekstnære spørgsmål" (der er et til hver side). Du behøver ikke skrive dine svar ned, bare tænk over det.
Tekstnære læsespørgsmål til Mørke cyklister.docx
Eventyret "Skyggen" skal være læst til i dag, og I skal have afleveret jeres noter og resume under opgaven "Skyggen" på Lectio.
Arbejdsspørgsmål til Skyggen 3.k.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Modernisme og lyrik
Forløb med fokus på analyse og fortolkning af lyrik med udgangspunkt i modernistiske tekster. Ekspressionisme og konfrontationsmodernisme.
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Rudolf Broby-Johansen: ”Bordelpige dræber ufødt” – genopfriskning fra 2.g
Tom Kristensen: ”Fribytter” - uddrag (1920) og ”Angst” (1931)
Edith Sødergran: ”Landet som Icke er” (1925)
Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” (1960)
Caspar Eric: ”Jeg vil ikke tilbage” (2020) - digtsamling
Indhold
Kernestof:
Johannes V Paa Memphis Station digt.docx
Vi skal have et kort men intenst forløb om modernisme og digte. Til i dag er lektien, at I skal læse slide 1-10 i mit PowerPoint herunder (Modernisme og lyrik). I skal have styr på:
Modernisme og lyrik.pptx
Analysemodel digte.docx
Om digte NY.pptx
Introopgaver – udsigelsen og stemmen | Lyrik – når sproget spiller
Opgaver digte.docx
Vi skal arbejde videre med modernistiske digte. Til i dag skal I læse i PowerPointet slide 16-22 + de 2 digte s. 6 og 7 i kompendiet. Når I læser digtene, skal I fokusere på deres eksistentialistiske temaer angst, undergang, død og længsel.
Tekster til modernisme.pdf
Fremlæggelser af digtanalyse.docx
Oversigt prøveeksamen
Caspar Eric digtsamling skal være læst færdig
I dag samler vi ultrakort op på arbejdet fra i går. Jeg præsenterer digtopgaven for jer, og I får tid til at gå i gang med at forberede jer.
Mikkeline og Nanna 8:15-8:30, Ester 8:30-8:40, Ida Dvinge 8:40-8:50, Anna og Sophie 8:50-9:05, Sahra & Asli 9:05-9:20, Mille 9:20-9:30
Prøveeksamen Caspar Eric
Ida S og Anisa.10:00-10:15, Enis10:15-10:25, Philip10:25-10:35, Vanessa10:35-10:45, Thea10:45-10:55
Havin 11:05-11:15, Sofie Løjborg og Albert 11:15-11:30, Laura 11:30-11:40, Patrick 11:40-11:50, Simone og Alba 11:50-12:05
Vi afslutter vores lyrik/modernisme-forløb. Læs digtet "Det er blevet os pålagt" s. 9 i kompendiet herunder. Læs bagefter slide 23 og 24 i PowerPointen, og udpeg træk fra konfrontationsmodernisme (dem jeg har markeret med fed skrift på s. 24) i digte
Opsamling dansk
Vi skal have samlet op og dannet os overblik over 3 års dansk! Orienter jer i undervisningsbeskrivelsen (som jeg ikke har lavet færdig endnu) - her kan I se alle de emner, vi har haft. Tænk over, hvilke emner, I særligt gerne vil genopfriske.
NB! Vi begynder timen med digtet, vi ikke fik arbejdet med i går!
Vi fortsætter med opsamling
Sevilla tekst.pdf
Vi forbereder os til evt. eksamen i mundtlig dansk. Læs eksamensspørgsmålet og teksten herover, og forbered hjemmefra, hvordan du ville gribe det an, hvis det var dig.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analysenoter til Caspar Eric digte
02-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519938", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519938", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519938" }